handdator

Visa fullständig version : Tror du att Littorin skyldig eller inte?


Pudzianovski
2010-07-11, 12:18
Poll :thumbup:

tsp
2010-07-11, 12:19
Går la inte för oss att veta

Pudzianovski
2010-07-11, 12:20
Går la inte för oss att veta

Det är mycket vi inte vet i livet.

-squat-
2010-07-11, 12:22
Kåtast i regeringen.

wessmen
2010-07-11, 12:29
Vet inte, jag är hårdrockare.

Mr.Cosybear
2010-07-11, 12:33
Ärligt talat, vem bryr sig egentligen

Jockefoten
2010-07-11, 12:34
Skyldig till vad? Att vara människa?

Pudzianovski
2010-07-11, 12:34
Ärligt talat, vem bryr sig egentligen

Antagligen inte lika många som bryr sig om nya twilightfilmen men ändå tillräckligt många för att media i Sverige ska skriva om det.

Berguven
2010-07-11, 12:40
Han har ju redan lämnat sin post, så det känns inte som om det spelar någon större roll.

Remote
2010-07-11, 12:52
Pollen borde kanske heta kan vi lita på aftonbladet? :P

Kischen
2010-07-11, 12:55
Jag tror att han köpt sex, mest för att han avgår i samma veva.

Mental
2010-07-11, 12:56
Ja, är han oskyldig så har han skött detta otroligt klantigt. Att tvärvägra att svara på kommentarer, att inte neka alls vid tillfrågning och sedan fort som fan avgå och gå under jorden, det signalerar inte oskylldighet direkt

Remote
2010-07-11, 13:17
Jag tror att han avgick för att skifta fokus ifrån det parti han företräder till privatpersonen.

Sen oavsett om han är skyldig eller ej för ett brott som ägde rum för 4 år sedan, som i nuläget är preskriberat och som han inte betalade särskilt mycket för känns irrelevant.

Scratch89
2010-07-11, 13:21
Ja, är han oskyldig så har han skött detta otroligt klantigt. Att tvärvägra att svara på kommentarer, att inte neka alls vid tillfrågning och sedan fort som fan avgå och gå under jorden, det signalerar inte oskylldighet direkt

Nej, han har skött det otroligt snyggt, ur politikers synvinkel. Istället för att han ska sitta och hålla på och neka, få en massa skit som kan drabba partiet, så avgår han direkt. Jämför med Anna som skallades runt dängfull på Crazy Horse, som vägrade erkänna och som sedan försökte bli omvald till ordförande igen. Eller ja, Mona. Eller...

mela
2010-07-11, 13:22
Jag har inte läst alltför mycket ang hela sexköpshistorian och jag bryr mig i ärlighetens namn inte särskilt mycket. Jag tycker att det är bra att Tobias Billström tagit över som arbetsmarknadsminister. Där har vi en skicklig politiker :thumbup:

Däremot påstår Littorin att det är andra anledningar till att han avgått som minister:

"Anledningen till avhoppet är att Sven Otto Littorin befinner sig i en vårdnadstvist med sin exfru. Nu säger han att han parallellt med sitt politiska uppdrag haft det väldigt jobbigt privat.

– Det finns tre skäl till att jag slutar. Emma, Gustav och Arvid. Det är mina tre barn. För mig är mina barn mer värda än min karriär, säger han till det samlade pressuppbådet. "

SvD (http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/littorin-avgar-jag-ar-ingen-stalman_4962367.svd)

Nelson81
2010-07-11, 13:23
Går la inte för oss att veta

därför han frågade TROR, inte VET du att littorin är skyldig eller inte.

Fru_Flisa
2010-07-11, 13:28
Jag tror han är skyldig av den enkla anledningen att han hoppade av så tvärt, klart han inte kan riskera folkets omdöme för regeringen.

Supermicke
2010-07-11, 14:06
klickade fel trodde det stog oskyldig :Virro

thatice
2010-07-11, 15:07
Heter man Sven-Otto och har ett så där läskigt skägg så är man skyldig till något sexbrott, så ett sexköp är ju ganska lindrigt.

Herr Oberst
2010-07-11, 15:39
Jag har en hel del smarrig information sparad på min dator. En kvinna som kallar sig för Stina kontaktade mig på MSN för att köpa heroin för 11 år sedan. Hon skrev, "Hej jag heter Stina och jag behöver heroin". Jag träffade henne senare i en mörk gränd för att leverera varorna. Hon va klädd i ljusblå Kappahl-strumpor och hade bruna skosnören. 5 år senare kom jag på att det var Mona Sahlin. Jag fick även hennes mobilnummer på en ihopskrynklad papperslapp och det nummret påstås ha gått i Mona en gång i tiden.

Så, vilken tidning kan jag ge dessa uppgifter till?

Herr Oberst
2010-07-11, 15:40
PS. Brottet är ju helt preskriberat och det finns inte en enda människa i världen som kan utreda om min information stämmer. Men det kan ju ändå vara skitbra att lämna ut till media

Pretender
2010-07-11, 15:47
Gör inte AB sig skyldiga till förtal?

Biceps
2010-07-11, 15:53
Verkar ju inte helt osannolikt att det stämmer, men vad vet jag.

Sjukt ogenomtänkt att köpa sex om man är högt uppsatt politiker, hur som helst.

Deceiver85
2010-07-11, 15:55
Gör inte AB sig skyldiga till förtal?
Om det framkommer att historien är påhittad, vilket jag tror, så kommer det bli årets praktskandal!

Ignatius72
2010-07-11, 16:13
Aftonbladet försöker i en ledare jämföra detta med förra regeringens hantering av tsunamikatastrofen, pinsamt.
Jag är mest nyfiken på vad hon tjänade på att sälja sig till Aftonbladet.

skaparn
2010-07-11, 16:25
– Det finns tre skäl till att jag slutar. Emma, Gustav och Arvid. Det är mina tre barn. För mig är mina barn mer värda än min karriär, säger han till det samlade pressuppbådet. "[/I]

SvD (http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/littorin-avgar-jag-ar-ingen-stalman_4962367.svd)

Jag tycker faktiskt att det är lite smaklöst av honom att dra in sina barn i det här som något slags svepskäl.

