handdator

Visa fullständig version : Vad betyder varningslampan?


tsp
2010-07-11, 22:43
En lampa lyser på familjens Saab 9-5 03a. Det är den där som är gul tror jag, har för mig att den betyder något om motorproblem eller att det är nåt med avgaserna. Har googlat typ en halvtimma utan att hitta någon som helst förteckning över varningslampor och deras betydelse. Någon här som kan hjälpa mig?

tjabon
2010-07-11, 22:45
Ring Saab-verkstad imorn bitti !

Kek
2010-07-11, 22:45
Tappat bort den fina instruktionsboken man brukar ha i handskfacket? Brukar stå bra skit i den när man undrar vad det är för fel på bilen.

tsp
2010-07-11, 22:50
Tappat bort den fina instruktionsboken man brukar ha i handskfacket? Brukar stå bra skit i den när man undrar vad det är för fel på bilen.

Nej, men den blev däremot stulen när vi hade inbrott i bilen för ett tag sedan.

egge
2010-07-11, 22:50
Mobilkamera + pici.se så får du svar inom 10 min garanterat. :)

tsp
2010-07-11, 22:51
Om ni kollar på den här bilden så är det den högst upp till höger som lyser.

http://0.tqn.com/d/cars/1/0/3/X/bmw_3coupe_dash.jpg

Aimbert
2010-07-11, 22:55
Om ni kollar på den här bilden så är det den högst upp till höger som lyser.

http://0.tqn.com/d/cars/1/0/3/X/bmw_3coupe_dash.jpg

An illuminated “Engine malfunction
(CHECK ENGINE)” indicator light indicates
an engine-related problem. While
your car may be able to be driven with the
“Engine malfunction (CHECK ENGINE)”
indicator light illuminated (limp-home
mode), you are advised to have your car
serviced at an authorized Saab dealer as
soon as possible.
Continued driving without this problem
being corrected might cause serious
further damage to your car and create
unsafe driving conditions. The operator
should be prepared to take action if such
unsafe conditions arise (e.g. brake
smoothly, engage neutral, stop in a suitable
place, switch off the engine, etc.)

Sidan 55: http://gmprotectionplanwarranty.com/owners-manual/saab/2003-Saab-9-3M.pdf

tsp
2010-07-11, 22:57
Lampan slocknade dock nu ikväll när jag starta bilen för att köra hemåt efter fotbollen. Men är ju ändå orolig!

Aimbert
2010-07-11, 23:00
Lampan slocknade dock nu ikväll när jag starta bilen för att köra hemåt efter fotbollen. Men är ju ändå orolig!

Skulle kört in den så fort jag kunde till en SAAB-verkstad ändå, så kan de kika på det iaf.

tsp
2010-07-11, 23:01
De lär ju hitta alla möjliga tusentals påstådda fel på skiten, så går man därifrån med en nota på 13 000kr!!

saab900
2010-07-11, 23:20
De lär ju hitta alla möjliga tusentals påstådda fel på skiten, så går man därifrån med en nota på 13 000kr!!

Felkoden finns lagrad även om lampan slocknat. Den går att läsa ut. Du kan säkert få stå bredvid och titta, och själv leta upp felkoden i verkstadens manual om du misstror dom. Kostar några hundra att få den utläst, men jag skulle nog gärna vilja veta vad det var om jag vore du.

Edit: Åk till Mekonomen, de är bra mycket billigare än din lokala Saab-verkstad, och har också utrustning för att läsa ut felkoden ur din 9-5.

Nefret
2010-07-11, 23:24
Hade samma kontrollampa tänd i min caddy , o de va en tryckgivare som hade pajat... Kanske?

grakka
2010-07-11, 23:26
Samma lampa brukar lysa lite då och då i farsans bil. Har dock aldrig vart något fel på den. Bara att koppla ur batteriet i allt mellan 5 minuter och 2 timmar. Om lampan slutar lysa när du kopplat tillbaka batteriet så ska det i regel inte vara något att oroa sig över. Om den fortfarande tänds/lyser så är det dock något som är knasigt.

rapzidi
2010-07-11, 23:38
Om ni kollar på den här bilden så är det den högst upp till höger som lyser.

http://0.tqn.com/d/cars/1/0/3/X/bmw_3coupe_dash.jpg

Lampen längst upp till vänster började precis lysa på mina föräldrars Toyota. Letat lite men inte hittat något entydigt svar. Någon som vet?

hampfuz
2010-07-11, 23:42
Antingen så är handbromsen i eller så har du för lite bromsvätska ;)

grakka
2010-07-11, 23:43
Lampen längst upp till vänster började precis lysa på mina föräldrars Toyota. Letat lite men inte hittat något entydigt svar. Någon som vet?

