handdator

Visa fullständig version : Salt och träning


Skrollovicz
2010-07-11, 17:17
Jag har sökt igenom forumets många trådar om ökat saltbehov för hårt tränande. Har ändå ett par frågor.

1. Gäller fortfarande rekommendationen att tillsätta 1 kryddmått salt i varje liter vatten man dricker till träningen, om man äter så kallad skräpmat och färdigrätter ett par gånger i veckan?

2. Duger det med vanligt bordssalt eller ska det vara något annat typ av salt?

3. Personer som inte svettas särskilt mycket under sina pass trots att de tränar intensivt - bör dessa också dosera träningsvattnet med salt?

Tack!

kjell33
2010-07-11, 17:29
Enda gångerna jag blandat salt i vattnet var när jag åkte ut på långtur på tävlingscykel och det var 30C el över. Höll på med triathlon för många år sen.

nocantdo
2010-07-11, 17:56
Jag dricker 2 liter vatten Minst varje gym pass och tränar väldigt intensivt men jag svettas knappt något! Är det pga låg salthalt ?

skaparn
2010-07-11, 17:58
Enda gångerna jag blandat salt i vattnet var när jag åkte ut på långtur på tävlingscykel och det var 30C el över. Höll på med triathlon för många år sen.

Fat oavsett aktivitet så torde ju svettning tarva att man återställer vätskebalansen både med vatten och elektrolyter.

benacii
2010-07-11, 18:14
Jag dricker 2 liter vatten Minst varje gym pass och tränar väldigt intensivt men jag svettas knappt något! Är det pga låg salthalt ?

följdfråga. va på gymmet idag och svettades som aldrig förr. svette rann nerför benen´,armarna oh hela kroppen. beror detta på FÖRMYCKET salt?

conundrum
2010-07-11, 18:19
1. Gäller fortfarande rekommendationen att tillsätta 1 kryddmått salt i varje liter vatten man dricker till träningen, om man äter så kallad skräpmat och färdigrätter ett par gånger i veckan?

2. Duger det med vanligt bordssalt eller ska det vara något annat typ av salt?

3. Personer som inte svettas särskilt mycket under sina pass trots att de tränar intensivt - bör dessa också dosera träningsvattnet med salt?


1. Ja
2. Oraffinerat havssalt, gärna keltiskt eller franskt
3. Till varje liter vatten man dricker löns det sätta med en nypa salt

Tolkia
2010-07-11, 18:20
Fat oavsett aktivitet så torde ju svettning tarva att man återställer vätskebalansen både med vatten och elektrolyter.
Jag undrar om det inte är kopplat till mängd per tid man svettas/dricker. Genomsnittsmänniskan som svettas en varm sommardag (och inte jobbar på ett bygge i gassande sol åtta timmar, springer en mara etc.) behöver sällan tänka på att ersätta elektrolyter, utan det räcker med de som tillförs via födan. Elektrolyter blir som jag förstår det främst ett problem när man svettas väldigt mycket och måste ersätta vätskan på kort tid (som t.ex. när man dricker under tävling för att inte tappa prestationsförmåga).

Att som en postare här ovan dricka två liter under ett vanligt gympass är, anser jag, att överdriva, om man inte gymmar i en bastu iförd hockeyutrustning eller något.

Tolkia
2010-07-11, 18:20
följdfråga. va på gymmet idag och svettades som aldrig förr. svette rann nerför benen´,armarna oh hela kroppen. beror detta på FÖRMYCKET salt?
Nej, det berodde antagligen på att det var varmt och/eller på att luftfuktigheten var hög. Man svettas inte mer för att svettas ut salt. Man svettas heller inte mindre (fråga ovan) för att man dricker mer; svettas man inte är man inte så varm att man behöver reglera temperaturen genom svettning.

Pepz
2010-07-11, 18:22
svettas gör man för att kyla av kroppen. Svettning beror inte på för mycket eller för lite salt.

man tillsätter salt för att återföra den saltmäng som försvinner med svetten. inte fel att köra mineralsalt men vanligt NaCl funkar utmärkt. Inget man behöver tänka på om man dricker en halvliter men dricker man flera liter och svettas mycket så är det riktigt bra

edit:pucktvåa Tolkia beat me to it.. grrrrrrr

z_bumbi
2010-07-11, 18:27
2. Oraffinerat havssalt, gärna keltiskt eller franskt


Vad är skillnaden mot vanligt bordsalt?

conundrum
2010-07-11, 18:41
Vad är skillnaden mot vanligt bordsalt?

