handdator

Visa fullständig version : Buss och cykel


Denniss
2010-07-12, 23:12
Fick inte ta med mig cykeln på bussen. Sträckan var Norrby (Haninge) till Myrmalmsringen (Vendelsö, Stockholm). Vad skiljer min cykel från en barnvagn eller något annat på hjul? Någon som har något vettigt svar?

Vad skiljer min cykel från något annat på hjul? Risken att något händer är ju lika stor oavsett objekt?

Sjoba
2010-07-12, 23:16
Antar att skillnaden ligger i att en rullstol eller barnvagn är till för att folk som inte kan ta sig fram på egen hand ska kunna... ja, ta sig fram. Medans en cykel inte är ett "tvång".

Testa att dra en historia om att du är handikappad och måste ha cykeln med dig? :D Alternativt photoshopa till en snygg lapp underskriven av någon läkare.

Denniss
2010-07-12, 23:18
Antar att skillnaden ligger i att en rullstol eller barnvagn är till för att folk som inte kan ta sig fram på egen hand ska kunna... ja, ta sig fram. Medans en cykel inte är ett "tvång".

Testa att dra en historia om att du är handikappad och måste ha cykeln med dig? :D Alternativt photoshopa till en snygg lapp underskriven av någon läkare.

Det du sa är inte ens relativt :/

Tigerkotten
2010-07-12, 23:21
Det du sa är inte ens relativt :/

Eh jo? Sjoba gav bra svar, det enda han inte svarade på var "Risken att något händer är ju lika stor oavsett objekt?" Vad för risker pratar vi om nu? Att du cyklar i trafiken i jämförelse med en som går på trottoaren?

mini
2010-07-12, 23:22
Därför får du inte ta med cykeln överallt
Ombord på bussarna och i tunnelbanan kan vanliga cyklar vara en fara för säkerheten. Pedaler, styre och hjul kan skada dig eller andra resenärer i rulltrappor, hissar och ombord på bussen eller tunnelbanetåget - särskilt vid inbromsningar.

Våra bussar och tåg är inte byggda för att ha plats för cyklar ombord och därför blir gångar och utrymningsvägar blockerade av en cykel.

Cykel på buss = dålig idé.

Denniss
2010-07-12, 23:23
Cykel på buss = dålig idé.

En barnvagn tar mer plats än en cykel. Jag var helt ensam på bussen = Ingen risk för skada för någon annan.

Eh jo? Sjoba gav bra svar, det enda han inte svarade på var "Risken att något händer är ju lika stor oavsett objekt?" Vad för risker pratar vi om nu? Att du cyklar i trafiken i jämförelse med en som går på trottoaren?

Vad babblar du om?
Låter det ens som en logisk jämförelse?

Risker, läs minis inlägg.

mini
2010-07-12, 23:25
En barnvagn tar mer plats än en cykel. Jag var helt ensam på bussen = Ingen risk för skada för någon annan.

En barnvagn är dels viktigare än din cykel och inte alls lika instabil och med utstickande delar. Att du var ensam på bussen är väl irrelevant för regeln?

Denniss
2010-07-12, 23:28
En barnvagn är dels viktigare än din cykel och inte alls lika instabil och med utstickande delar. Att du var ensam på bussen är väl irrelevant för regeln?

Tycker inte jag. Det fanns ingen risk för att någon/något skulle komma till skada. Varken bussföraren eller jag själv. Cykeln hade kunnat bundits fast med 2st band, samt hade jag kunnat låsa hjulen.

jakke
2010-07-12, 23:31
Tycker inte jag. Det fanns ingen risk för att någon/något skulle komma till skada. Varken bussföraren eller jag själv. Cykeln hade kunnat bundits fast med 2st band, samt hade jag kunnat låsa hjulen.
Hur låser du hjulen? Plocka bort pedalerna?
Hela ditt resonemang faller om det kliver på massor av folk vid nästa station. En regel är en regel. Dessutom känns det som en logiskt korrekt regel.