För övrigt, om han är skyldig så borde han framför allt avgå för att han är så dum att han trodde att man som politiker inte förr eller senare får alla sina garderobslik vädrade.

Mental
2010-07-11, 16:41
Jag är mest nyfiken på vad hon tjänade på att sälja sig till Aftonbladet.

Enligt aftonbladet, inget. Om du väljer att tro på det.

Herr Oberst
2010-07-11, 17:04
Enligt aftonbladet, inget. Om du väljer att tro på det.

Vem tror att en prostituerad tjej som springer med sina kundregister till landets värsta skvallertidning skulle gå ut med sån här information utan ersättning?

Fan man kan inte ens lita på hororna längre, trots att diskretion nästan är den största delen dom säljer i sina tjänster. Nästan t.o.m så att jag börjat skrika om sexköpsförbud nu. Hudflå Anna långsamt snälla

skaparn
2010-07-11, 17:10
Fan man kan inte ens lita på hororna längre, trots att diskretion nästan är den största delen dom säljer i sina tjänster.

Snudd på kontraktsbrott då. Jag tycker Littorin borde stämma henne.

Gabriel Forslund
2010-07-11, 17:16
Varför finns inte svarsalternativet "Vem är Littorin?"

Herr Oberst
2010-07-11, 17:21
Varför finns inte svarsalternativet "Vem är Littorin?"

Därför att enbart det enbart är dumskallar som inte är läskunniga som skall kryssa i ett sådant svarsalternativ. Och eftersom ett internetforum kräver läskunnighet så sållas dessa dumskallar bort automatiskt.

Viktor_Balck
2010-07-11, 17:33
Aftonbladet försöker i en ledare jämföra detta med förra regeringens hantering av tsunamikatastrofen, pinsamt.
Jag är mest nyfiken på vad hon tjänade på att sälja sig till Aftonbladet.

Det undrar jag också, sen framstår det som att det är så jävla synd om henne och att hon är offer då den läskiga Littorin skulle kommit hem och betalat 2 lax (cash). Aftonbladet kan skita på sig.

Kebab-Arne
2010-07-11, 18:13
Jag tror han är skyldig av den enkla anledningen att han hoppade av så tvärt, klart han inte kan riskera folkets omdöme för regeringen.

Oskyldig eller ej, finns det misstankar om nåt form av brott innehållandes sex så är man skyldig i medias ögon. Littorins politiska karriär är sabbad oavsett så är väl lika bra att hoppa av direkt så skadar han alliansens valkampanj minst.

Det är med att vara oskyldig eller inte är ju bara att se på Huselius, Tallinder och Lilja under Sweden hockey games 2005. Åtalet mot dem angående våldtäkt lades ju ned men blev ändå dömda i media.

Pudzianovski
2010-07-11, 18:21
Oskyldig eller ej, finns det misstankar om nåt form av brott innehållandes sex så är man skyldig i medias ögon. Littorins politiska karriär är sabbad oavsett så är väl lika bra att hoppa av direkt så skadar han alliansens valkampanj minst.

Det är med att vara oskyldig eller inte är ju bara att se på Huselius, Tallinder och Lilja under Sweden hockey games 2005. Åtalet mot dem angående våldtäkt lades ju ned men blev ändå dömda i media.

De erkände väl att de haft sex iaf?

Viktor_Balck
2010-07-11, 18:27
Är inte aftonbladet en sossetidning förresten?

sunkan
2010-07-11, 19:36
Jag tycker faktiskt att det är lite smaklöst av honom att dra in sina barn i det här som något slags svepskäl.

För övrigt, om han är skyldig så borde han framför allt avgå för att han är så dum att han trodde att man som politiker inte förr eller senare får alla sina garderobslik vädrade.

Läs Johanne Hildebrandts krönika på AB, mycket vettigt enligt mig.

Olegh
2010-07-11, 20:33
Läs Johanne Hildebrandts krönika på AB, mycket vettigt enligt mig.

Länk?

Hittade den här istället, också läsvärd:

http://blogg.aftonbladet.se/janhelin/2010/07/sex-logner-och-littorin

Cilia
2010-07-11, 20:43
Jag vet inte men det jag vet är att det som framkommit av hennes historia handlar om en man som verkar vara olycklig och ensam. Inte en man som direkt och i första hand söker sex utan mänsklig närhet och lite vänlighet.

Jag tycker det är stor skillnad i den här historien och den om Kapten klänning. Tycker att pressen borde uppmärksamma det också.

Anna säger i en intervju att hon kontaktade pressen för att att hon efter affären med Göran Lindberg kände att det var fel med män i höga positioner dom spelade en roll i det offentliga och en roll privat och utnyttjade sin ställning. Men det är inte en sån man hon sen beskriver utan en som är just ensam. Konstigt att hon inte ser skillnaden.

Jag tycker synd om Littorin och framförallt hans barn. Det var det sista dom behövde. Jag hoppas den här historien dör snabbt. Det finns bara förlorare i den.

Tryman
2010-07-11, 20:50
Läs Johanne Hildebrandts krönika på AB, mycket vettigt enligt mig.

Jag går inte in på AB, vad står det i stora drag?

Är inte aftonbladet en sossetidning förresten?

Jupp

Jag vet inte men det jag vet är att det som framkommit av hennes historia handlar om en man som verkar vara olycklig och ensam. Inte en man som direkt och i första hand söker sex utan mänsklig närhet och lite vänlighet.

Jag tycker det är stor skillnad i den här historien och den om Kapten klänning. Tycker att pressen borde uppmärksamma det också.

Anna säger i en intervju att hon kontaktade pressen för att att hon efter affären med Göran Lindberg kände att det var fel med män i höga positioner dom spelade en roll i det offentliga och en roll privat och utnyttjade sin ställning. Men det är inte en sån man hon sen beskriver utan en som är just ensam. Konstigt att hon inte ser skillnaden.

Jag tycker synd om Littorin och framförallt hans barn. Det var det sista dom behövde. Jag hoppas den här historien dör snabbt. Det finns bara förlorare i den.