Vanligt bordssalt innehåller många gånger ämnen som inte är så hälsonyttiga, dessa tillsätts bland annat för att saltet inte ska klumpa ihop sig. (Natriumacetat, natriumsilikoaluminat, aluminium, dextros..) Sedan att föredra havssalt framom landutvunnet salt beror på att det natrium som finns i det landutvunna har en molekylärt annorlunda struktur som gör att det stannar kvar längre i kroppen och kan orsaka problem. Det finns många viktiga spårmineraler i oraffinerat havssalt som är viktiga för oss.

tsp
2010-07-11, 19:05
Vanligt bordssalt innehåller många gånger ämnen som inte är så hälsonyttiga, dessa tillsätts bland annat för att saltet inte ska klumpa ihop sig. (Natriumacetat, natriumsilikoaluminat, aluminium, dextros..) Sedan att föredra havssalt framom landutvunnet salt beror på att det natrium som finns i det landutvunna har en molekylärt annorlunda struktur som gör att det stannar kvar längre i kroppen och kan orsaka problem. Det finns många viktiga spårmineraler i oraffinerat havssalt som är viktiga för oss.

Låter som humbug?

Sverker
2010-07-11, 19:22
Vanligt bordssalt innehåller många gånger ämnen som inte är så hälsonyttiga, dessa tillsätts bland annat för att saltet inte ska klumpa ihop sig. (Natriumacetat, natriumsilikoaluminat, aluminium, dextros..) Sedan att föredra havssalt framom landutvunnet salt beror på att det natrium som finns i det landutvunna har en molekylärt annorlunda struktur som gör att det stannar kvar längre i kroppen och kan orsaka problem. Det finns många viktiga spårmineraler i oraffinerat havssalt som är viktiga för oss.


Nu kan jag inte hur havssalt ser ut exakt. Antar att det mesta är natriumklorid med lite natriumvätekarbonat, lite kaliumklorid och annat smått och gott.


Men det spelar ingen roll. Den viktiga komponenten är natriumjonen och den uppträder på samma sätt, överallt. Spelar ingen roll ifall den är löst i havet eller i kroppen. Den ligger som en liten enskild jon är fullständigt upplöst.

skaparn
2010-07-11, 19:31
Jag undrar om det inte är kopplat till mängd per tid man svettas/dricker. Genomsnittsmänniskan som svettas en varm sommardag (och inte jobbar på ett bygge i gassande sol åtta timmar, springer en mara etc.) behöver sällan tänka på att ersätta elektrolyter, utan det räcker med de som tillförs via födan. Elektrolyter blir som jag förstår det främst ett problem när man svettas väldigt mycket och måste ersätta vätskan på kort tid (som t.ex. när man dricker under tävling för att inte tappa prestationsförmåga).

Att som en postare här ovan dricka två liter under ett vanligt gympass är, anser jag, att överdriva, om man inte gymmar i en bastu iförd hockeyutrustning eller något.

I delar håller jag med, men jag tror faktiskt du underskattar svettningen under ett pass i skivstångslokalen. Och om man under två timmar svettas två liter tycker jag det kan vara värt att testa lite salt i vattnet om man inte dricker eller äter något annat. Jag har upplevt stor skillnad timmarna efter ett pass de gånger jag varit seriös och faktiskt saltat lite- Även enervits sportdryck eller tabletter funkar bra, så det har jag använt senaste varma tiden.

Trance
2010-07-11, 19:33
Låter som humbug?

Självklart är det humbug.

Ondskapelsen
2010-07-11, 23:15
Vanligt bordssalt innehåller många gånger ämnen som inte är så hälsonyttiga, dessa tillsätts bland annat för att saltet inte ska klumpa ihop sig. (Natriumacetat, natriumsilikoaluminat, aluminium, dextros..) Sedan att föredra havssalt framom landutvunnet salt beror på att det natrium som finns i det landutvunna har en molekylärt annorlunda struktur som gör att det stannar kvar längre i kroppen och kan orsaka problem. Det finns många viktiga spårmineraler i oraffinerat havssalt som är viktiga för oss.

