handdator

Visa fullständig version : mer vatten = mindre svett?


Shpendi
2010-07-11, 16:51
Tja, jag har som många andra ett jävla stort svett-problem. Idag och igår var det 33 grader. Jag svettas redan ganska lätt, men en dag som denna så händer det att min tshirt byter färg nästan ;D, blir typ 90% täckt med svett. Jag brukar ha med en vattenflaska som jag sippar på typ hela tiden. Är detta ett plus/minus?

Finns det något annat än detta som jag kan göra för att minska på svettandet????

Tar för nuvarande roll-on OCH sprej anti-perspiranter, men hjälper endå inte :/

Slartibartfast
2010-07-11, 16:59
Finns inget du kan göra. Hur mycket du dricker har ingen inverkan på om du svettas eller inte. Men svettas du mycket bör du naturligtvis dricka mera.

Vill du helt stoppa svetten ställvis, t.ex. under armarna är det enkelt med Absolut Torr, men svetten omdirigeras isf till andra ställen på kroppen.

King Grub
2010-07-11, 17:04
Svettning är din avkylningsmekananism. Att försöka minska den är inte bra utan dig snarare överhettad.

Shpendi
2010-07-11, 17:08
är att raka överkroppen en bra ide tror ni? Kommer jag att svettas mindre då dvs?

kjell33
2010-07-11, 17:09
Nej

Slartibartfast
2010-07-11, 18:18
Svettning är din avkylningsmekananism. Att försöka minska den är inte bra utan dig snarare överhettad.

En riktigt usel sådan, märk väl. Allt svettning gör är ju bildar ett lager varmt vatten utanpå huden. Gör inte ett skit för att svalka kroppen, snarare tvärt om. Känner jag mig svalare när jag börjar svettas?? Hell no!

är att raka överkroppen en bra ide tror ni? Kommer jag att svettas mindre då dvs?

Finns inget du kan göra.

Word
2010-07-11, 18:20
En riktigt usel sådan, märk väl. Allt svettning gör är ju bildar ett lager varmt vatten utanpå huden. Gör inte ett skit för att svalka kroppen, snarare tvärt om. Känner jag mig svalare när jag börjar svettas?? Hell no!

Det funkar rätt bra som kylning om man går utan kläder. Det är förmodligen det som var avsikten också. Men det är ganska värdelöst idag, speciellt på gymmet.

z_bumbi
2010-07-11, 18:29
En riktigt usel sådan, märk väl. Allt svettning gör är ju bildar ett lager varmt vatten utanpå huden. Gör inte ett skit för att svalka kroppen, snarare tvärt om. Känner jag mig svalare när jag börjar svettas?? Hell no!

"det varma vattnet" som bildas är ju avkylningen och har inget med att göra hur du känner dig.

Slartibartfast
2010-07-11, 18:33
"det varma vattnet" som bildas är ju avkylningen och har inget med att göra hur du känner dig.

Hur kommer det sig att jag svettas som ett svin å känner mig stekhet och jävlig medan mina polare som sitter bredvid inte svettas och känner sig svala?

Jag hade fattat det om jag svettades och kände mig sval, medan dom inte svettades och kände sig stekheta.

Våra kroppar borde ju vara ungefär lika varma givet samma rumstemp och aktivitetsnivå.

Mitt kylsystem och termostat är fucked up.'

tsp
2010-07-11, 18:33
Ta på dig linne istället för t-shirt skulle väl göra saken en liiten smula bättre i alla fall kanske. :S Annars så är det väl något som troligen försvinner med åren, ifall du är under 18 år nu.

tsp
2010-07-11, 18:34
Hur kommer det sig att jag svettas som ett svin å känner mig stekhet och jävlig medan mina polare som sitter bredvid inte svettas och känner sig svala?

Våra kroppar borde ju vara ungefär lika varma givet samma rumstemp och aktivitetsnivå.

Mitt kylsystem om termostat är fucked up.

Jag tror det finns en stor psykisk aspekt i det hela. När jag är rädd för att börja svettas så börjar jag mycket riktigt svettas som en gris och känner mig sjukt varm osv. I mer avspända situationer där det inte spelar nån större roll om jag börjar svettas så svettas jag mindre.