Verbatim
2010-07-12, 23:31
Jag är på Denniss sida, jag tycker att vi införs rullator, rullstols och barnvagns-ställ, där föräldrar får låsa fast sina barnvagnar och tillhörande barn, och rullstollsbundna får låsa fast sina rullstolar, och krypa in på bussen.

Denniss
2010-07-12, 23:33
Hur låser du hjulen? Plocka bort pedalerna?
Hela ditt resonemang faller om det kliver på massor av folk vid nästa station. En regel är en regel. Dessutom känns det som en logiskt korrekt regel.

Bara att sätta något mellan hjulet.
Denna sträcka som jag skulle färdas är (nästan) ute på landet och folktomt. Hade det kommit en barnvagn hade jag såklart hoppat av, men i detta fall skulle jag varit ensam hela rundan.

Tigerkotten
2010-07-12, 23:34
Vad babblar du om?
Låter det ens som en logisk jämförelse?

Risker, läs minis inlägg.

Om du har svårt att läsa, så frågade jag vad för risker du pratade om.
Men förstår i efterhand att du pratar om risker när din cykel är på bussen i jämförelse med en barnvagn.

Jag tvivlar på att en barnvagn har lika många saker som "sticker ut" som en cykel. Fast det finns på vissa ställen där en buss är tillåten

Tillåtet ta med cykel
på bussen i sommar

25 busslinjer aktuella i Roslagen.
Relaterat
Se också

Länkar
Se samtliga busslinjer

Fram till den 30 september är det tillåtet att ta med sig cykeln på ett stort antal busslinjer i Roslagen, Nynäshamn, Södertälje, Mälaröarna och Stavsnäs.

I Roslagen är det ett flera hållplatser på 25 busslinjer som är aktuella, bland annat 676 mellan Tekniska högskolan och Norrtälje, 677 mellan Norrtälje och Uppsala via Rimbo och 639 mellan Tekniska högskolan och Hallstavik via Rimbo, men också 637 från Norrtälje busstation till Singö via Grisslehamns färjeläge.

ceejay
2010-07-12, 23:39
lantbussar tycker jag nästan det är självklart att man får ta med cykeln på lol

Denniss
2010-07-12, 23:42
Om du har svårt att läsa, så frågade jag vad för risker du pratade om.
Men förstår i efterhand att du pratar om risker när din cykel är på bussen i jämförelse med en barnvagn.

Jag tvivlar på att en barnvagn har lika många saker som "sticker ut" som en cykel. Fast det finns på vissa ställen där en buss är tillåten

Jaaa det hjälper ju mig att jag får ha cykeln på bussen när jag inte ens bor i närheten av de områdena.

Då har du fel. Cykeln har ingenting som sticker ut (Visst, pedalerna, men som sagt jag var ensam på bussen och den skulle kunna vara fastspänd).

mini
2010-07-12, 23:48
Det är 3 km. Varför cyklade du inte?

Denniss
2010-07-12, 23:53
Det är 3 km. Varför cyklade du inte?

Det har inte med problematiken att göra. Tänkte att det skulle vara skönt att slippa cykla hem och att det skulle vara skönt att sitta på bussen några minuter.

mini
2010-07-12, 23:56
Det har inte med problematiken att göra. Tänkte att det skulle vara skönt att slippa cykla hem och att det skulle vara skönt att sitta på bussen några minuter.

Om du vill sitta på bussen är du välkommen att göra så men utan cykel. Alltså, jag tror att du fattar skälet egentligen men vill mest bara grina av dig om att SL är dumma. Vi andra tycker nog inte att de är så tokiga i just det här fallet iaf.

Wintermute
2010-07-13, 01:22
Regeln finns där av en anledning, utrymning skall vara smidig i händelse av olycka. Dock kan jag tipsa om att med rätt inställning och trevligt bemötande kan busschaufören faktiskt låta dig kliva på med cykel om han vill.

