handdator

Visa fullständig version : Långsiktig variation nödvändig vid kortvarig variation?


Seb74
2010-07-13, 11:44
Om man tex alltid kör "högrep" en dag i veckan och "lågrep" den andra dagen på någon viss övning, kanske varierar set och explosivitet och annat också, kommer kroppen vänja sig vid detta och stanna av, så att man MÅSTE ha en långsiktig variation istället/också?

Eller kan man bara tuta på utan större planering och uppdelning av träning i olika perioder osv osv, därför att man varierar vartannat pass istället?

MkII
2010-07-13, 12:59
Variation är grymt överskattat, det enda du behöver göra är att öka vikten i övningarna hela tiden. OM du inte ökar vikterna kommer du definitivt inte utvecklas.

stahlberg
2010-07-13, 14:16
MKII skriver att variation i träningen är överskattat. Men jag skulle vilja se ett enda exempel på en människa som styrketränat i t.ex 10 år utan variation och som utvecklats med sådan träning.

Rent fysiskt är variation i träningen nödvändig för att det efterhand sker en ökande tillvänjning (ackommodation) som motverkar utvecklingen. Ett av de bästa sätten att lösa ackommodationsproblemet är att variera träningen.

De som tränar längre varierar ofta träningen också av andra orsaker. T.ex blir det roiligare att träna om man prövar olika metoder och program. De flesta experimenterar (varierar) också för att komma underfund med vad som fungerar bäst (rent allmänt resp för dem själva), och därmed få snabbare framsteg. För min del tror jag att det är nästan omöjligt att träna en längre tid utan att variera träningen. Och framförallt är det säkert omöjligt att utvecklas optimalt utan variation.

Om man tränar högrep en gång i veckan och lågrep en gång i veckan och dessutom har med explosivitetsträning så tränar man på flera olika sätt. Men tränar man hela tiden samma övningar med samma set- och repantal vecka efter vecka i 10 års tid så stagnerar man med stor säkerhet. Man behöver variera övningar, serieantal, repsantal, träningsvikter osv för långsiktig utveckling.

Ondskapelsen
2010-07-13, 14:51
Om man tex alltid kör "högrep" en dag i veckan och "lågrep" den andra dagen på någon viss övning, kanske varierar set och explosivitet och annat också, kommer kroppen vänja sig vid detta och stanna av, så att man MÅSTE ha en långsiktig variation istället/också?

Eller kan man bara tuta på utan större planering och uppdelning av träning i olika perioder osv osv, därför att man varierar vartannat pass istället?

Intressant frågeställning. Jag har inte mycket att tillföra diskussionen mer än att jag också undrar.