Låter som TV-Shop :).

Men jag kan inte motbevisa. Lät jävligt kul bara.

Nitrometan
2010-07-12, 06:35
Men jag kan inte motbevisa. Lät jävligt kul bara.
Motbevisa?

Tror du att herr C kan bevisa sitt påstående?

Nitrometan
2010-07-12, 06:40
Vanligt bordssalt innehåller många gånger ämnen som inte är så hälsonyttiga, dessa tillsätts bland annat för att saltet inte ska klumpa ihop sig. (Natriumacetat, natriumsilikoaluminat, aluminium, dextros..) Sedan att föredra havssalt framom landutvunnet salt beror på att det natrium som finns i det landutvunna har en molekylärt annorlunda struktur som gör att det stannar kvar längre i kroppen och kan orsaka problem. Det finns många viktiga spårmineraler i oraffinerat havssalt som är viktiga för oss.
De klumpförebyggande medel som är tillåtna att använda i livsmedel är:
* E 535 Natriumferrocyanid
* E 536 Kaliumferrocyanid
* E 538 Kalciumferrocyanid
* E 541 Natriumaluminiumfosfat (surt)
* E 551 Kiseldioxid
* E 552 Kalciumsilikat
* E 553 a Magnesiumsilikater
* E 553 b Talk
* E 554 Natriumaluminiumsilikat
* E 555 Kaliumaluminiumsilikat
* E 556 Kalciumaluminiumsilikat
* E 558 Bentonitlera
* E 559 Aluminiumsilikat
* E 570 Fettsyror

Men de används i små mängder.

Ondskapelsen
2010-07-12, 12:04
Motbevisa?

Tror du att herr C kan bevisa sitt påstående?

Nej absolut inte.
Därför blir det en ganska värdelös diskussion på larviga påståenden :).

Sverker
2010-07-12, 15:57
Det är rätt tråkigt att folk låter sig luras med felaktiga påståenden.

stafh
2010-07-12, 16:06
Vanligt bordssalt innehåller många gånger ämnen som inte är så hälsonyttiga, dessa tillsätts bland annat för att saltet inte ska klumpa ihop sig. (Natriumacetat, natriumsilikoaluminat, aluminium, dextros..) Sedan att föredra havssalt framom landutvunnet salt beror på att det natrium som finns i det landutvunna har en molekylärt annorlunda struktur som gör att det stannar kvar längre i kroppen och kan orsaka problem. Det finns många viktiga spårmineraler i oraffinerat havssalt som är viktiga för oss.

Förklara gärna för mig vilken molekylär struktur natrium har i salt. Låter intressant.


On topic så har jag svårt att tro att det gör så stor skillnad att salta sitt vatten vid normal gymträning, om det inte är fruktansvärt varmt. Långa (2h+) löp/cykelpass i värme däremot, då kan det vara bra. Lite socker kan vara bra att ha i också.

Sverker
2010-07-12, 18:40
Tråden startade med 1 kryddmott ( 1 gram ) koksalt till en liter vatten.


Det kanske inte är så fel med lite salt i drycken. Inte för att ersätta förluster i svetten utan för att tömma magsäcken fortare. Bättre att ha vatten i blodet än i magsäcken;).

conundrum
2010-07-12, 19:00
Motbevisa?

Tror du att herr C kan bevisa sitt påstående?

Ur "Food Additives: A Shopper's Guide To What's Safe & What's Not", av C. Farlow

conundrum
2010-07-12, 19:01
De klumpförebyggande medel som är tillåtna att använda i livsmedel är:
* E 535 Natriumferrocyanid
* E 536 Kaliumferrocyanid
* E 538 Kalciumferrocyanid
* E 541 Natriumaluminiumfosfat (surt)
* E 551 Kiseldioxid
* E 552 Kalciumsilikat
* E 553 a Magnesiumsilikater
* E 553 b Talk
* E 554 Natriumaluminiumsilikat
* E 555 Kaliumaluminiumsilikat
* E 556 Kalciumaluminiumsilikat
* E 558 Bentonitlera
* E 559 Aluminiumsilikat
* E 570 Fettsyror

Men de används i små mängder.