Den lyser om du har handbromsen i eller om det är för lite bromsvätska i behållaren. Dock så ska inte bromsvätskan kunna minska eftersom det är ett slutet system. Så om bromsvätskan har minskat så kan det vara värt att se över problemet då det antingen är läckage någonstans eller så är bromsbeläggen slut och behöver bytas.

Kek
2010-07-11, 23:44
Lampen längst upp till vänster började precis lysa på mina föräldrars Toyota. Letat lite men inte hittat något entydigt svar. Någon som vet?

Något fel på bromsarna om jag inte är ute o cyklar.

rapzidi
2010-07-12, 00:01
OK, strul med bromsarna alltså.
Handbromsen är det inte, då är det ett fint "P" som lyser.

saab900
2010-07-12, 05:08
Hade samma kontrollampa tänd i min caddy , o de va en tryckgivare som hade pajat... Kanske?

Det kan vara allt från en vaakumslang som hoppat till en trasig lamdbasond. Check Engine-lampan indikerar "katalysatorskadliga misständningar" och kan beroende på vad det är absolut vara rena döden för motorn. Jag skulle inte vara lugn innan jag fått det kontrollerat.

saab900
2010-07-12, 05:09
Den lyser om du har handbromsen i eller om det är för lite bromsvätska i behållaren. Dock så ska inte bromsvätskan kunna minska eftersom det är ett slutet system. Så om bromsvätskan har minskat så kan det vara värt att se över problemet då det antingen är läckage någonstans eller så är bromsbeläggen slut och behöver bytas.
Edit: Felpost, trodde du menade tsp's bil.
Bromsvarningslampa skulle då jag inte köra med. Det indikerar att trycket i en av bromskretsarna försvunnit. Det kan t ex bero på att ett bromsrör rostat av så att bromsvätskan försvunnit eller att bromscylindern inte klarar att bygga upp tryck av någon annan anledning. .

tsp
2010-07-14, 18:09
Vet inte om jag nämnde det, men lampan slocknade i någon dag. Men började lysa igen igår. Tid på verkstad är bokad :)

Kramp
2010-07-14, 20:28
Vet inte om jag nämnde det, men lampan slocknade i någon dag. Men började lysa igen igår. Tid på verkstad är bokad :)

Var med om ett liknande fel på et 9-5 rätt nyligen och då var det luftmassemätaren som var trasig. Kostade runt 1600kr. Inte säker men har för mig att det var det felet iaf... Det började med att motorlampan började lysa till och från sen efter ett bra tag så började den lysa konstant så då blev det till att lämna in den på verkstad. Lycka till!

wo0ord
2010-07-14, 20:43
Den lampan lös på min nya peugeot för ett tag sedan. Det är en lampa för avgasrening. Den slocknade för mig efter ett par dagar, har för mig jag ringde å kollade med peugeot va det var för skit, de sa bara att kom in igen om den inte slocknar. Kan bli så när man övningskör med en retard som får kärringstopp hela tiden :) så var det iallafall i min situation

gasoliner
2010-07-14, 21:17
i fallet med Saaben kan det också vara en vev, eller kamaxelgivare som är på väg att ge upp.
vanligt fel på alla nyare bilar, men som någon nämnt tidigare så kan det vara vad som helst som kan påverka förbränningen indirekt eller direkt.

posta svar vad det var sedan!

wo0ord
2010-07-14, 21:21
TSP - Kollade precis i min instruktionsbok, och det är kontrollampa för avgasrening. Kan inte tänka mig att lampan/orna betyder olika på olika bilar? ;)

saab900
2010-07-14, 23:18
TSP - Kollade precis i min instruktionsbok, och det är kontrollampa för avgasrening. Kan inte tänka mig att lampan/orna betyder olika på olika bilar? ;)

Lampan lyser för fel signalvärden från komponenter relaterade till avgasreningen. Det innebär allt från fel på lambdavärden, tändning eller bränslesystem. Kan vara t ex för mycket spikningar, inte nyttigt...

tsp
2010-07-16, 16:10
Vart på verkstad med bilen nu. Var troligen ett eller flera dåliga tändstift.

maximuscle
2010-07-16, 20:26
hade samma sak på min förra polo,,,även jobbar polarns lyser i han WV skåp jobb bil... så länge det e gul lampa e det inget farligt,,,men röd e farligt så jobbar jag :thumbup: