handdator

Visa fullständig version : Otroligt varma dagar


PRound
2010-07-11, 20:11
Hej!

Just nu är det otroligt varmt, men ändå så måste man iväg. Har ni något tips på hur man kan kyla ner sig under ett pass? Just nu har jag sänkt mig otroligt mycket pga värmen (kan självklart inte vara säker på att det är värmen) och det är fruktansvärt jobbigt.

någon som upplever samma sak och har några tips?

King Grub
2010-07-11, 20:14
Om du har tillgängliga eluttag i gymmet, kan du ta med en bordsfläkt och rikta den mot dig när du tränar. Det har jag när jag kör konditionsträning, och det är skillnaden mellan liv och död.

PRound
2010-07-11, 20:17
Om du har tillgängliga eluttag i gymmet, kan du ta med en bordsfläkt och rikta den mot dig när du tränar. Det har jag när jag kör konditionsträning, och det är skillnaden mellan liv och död.

Jo, det finns ju, men inte på särskilt många ställen. frågan är hur man tänker när man bygger ett gym utan luftkonditionering, vad behöver det om inte ett gym?

kjell33
2010-07-11, 20:26
Det är en kostnadsfåga förstås. Dessutom MÅSTE man ju inte träna när det är som varmast.

Denniss
2010-07-11, 20:31
Det är en kostnadsfåga förstås. Dessutom MÅSTE man ju inte träna när det är som varmast.

Lika varmt oavsett tid nu tycker jag.

kjell33
2010-07-11, 20:34
Lika varmt oavsett tid nu tycker jag.

Jag menar att man kan hoppa över ngt pass om det är drivhus i gymet.

King Grub
2010-07-11, 20:36
Nänänänä.

Denniss
2010-07-11, 20:39
Jag menar att man kan hoppa över ngt pass om det är drivhus i gymet.

Men om det är som det är nu varje dag missar man ju väldigt många pass...

hejhopp79
2010-07-11, 21:13
Om du har tillgängliga eluttag i gymmet, kan du ta med en bordsfläkt och rikta den mot dig när du tränar. Det har jag när jag kör konditionsträning, och det är skillnaden mellan liv och död.

Haha, underbart! *cupid*

mpersson
2010-07-11, 21:20
Jag har en stor golvfläkt hemma, skulle se rätt fräckt ut att vandra runt med den ;)

Boston77
2010-07-11, 21:26
Mitt gym har ganska hygglig värme faktiskt. En fördel med värmen som jag tycker är att man är alltid varm i musklerna när man ska köra. Problemet för mig är att jag måste nästan dubbla vätske intaget innan ett pass.

Jorgen
2010-07-11, 22:08
Mitt gym har ganska hygglig värme faktiskt. En fördel med värmen som jag tycker är att man är alltid varm i musklerna när man ska köra. Problemet för mig är att jag måste nästan dubbla vätske intaget innan ett pass.

Att det är varmt på gymmet betyder inte att musklerna är varma.

hejhopp79
2010-07-11, 22:24
Att det är varmt på gymmet betyder inte att musklerna är varma.

Haha +1

Gurra med O
2010-07-11, 22:39
Hej!

Just nu är det otroligt varmt, men ändå så måste man iväg. Har ni något tips på hur man kan kyla ner sig under ett pass? Just nu har jag sänkt mig otroligt mycket pga värmen (kan självklart inte vara säker på att det är värmen) och det är fruktansvärt jobbigt.

någon som upplever samma sak och har några tips?

jag kör senare på kvällen när temperaturen är på en behagligare nivå. annars kör jag lite lättare klädd linne och shorts bla och lite längre vila mellan passen. ger god effekt med i denna värme.

Dennis93
2010-07-11, 22:39
Sånt här gör en extra glad över att man har luftkonditionering på gymmet :devil:

luftkonditionering *cupid*

Boston77
2010-07-11, 22:40
Menade inte riktigt så jag värmer ju upp innan men jag blir lättare varm i kroppen och snabbare än när det är minus 20 och jag fryser på väg till gymmet. Då jag ofta har lite extra kläder på mig på väg till gymmet, läste jag i Samuelssons bok.

Grottmannen
2010-07-11, 23:00
Hade gärna tränat naken om möjligheten fanns, men nu finns den inte. Så jag rekommenderar mycket vatten och en handduk du kan vifta i ansiktet.

Kanske man ska fixa en solfjäder att vifta runt med, inga krabbor behövs för att ingjuta respekt, bara en solfjäder där det står Lightweight!

Ondskapelsen
2010-07-11, 23:09
Jo, det finns ju, men inte på särskilt många ställen. frågan är hur man tänker när man bygger ett gym utan luftkonditionering, vad behöver det om inte ett gym?

Oftast så beror väl detta på att man oftast flyttar in ett gym i en befintlig lokal som inte är förberedd med luftkonditionering från början. Vilket gör själva ombyggnationen till ett ganska rejält ingrepp :). Och ganska dyrt då såklart.

Vad det gäller träna på sommaren = träna senare på kvällen om möjlighet finns. Annars har grub en lösning.
Det jag brukar göra är att ta med en handduk och torka händerna/pannan lite då och då och bara ignorera och köra :).
There's nothing to it but to do it

Pinturicchio
2010-07-11, 23:16
Jag tycker det är goare när de stekhett inne på gymmet och svetten rinner, så mitt tips är börja gilla de haha:P

saab900
2010-07-11, 23:18
Det funkar. Dragremmar till alla övningar som kräver grepp, svettband, och dricka mycket vatten. Däremot är det ju helt omöjligt att sova på nätterna *gah!*

nocantdo
2010-07-11, 23:55
Hej!

Just nu är det otroligt varmt, men ändå så måste man iväg. Har ni något tips på hur man kan kyla ner sig under ett pass? Just nu har jag sänkt mig otroligt mycket pga värmen (kan självklart inte vara säker på att det är värmen) och det är fruktansvärt jobbigt.

någon som upplever samma sak och har några tips?

Shit varmt du borde prova dig på att känna hur det är att gå till gymmet där jag bor i mellanöstern 40-50 grader varje dag med en luftfuktighet på 80-90%, man dör i princip om man inte får nån aircondition sjukt..!

Geisha
2010-07-12, 00:21
Shit varmt du borde prova dig på att känna hur det är att gå till gymmet där jag bor i mellanöstern 40-50 grader varje dag med en luftfuktighet på 80-90%, man dör i princip om man inte får nån aircondition sjukt..!

Haha, här borta i Japan är det "bara" 30-35° och kring 100% luftfuktighet, så jag antar att du har det värre ;P Vi har iofs ingen aircon på gymmet ><

Som sagt, det är bara att vänja sig, tuta och köra. Om man nu ändå ska svettas så kan man ju lika gärna göra det ordentligt!

Doctor Snuggles
2010-07-12, 00:58
Dricka mycket vatten, och lägg en lätt våt handduk runt nacken. Gå och kyl ner huvud och händer upprepade gånger under passet.

bb X
2010-07-12, 02:13
Det positiva är ju att det är färre personer på gymmet! :D

saab900
2010-07-12, 05:04
Det positiva är ju att det är färre personer på gymmet! :D

Så sant :D

Bicepsmaffian ligger väl på stranden och flashar just biceps, och det är inte ens någon som funderar på att köra cardio. Man kan superseta lite som man väl nu då man bara har ren otur om någon av de två saker man tänkt använda är upptagen. Mitt samvete kräver dock att jag torkar bänkarna efter mig då man svettar ned mycket.

PRound
2010-07-12, 06:07
Får försöka med en handduk. Grejen är att jag har inget emot värmen, är det varmt så är det varmt, men träningen påverkas negativt av det även om jag skulle älska det! och luften är så dålig där inne så det blir som att träna på hög höjd. För väl fråga några på gymmet om de hjälper mig med att släpa ut grejerna..

z_bumbi
2010-07-12, 07:25
*Tillsätt lite salt till vattnet
*Ha en kall fuktig handduk att kyla av halsen med.
*Fläktar
*Träna utomhus i skuggan
*Reducera träningsmängden
*Hoppa över några pass, om man mår skit så gör man ingen bra prestation och då kan man lika gärna ta några dagar extra att återhämta sig på.
*Träna tidigare på dagen.

ItsAllGenes
2010-07-12, 09:40
Hade gärna tränat naken om möjligheten fanns, men nu finns den inte. Så jag rekommenderar mycket vatten och en handduk du kan vifta i ansiktet.

Kanske man ska fixa en solfjäder att vifta runt med, inga krabbor behövs för att ingjuta respekt, bara en solfjäder där det står Lightweight!

