handdator

Visa fullständig version : Farligt att kyla huvudet med kallvatten?


PowPow
2010-07-12, 11:09
Hej alla!

När det är tokvarmt och man håller på med olika mer eller mindre krävande aktiviteter, så är det ju ganska skönt att hälla kallt vatten över huvudet eller gå omkring med en blöt keps/handduk på huvudet. Men ibland får jag akut dödshuvudvärk av det (bara i några minuter). Kan det vara farligt att endast kyla skallen på det sättet, eller är det bara kroppens sätt att säga "det var jag inte beredd på.."? Vad tros?

kjell33
2010-07-12, 11:24
Varför kallt vatten när det funkar lika bra med 20-gradigt?

Kek
2010-07-12, 11:32
Varför kallt vatten när det funkar lika bra med 20-gradigt?

skönt när det svalkar lite extra ju. Tror inte det är särskilt farligt om jag ska vara ärlig.

Sparven från Minsk
2010-07-12, 11:33
Hej alla!

När det är tokvarmt och man håller på med olika mer eller mindre krävande aktiviteter, så är det ju ganska skönt att hälla kallt vatten över huvudet eller gå omkring med en blöt keps/handduk på huvudet. Men ibland får jag akut dödshuvudvärk av det (bara i några minuter). Kan det vara farligt att endast kyla skallen på det sättet, eller är det bara kroppens sätt att säga "det var jag inte beredd på.."? Vad tros?

Har för mig att det är samma sak som händer som när du äter iskall glass, brainfreez! Bloidkärl i ansiktet dras snabbt ihop och detta ska på något sätt tolkas som smärta i hjärnan. Inte farligt, farligare att bli för varm!

Häll annars kallt vatten på handlederna, ytliga blodkärl som snabbt kyler ned blodet.

Hittade på wiki:

Ice cream headache is the direct result of the rapid cooling and rewarming of the capillaries in the sinuses. A similar but painless blood vessel response causes the face to appear "flushed" after being outside on a cold day. In both instances, the cold temperature causes the capillaries in the sinuses to constrict and then experience extreme rebound dilation as they warm up again.[8]
In the palate, this dilation is sensed by nearby pain receptors, which then send signals back to the brain via the trigeminal nerve, one of the major nerves of the facial area. This nerve also senses facial pain, so as the nerval signals are conducted the brain interprets the pain as coming from the forehead—the same "referred pain" phenomenon seen in heart attacks. Brain-freeze pain may last from a few seconds to a few minutes. Research suggests that the same vascular mechanism and nerve implicated in "brain freeze" cause the aura (sensory disturbance) and pulsatile (throbbing pain) phases of migraines.[9]

PowPow
2010-07-12, 12:10
Varför kallt vatten när det funkar lika bra med 20-gradigt?

Kallare vatten håller sig ju svalare längre, antar jag. Sen har jag nog mest gjort det på golfbanan, och där har vi bara kallvattenkranar längs vägen.

Tack för de andra svaren ovan!

Mental
2010-07-12, 13:35
Efter ganska många hopp i isvak efter bastubad, rullande i snö, hoppande i kall sjö mm så tror jag för egen del att det inte är farligt. Annars vore nog finland ganska öde vid det här laget. Personer med hjärtfel kanske ska passa sig för det dock.

(Det kan även vara så att man har en medfödd defekt på ett blodkärl som kanske riskerar brista vid en snabb sammandragning, men det kan man ju inte veta innan det händer.)

mikaelj
2010-07-12, 13:54
Doppade huvudet i handfatet nyss.

Kimball
2010-07-12, 16:36
Kan man kanske slänga in och bygga på; att duscha så "kallt man står ut med", tordes vara mest opti för att hålla sig sval länge, right? Sjukt dum fråga egentligen, men tänkte om kroppen "kompenserar" för den kallduschen och sedan blir varmare än innan man duschade ändå så det får motsatt effekt i slutänden?

Åsberg
2010-07-12, 16:55
Kan man kanske slänga in och bygga på; att duscha så "kallt man står ut med", tordes vara mest opti för att hålla sig sval länge, right? Sjukt dum fråga egentligen, men tänkte om kroppen "kompenserar" för den kallduschen och sedan blir varmare än innan man duschade ändå så det får motsatt effekt i slutänden?

Blir tvärtom för mig iaf. Ju kallare jag duschar = desto större omställning när jag går ur duschen och det blir en attack med svett. :D

snej
2010-07-12, 17:24
Spola händerna eller fötterna i iskallt vatten har en avkylande effekt på hela kroppen. Fungerar riktigt bra, iaf en stund.

HulkH
2010-07-13, 08:31
Spola händerna eller fötterna i iskallt vatten har en avkylande effekt på hela kroppen. Fungerar riktigt bra, iaf en stund.

håller med, och man kan blöta ansiktet också:)