handdator

Visa fullständig version : Hört på jobbet


tsp
2010-07-13, 18:45
"Aspartam gör att man får en vit hinna runt hjärnan". Jag har även för mig att jag hört detta förut någonstans. Sant eller falskt?

"Jag äter var tredje timma för att hålla min ämnesomsättning på riktigt höga nivåer, jag blir hungrig hela tiden av det!"

stafh
2010-07-13, 18:49
Falskt, falskt.

Tolkia
2010-07-13, 18:58
"Aspartam gör att man får en vit hinna runt hjärnan". Jag har även för mig att jag hört detta förut någonstans. Sant eller falskt?
Hjärnhinnorna är väl rätt bleka, så om man obducerar med den inställningen kan man nog tycka att man får sin hypotes bekräftad. Skämt åsido så nej, och vad skulle hinnan bestå av?

Kischen
2010-07-13, 19:16
"Aspartam gör att man får en vit hinna runt hjärnan". Jag har även för mig att jag hört detta förut någonstans. Sant eller falskt?

"Jag äter var tredje timma för att hålla min ämnesomsättning på riktigt höga nivåer, jag blir hungrig hela tiden av det!"

Ta inte det här fel nu, men har inte du hängt här länge nog för att veta att dom där påståendena är galna :confused:

Denniss
2010-07-13, 19:22
Ta inte det här fel nu, men har inte du hängt här länge nog för att veta att dom där påståendena är galna :confused:

Om de flesta som varit här ett tag aldrig ställde en fråga skulle detta forum bli väldigt tråkigt.

tsp
2010-07-13, 19:23
Ta inte det här fel nu, men har inte du hängt här länge nog för att veta att dom där påståendena är galna :confused:

Jag har spenderat oerhört icke kvalitativa timmar framför kolo. Finns nog ingen som varit medlem så länge som jag, som vet så lite som jag. :D

Länka gärna lite forskning om ämnesomsättning och ätbeteende.

mikaelj
2010-07-13, 19:23
Falskt, falskt.

#2 är delvis sann: man blir hungrig av att äta konstant.

Denniss
2010-07-13, 19:24
#2 är delvis sann: man blir hungrig av att äta konstant.

Word!

eller.. +1

tsp
2010-07-13, 19:32
http://www.vitaminsidan.se/halsoartiklar/vad-ar-aspartam.html

Läste lite om aspartam här. Kändes som gedigen och vettig information. Men en grej man inte tar upp är att, liksom "okej, aspartam består av aminosyror som vi ändå får i oss. Helt jävla ofarligt med andra ord." MEN, what's the fuzz about? Lär ju finnas något mer än detta liksom

supercharge
2010-07-13, 19:42
"Aspartam gör att man får en vit hinna runt hjärnan". Jag har även för mig att jag hört detta förut någonstans. Sant eller falskt?

Det vore en kul syn om inte annat. Kanske börjar rinna ut genom öronen om man verkligen svullar sötningsmedel.

Trance
2010-07-13, 19:44
Hjärnhinnorna är väl rätt bleka, så om man obducerar med den inställningen kan man nog tycka att man får sin hypotes bekräftad. Skämt åsido så nej, och vad skulle hinnan bestå av?

Du vet...toxiner!

shape
2010-07-13, 20:14
Om de flesta som varit här ett tag aldrig ställde en fråga skulle detta forum bli väldigt tråkigt.

Exakt.

Kischen
2010-07-13, 20:23
Om de flesta som varit här ett tag aldrig ställde en fråga skulle detta forum bli väldigt tråkigt.

Bra att du påpekade det *rolleyes*

Jag menade bara att jag sett TS i många trådar och att han hängt här länge. Tycker han verkar för skärpt för att gå på sådana enkla påståenden.

stafh
2010-07-13, 20:32
#2 är delvis sann: man blir hungrig av att äta konstant.

Man blir mätt att av äta konstant.

Skämt åsido så får man inte signifikant högre ämnesomsättning av att äta var tredje timme.

Zeraphin
2010-07-13, 23:34
Man blir mätt att av äta konstant.

Skämt åsido så får man inte signifikant högre ämnesomsättning av att äta var tredje timme.

Hur är det om man skippar lunchen då ?
Var nån som kom på skolan och prata kost, och hon sa att om man skippar lunchen, så går kroppen ner i svält läge.

MrBurner
2010-07-14, 00:07
Någon som frågade människan vad hon menade skulle hända i detta "svält läge"?

WHITEFOLKS
2010-07-14, 00:09
Hur är det om man skippar lunchen då ?
Var nån som kom på skolan och prata kost, och hon sa att om man skippar lunchen, så går kroppen ner i svält läge.

Det stämmer inte.

Tolkia
2010-07-14, 05:19
Hur är det om man skippar lunchen då ?
Var nån som kom på skolan och prata kost, och hon sa att om man skippar lunchen, så går kroppen ner i svält läge.
Det som kan hända om man är typen som funkar bra på att äta med jämna mellanrum är att man blir så hungrig att när man väl börjar äta på kvällen, så överäter man så mycket att summan av kardemumman blir MER energi än om man faktiskt ätit den där lunchen. Inte ovanligt.

Sverker
2010-07-14, 06:48
Hur är det om man skippar lunchen då ?
Var nån som kom på skolan och prata kost, och hon sa att om man skippar lunchen, så går kroppen ner i svält läge.



Tjaa....varför inte. Svältläge eller koma, kallat vad ni vill. Ungdomar utan lunch presterar ( enligt mina iaktagelser ) mycket sämre än klasskamraterna.

sporty_thief
2010-07-14, 06:58
Är väl inte så enkelt kanske, beror nog på vad man ätit tidigare på dagen respektive inte, känns som lite överdrift kroppen fysiskt ställer om sig på svält för man inte inte en viss tid, säg kl 12.

Nitrometan
2010-07-14, 07:57
Du vet...toxiner!

Såna som man tar bort med en detox-kur?

Ape3
2010-07-14, 10:49
Ja!

tsp
2010-07-14, 18:00
Bra att du påpekade det *rolleyes*

Jag menade bara att jag sett TS i många trådar och att han hängt här länge. Tycker han verkar för skärpt för att gå på sådana enkla påståenden.

Går inte på det. Men vill ju höra om något vet vartifrån ryktet kommer att man skulle få någon slemmig vit grej på hjärnan av sötningsmedel.. Dessutom vore det som sagt kul med lite forskning om ämnesomsättning, om nån sitter och ruvar på sådant. Om man vill ta upp saken med banterskan och försiktigt ifrågasätta hennes påståenden, kan det vara bra att ha något substansiellt underlag till det man säger. Eftersom hon antagligen hört det av sin "jättekunniga och duktiga coach på xtravaganza".