Aluminium är förknippat med tungmetallförgiftning och möjligen alzheimers. Natriumacetat kan leda till förhöjt blodtryck, vätskeansamling och njurproblem. Dextroset används i jodsalter för att förhindra att saltet blir gredelinfärgat. Följaktligen tros natriumsilikoaluminat ha samabnd med njurproblem och försämrad absorption av mineraler.

conundrum
2010-07-12, 19:01
Nu kan jag inte hur havssalt ser ut exakt. Antar att det mesta är natriumklorid med lite natriumvätekarbonat, lite kaliumklorid och annat smått och gott.


Men det spelar ingen roll. Den viktiga komponenten är natriumjonen och den uppträder på samma sätt, överallt. Spelar ingen roll ifall den är löst i havet eller i kroppen. Den ligger som en liten enskild jon är fullständigt upplöst.

Som jag nämnde är keltiskt och franskt salt att föredra, men om vi tar t.ex. landutvunnet salt från utah så innehåller det ungefär 98% NaCl och 2% järn, kalcium, aluminium & strontium. Natriumet från landkällor hårdnar och stannar ofta kvar i kroppen långt efter att det gjort vad det skall, detta får leder att svälla och utvecklar njurproblem. Oraffinerat havssalt inneh. 78% NaCl, 11% magnesiumklorid och kalciumkarbonat & magnesium.

Anton Fräs
2010-07-12, 19:03
Ur "Food Additives: A Shopper's Guide To What's Safe & What's Not", av C. Farlow

Skräplitteratur, som att hänvisa till hemliga kocken.

stafh
2010-07-12, 20:24
Natriumet från landkällor hårdnar och stannar ofta kvar i kroppen långt efter att det gjort vad det skall, detta får leder att svälla och utvecklar njurproblem.

Vad tror du händer om man häller salt i vatten?

Den enda anledningen jag kan se varför man vill använda mineralsalt med låg natriumhalt är att minska sitt blodtryck en aning. Men då kan man lika gärna bara äta mindre salt.

Sverker
2010-07-13, 07:36
Oraffinerat havssalt inneh. 78% NaCl, 11% magnesiumklorid och kalciumkarbonat & magnesium.

Jag visste inte att havssalt innehöll så pass mycket magnesium.
Tyvärr så blir det stora mängder natrium för att få ett bra tillskott av magnesium.

Klein
2010-07-13, 08:30
Varken raffinerat salt eller havssalt är nyttigt. Det ger smak till smaklös mat och fungerar som konserveringsmedel. Så mycket mer är det inte. Att springa omkring med vattenflaska på gymmet är för övrigt fullkomligt löjligt. Om folk inte vräkte i sig salt så skulle de inte vara så törstiga och ej heller behöva springa på toaletten 10+ gånger om dygnet.

skaparn
2010-07-13, 08:31
Varken raffinerat salt eller havssalt är nyttigt. Det ger smak till smaklös mat och fungerar som konserveringsmedel. Så mycket mer är det inte. Att springa omkring med vattenflaska på gymmet är för övrigt fullkomligt löjligt. Om folk inte vräkte i sig salt så skulle de inte vara så törstiga och ej heller behöva springa på toaletten 10+ gånger om dygnet.

Så om jag drar ner på saltet, då behöver jag inte dricka vatten när jag tränar. Har jag förstått dig rätt?

Klein
2010-07-13, 08:39
Så om jag drar ner på saltet, då behöver jag inte dricka vatten när jag tränar. Har jag förstått dig rätt?

Om du drar ner på saltet så kommer du att vara mindre törstig i största allmänhet. Det finns utan tvivel konditionsträningspass som är så hårda att det är befogat med vätskepåfyllning men vid vanlig gymträning är det bara fånigt. Vattenflaskan på gymmet är ungefär som mobilen på utestället. Man har något att göra mellan seten. (pickupartist-semantik haha)

salmiak
2010-07-13, 11:16
Om ni tror att ni får i er för lite salt äter ni säkert alldeles för oraffinerat/"bra" eller tränar för mycket.
Fy skäms på er! :)

Hade någon föreläsning, dvs ingen källa tyvärr, om att vi i västvärlden åt för mycket salt overall om man jämförde med många andra länder. Även vårat 120/80 var lite moddat i och med att det var standard i västvärlden - så därför måste det vara standard i världen. Att ha lågt saltintag och lite lägre blodtryck har väldigt få nackdelar

conundrum
2010-07-13, 12:00
Jag visste inte att havssalt innehöll så pass mycket magnesium.
Tyvärr så blir det stora mängder natrium för att få ett bra tillskott av magnesium.