+1

Musselbank
2010-07-11, 22:05
Det är ju oerhört mycket mer intressant om han är oskyldig, dvs AB är skyldig.

Kappman
2010-07-11, 22:09
Oavsett om killen är skyldig till att ha gjort detta för 4 år sedan så borde Aftonbladet bojkottas. De sköter detta så illa så det är äckligt.

1. De påstår att Littorin ljuger då han hänvisar till att hans barn dragits in i mediadrevet runt den nu 5 år (och fortfarande pågående) vårdadstvisten. De visar då hur många gånger de publicerat artiklar om Littorin. Det säger dock INGENTING om hur de löpande arbetar. Littorins barn har blivit uppsökta av journalister som försökt pressa ur dem information. Hur skönt är det för ett barn som befinner sig mitt i en uppslitande tvist mellan två föräldrar som det älskar?

2. Aftonbladet publicerar att de har starka bevis att Littorin begått ett brott i Stockholms innerstad som har fängelse på straffskalan. De spelar skenheliga genom att skriva att anledningen till att de inte anger vilket brott är att Littorin nu avgått och inte längre är en offentlig person.

3. Aftonbladet skiter i sin egen utspelade skenhelighet och publicerar vilket brott de misstänker att han begått.

Killen mår skit, har gått hos terapeut och de vältrar sig i hans olycka för att tjäna pengar. De är äckliga och skulle han klappa igenom helt och ta livet av sig så tjänar de pengar på det med.

Personligen så tror jag sossarna har grävt upp den här kärringen och sytt ihop detta med Aftonbladet. Så de borde också bojkottas. Ok, det är inte bevisat. Men det är inte sexköpet heller.

Olegh
2010-07-11, 22:16
Finns det goda skäl att tro att det stämmer, så tycker jag det är helt rätt att publicera. Motsatsen, att liknande händelser mörkas av press, vore helt oacceptabelt.(Ex-)Politiker ska granskas och ställas till svars för oegentligheter. Utan pardon.

Såvida sannolikheten är tillräckligt hög, och det kan inte ni kära forummedlemmar bedöma, så är alla andra faktorer av sekundär betydelse. En polisutredning kommer sannolikt visa om Aftonbladets källa och påståenden är tillräckligt grundade i verkligheten för att ha rättsligt stöd i publiceringen.

Ignatius72
2010-07-11, 22:27
Finns det goda skäl att tro att det stämmer, så tycker jag det är helt rätt att publicera. Motsatsen, att liknande händelser mörkas av press, vore helt oacceptabelt.(Ex-)Politiker ska granskas och ställas till svars för oegentligheter. Utan pardon.

Såvida sannolikheten är tillräckligt hög, och det kan inte ni kära forummedlemmar bedöma, så är alla andra faktorer av sekundär betydelse. En polisutredning kommer sannolikt visa om Aftonbladets källa och påståenden är tillräckligt grundade i verkligheten för att ha rättsligt stöd i publiceringen.

Det kommer inte bli någon polisutredning då det eventuella brottet är preskriberat.
AB agerar, oavsett sanningshalt,på ett oerhört amatörmässigt sätt. Chwfred låter meddela att om han nekat så hade de inte publicerat. Så starka "bevis" har de alltså. Ur Littorins synvinkel så är i princip allt uttalande skadligt. Lika bra att hålla käft. Som tidigare påpekats så sägerAB dag 1 attde inte tänker skriva något då han ej längre är dn offentlig person (vilket i sig aldrig tidigare spelat någon roll) för att två dagar senare gå emot sig själv i frågan.

Olegh
2010-07-11, 22:32
Det kommer inte bli någon polisutredning då det eventuella brottet är preskriberat.
AB agerar, oavsett sanningshalt,på ett oerhört amatörmässigt sätt. Chwfred låter meddela att om han nekat så hade de inte publicerat. Så starka "bevis" har de alltså. Ur Littorins synvinkel så är i princip allt uttalande skadligt. Lika bra att hålla käft. Som tidigare påpekats så sägerAB dag 1 attde inte tänker skriva något då han ej längre är dn offentlig person (vilket i sig aldrig tidigare spelat någon roll) för att två dagar senare gå emot sig själv i frågan.

Polisutredning om huruvida det är förtal från Aftonbladets sida.

Viktor_Balck
2010-07-11, 23:05
Väldigt märkligt förövrigt att kvinnan i fråga råkar komma på det här, som skedde för fyra år sedan, just nu när det vankas val. "Var det inte littorin som kom hem till mig för fyra år sen?". Som en blixt från klar himmel slog det henne.

Ignatius72
2010-07-12, 09:09
Polisutredning om huruvida det är förtal från Aftonbladets sida.

Om nu inte Aftonbladet hostar upp lite mer till allmän beskådan så finns det inget annat än en figur som påstår sig haft sex på Littorin för 4 år sedan. Källskyddet gör att det inte ens går att ta reda på om personen ens existerar. Mao så kommer inte ens en förtalanmälan leda något i bevis. Detta oavsett om AB skulle bli fällda eller ej.
Pinsamt genomskinligt agerande av AB. Jag skäms å deras vägnar då de inte har vett att göra det själva.

Nitrometan
2010-07-12, 09:26
Poll :thumbup:

Oavsett vilket så är det så länge sen att det är preskriberat.

Det kommer alltså inte att prövas i domstol. Han kan alltså inte bli dömd. Och man brukar väl inte publicera namn på icke dömda "brottslingar".

Man kan undra varför AB väljer att dra upp detta när valrörelsen är igång?

Nitrometan
2010-07-12, 09:28
Pinsamt genomskinligt agerande av AB. Jag skäms å deras vägnar då de inte har vett att göra det själva.
De är AB.

De saknar förmåga att skämmas.

Lasse Kongo
2010-07-12, 09:30
Säkerligen sant, förjävligt isåfall, vi ska inte ha ministrar som går och köper sex, så enkelt är det.

Nitrometan
2010-07-12, 09:32
Väldigt märkligt förövrigt att kvinnan i fråga råkar komma på det här, som skedde för fyra år sedan, just nu när det vankas val. "Var det inte littorin som kom hem till mig för fyra år sen?". Som en blixt från klar himmel slog det henne.
Eller också är det en ful vinkel i en mycket smutsig skilsmässoaffär... :(

Littorins ex-fru kan ju ha övertalat en kvinna att spela rollen och kontakta AB.