Hade inte varit alltför skönt/trevligt att träna shrugs o liggande lårcurl.

fdanell
2010-07-12, 10:28
Det jobbigaste är ju halt grepp :) aldrig varit så trött i greppet som senaste rygg passet. Fick öppna shakern med armen eftersom händerna var bortdomnade :D, sen var det träningsvärk i 3 dagar.

nocantdo
2010-07-12, 11:54
Haha, här borta i Japan är det "bara" 30-35° och kring 100% luftfuktighet, så jag antar att du har det värre ;P Vi har iofs ingen aircon på gymmet ><

Som sagt, det är bara att vänja sig, tuta och köra. Om man nu ändå ska svettas så kan man ju lika gärna göra det ordentligt!


Haha ja fy fan jag saknar Asien vad ni än gör gott folk sök inte nått jobb i mellanöstern varmt som fan och jävligt tråkigt !! Har en bekant som har bott i japan hon sa att det va svindyrt med gym och en normalt levende där?

saab900
2010-07-12, 12:08
Det jobbigaste är ju halt grepp :) aldrig varit så trött i greppet som senaste rygg passet. Fick öppna shakern med armen eftersom händerna var bortdomnade :D, sen var det träningsvärk i 3 dagar.

Det är tillåtet med dragremmar om svetten lackar om händerna :)

Affelindo
2010-07-12, 13:01
Jag har faktiskt gjort riktigt bra ifrån mig på gymmet nu trots (eller kanske tack vare?) värmen. Ben och rygträningen har gått som en dröm trots 25-30 grader inne på gymmet och exgtremt dålig luft då det nyligen har varit en brand i bastun och de håller på och bygger om delar av gymmet. Dock har jag varit lite sämre i pressövningar för överkroppen men det beror snarare på att jag har haft problem med en överansträngd infraspinatus och inte kunnat belasta som vanligt under en tid. Min kropp gillar tydligen värmen... Jag dricker dock en hel del vätska under passen.

PRound
2010-07-12, 14:15
Jag har faktiskt gjort riktigt bra ifrån mig på gymmet nu trots (eller kanske tack vare?) värmen. Ben och rygträningen har gått som en dröm trots 25-30 grader inne på gymmet och exgtremt dålig luft då det nyligen har varit en brand i bastun och de håller på och bygger om delar av gymmet. Dock har jag varit lite sämre i pressövningar för överkroppen men det beror snarare på att jag har haft problem med en överansträngd infraspinatus och inte kunnat belasta som vanligt under en tid. Min kropp gillar tydligen värmen... Jag dricker dock en hel del vätska under passen.

Samma här faktiskt. Benträningen och ryggträningen har gått riktigt bra nu. Det är bara pressövningarna som halkar efter

Ondskapelsen
2010-07-12, 14:36
Samma här faktiskt. Benträningen och ryggträningen har gått riktigt bra nu. Det är bara pressövningarna som halkar efter

Jag tycker allt går bra :). Allt utom ätandet. Aldrig hungrig =(.

cero
2010-07-12, 15:14
Känns som att jag är den enda som inte har upplevt denna terror-värme inomhus och på gymmet. :D

Att det är varmt på gymmet betyder inte att musklerna är varma.

Bidrar det inte till att musklerna och leder blir varmare om man redan svettas som fan innan man har börjat springa?

Tobbeh
2010-07-12, 15:45
Själv tycker jag det är underbart att det är varmt på gymmet, vrida ur linnet efter passet sedan direkt upp till Sjön för ett dopp!

Geisha
2010-07-12, 15:52
Haha ja fy fan jag saknar Asien vad ni än gör gott folk sök inte nått jobb i mellanöstern varmt som fan och jävligt tråkigt !! Har en bekant som har bott i japan hon sa att det va svindyrt med gym och en normalt levende där?

Jovisst, levnadskostnaderna är inte direkt billiga, men gym har vi på universitetet. Gratis för studenter i allmänhet, och vi i styrkeklubben har dessutom speciella tider när det är bokat enbart för oss också :D

Seb74
2010-07-12, 16:05
Är det bara jag som blir typ halvt genomsvettig och klibbig över hela kroppen av att bara va ute och gå en halvtimme eller så?
Känns som man måste duscha ett antal gånger/dag....fast det är ju extremt jäkla varmt också men ändå.
Helkroppsdeo kanske :D

blondyz
2010-07-12, 16:12
Det värsta med mitt gym är att de har SJUKT stora ventilationsanordningar i alla möjliga hörn, men antingen fungerar de inte eller så stänger de av dem i ren illvilja >.<

Och att komma från jobb (även nu när jag jobbar natt och det är som svalast) och dra till gymmet orkar man inte efter att ha befunnit sig i fabriken i 8h där det är 37-40c.

