handdator

Visa fullständig version : Känner av axeln vid dips? AC-leden?


joasimo
2010-07-12, 11:07
Tjena,

Ibland när jag kör mycket dips, eller tunga dips kan det börja slita en del på framsida axel eller om det är i pectoralis minor? Eller kan det kanske vara i AC-leden?
Vad tror ni? Vad ska man göra för att slippa detta? Det gör inte ont, men ibland känner man att det sliter lite grann. Är jag helt enkelt för stram på framsidan? Eller kan det ha med ac-leden att göra?

Just nu är det väl inga större problem, men man ska nog vara varsam så det inte händer något framöver. Hur ska jag töja ut? Stretcha? Eller köra dynamisk rörlighet?

Men som sagt, inget problem än. Men det är lika bra att vara försiktig ända från början.

Hoppas någon har ett bra svar som kan hjälpa mig! :)

joasimo
2010-07-12, 11:09
Nu såg jag att tråden hamnade lite fel. Hoppas det inte gör något!

kjell33
2010-07-12, 11:22
Gå till en naprapat för korrekt diagnos. Rent allmänt kan sägas att rehab på ac-leden var ca 2 mån för min del. Mkt egen rehab plus tre naprapatbesök och INGEN träning som framkallade det minsta smärta.

Martin Löwgren
2010-07-12, 11:27
Dips ger en enorm påfrestning på AC-leden. Det är rätt lätt att diffa mellan muskel och led så jag håller med Kjell i detta fall.

Uppsök ett proffs eller avakta och lägg ned dips under en period.

Mvh

joasimo
2010-07-12, 11:29
Gå till en naprapat för korrekt diagnos. Rent allmänt kan sägas att rehab på ac-leden var ca 2 mån för min del. Mkt egen rehab plus tre naprapatbesök och INGEN träning som framkallade det minsta smärta.

Ja fast jag är osäker om det är AC-leden. Det känns mer som att det sliter på framsida axel eller lilla bröstmuskeln för att jag är stel? Det är inte så att jag ligger med smärta dagen efter, utan efter vissa pass känner jag att det sliter lite.

Jag värmer alltid upp rotarcuffarna innan, finns det något mer man kan göra för att mjuka upp axeln/bröstet? Eller ska jag vara försiktig med djupet till en början?

Martin Löwgren
2010-07-12, 11:35
Ja fast jag är osäker om det är AC-leden. Det känns mer som att det sliter på framsida axel eller lilla bröstmuskeln för att jag är stel? Det är inte så att jag ligger med smärta dagen efter, utan efter vissa pass känner jag att det sliter lite.

Jag värmer alltid upp rotarcuffarna innan, finns det något mer man kan göra för att mjuka upp axeln/bröstet? Eller ska jag vara försiktig med djupet till en början?Hur är din skuldra under utförandet?

Är den låst i toppläget eller sjunker du igenom (tappar spänningen i pec minor och serratus anterior)? Detta kan ge diverse överbelastningsskador.

joasimo
2010-07-12, 11:37
Dips ger en enorm påfrestning på AC-leden. Det är rätt lätt att diffa mellan muskel och led så jag håller med Kjell i detta fall.

Uppsök ett proffs eller avakta och lägg ned dips under en period.

Mvh

Okej, jag kanske skulle lägga dips på hyllan ett tag. Det är ju trotsallt en rätt slitsam övning. Eller att jag kör ett pass dips på kroppsvikten enbart, nu har jag kört två pass i veckan dips.

Det är ingen svår smärta direkt, utan jag känner mig bara sliten IBLAND i framsidan. Kan det inte bara vara att jag är stram/stel på framsida axel eller lilla bröstmuskeln?

Att gå till en naprapat som arbetslös känns dyrt, vad brukar det kosta?

joasimo
2010-07-12, 11:38
Hur är din skuldra under utförandet?

Är den låst i toppläget eller sjunker du igenom (tappar spänningen i pec minor och serratus anterior)? Detta kan ge diverse överbelastningsskador.

Det kan vara att skuldran sjunker igenom. Jag kör ett tungt dipspass med vikt och ett lätt där jag försöker i princip göra så många jag kan. Och det är oftast under "max" försöken jag får lite ont.. det kanske beror på att jag inte orkar och därför tappar spänningen?

Martin Löwgren
2010-07-12, 11:41
Det kan vara att skuldran sjunker igenom. Jag kör ett tungt dipspass med vikt och ett lätt där jag försöker i princip göra så många jag kan. Och det är oftast under "max" försöken jag får lite ont.. det kanske beror på att jag inte orkar och därför tappar spänningen?