Det finns många hemska möjligheter...

Herr Oberst
2010-07-12, 10:00
Säkerligen sant, förjävligt isåfall, vi ska inte ha ministrar som går och köper sex, så enkelt är det.

Frankrike och Italien och säkert många andra länder har politiker som köper sig lite sex då och då. Inte en jävel bryr sig. Vad dessa människor gör på sin fritid ska vi skita fullständigt i

Nitrometan
2010-07-12, 10:02
Frankrike och Italien och säkert många andra länder har politiker som köper sig lite sex då och då. Inte en jävel bryr sig. Vad dessa människor gör på sin fritid ska vi skita fullständigt i
Fast är sexköp olagligt i dessa länder?

Lasse Kongo
2010-07-12, 10:06
Frankrike och Italien och säkert många andra länder har politiker som köper sig lite sex då och då. Inte en jävel bryr sig. Vad dessa människor gör på sin fritid ska vi skita fullständigt i

Verkligen inte, han var vår arbetsmarknadsminister, att han gör olagliga saker på sin fritid är inte direkt något jag ser mellan fingrarna på, vad han gjort tidigare i sitt liv, om han så har knarkat, köpt sex gjort inbrott etc som ung skiter jag i, men när personer tar över rodret för att styra mitt land, då vill jag att det ska sitta skötsamma människor som står upp och föregår med gott exempel bakom rodret, annars fallerar allt liksom.

Nitrometan
2010-07-12, 10:13
Å andra sidan Lasse, så var han inte minister då kan ska ha begått det påstådda brottet.

Morty
2010-07-12, 10:20
Spelar ingen roll om han är skyldig eller ej. Hans barn ska få veta. Det ska vara som att bli uthängd på torget! Skicka Asks brev! (http://www.sydsvenskan.se/sverige/article640668/Lila-kuvertet-blev-Asks-egen-skampale.html) (länken går ej till AB för er som bojkottar)

miss_incorrigible
2010-07-12, 10:29
Skyldig and he shall BURN FOR IT... oh no, this is no historical reenactement of Kingdom of Heaven. Sorry!*grr*

Morty
2010-07-12, 10:41
Nej, han har skött det otroligt snyggt, ur politikers synvinkel. Istället för att han ska sitta och hålla på och neka, få en massa skit som kan drabba partiet, så avgår han direkt. Jämför med Anna som skallades runt dängfull på Crazy Horse, som vägrade erkänna och som sedan försökte bli omvald till ordförande igen. Eller ja, Mona. Eller...

Bildts rånekande verkar också vara ett gott alternativ.

Men props på att han bara avgår direkt. En politiker ska se sitt jobb som ett förtroendeuppdrag som han närsomhelst kan behöva lämna. Inget konstigt med det, och motsatsen skapar politikerförakt. Se bara Mona. Hade hon bara taggat ner så hade det inte varit så hemskt. Nu sänker hon de rödgröna >_>

Nitrometan
2010-07-12, 12:42
Bildts rånekande verkar också vara ett gott alternativ.
Bildt? Har han begått nåt brott?

Har han varit ute och rugbyslagits som SSU-Anna?

Smml
2010-07-12, 13:05
Tycker det är en sinnessjuk lynchning bara. Vad spelar det för roll om Littorin har köpt sex? Ännu ett exempel på skapad brottslighet pga idiotiska lagar.

Om man ändå kunde få folk att inse att inget sånt här är viktigt egentligen *whatever*

LoTiX
2010-07-12, 14:19
Är det klart om han gjort det eller inte ännu? Han kan ju inte köra på "ingen kommentar" fortfarande?

Förövrigt ser jag inget fel i att köpa sex. Gjordes det däremot medan han fortfarande var i ett förhållande ser jag en viss avsaknad av moral och heder, lika bra att han då avgår.

WHITEFOLKS
2010-07-12, 15:02
Han har nekat.

Axel1
2010-07-12, 17:05
Han är oskyldig tills motsatsen är bevisad, något som aftonhoran har missat och dömt honom i förväg. Smidigt också eftersom AH är en sossetidning och han kommer dömas/frias efter valet. Alltså kommer alla tro han är skyldig för det står på aftonhoran.

stevebc
2010-07-12, 17:09
Helt ärligt så bryr jag mig inte. Jag bryr mig inte om politikers privatliv så länge de gör ett bra jobb, och inte bryter några lagar jag står bakom. Att betala en kvinna för sex, som uppenbarligen inte är en traffickingslav, anser inte jag vara en big deal.

Om man ska vara riktigt cynisk skulle man ju kunna säga att Sarkozy är den största torsken av dem alla.

stevebc
2010-07-12, 17:13
Fast är sexköp olagligt i dessa länder?Ja, fast det beror hur man sköter det. Högt uppsatta män har ofta älskarinnor som de betalar för, ett slags lyxprostituerade. Om jag ska vara cynisk som sagt så ser jag ingen större skillnad.

Osten80
2010-07-12, 17:54
Styv-Otto Klittorin har nog gottat sig lite för mycket nu.

Loke
2010-07-12, 18:06
Är jag den enda som har ett minne av det här med ett dagis som har en ministers gamla nummer dök upp i medierna tidigare? Det kan mycket väl varit just Littorins nummer. Jag har för mig att det var en anekdot som aftonbladet skrev om till och med, att dagiset tyckte det var jobbigt att många ringde dom och frågade efter den nytillträdde ministern.

Nitrometan
2010-07-13, 07:07
Han är oskyldig tills motsatsen är bevisad, något som aftonhoran har missat och dömt honom i förväg. Smidigt också eftersom AH är en sossetidning och han kommer dömas/frias efter valet. Alltså kommer alla tro han är skyldig för det står på aftonhoran.

Inte för sexköpet iaf. Det var sålänge sen att det är preskriberat. Alltså kommer det inte att prövas rättsligt och det är fritt fram för dessa tidningar att skvallra om det.



