handdator

Visa fullständig version : Vågar jag?


Multidebba
2010-07-13, 17:10
Jag har tränat aktivt ett år nu med fokus både på styrka och kondition, jag började som överviktig och har nu gått ner 9 kilo och lagt på mig mer muskler än jag hade förut.

Jag vill ha mer muskler men det går mycket sakta på styrkesidan, jag konditionstränar fortfarande en timme om dagen 5-6 ggr i veckan och tänker på att hålla kalorierna nere, så det är ju inte så konstigt att jag inte blir starkare.

Jag vill till vintern inleda en bulkperiod för att bygga på lite och sedan deffa till sommaren. Men grejen är att min kalorisnålhet sitter så jävla djupt rotad att det kan bli svårt, sen är jag nojig att jag ska gå upp allt jag har gått ner för att sedan inte kunna deffa bort det.

Min fråga är om jag bör bulka och sedan deffa eller fortsätta som jag gör?
Om jag bör bulka och deffa, när ska jag cirka inleda deffen om jag vill vara klar i mitten på juni nästa år?

Mitt mål är inte en megabyggd kropp utan en musklig men ändå trimmad och slank kropp.

NU:
189 cm
92 kg

mpersson
2010-07-13, 17:18
Är du nöjd med din fett % ser jag ingen anledning till att inte bulka, jag ser aldrig en anledning till att inte bulka :D

Ne men är du nöjd så bulka, annars deffa vidare, dock inte kul att vara ner deffad utan muskler ...

rickardptrsn
2010-07-13, 17:25
hoppa över konditionsträningen alt. spara 1-2 konditionspass på d dagar då du inte styrketränar å ös vidare

Multidebba
2010-07-13, 17:26
Nej jag är ju inte nöjd med min fett procent, vill ha ner den mer.. Men jag tror att jag kan hinna tappa några kilo till innan den eventuella bulken för jag ska fortsätta som jag gör nu (mycket kondition+styrka+låg kalori intag) tills det blir för kallt och jobbigt att cykla.

Men det är ju just det, det suger att deffa ner utan att något framträder liksom.

Kanske borde tillägga att jag kör styrka 5 dagar i veckan direkt efter konditionen.

Ondskapelsen
2010-07-13, 17:38
Vad ligger din fettprocent på nu ungefär? Har du några bilder?
I ärlighetens namn kan bara du svara på vad du ska göra. Antingen vill du bli mindre, eller större. Det kan och BORDE verkligen inte vi bestämma.

Rusk
2010-07-13, 17:46
Skulle sänkt konditionen en aning men det är ju upp till dig. Är för tillfället själv inne i min första seriösa bulk och ÄLSKAR det, orkar mkt mer på passen och vikterna går sakta och säkert uppåt så jag kan inte mer än att rekommendera dig att börja med det:)

Multidebba
2010-07-13, 17:52
Vad ligger din fettprocent på nu ungefär? Har du några bilder?
I ärlighetens namn kan bara du svara på vad du ska göra. Antingen vill du bli mindre, eller större. Det kan och BORDE verkligen inte vi bestämma.

Jag har tvvärr ingen ny bild på mig utan tröja och har ingen möjlighet att fixa en nu.. Men ok om jag säger såhär då; om jag börjar bulka, när bör jag inleda deffperioden? Jag vill ha god marginal till sommaren då jag har svårare att vara strikt med kost än med träning.

DSBM
2010-07-13, 17:55
Jag skulle fortsatt deffa, men kanske ta bort ett par konditionspass och istället sänka kcal-intaget lite mer. På så sätt skulle styrkan bli mindre lidande.

När du sedan är nere på en fett% där du känner att du är nöjd kan du känna dig glad och självsäker, då vet du att du klarar av att gå ned så mycket du vill. Då är det bara att börja bulka och bli starkare!

Ondskapelsen
2010-07-13, 17:58
Jag har tvvärr ingen ny bild på mig utan tröja och har ingen möjlighet att fixa en nu.. Men ok om jag säger såhär då; om jag börjar bulka, när bör jag inleda deffperioden? Jag vill ha god marginal till sommaren då jag har svårare att vara strikt med kost än med träning.

När du behöver inleda deffen är helt beroende på hur många kilon du vill gå ner.
Om du räknar med en nedgång på ungefär 0,5kg i veckan så kan du ju räkna baklänges från det datum du vill vara i form :).
T.ex 10 kg späck är då 20veckors deff. You do the math.