Mycket vanligt misstag.

joasimo
2010-07-12, 11:45
Mycket vanligt misstag.

Okej. Jag tror jag kör dips en gång i veckan antingen med kroppsvikt enbart eller med extra vikt. Kör med bra utförande och håller mig långt ifrån max, så jag inte släpper på utförandet. Det måste vara därför, att jag går för långt och orkar inte hålla lika bra teknik. :)

Jag prövar lätta 10or idag och ser hur det känns.

nmanradnävna
2010-07-21, 15:08
Hur är din skuldra under utförandet?

Är den låst i toppläget eller sjunker du igenom (tappar spänningen i pec minor och serratus anterior)? Detta kan ge diverse överbelastningsskador.

Hur menar du? Är det att axlarna inte ska vara uppe vid öronen när man kör eller?
Själv brukar jag mjuka upp mig inför dipsen genom att köra väldigt assisterande dips med totalt kontroll före.

hejhopp79
2010-07-21, 15:57
För mig är det lugnt att köra med smalare grepp men om jag kör bredare känner jag axeln direkt. Det ska sägas att jag aldrig annars har problem med axeln någonsin.

joasimo
2010-07-21, 16:23
Nu fungerar det klockrent att köra dips, även fast jag kör två gånger i veckan. :) Har börjat med en rejäl axeluppvärmning med dessa övningar, varje pass:

eb6ZWDtz4Sw

Sedan håller jag mig ifrån fail, och håller spänningen ordentligt.

nmanradnävna
2010-07-21, 16:44
Nu fungerar det klockrent att köra dips, även fast jag kör två gånger i veckan. :) Har börjat med en rejäl axeluppvärmning med dessa övningar, varje pass:



Sedan håller jag mig ifrån fail, och håller spänningen ordentligt.

Låter ju skitbra! Rekommenderar du att köra med armbågarna intill kroppen eller kör du med dom mer utåtpekande?
Med spänningen menar du att du inte vilar under någon del av dipsen eller?

joasimo
2010-07-21, 16:59
Låter ju skitbra! Rekommenderar du att köra med armbågarna intill kroppen eller kör du med dom mer utåtpekande?
Med spänningen menar du att du inte vilar under någon del av dipsen eller?

Ja att man håller spänningen i överkroppen och inte sjunker igenom. Om du kollar in 1.06 i klippet förstår du hur jag menar med att inte sjunka ihop.

Jag brukar mäta med underarmen och handen emellan stolparna för att se hur brett jag ska hålla och sedan låter jag armbågarna peka i samma riktning som dipsställningen (lite snett utåtpekande) det fungerar bra för mig. :)

Ibland kör jag även med smalt grepp och håller armbågarna intill kroppen.

nmanradnävna
2010-07-21, 17:19
Ja att man håller spänningen i överkroppen och inte sjunker igenom. Om du kollar in 1.06 i klippet förstår du hur jag menar med att inte sjunka ihop.

Jag brukar mäta med underarmen och handen emellan stolparna för att se hur brett jag ska hålla och sedan låter jag armbågarna peka i samma riktning som dipsställningen (lite snett utåtpekande) det fungerar bra för mig. :)

Ibland kör jag även med smalt grepp och håller armbågarna intill kroppen.

När du mäter, går du efter när armbågen touchar i ena räcket och fingerspetsarna i andra på ett ungefär? Klart det inte är millimeter noggrant utan man kör som man känner men vill testa det där som fan nästa pass i alla fall :D

Allt annat var glasklart, tack så mycket!

joasimo
2010-07-21, 17:22
När du mäter, går du efter när armbågen touchar i ena räcket och fingerspetsarna i andra på ett ungefär? Klart det inte är millimeter noggrant utan man kör som man känner men vill testa det där som fan nästa pass i alla fall :D

Allt annat var glasklart, tack så mycket!

Ja precis. :D Kan bli lite fel om alla oavsett längd håller liknande avstånd, eftersom jag är 189cm och har längre armar vill jag inte hålla lika smalt som en kille på 170. Så det kan nog vara ett bra riktmärke. Skriv sedan hur det kändes!

nmanradnävna
2010-07-23, 16:33
Ja precis. :D Kan bli lite fel om alla oavsett längd håller liknande avstånd, eftersom jag är 189cm och har längre armar vill jag inte hålla lika smalt som en kille på 170. Så det kan nog vara ett bra riktmärke. Skriv sedan hur det kändes!

Har testat nu och kan säga att det var nästan precis där jag hade händerna innan så det var ingen märkbar skillnad. Mycket möjligt att jag behöver ge det några pass innan jag kan säga säkert.