Vunnis
2010-07-11, 21:06
Jag tror det finns en stor psykisk aspekt i det hela. När jag är rädd för att börja svettas så börjar jag mycket riktigt svettas som en gris och känner mig sjukt varm osv. I mer avspända situationer där det inte spelar nån större roll om jag börjar svettas så svettas jag mindre.

psykiskt stress orsakar väl svettningar också, antagligen därför? :)

Ang. slartis problem så tror jag att det är en vanesak, utan att veta o ha forskat om det.
Jag vande min kropp vid att försöka hålla sig varm ordentligt under senaste vintern genom o bara gå i tröja istället för jacka som brukar användas och svettas maaassa mer den här sommaren än förra... tror jag :rolleyes:
Correct me if I'm wrong!

stafh
2010-07-11, 23:39
Vattnet tar med sig en hel del energi när det dunstar från kroppen.

joasimo
2010-07-12, 00:28
Jag tror det finns en stor psykisk aspekt i det hela. När jag är rädd för att börja svettas så börjar jag mycket riktigt svettas som en gris och känner mig sjukt varm osv. I mer avspända situationer där det inte spelar nån större roll om jag börjar svettas så svettas jag mindre.

Det där stämmer konstigt nog in även på mig lite grann. Speciellt när man har lite bråttom eller tänker att nu måste jag hålla mig kall så jag slipper duscha och kan sticka iväg.
Nu svettas jag iofs alltid, oavsett situation. Räcker med ett uppvärmningsset av rotarocuffarna så är jag svettig, rätt jobbigt!

Doctor Snuggles
2010-07-12, 01:00
Hur kommer det sig att jag svettas som ett svin å känner mig stekhet och jävlig medan mina polare som sitter bredvid inte svettas och känner sig svala?

Jag hade fattat det om jag svettades och kände mig sval, medan dom inte svettades och kände sig stekheta.

Våra kroppar borde ju vara ungefär lika varma givet samma rumstemp och aktivitetsnivå.

Mitt kylsystem och termostat är fucked up.'

Du svarade på din egen fråga.

Laxxish
2010-07-12, 04:34
Om du vill bli av med armsvett rekommenderar jag Absolut torr som finns att köpa på apoteket. Tar man på 1 gång per vecka, sedan använda en anti-perspirant deo för luktens skull, tex någon sport deo som adidas ;)

ItsAllGenes
2010-07-12, 09:18
Hur kommer det sig att jag svettas som ett svin å känner mig stekhet och jävlig medan mina polare som sitter bredvid inte svettas och känner sig svala?'

Du svettas mycket för att din kropp är varm. Antagligen är deras kroppar inte för varma och de svettas inte.

Jag hade fattat det om jag svettades och kände mig sval, medan dom inte svettades och kände sig stekheta.

Våra kroppar borde ju vara ungefär lika varma givet samma rumstemp och aktivitetsnivå.

Mitt kylsystem och termostat är fucked up.'

Det finns många fler faktorer än aktivitetsnivå och rumstemperatur. Skylle tvivla på att ditt "kylsystem och termostat" är fucked up. Fungerar antagligen alldeles utmärkt. Hade du hellre velat att du inte svettades och din kroppstemperatur steg till 40 C istället?

Snälla tänk lite.

brauppa
2010-07-12, 21:43
Finns inget du kan göra. Hur mycket du dricker har ingen inverkan på om du svettas eller inte. Men svettas du mycket bör du naturligtvis dricka mera.

Vill du helt stoppa svetten ställvis, t.ex. under armarna är det enkelt med Absolut Torr, men svetten omdirigeras isf till andra ställen på kroppen.

Kollade på ett gammalt avsnitt av erik och mackan hela och rena

Och om jag inte minns fel så va dom in och täppte igen svettkörtlarna under i armhålan med laser.
Och där sas det även att svetten omdirigeras inte pga av detta.

stafh
2010-07-12, 21:58
Kollade på ett gammalt avsnitt av erik och mackan hela och rena

Och om jag inte minns fel så va dom in och täppte igen svettkörtlarna under i armhålan med laser.
Och där sas det även att svetten omdirigeras inte pga av detta.

Indirekt gör det det. Det är inte som om svettkanalerna växer iväg och kommer ut någon annanstans, men eftersom du inte svettas under armarna (t.ex.) blir du lite varmare och svettas mer pga den ökade kroppstemperaturen.

dt06mj2
2010-07-13, 05:51
Tänk på att ha luftiga kläder. Mindre kläder är inte nödvändigtvis kallare.