handdator

Visa fullständig version : Ännu en "Är schemat okej?"


Användare4002
2010-07-12, 18:55
Tja, mitt första inlägg här så var trevliga, dock hängt här ett bra tag.:) Har tränat regelbundet nu i lite över 6 månader och gjort ett eget 2-split schema och skulle vilja se om det är balanserat och bra val av övningar. Tänkt köra igenom detta två gånger i veckan.


Första

Bröst

Bänkpress, 4set
Lutande hantelpress, 4set
Cablecross over/Flymaskin, 4set

Axlar

Sittande hantelpress, 4set
Drag till hakan/Hantellyft åt sidan, 4set

Triceps

Dips, 4set
Pushdown/Pushdown med rep, 4set


Andra

Rygg

Marklyft, 4set
Chins/Latsdrag, 4set
Rodd, 4set

Biceps

Stångcurl, 4set
Sittande Koncentrationscurl/Cablecurl, 4set

Ben

Knäböj/Benpress, 4set
Benspark, 4set
Vadpress, 4set


När man orkar;)

Mage

Crunches, 4set
Cablecrunches/Bålrotation i maskin, 4set


På återseende

Användare4002
2010-07-12, 19:13
Kan tilllägga att mitt mål är att bli starkare, större och smartare.

Danne2k
2010-07-12, 19:43
Kan tilllägga att mitt mål är att bli starkare, större och smartare.

Kul att du nämner det, smartare blir man ju oftast ju längre man har tränat ;)

För övrigt så ser schemat helt okej ut men jag personligen skulle lägga störra fokus på bas/huvudövningarna, dvs köra fler set på dom och köra färre set på "små" övningar, s.k. isolationsövningar. Framförallt pushdowns, bicepscurl, benspark osv.

Eller egentligen är det inget fel med 4 set benspark, jag reagerade bara på att skillnaden i set mellan basövning och assistansövning var lika med 0, vill du ha en hög träningsvolym (köra många set/reps varje pass) så är det bara att (enligt mig då) öka antalet set på passets hvudövning (knäböj, bänkpress, marklyft) men du har iofs inte tränat så länge heller, så den volymen du valt i schemat känns ganska vettig, (förutom assistansövningarna då :)).

8 set biceps känns dock ganska mycket med tanke på vilken liten muskel det är och att biceps får bra träning i många ryggövningar.

Drag till hakan anser många vara en skadlig övning så den skulle jag inte köra, hantellyft åt sidan funkar bra, men tänk på att inte gå över 90 grader med armen, sett från kroppen.

Ett lite onödigt "roddigt" inlägg av mig, men hoppas något gick fram :)

amarth
2010-07-12, 20:01
Kollat in http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200 ?

Ondskapelsen
2010-07-12, 20:14
kollat in http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200 ?

+1

Användare4002
2010-07-12, 20:15
Tackar för feedbacken, klart att något gick fram ;)
Var lite väl snabb när jag skrev ut antal set när jag skrev ner schemat (skulle ha varit noggrannare). brukar ligga på 4-6set + uppvärmning i böj, mark och bänk beroende på vilket humör jag är på. Detta ska ordnas till, gör även småändringar i isolationsövningarna som du sa, vilket låter vettigt.

Är drag till hakan skadlig hur man än utför den? (går den inte att utföra rätt?) Om inte finns det något bra komplementövning som jag kan växla med hantellyft åt sidan?

Första

Bröst

Bänkpress, 4-6set
Lutande hantelpress, 4set
Cablecross over/Flymaskin, 4set

Axlar

Sittande hantelpress, 4set
Drag till hakan/Hantellyft åt sidan, 4set

Triceps

Dips, 4set
Pushdown/Pushdown med rep, 3set


Andra

Rygg

Marklyft, 4-6set
Chins/Latsdrag, 4set
Rodd, 4set

Biceps

Stångcurl, 4set
Sittande Koncentrationscurl/Cablecurl, 3set

Ben

Knäböj/Benpress, 4-6set
Benspark, 3set
Vadpress, 4set


När man orkar

Mage

Crunches, 4set
Cablecrunches/Bålrotation i maskin, 4set

Användare4002
2010-07-12, 20:27
Kollat in http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200 ?