Ska stå att det innehåller mindre mängder av kalciumkarbonat och magnesium, dock 11% magnesiumklorid

conundrum
2010-07-13, 12:07
Varken raffinerat salt eller havssalt är nyttigt. Det ger smak till smaklös mat och fungerar som konserveringsmedel. Så mycket mer är det inte. Att springa omkring med vattenflaska på gymmet är för övrigt fullkomligt löjligt. Om folk inte vräkte i sig salt så skulle de inte vara så törstiga och ej heller behöva springa på toaletten 10+ gånger om dygnet.

I oraffinerat havssalt finns många spårmineraler av hög kvalitet som har viktiga reglerande och näringsmässiga funktioner. Salt är nödvändigt för att ta bort överflödig syra ur våra celler, salt bidrar till att minska muskelkramper, balansera blodsockret, nödvändigt för absorption av livsmedelspartiklar i tarmen, salt är en god antihistamin, det kan vara bra för astmatiker t.ex. genom att det renar lungor från slem.

conundrum
2010-07-13, 12:24
Om ni tror att ni får i er för lite salt äter ni säkert alldeles för oraffinerat/"bra" eller tränar för mycket.
Fy skäms på er! :)

Hade någon föreläsning, dvs ingen källa tyvärr, om att vi i västvärlden åt för mycket salt overall om man jämförde med många andra länder. Även vårat 120/80 var lite moddat i och med att det var standard i västvärlden - så därför måste det vara standard i världen. Att ha lågt saltintag och lite lägre blodtryck har väldigt få nackdelar

Ur "Biochemical individuality: the basis for the genetotrophic concept", av Roger John Williams, kan man läsa hur han fann en skillnad på mer än 30% i natriuminnehållet i blodkroppar mellan olika personer, såsom en fyrfaldig variation i natrium i saliven. Saltandet styrs ofast av vår egen smak för hur mycket det bör vara och det är därmed viktigt att veta att Williams forskning visade att smakgränsvärdena varierade mellan olika personer över en tjugofaldig skala. Det finns individuella skillnader i fråga om behov av olika livsmedel & näringsämnen så att säga olika ämnesomsättningstyper.

Jagax
2010-07-13, 12:29
Som jag nämnde är keltiskt och franskt salt att föredra, men om vi tar t.ex. landutvunnet salt från utah så innehåller det ungefär 98% NaCl och 2% järn, kalcium, aluminium & strontium. Natriumet från landkällor hårdnar och stannar ofta kvar i kroppen långt efter att det gjort vad det skall, detta får leder att svälla och utvecklar njurproblem. Oraffinerat havssalt inneh. 78% NaCl, 11% magnesiumklorid och kalciumkarbonat & magnesium.

Wow, du har verkligen tagit till dig TV-shop-liknande påståenden om vad salt gör i kroppen. Att natrium-joner från salt skulle "hårdna" är ju totalt bull shit. Att en jonförening som natriumklorid skulle bete sig annorlunda beroende på var det utvunnits är ju också fel.

Nitrometan
2010-07-13, 13:14
Som jag nämnde är keltiskt och franskt salt att föredra,
Avdunstat Atlantvatten?

Som blir särskilt bra i Frankrike?

Keltiskt salt är det sånt som de gamla kelterna utvann för flera hundra år sen och som har lagrats sen dess?

Har du nån pålitlig källa till dina påståenden?

Klein
2010-07-13, 14:18
I oraffinerat havssalt finns många spårmineraler av hög kvalitet som har viktiga reglerande och näringsmässiga funktioner. Salt är nödvändigt för att ta bort överflödig syra ur våra celler, salt bidrar till att minska muskelkramper, balansera blodsockret, nödvändigt för absorption av livsmedelspartiklar i tarmen, salt är en god antihistamin, det kan vara bra för astmatiker t.ex. genom att det renar lungor från slem.

Säkert är det så men man måste inte tillföra extra salt för att möta sitt behov. Salt/mineraler finns naturligt i all mat, framför allt animalisk föda.

