handdator

Visa fullständig version : skada i svank område!


Whitetiger90
2010-07-13, 20:39
skadan hände en måndag på gymmet när jag körde stående hantellyft åt sidan med en hantel i vardera hand, på sista repsen så blev de lite tungt så jag liksom ryckte upp den, då kände jag att de bara small till nere vid svanken och de kom en strålande smärta, bestämmde mig för att avsluta passet och åka hem och ta de lungt resten av veckan. veckan därpå kände jag inte av någe smärta i svanken så gick till gymmet och gjorde samma övning fast med lättare vikt bara för att starta lugnt och de gick jättebra, men på dagen jag hade mitt ryggpass och körde marklyft så kände jag av smärtan lite grann bara så tog de lugnt där också, men sedan de passet så känner jag av den när jag går och böjer på mig och då känns de bara som om jag förlorar all kraft i svanken... har inte varit och kollat upp de än men ska göra de..

men undrar förstås om något liknande har hänt er/dig.? vad kan de vara?

kjell33
2010-07-13, 20:41
Låter som diskpåverkan och behöver inte vara särskilt allvarligt men kolla upp det.

Whitetiger90
2010-07-13, 21:05
Låter som diskpåverkan och behöver inte vara särskilt allvarligt men kolla upp det.

okey, går de inte bara att köra på någon salva så de tillslut försvinner av sig själv?

kjell33
2010-07-13, 21:08
Salvor hjälper mot muskelskador men vi talar inte om muskelskada här utan diskpåverkan. Om nu min gissning är rätt. Men det tror jag den är eftersom du talar om strålade smärta.

Whitetiger90
2010-07-13, 21:25
Salvor hjälper mot muskelskador men vi talar inte om muskelskada här utan diskpåverkan. Om nu min gissning är rätt. Men det tror jag den är eftersom du talar om strålade smärta.

jo de är sant, får kolla med vårdcentralen så ja får ett exakt svar:)

kjell33
2010-07-13, 21:39
Glöm vårdcentralen och gå till en naprapat i stället. Läkare kan just ingentíng om idrottsskador och du blir med största sannolikhet hemskickad med en värktablett.

Whitetiger90
2010-07-14, 03:18
Glöm vårdcentralen och gå till en naprapat i stället. Läkare kan just ingentíng om idrottsskador och du blir med största sannolikhet hemskickad med en värktablett.

okey ska tänka på det:thumbup:

Sheogorath
2010-07-14, 05:28
På min vårdcentral är vi fem sjukgymnaster, så det är inte så att du nödvändigtvis måste träffa läkare bara för att du går till en vårdcentral. Men har din vårdcentral INTE sjukgymnaster så gör du bättre i att söka dig någon annanstans för den här typen av problem.

Tolkia
2010-07-14, 05:28
Vart man skall vända sig är, skulle jag säga, i högsta grad en åsiktsfråga, vilket du kommer att se om du läser igenom några tidigare ont-i-ryggen-trådar. Det finns by far ingen garanti för att en behandlare är top of the pops för att yrkestiteln är "naprapat". Ett problem här är att många ryggproblem faktiskt kräver någon form av aktiv vila (t.ex. att man under en period vilar ryggen från det som orsakade problemet och sedan tränar upp den så att den klarar den belastning man vill att den skall klara), vilket ofta är precis vad den drabbade inte vill höra. Är det en diskskada som är problemet finns sällan någon "quick-fix" i form av "knäckning" som populärt efterfrågas.