Steve: är du säker på att sexköp är olagligt i Frankrike? Vad jag vet är prostitution olagligt, men det är de prostituerade som kan åtalas/fängslas.

Ignatius72
2010-07-13, 07:37
Ribery var ju med en prostituerad nyligen, problemet var att hon var för ung, inte att hon tog betalt.

kaer
2010-07-13, 13:45
Jag tror verkligen att SOL är skyldig till sexköp.
Men just nu känns det fan bedrövligt hur det fungerar.
I princip är det en anonym person som säger: 'Han har köpt sex', några som helst hållbara bevis har inte visats upp.
Det är mycket möjligt att aftonbladet har mer på fötterna, men förhelvete fram med det då! Istället sitter de och hoppas att SOL eller Reinfeldt ska trampa i klaveret.

hejhopp79
2010-07-13, 13:47
Helt ärligt så bryr jag mig inte. Jag bryr mig inte om politikers privatliv så länge de gör ett bra jobb, och inte bryter några lagar jag står bakom. Att betala en kvinna för sex, som uppenbarligen inte är en traffickingslav, anser inte jag vara en big deal.


Fast att betala för sex är ett brott och således bryter han alltså en lag.

stevebc
2010-07-13, 13:50
Steve: är du säker på att sexköp är olagligt i Frankrike? Vad jag vet är prostitution olagligt, men det är de prostituerade som kan åtalas/fängslas.Jaha, du menar så. Det vet jag faktiskt inte. Det låter ju helt vrickat. Som att köpa knark, men att det är försäljaren som åker dit. Båda begår ju en kriminell handling anser jag, om man nu beslutar för att [ämnet] ska vara olagligt.

Fast att betala för sex är ett brott och således bryter han alltså en lag.Ja, men som jag skrev så är det en lag jag själv inte ställer mig bakom. Så jag bryr mig inte personligen över att han brutit mot denna lag. Ungefär som om han skulle tanka en film på internet och förlora posten av det. Jag hade inte brytt mig över det heller.

Tryman
2010-07-13, 13:52
Fast att betala för sex är ett brott och således bryter han alltså en lag.

Han skrev lagar som han står bakom ;)

Ignatius72
2010-07-13, 14:57
Huruvida Littorin är skyldig eller ej är ju omöjligt för oss att veta. Aftonbladets chefredaktör är dock säker på det utifrån Littorins reaktion och händelseförloppet. Precis som om alla människor agerar och reagerar lika. Men Helin kallade och andra sidan Littorin för näringslivsministern i sin blogg. Faktakollen verkar ju sådär....

I detta landet så kan man ju uppenbarligen bli avsatt eller få drevet efter sig för vad som helst. Tv-licens skolk måste dock vara lägstanivån hittills. Men vem vet, snart räcker det kanske med en p-bot.

Scratch89
2010-07-13, 15:31
Bildts rånekande verkar också vara ett gott alternativ.


Vad har Carl gjort?

Morty
2010-07-13, 16:16
Vad har Carl gjort?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lundin_Petroleum har det ju varit lite controversies runt. Kan säkert ge mer senare.

kjell33
2010-07-13, 18:57
Med tanke på hur AB larmade och väsnades i går är dagens tystnad närmast öronbedövande.....

skaparn
2010-07-13, 20:09
Littorin är definitivt skyldig till fult skägg. Kan det vara därför han avgår?

http://2.bp.blogspot.com/_Anp20ipbIYs/Swpy_bnINaI/AAAAAAAACzo/clqZoxABpt0/s1600/littorin+ny.jpg

kjell33
2010-07-13, 20:12
Littorin är definitivt skyldig till fult skägg. Kan det vara därför han avgår?

http://2.bp.blogspot.com/_Anp20ipbIYs/Swpy_bnINaI/AAAAAAAACzo/clqZoxABpt0/s1600/littorin+ny.jpg

Det där är ju james hetfield....

Biceps
2010-07-14, 02:42
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/nu-talar-littorin-ut-1.1137258

Nitrometan
2010-07-14, 06:24
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/nu-talar-littorin-ut-1.1137258
Japp. Sven-Otto talar ut och nekar såklart.

En mailintervju. Han får själv svara på frågorna "alla vill ha svar på".

Några klipp:
Varför får inte DN träffa dig personligen?

– Det jag sa på presskonferensen i Visby var alldeles sant. Jag orkar inte mera. Jag behöver få vila och samla krafterna. Även om långt ifrån alla medier har behandlat mig illa har de grova och osanna anklagelserna mot mig gjort att jag hellre skriver svar på era frågor än möter medierna igen. Jag tror de flesta kan förstå det.
Har du haft någon kontakt med kvinnan som har talat med Aftonbladet?

– Det vet jag ju inte eftersom jag inte vet vem hon är. Låt mig också säga i detta sammanhang att när Aftonbladet säger att jag beskyller henne för att ljuga bara för att jag förnekar brottsanklagelserna så är det beklagligt. Så här är det som jag ser det: Ord står mot ord. Jag vet inte om hon misstagit sig eller hittat på hela historien. Men jag har inget behov av att ta ut någon ilska eller upprördhet på henne.

Mot bakgrund av den debatt och ryktesspridning som uppstått – har du någonsin köpt sexuella tjänster?

– Nej. Aldrig. Låt mig säga det igen. Jag avvisar bestämt uppgifterna som Aftonbladet har publicerat och därmed också brottsanklagelserna. Jag gör det nu, jag gjorde det den 10 juli till TT via min advokat och jag gjorde det flera gånger till Aftonbladet via min pressekreterare och statsministerns presschef på kvällen den 6 juli – samma dag som Aftonbladet konfronterade mig med uppgifterna.
– Jag, precis som många andra, har gjort och gör saker man i efterhand kan ångra. Jag kan prata om sådant med människor som står mig nära, men människor i allmänhet behöver faktiskt inte veta det. Jag är inte längre en offentlig person och jag skulle vara oerhört tacksam om jag och mitt liv nu kunde lämnas i fred. Men jag vill återigen klargöra att jag inte gjort något brottsligt.
Hade det varit bättre om du hade fått försvara dig i en rättslig process?