Annars kanske du kan plocka av hjulen sätta en svart sopsäck runt det hela och kalla det bagage har svårt att tro de kan neka dig då.

egge
2010-07-13, 08:01
Regeln finns där av en anledning, utrymning skall vara smidig i händelse av olycka.

Men han var ju ensam på bussen!!111*gah!*

Denniss
2010-07-13, 08:16
Jag hade förstått regeln om det var fullt med folk. Men som egge sa, jag var ensam. Suck.

Nitrometan
2010-07-13, 08:25
Jag hade förstått regeln om det var fullt med folk.
Men en regel är en regel. Ska de ha olika regler för olika tillfällen?
Ska busschauffören sitta och göra en bedömning av hur många som är på bussen och hur stor risken är för en olycka denna dag?

Ska det bli tjafs med chauffören om det är en eller ett par cyklister på bussen och det kliver på mer folk?

Nej, jag tycker att regeln är rimlig.

Denniss
2010-07-13, 08:32
Men en regel är en regel. Ska de ha olika regler för olika tillfällen?
Ska busschauffören sitta och göra en bedömning av hur många som är på bussen och hur stor risken är för en olycka denna dag?

Ska det bli tjafs med chauffören om det är en eller ett par cyklister på bussen och det kliver på mer folk?

Nej, jag tycker att regeln är rimlig.

De borde kunna göra ett undantag i situationer som denna. Det var ingen som skulle stigit på de närmsta stationerna.

Tryman
2010-07-13, 08:59
1. 3 km med cykel är väldigt kort.

2. Bara för att en buss är tom när du kliver på så betyder det inte att den är tom när den lämnar nästa hållplats. Hur kan Denniss veta att ingen skulle stiga på de närmsta stationerna?

3. Det finns oftast mer saker på en cykel som sticker ut och man kan skada sig på jämfört med en rullstol eller barnvagn.

Pepparkakssmurfen
2010-07-13, 09:40
.. Det var ingen som skulle stigit på de närmsta stationerna.

Det kan man inte veta i förväg,det kunde lika gärna ha blivit fullsatt efter nästa hållplats.

Denniss
2010-07-13, 10:25
Det kan man inte veta i förväg,det kunde lika gärna ha blivit fullsatt efter nästa hållplats.

Nej. Som sagt, detta var "ute på landet" och kommande hållplatser står alltid tomma. Ej inne i stan.

Tycker SL's svar är lite lustigt.

"Cyklar är skrymmande och ostabila inne i en buss därför får inte dessa tas med."

Som sagt hade jag möjlighet att binda fast cykeln samt att eventuellt låsa fast cykeln så att hjulen hade låst sig. Dessutom är cykeln knappast större än en barnvagn. Argumentet att cykeln kan orsaka större skada än något annat tycker jag är ologiskt.

Menmen jag tyar inte diskutera.

PowPow
2010-07-13, 10:31
Det enklaste vore ju om SL hade formulerat reglerna så att det var OK att ta med cykel förutsatt att man känner sig säker på att det inte ska gå på några fler passagerare under den resa man själv planerar att genomföra, och man har möjlighet att binda fast cykeln samt att eventuellt låsa fast cykeln så att hjulen hade låst sig. Förutsatt att cyklen inte är större än en barnvagn.

Undrar varför de inte tagit den enkla vägen och kört på den reglen istället för nuvarande.

emi23j
2010-07-13, 11:10
Samma sak här i Luleå. Fattar inte problemet. Varför får jag inte ta med mig cykeln in till stan för att sedan cykla hem när det inte går någon buss jävel? Så idiotiskt.

Loke
2010-07-13, 11:18
Men en regel är en regel. Ska de ha olika regler för olika tillfällen?
Ska busschauffören sitta och göra en bedömning av hur många som är på bussen och hur stor risken är för en olycka denna dag?

Ja, precis så. Det är inte konstigare än att busschaffören dels får och dels MÅSTE neka passagerare att stiga på om bussen är full, just av säkerhetsskäl. Alltså finns det redan den typ av regler som du verkar anse är svåra att införa.