Zorgus
2010-07-13, 14:29
Det där med att mycket salt skulle vara farligt för blodtryck etc är väl en seglivad myt vid det här laget?

stafh
2010-07-13, 14:45
Det där med att mycket salt skulle vara farligt för blodtryck etc är väl en seglivad myt vid det här laget?

Nej?

Zorgus
2010-07-13, 15:03
Nej?

Nähä inte det. Har bara snappat upp en del som ifrågasätter koppling högt blodtryck-saltintag och tänkte att nån kunde utveckla det. Du kunde tydligen inte. Du kanske inte ska svara om du bara ska skriva nonsens?

saab900
2010-07-13, 15:09
Förklara gärna för mig vilken molekylär struktur natrium har i salt. Låter intressant.


+1 :hbang:

Herr C verkar inte vara så bevandrad inom kemin att man ens behöver bemöda sig att försöka motbevisa något.

Zorgus
2010-07-13, 15:22
Ok, hittade argument både för och emot påståendet att det finns en koppling mellan salt och blodtryck:

För: http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=2374
Emot: http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2008/08/27/svenska-livsmedelverkets-r/index.xml

Vem ska man tro på?

saab900
2010-07-13, 15:26
Aluminium är förknippat med tungmetallförgiftning och möjligen alzheimers. Natriumacetat kan leda till förhöjt blodtryck, vätskeansamling och njurproblem. Dextroset används i jodsalter för att förhindra att saltet blir gredelinfärgat. Följaktligen tros natriumsilikoaluminat ha samabnd med njurproblem och försämrad absorption av mineraler.

Jag sitter här med Jozo Mineralsalt med jod, 50 ppm jod.

Klumpförebyggande medel:
E551 (Kiseldioxid)
E535 (Natriumferrocyanid)

Alltså inget E554, natriumaluminiumsilikat. Inte heller något Dextros. Du kanske kan redogöra för hälsofarorna med Dextros (en stereoisomer av glukos)?

Vill man ha NaCl helt utan tillsatser får man nog satsa på "labsalt" direkt från Akzo Nobel.

stafh
2010-07-13, 15:30
Nähä inte det. Har bara snappat upp en del som ifrågasätter koppling högt blodtryck-saltintag och tänkte att nån kunde utveckla det. Du kunde tydligen inte. Du kanske inte ska svara om du bara ska skriva nonsens?

Mer natrium i blodet -> mer vatten i blodet -> mer blodvolym -> högre blodtryck.

stridis
2010-07-13, 15:38
Ok, hittade argument både för och emot påståendet att det finns en koppling mellan salt och blodtryck:

För: http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=2374
Emot: http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2008/08/27/svenska-livsmedelverkets-r/index.xml

Vem ska man tro på?

Den där emot-artikeln är virrig. 150 mmol natrium tar han som avstamp vilket beror på intaget, och förvirrar sig vidare?

Sedan att snö får sig en känga för att de inte klarar saltmålet är för att det är jobbigt att klara målet med svensk brödkultur och industribröd (bla).

Vet inte riktigtheten i övrigt men det räcker nog för att ta den artikeln med en nypa salt. *rolleyes*

Finns nordiska rekommendationer angående saltintag så det är inte bara elaka livsmedelsverkets hittepå.

cero
2010-07-13, 15:56
Om du drar ner på saltet så kommer du att vara mindre törstig i största allmänhet. Det finns utan tvivel konditionsträningspass som är så hårda att det är befogat med vätskepåfyllning men vid vanlig gymträning är det bara fånigt. Vattenflaskan på gymmet är ungefär som mobilen på utestället. Man har något att göra mellan seten. (pickupartist-semantik haha)

Hur är det om man känner sig väldigt uttorkad och törstig under gympass? Folk dricker ju antagligen för att dom är törstiga. Själv slinker det ner mer en 1L under mina pass, och det är inte för att jag tänker, "jävlar, detta är så intensivt, måste ha vätskepåfyllning" utan att jag helt enkelt blir törstig och det är ju allmänt störande.