Okej, läst det där och vet och förstår att såna här frågor inte är särskilt populära. Men om man inte försöker så lär man sig aldrig.:)

Några fler tips på bra färdiga scheman för såna som mig?

Ondskapelsen
2010-07-12, 20:58
Okej, läst det där och vet och förstår att såna här frågor inte är särskilt populära. Men om man inte försöker så lär man sig aldrig.:)

Några fler tips på bra färdiga scheman för såna som mig?

Allt du behöver veta finns i den klistrade tråden av Z_bumbi egentligen.

Användare4002
2010-07-12, 21:03
Okej, ska läsa igenom den igen då da.=))))

krappen
2010-07-12, 21:48
Tappar man inte motivationen något fruktansvärt då man lägger upp ett strikt schema med övningar som skall köras varje gång? Jag skulle känna det som att jag hade ett andra jobb med 'uppgifter' som skall utföras på samma sätt varje dag.

Jag har i sanningens namn aldrig riktigt förstått mig på det där men å andra sidan så var jag eleven med stökigast skåp i sjätte klass samt den som alltid kom för sent till lektionerna i samtliga årskurser, så jag antar att jag inte är den typen av människa som planerar.

Jag brukar ha ett par övningar i skallen när jag går till gymmet, ibland känner jag att "idag vill jag verkligen köra den övningen", så då gör jag det. I slutändan antar jag att det är svårt att komma ifrån basövningarna samt gällande bröstövningar där man egentligen inte kan köra så mycket mer varierat än hantelpress och bänkpress.

cero
2010-07-12, 22:06
Tappar man inte motivationen något fruktansvärt då man lägger upp ett strikt schema med övningar som skall köras varje gång? Jag skulle känna det som att jag hade ett andra jobb med 'uppgifter' som skall utföras på samma....

Mycket svårare att hålla koll på progressionen och annat om man bara drar ner till gymmet och kör på det man känner för. Sen så blir det lite mer "ordentligt" när man har ett schema där det finns någon tanke bakom volymen, intensiteten, antal övningar, val av övningar, och antal sets/reps. En bättre idé vore i sånna fall vara att du slänger ihop ett schema med hjälp av någon kunnig där du väljer ut vilka övningar du vill göra osv. Jag har själv använt zumbi's schema och jag valde det både för att det blev rekommenderat och för att jag tyckte att det var roliga övningar. Tycker man det är tråkigt ska man absolut inte välja det.

Ondskapelsen
2010-07-12, 22:31
Tappar man inte motivationen något fruktansvärt då man lägger upp ett strikt schema med övningar som skall köras varje gång? Jag skulle känna det som att jag hade ett andra jobb med 'uppgifter' som skall utföras på samma sätt varje dag.

Jag har i sanningens namn aldrig riktigt förstått mig på det där men å andra sidan så var jag eleven med stökigast skåp i sjätte klass samt den som alltid kom för sent till lektionerna i samtliga årskurser, så jag antar att jag inte är den typen av människa som planerar.

Jag brukar ha ett par övningar i skallen när jag går till gymmet, ibland känner jag att "idag vill jag verkligen köra den övningen", så då gör jag det. I slutändan antar jag att det är svårt att komma ifrån basövningarna samt gällande bröstövningar där man egentligen inte kan köra så mycket mer varierat än hantelpress och bänkpress.

För en lite mer rutinerad gymtränare så skulle väl detta vara helt okej.
Att för en total nybörjare börja experimentera med olika övningar varje pass allteftersom andan faller in känns inte direkt lämpligt däremot. Det brukar ofta sluta med att man kör bänkpress och bicepscurl varje pass men aldrig träna böj. Mestadels för att verkar roligare men även för att folk inte vet bättre.