Vid en viss fyllnadsnivå får man inte ta på cyklar. Vid en högre fyllnadsnivå får inte ens cykelfria passagerare stiga på. Svårt? Nej.

Kek
2010-07-13, 11:52
Det är 3 km. Varför cyklade du inte?

Det är inte lika schtekigt som att åka buss

Wintermute
2010-07-13, 12:12
Nej. Som sagt, detta var "ute på landet" och kommande hållplatser står alltid tomma. Ej inne i stan.

Tycker SL's svar är lite lustigt.

"Cyklar är skrymmande och ostabila inne i en buss därför får inte dessa tas med."

Som sagt hade jag möjlighet att binda fast cykeln samt att eventuellt låsa fast cykeln så att hjulen hade låst sig. Dessutom är cykeln knappast större än en barnvagn. Argumentet att cykeln kan orsaka större skada än något annat tycker jag är ologiskt.

Menmen jag tyar inte diskutera.
Det är nog inte så att en cykel gör mer skada ihändelse av en olycka utan snarare så att den kan skapa ett hinder vid utrymning alt om rädningstjänst skall in hämta ut någon.

Denniss
2010-07-13, 12:22
Det är nog inte så att en cykel gör mer skada ihändelse av en olycka utan snarare så att den kan skapa ett hinder vid utrymning alt om rädningstjänst skall in hämta ut någon.

Jag pratar fortfarande om denna händelse och situation, inte generellt sätt.

kjell33
2010-07-13, 12:29
Och ingen håller med dig.

Wao
2010-07-13, 12:38
Jag pratar fortfarande om denna händelse och situation, inte generellt sätt.

Han försöker ju bara få dig att förstå att oavsett situation så är cyklar förbjudna på vissa linjer av just den anledningen.

MasterChief
2010-07-13, 12:40
Jag pratar fortfarande om denna händelse och situation, inte generellt sätt.

Jo, men regler blir ju satta utifrån ett "generellt mönster". Allt annat vore ju jobbigt.

JoeyP
2010-07-13, 12:57
Jag hatar tåg buss och fan alla kollektiv trafik dem är störda i huvudet.

Andy.da.wohoo
2010-07-13, 13:25
Jag hatar tåg buss och fan alla kollektiv trafik dem är störda i huvudet.

Ja, usch och fy så störda alla busschaufförer är för att de följer reglerna som är satta av bussförlaget! Tvi för att de säger till folk att sluta spotta i bussarna! Fy FAN för att de säger att man inte får ha fötterna på sätena!

Dumma i huvudet är de allihopa och prygel ska de ha!

feyin
2010-07-13, 13:27
Håller med andy. Även SJ är dumma i huvudet när tågen blir försenade. Trafikverket som oftast står bakom problemen, men vafan, vi skyller på SJ istället!

shut teh face
2010-07-13, 13:35
Ahah detta var så roligt för nynäshamn - västerhaninge är avstängt, pendeltåget. Så det är ersättningsbuss som gäller. Så kommer ett par cykelnördar från båten och ska åka in till stockholm förmodligen, de tänkte ta pendeln .. sen fick de inte ta med cyklarna på bussen, så blev de apsura. =D Fullt med packning på cyklarna. I detta fall så var det ändå smockfullt för SL är dumma i huvudet och ersätter 1 pendeltåg med 1 buss.. mm visst, precis när båten inte kommer, men inte när båtarna te visby är fulla varje gång.

Fick stå 30 minuter i ersättningsbus i denna hetta, ingen AC, fastklämd bland folk. Jag var beredd att offra min själ till satan ..

r3mpuh
2010-07-13, 13:36
Ja, precis så. Det är inte konstigare än att busschaffören dels får och dels MÅSTE neka passagerare att stiga på om bussen är full, just av säkerhetsskäl.