Tolkia
2010-07-13, 16:19
Mycket av det som man kan uppleva som motsägelsefullt när det gäller råd/information om saltkonsumtion kommer ur att den rör olika befolkningsgrupper. Många av de råd om att hålla nere saltkonsumtionen är egentligen uppställda med tanke på personer som redan har besvär med högt blodtryck, åderförkalkning etc. Det är förstås aldrig bra att överdriva konsumtionen av något, men hur mycket man behöver oroa sig för sin saltkonsumtion beror helt på vilket utgångsläge man har. Man behöver dock väldigt sällan oroa sig för att man får i sig för lite.

Edit: Det kan vara värt att särskilt poängtera att något inte behöver vara en "myt" bara för att det inte gäller i samliga fall.

Klein
2010-07-14, 00:51
Hur är det om man känner sig väldigt uttorkad och törstig under gympass? Folk dricker ju antagligen för att dom är törstiga. Själv slinker det ner mer en 1L under mina pass, och det är inte för att jag tänker, "jävlar, detta är så intensivt, måste ha vätskepåfyllning" utan att jag helt enkelt blir törstig och det är ju allmänt störande.

Har som sagt antagligen med din saltkonsumtion att göra.

Tolkia
2010-07-14, 05:21
Har som sagt antagligen med din saltkonsumtion att göra.
Det tycker jag var en vansinnigt grov generalisering. Det är ju på intet sätt så att man slutar behöva dricka om man skulle rensa kosten på salt.

Klein
2010-07-14, 06:00
Det tycker jag var en vansinnigt grov generalisering. Det är ju på intet sätt så att man slutar behöva dricka om man skulle rensa kosten på salt.

Är väl bara att testa att skippa saltet så ser man vad det gör för törsten. I mitt fall är det ju dock frågan om lite grövre ingrepp än att bara skippa saltet. Vätskan i rå kost är mer biotillgänglig än kranvatten och pissas inte ut i samma utsträckning. Dietärt fett har också betydelse för såväl vätskebalans som törstkänslor.

maRRtin
2010-07-14, 07:44
Ok, hittade argument både för och emot påståendet att det finns en koppling mellan salt och blodtryck:

För: http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=2374
Emot: http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2008/08/27/svenska-livsmedelverkets-r/index.xml

Vem ska man tro på?
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-salt/Salt-och-blodtryck/

Jagax
2010-07-14, 07:49
Är väl bara att testa att skippa saltet så ser man vad det gör för törsten. I mitt fall är det ju dock frågan om lite grövre ingrepp än att bara skippa saltet. Vätskan i rå kost är mer biotillgänglig än kranvatten och pissas inte ut i samma utsträckning. Dietärt fett har också betydelse för såväl vätskebalans som törstkänslor.

Med biotillgängligt menar du ?

Nitrometan
2010-07-14, 08:02
Med biotillgängligt menar du ?

Han säger att hans kropp lättare kan tillgodogöra sig 1L vatten från kött än 1L vatten från vatten.

Tror jag.

Däremot vet jag inte vad han baserar det på.

Nitrometan
2010-07-14, 08:04
Mer natrium i blodet -> mer vatten i blodet -> mer blodvolym -> högre blodtryck.

Men om du har samma mängd natrium i cellvätska och blod blir trycket högre då?

cero
2010-07-14, 14:43
Har som sagt antagligen med din saltkonsumtion att göra.

Äter knappt något salt utöver det som redan finns i vanlig mat, samt ett par nypor till maten. Sedan äter jag en vanlig balanserad kost i allmänhet, efter tallriksmodellen typ. Så vad skulle kunna vara problemet då?

stafh
2010-07-14, 14:56
Han säger att hans kropp lättare kan tillgodogöra sig 1L vatten från kött än 1L vatten från vatten.

Vilket är lite udda med tanke på att biotillgängligheten är definierad som andelen som når systematisk circulation. Som vi alla vet så är det just den systematiska cirkulationen som filtreras i njurarna och därifrån får vi urin. Att man inte skulle pissa ut köttsaft för att det är mer biotillgängligt är därför ett lite udda uttalande.

En mer rimlig förklaring kanske är att man sällan får i sig flera deciliter köttsaft åt gången, till skillnad från kranvatten.

Men om du har samma mängd natrium i cellvätska och blod blir trycket högre då?
Nej, men så blir det aldrig (om du med mängd menar koncentration).
Hade natriumkoncentrationen i blodet sjunkit till typiska intracellulära nivåer så hade man dött väldigt omgående.