– Ja. Att inte kunna bli friad från de här anklagelserna och vetskapen om att de riskerar att hänga över mig under lång tid känns förfärligt.


Undrar vad AB kommer att kontra med?

Nitrometan
2010-07-14, 06:28
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lundin_Petroleum har det ju varit lite controversies runt. Kan säkert ge mer senare.
Är han anklagad för nåt brott som han nekar till?

Annars är det väl inte relevant i det här fallet?


Har han "rånekat" som du säger? Jag har mest för mig att han håller käft och säger att han inte kommenterar uppgifterna.

Han har väl lämnat styrelsen i Lundin Oil (som de hette när han satt i styrelsen, nu heter de Lundin Petroleum)?

Nitrometan
2010-07-14, 08:31
Hmmm. Kan det vara så att M:s stora bidragsgivare Svenskt Näringsliv vill ha bort Littorin för att han sa att Stefan Fölster "skulle gå och bada"?

Statsministern verkar ju ha känt till detta (anklagelserna om sexköp) redan förra veckan.

Vem vet?

Musselbank
2010-07-14, 09:13
– Jag, precis som många andra, har gjort och gör saker man i efterhand kan ångra. Jag kan prata om sådant med människor som står mig nära, men människor i allmänhet behöver faktiskt inte veta det. Jag är inte längre en offentlig person och jag skulle vara oerhört tacksam om jag och mitt liv nu kunde lämnas i fred. Men jag vill återigen klargöra att jag inte gjort något brottsligt.

Vad betyder det här stycket? 'Jag har gått till horer men int har jag betalat'?

kaer
2010-07-14, 09:25
– Jag, precis som många andra, har gjort och gör saker man i efterhand kan ångra. Jag kan prata om sådant med människor som står mig nära, men människor i allmänhet behöver faktiskt inte veta det. Jag är inte längre en offentlig person och jag skulle vara oerhört tacksam om jag och mitt liv nu kunde lämnas i fred. Men jag vill återigen klargöra att jag inte gjort något brottsligt.

Vad betyder det här stycket? 'Jag har gått till horer men int har jag betalat'?
Skulle tro att han menar saker i hans smutsiga skilsmässa. Ifall han inte bara blåljuger då.
Ska bli spännande att se vad aftonbladet har att komma med nu. Har de ingenting är det ju patetiskt.

Lena Mellins snack idag om att: 'Hade han nekat hade vi inte publicerat' är ju helt jävla galet.

bertbert
2010-07-14, 09:36
Lena Mellins snack idag om att: 'Hade han nekat hade vi inte publicerat' är ju helt jävla galet.

+1, helt tokigt.

Vad Littorin än svarar gör han ju fel. Håller han tyst är det fel och då ska han hängas ut. Hade han blivit upprörd och förnekat det hade han säkerligen blivit uthängd ändå - "han blev arg, så han är skyldig11111".

Jag håller med Igge72, pinsamt agerande av aftonbladet, och väldigt genomskinligt. Att det handlar om något annat än att sälja lösnummer är uppenbart.

Och de som köper skiten, har de ingen skam i kroppen?

Nitrometan
2010-07-14, 09:43
Vad betyder det här stycket? 'Jag har gått till horer men int har jag betalat'?
Han har gjort saker i sitt liv som är fel. Kanske snattade han plockgodis som liten, kanske fuskade han på en skrivning i åttan. Han kanske puttade en kompis från brygga på fyllan en gång.

Vem vet vad det betyder.

Har AB inget mer att komma med är det bara ett löjligt påhopp. Undrar vem det är som har iscensatt det?

S-O:s exfru?
AB?
SSU?
Svenskt Näringsliv?



S-O insåg att han befann sig i en no-win-situation och avgick... Men det var mycket fult agerat av AB.

Herr Oberst
2010-07-14, 10:21
Littorin har erkänt sexchatter med okända kvinnor. Det är enligt AB det han menar när han säger att han inte är någon ängel.

Fast smutsigast av alla är nog ändå AB. Roligast är deras skriveri om att i och med publiceringen av Littorinaffären så har stödet för Allijangsen och Räjnis sjunkit .
Frågan är hur pass mycket stöded och förtroendet för AB har sjunkit i och med publiceringen.

Nitrometan
2010-07-14, 12:00
Frågan är hur pass mycket stöded och förtroendet för AB har sjunkit i och med publiceringen.
Från noll till intet?

Kanske var deras avsikt med att publicera att sänka allijangsen?

thunder
2010-07-14, 13:27
Littorin har erkänt sexchatter med okända kvinnor. Det är enligt AB det han menar när han säger att han inte är någon ängel.

Fast smutsigast av alla är nog ändå AB. Roligast är deras skriveri om att i och med publiceringen av Littorinaffären så har stödet för Allijangsen och Räjnis sjunkit .
Frågan är hur pass mycket stöded och förtroendet för AB har sjunkit i och med publiceringen.

Nej, han har inte erkänt sexchatter. Det är bara nåt expressen? påstod. Mest troligt lögn alltså. Att aftonbladet kan hålla på som dom gör är pinsamt. Skittidning.

Nitrometan
2010-07-14, 13:31
Nej, han har inte erkänt sexchatter. Det är bara nåt expressen? påstod. Mest troligt lögn alltså. Att aftonbladet kan hålla på som dom gör är pinsamt. Skittidning.

Det bästa i dagens intervju i DN tycker jag var:
Har du haft någon kontakt med kvinnan som har talat med Aftonbladet?

– Det vet jag ju inte eftersom jag inte vet vem hon är. Låt mig också säga i detta sammanhang att när Aftonbladet säger att jag beskyller henne för att ljuga bara för att jag förnekar brottsanklagelserna så är det beklagligt. Så här är det som jag ser det: Ord står mot ord. Jag vet inte om hon misstagit sig eller hittat på hela historien. Men jag har inget behov av att ta ut någon ilska eller upprördhet på henne.

thunder
2010-07-14, 13:41
Det bästa i dagens intervju i DN tycker jag var:

Japp. Han svarade ganska underligt i den intervjun. Men jag hoppas verkligen att han talar sanning och att aftonbladet åker dit rejält. Dessutom är reportern med scoopet inte känd för att vara speciellt hederlig heller.