Man kan i sådana fall definiera "full" olika.
I Västerås så packar man på med passagerare på bussarna tills alla som står nuddar minst 3 andra personer som står och dörrarna går ofta inte igen för det är proppat med folk som står upp längst bak till framrutan i bussen. :hbang:

Nitrometan
2010-07-13, 13:56
Fick stå 30 minuter i ersättningsbus i denna hetta, ingen AC, fastklämd bland folk. Jag var beredd att offra min själ till satan ..
Ja, du vet vad man säger - Slayer was right, smoke crack and worship Satan.

Man kan i sådana fall definiera "full" olika.
I Västerås så packar man på med passagerare på bussarna tills alla som står nuddar minst 3 andra personer som står och dörrarna går ofta inte igen för det är proppat med folk som står upp längst bak till framrutan i bussen. :hbang:
Men frågan är, var det nån som hade cykel med sig på bussen?

Stoltz
2010-07-13, 14:01
Jag hatar tåg buss och fan alla kollektiv trafik dem är störda i huvudet.

lol. "Alla kollektiv trafik" wat?


Är det bara här i Skåne som man kan ta med sig cykel på bussen?

Denniss
2010-07-13, 14:04
lol. "Alla kollektiv trafik" wat?


Är det bara här i Skåne som man kan ta med sig cykel på bussen?

Uppenbarligen. Tycker det är konstigt att de inte har infört det på alla busslinjer.

PowPow
2010-07-13, 14:12
lol. "Alla kollektiv trafik" wat?


Är det bara här i Skåne som man kan ta med sig cykel på bussen?

Är det inne i bussen, eller sätter de cyklen på cykelkhållare bakom bussen? Vill minnas att jag sett det sistnämnda (inte i stadstrafik då..), men det verkar lite meckigt.

Ah, nu när jag ätnker efter, så stod det ju barn/cykel på biljetterna på stadstrafiken back in the days när man var barn/cykel.

Stoltz
2010-07-13, 14:16
Är det inne i bussen, eller sätter de cyklen på cykelkhållare bakom bussen? Vill minnas att jag sett det sistnämnda (inte i stadstrafik då..), men det verkar lite meckigt.

Ah, nu när jag ätnker efter, så stod det ju barn/cykel på biljetterna på stadstrafiken back in the days när man var barn/cykel.

Jag har oftast sett cykelhållaren, men ibland har de tillåtit cyklar innuti bussarna. Har själv fått lov att ta med min punkterade rishög på bussen :)

zanzi
2010-07-13, 14:18
Jag hade förstått regeln om det var fullt med folk. Men som egge sa, jag var ensam. Suck.

Menar du att SL ska göra ett undantag, i reglerna dom har, specifikt för just dig?
Du måste förstå att reglerna sätts utifrån en mer generell situation och att ansvaret förmodligen faller på busschauffören vid undantag från dessa regler.

Denniss
2010-07-13, 14:21
Menar du att SL ska göra ett undantag, i reglerna dom har, specifikt för just dig?
Du måste förstå att reglerna sätts utifrån en mer generell situation och att ansvaret förmodligen faller på busschauffören vid undantag från dessa regler.

Yes i det här fallet, ja.

zanzi
2010-07-13, 14:36
Så man skall alltså inte följa en stadga, utan istället bedöma varje fall
specifikt? Skulle detta verkligen fungera tror du? Vem är det som bär ansvaret?

kjell33
2010-07-13, 14:43
Det var ju ett nödläge, fint väder mitt på blanka förmiddan, eventuell punktering plus 3km hem.

Denniss
2010-07-13, 15:01
Det var ju ett nödläge, fint väder mitt på blanka förmiddan, eventuell punktering plus 3km hem.

Klockan var annars 23 på kvällen, men ok.

Stoltz
2010-07-13, 16:18
Regler är dock till för att följas. Vill någon inte bryta en regel för någon annan, så får personen helt enkelt acceptera det och fortsätta sitt liv. Det är väldigt ynkligt att böla om att man inte blev behandlad som en speciell snöflinga.

Skulle däremot busschauffören sticka ut halsen och bryta mot regeln så hade man fått vara jävligt tacksam för det.

Skillnader.