Men nu är det frivecka och då kan man ju vara ute : D

Ondskapelsen
2010-07-12, 16:17
Är det bara jag som blir typ halvt genomsvettig och klibbig över hela kroppen av att bara va ute och gå en halvtimme eller så?
Känns som man måste duscha ett antal gånger/dag....fast det är ju extremt jäkla varmt också men ändå.
Helkroppsdeo kanske :D

Du kan vara lugn. Du är inte ensam.

Nelli
2010-07-12, 17:47
släng in en 1.5 liters flaska med 1/4 vatten i, i frysen över natten. Iskallt vatten genom hela passet :D

Lovisa
2010-07-12, 18:03
Jag har tack och lov dubbla medlemskap. Gym nr 1 har utmärkt ventilation men värdelösa öppettider (jämt stängt när man har tid och/eller ork att träna, dvs på kvällen). Gym nr 2 har typ ingen ventilation alls, men sjysta tider. Pest eller kolera, med andra ord.

Vissa dagar har jag delat upp passet (på gym nr 2) i två delar. Kör ca 40 minuter, går därefter till bilen och kör en tur med luftkonditioneringen på, kanske 20 minuter. Då är man sval igen och kan ta itu med andra halvan av passet. Vill man bli riktigt sval passar man på att handla mjölk på vägen, och uppehåller sig i mejerikylen en stund. *smile*

Ett annat knep är att duscha håret med iskallt vatten. Jag är ju tjej och har ganska långt hår, så kylan/fukten håller sig rätt länge.

Om jag tränar tillräckligt sent på kvällen, typ 22-23, behöver jag inte bry mig om någon dress code. Då är jag oftast helt solo i lokalen. Har klippt sönder en gammal herr-t-shirt till kort linne ā la 80-tal. Lämnar magen bar och gott om luft mellan tyget och huden i övrigt. Ser för jävligt ut, men who cares...

Lovisa
2010-07-12, 18:10
Förresten, det är egentligen värre att vardagen blir så begränsad av värmen. Jag är van att röra mig, vara ute och göra saker, promenera, vara aktiv. Nu är man helt golvad ändra fram till 21-tiden på kvällen, då det svalnar något.

På dagarna går jag och räknar timmarna till kvällen, när det skall bli svalare. Hittar på olika ursäkter för att få sätta mig i bilen och köra något meningslöst ärende med AC:n på. Blir förbannat dyrt med all onödig shopping och all soppa.

På nätterna vaknar jag en gång i halvtimmen, kollar på klockan och hoppas att natten skall vara slut, så att jag får gå upp ur sängen.

Hade sett fram emot att få sitta ute och läsa böcker, jogga utmed sjön, ta en tur på MC:n till kvällen. Glöm det, allt går bort pga värmen. Inte riktigt den semestervila jag hade hoppats på.

Å andra sidan, i vintras svor jag evinnerliga eder över kyla och snödrivor. Lovade mig själv att inte gnälla när det blev varmt. Fast just nu känns det förbaskat svårt att uppfylla den föresatsen.... suck.

joasimo
2010-07-12, 18:13
Jag tycker så här. Dom som klagar när det är kallt, ska inte klaga på värmen heller. Jag klagar aldrig på att det är kallt, så jag har rätt att klaga på värmen. Man kan inte klaga på både och! ;)

blondyz
2010-07-12, 20:23
Jag tycker så här. Dom som klagar när det är kallt, ska inte klaga på värmen heller. Jag klagar aldrig på att det är kallt, så jag har rätt att klaga på värmen. Man kan inte klaga på både och! ;)

Jag tror att det är få personer som klagar på antingen eller, antingen klagar de flesta på både och eller på inget alls :p

rooz
2010-07-12, 20:31
Nu kan alla skratta åt Friskis...Luftkonditionering är väldigt trevligt på sommaren!

Lovisa, kändes jävligt omständligt?