Hur kan ni veta att det stämmer ?
Lena Mellin: Vi vet ju vad Anna har berättat för oss. Vi har gjort allt som står i vår makt att kontrollera det. Vi har exempelvis fått tillgång till hennes dator.

Javisst. 4 år senare finns allt kvar på datorn. Jag vill se mera "bevis" innan jag tror på den här historien.

Mantus
2010-07-14, 13:42
Det bästa i dagens intervju i DN tycker jag var:

Ett väldigt bra svar. Bara det svaret i sig får mig att sympatisera med Littorin, en väldigt klokt avvägd strategi från Littorins sida som det är svårt att göra om till braskande löpsedlar.

Nitrometan
2010-07-14, 13:50
Anna-Klara Bratt på Newsmill idag:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/14/littorin-gick-ut-i-dn-f-r-att-r-dda-fifflar-regeringen-reinfeldt
Hon påstår att anledningen till Littorins intervju med DN var att försöka rädda regeringen. Känns som en konspirationsteori.

Ett väldigt bra svar. Bara det svaret i sig får mig att sympatisera med Littorin, en väldigt klokt avvägd strategi från Littorins sida som det är svårt att göra om till braskande löpsedlar.
Han har jobbat i PR-branschen, det borde väl märkas?

Men jag håller med om att svaret var bra.

Eiken
2010-07-14, 14:04
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7467149.ab



Littorin: Ord står mot ord

Stockholm. Anklagelsen mot förre arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin att han köpt sex hade aldrig publicerats om han hade förnekat det, skriver Aftonbladets ställföreträdande ansvariga utgivare Lena Mellin i dagens Aftonbladet. Även chefredaktören Jan Hellin skriver samma sak på sin blogg.

Men regeringskansliet hävdar att Littorin faktiskt dementerade anklagelserna samma dag han fick kännedom om dem.

Enligt statsministerns presschef Roberta Alenius ringde Littorins pressekreterare upp Aftonbladets nyhetschef vid 17-tiden samma dag och sade att Littorin förnekar uppgifterna. Alenius hävdar att hon också själv sade samma sak till Lena Mellin senare samma kväll.

– Vi dementerade direkt på tisdagen till nyhetschefen och till Lena Mellin. Vi erbjöd även Aftonbladet en skriftlig dementi direkt från Sven Otto Littorin via mejl, säger Roberta Alenius till TT.

Men på Aftonbladet uppfattade man aldrig någon dementi.

– Nej, diskussionen gällde under vilka former vi skulle få träffa Littorin. Sen ville de ta del av våra bevis, men jag sade nej och att vi ville tala med Littorin om detta, säger Lena Mellin till TT.

Något erbjudande om en skriftlig dementi känner hon inte till.

– Det har jag aldrig hört talas om, säger Lena Mellin.

I dag publicerade Dagens Nyheter en intervju med Littorin, gjord via mejl.

– Jag gjorde så gott jag kunde för att bespara min närmaste omgivning osanna och mycket obehagliga uppgifter, säger han till tidningen.

– När Aftonbladet konfronterade mig med uppgiften att jag skulle ha köpt sex visste jag vilken uppmärksamhet en sådan anklagelse skulle skapa och att jag inte skulle kunna värja mig mot den. Ord skulle stå mot ord. I det läget gjorde jag vad jag kunde för att inte publiceringen skulle ske, säger han.

Littorin säger att hans avsikt aldrig varit att lura någon om det verkliga skälet till hans avgång.

På frågan om han haft någon kontakt med den kvinna som talat med Aftonbladet, svarar Littorin att han inte vet eftersom han inte vet vem hon är.

– Ord står mot ord. Jag vet inte om hon misstagit sig eller hittat på hela historien, säger han.


Pr-konsulten Paul Ronge säger till TT att för Sven Otto Littorins egen skull var det nödvändigt att bryta tystnaden.

– Det hade inte gått att fortsätta vara tyst om han vill ha ett liv efter det här. Samtidigt hoppas jag att han blir trodd på det här. Han är ju väldigt tydlig och det har han inte varit förr.

Det enda han inte tycker är riktigt utrett är vilket stöd Littorin har från regeringen.

– Han pratar om vänner på olika sätt, men det känns att det är en mycket ensam man som står där.



Senaste från TT. Speciellt det i fetstil är intressant. Vore så jäkla härligt om Lena Mellin fick sparken.

bertbert
2010-07-14, 14:18
Anna-Klara Bratt på Newsmill idag:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/14/littorin-gick-ut-i-dn-f-r-att-r-dda-fifflar-regeringen-reinfeldt
Hon påstår att anledningen till Littorins intervju med DN var att försöka rädda regeringen. Känns som en konspirationsteori.


Artikeln är full av dravel, men slutklämmen är nästan värst:


Annars riskerar hela regeringen att framstå som moderata fifflare som tycker att sexbrott är ok om man är lite nyskild eller deprimerad - oavsett vad Ootto Littorin gjort.


Blir hela regeringen fifflare för att man inte fördömer ett brott som 1) är omöjligt att bevisa, 2) är preskriberat, 3) förnekas av den anklagade?

Eller kanske är hela Sverige i själva verket sexköpsfifflare, eftersom statsministern och kungen inte omedelbart fördömer sexköp?

*screwy*

Nitrometan
2010-07-14, 14:25
Artikeln är full av dravel,
Japp. Dravel.

Hon försöker dessutom ta udden av att sossarna under åren har haft massor av affärer (LO-ledningen går på bordell för medlemmarnas pengar?) genom att säga att de har haft makten så många år att det inte kan jämföras.

Jag orkade inte läsa till slutet. Så mycket skit och dessutom så dåligt skrivet att min uppmärksamhet tog slut.

:(

kaer
2010-07-15, 08:25
Fler spännande turer:
http://www.expressen.se/Nyheter/val2010/1.2064752/bandindspelning-bevisar-att-littorin-talade-sanning-om-dementin

Aftonbladet säger ju att de inte tryckt om de fått en dementi, men det fick dem, inspelat på band dessutom.
Lena M kallar det skenmanöver, vilket ju inte är annat än bullshit.