Klein
2010-07-15, 01:47
Vilket är lite udda med tanke på att biotillgängligheten är definierad som andelen som når systematisk circulation. Som vi alla vet så är det just den systematiska cirkulationen som filtreras i njurarna och därifrån får vi urin. Att man inte skulle pissa ut köttsaft för att det är mer biotillgängligt är därför ett lite udda uttalande.

En mer rimlig förklaring kanske är att man sällan får i sig flera deciliter köttsaft åt gången, till skillnad från kranvatten.

Så det du försöker säga är att mängden urin är positivt korrelerad med mängden intagen vätska som når systematisk cirkulation? Att ju mer man pissar, desto mer biotillgänglig är vätskan man häller i sig. Det låter förnuftsvidrigt.

Jag håller dock med om att totala vätskeintaget tenderar att vara lägre på en rå kost och detta helt enkelt för att vätskan i rå kost är mer törstsläckande och användbar för kroppen. Det är också i princip omöjligt att bli pluffsig/uppsvälld av vätskeretention på rå kost. Och råkar man hålla en massa vätska under huden av en eller annan anledning så är opastöriserad mjölk och rått kött det perfekta botemedlet.

Jag förutsätter att vätskeretention i bemärkelsen uppsvälldhet/pluffsighet ej faller in under kategorin systematisk cirkulation.

stafh
2010-07-15, 07:34
Så det du försöker säga är att mängden urin är positivt korrelerad med mängden intagen vätska som når systematisk cirkulation?
Hm, ja? Testa att drick en massa vatten så får du se.

Att ju mer man pissar, desto mer biotillgänglig är vätskan man häller i sig. Det låter förnuftsvidrigt.
Vatten är redan tillräckligt biotillgängligt som det är. Lite försvinner i avföringen men det är knappast något man behöver ta hänsyn till i det här sammanhanget. Om man inte har diarré förstås.
Alltså: ju mer man dricker, desto mer pissar man. Inga konstigheter.

Jag förutsätter att vätskeretention i bemärkelsen uppsvälldhet/pluffsighet ej faller in under kategorin systematisk cirkulation.
Har man ödem överallt så är det nog något mer fel än brist på rått kött i dieten.

Tolkia
2010-07-15, 16:58
Ge gärna exempel på icke biotillgänglig vätska (frånsett organiska lösningsmedel etc.).

stafh
2010-07-15, 18:00
Ge gärna exempel på icke biotillgänglig vätska (frånsett organiska lösningsmedel etc.).

Kvicksilver!
Jättemycket olja?
Koncentrerad vätefluorid!

Tolkia
2010-07-15, 18:10
Kvicksilver!
Jättemycket olja?
Koncentrerad vätefluorid!
Därav "etc." :Virro Det kunde dock vara intressant att veta hur Klein tänker när han differentierar.

Sverker
2010-07-15, 18:55
Opastöricerad mjölk en varm dag har säkert dålig biotillgänglighet.
De flesta matförgiftande bakterier aktiverar kroppens försvar och driver ut stora mängder vätska i tarmen. Det är svårt att hålla vätska när man är uttorkad.

Klein
2010-07-16, 05:50
Jag delar inte upp världen i svart och vitt eller biotillgänglig och icke biotillgänglig. Jag talar om olika grader av biotillgänglighet. Ej heller talar jag om extrema ödem utan bara om pluffsighet och vattenfilm under huden som de allra flesta som sysslar med kroppsbyggning har stor erfarenhet av och gör sitt bästa för att undvika när det är dags att gå upp på scenen (och helst vill slippa vid andra tillfällen för den delen). Rått kött och opastöriserad mjölk fixar biffen om man säger så.

Klein
2010-07-16, 05:55
Opastöricerad mjölk en varm dag har säkert dålig biotillgänglighet.
De flesta matförgiftande bakterier aktiverar kroppens försvar och driver ut stora mängder vätska i tarmen. Det är svårt att hålla vätska när man är uttorkad.

Jag låter min opastöriserade mjölk jäsa i rumstemperatur och den har aldrig någonsin gett mig diarré. Att förvara den någon länge tid i kylskåpet utan att först låta den jäsa i rumstemperatur är dock något jag undviker.