Nitrometan
2010-07-15, 08:30
Aftonbladet säger ju att de inte tryckt om de fått en dementi, men det fick dem, inspelat på band dessutom.
Lena M kallar det skenmanöver, vilket ju inte är annat än bullshit.
Lena sa att hon inte hörde det. Selektiv hörsel är bra.

Från AB (enligt ovan):
Något erbjudande om en skriftlig dementi känner hon inte till.
– Det har jag aldrig hört, säger Lena Mellin.

Skenmanöver? ;)

Lena försöker bara rädda sig och AB.

Nitrometan
2010-07-15, 08:36
Ska vi dra upp Sven-Otto Littorins MBA-examen från Fairfax University?

I juni 2007 avslöjade webbtidningen Friktion att den MBA-examen från Fairfax University i USA som Littorin vid denna tidpunkt åberopade i sitt CV, inte ses som en godkänd akademisk examen enligt de kriterier som utfärdats av amerikanska myndigheter. Littorin kunde vid tidpunkten, enligt Svenska Dagbladet, inte erinra sig namnet på sin handledare eller var i USA universitetet låg när han tog sin examen. Littorin tog senare bort denna uppgift från sitt CV.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/littorins-examen-inte-vard-nagot-i-sverige_238919.svd

Känns lika relevant. :(







Hela den här affären motiverar mig ytterligare i min bojkott av AB.

Ignatius72
2010-07-15, 08:48
Det här är ju numera en Aftonbladet-affär. Det är frågan om det går att spela sina kort sämre än vad Lena Melin och Jan Helin har gjort?

Nitrometan
2010-07-15, 08:53
Det här är ju numera en Aftonbladet-affär. Det är frågan om det går att spela sina kort sämre än vad Lena Melin och Jan Helin har gjort?

Svårt fall. AB är kass och det är kanske är därför de gjorde som de gjorde.

Men en AB-affär? Tror du att folk ser det så?

Ignatius72
2010-07-15, 09:03
Svårt fall. AB är kass och det är kanske är därför de gjorde som de gjorde.

Men en AB-affär? Tror du att folk ser det så?

Ansvarig utgivare för AB (Melin) sitter iaf i en rejäl försvarsposition. Expressen pressar henne och AB på lögner. AB påstår att de inte publicerat om de fått en dementi, Expressen har en dementi inspelad på band. TV4 visar deras egen inspelning där Littorin säger nej flera gånger till påståendet, samtidigt som AB menar att de inte uppfattade det så.
Kollar man på kommentarerna på AB så är 95% emot Melin/Hellin i deras egen tidning. Läsarna rasar hade nog varit en rubrik om utfallet varit det motsatta. Fantastiskt klantigt skött av dem.

Nitrometan
2010-07-15, 09:05
Hoppas att folket väljer att bojkotta AB.

Tryman
2010-07-15, 09:12
Hoppas att folket väljer att bojkotta AB.

+1

Jag hoppas att fler följer ditt och mitt exempel.

Herr Oberst
2010-07-15, 10:51
Folket är för dumma för att bojkotta.
Alla hatar Aftonbladet, ändå har många AB som startstida. Helin/Mellin gnuggar händerna.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00732/Lena_Mellin_732442b.jpg

shadowfire
2010-07-15, 10:53
Det här är ju numera en Aftonbladet-affär. Det är frågan om det går att spela sina kort sämre än vad Lena Melin och Jan Helin har gjort?

Lite komiskt, vilken svängning! Även om Littorin har köpt sex så hamnar det ju i skymundan nu tack vare AB's hantering av hela storyn! Fantastiskt!

kaer
2010-07-16, 08:37
Aftonbladet verkar framhärda, men det låter alltmer patetiskt, de står ensamma inne i sitt hörn och skäller.

Som sagt, det är nog fullt möjligt att SOL är skyldig, men AB har publicerat med alldeles för lite på fötterna och nu försöker man få spinn på det på vilket sätt som helst för att inte framstå som oseriösa.

Nitrometan
2010-07-16, 08:48
Som sagt, det är nog fullt möjligt att SOL är skyldig,
Men det lär vi aldrig få veta eftersom brottet är preskriberat.

Dessutom är det bara en anonym källa.

men AB har publicerat med alldeles för lite på fötterna och nu försöker man få spinn på det på vilket sätt som helst för att inte framstå som oseriösa.
Tja, AB valde att publicera mitt under Almedalsveckan.

AB sa att de inte hade publicerat om Littorin hade nekat. Vilket han gjorde. Men Lena Mellin valde att "bingolyssna" och publicerade ändå.


Jag antar att de bara ville byta fokus i debatten.




Det är ett problem att brottet är preskriberat på så sätt att han inte kan stämma AB för förtal. Det går inte att bevisa att AB ljuger eftersom brottet inte kan prövas i domstol. Kan det vara medvetet valt datum för brottet av AB så att det inte kan prövas rättsligt?

bertbert
2010-07-16, 10:00
Aftonbladet verkar framhärda, men det låter alltmer patetiskt, de står ensamma inne i sitt hörn och skäller.

Som sagt, det är nog fullt möjligt att SOL är skyldig, men AB har publicerat med alldeles för lite på fötterna och nu försöker man få spinn på det på vilket sätt som helst för att inte framstå som oseriösa.

Nej, det är extremt osannolikt att SOL är skyldig.

Notera att AB hävdar att "om han hade förnekat hade vi inte publicerat".

Detta är inte trovärdigt; hade aftonbladet haft ett trovärdigt vittne, hade det givetvis publicerat trots Littorins förnekande.

AB vill bara sälja lösnummer.

Cienfuegos
2010-07-16, 10:26
Det är ett problem att brottet är preskriberat på så sätt att han inte kan stämma AB för förtal. Det går inte att bevisa att AB ljuger eftersom brottet inte kan prövas i domstol. Kan det vara medvetet valt datum för brottet av AB så att det inte kan prövas rättsligt?Att sexköpsbrottet är preskriberat utgör inget hinder för att stämma AB för förtal. Det är då upp till AB att i förtalsmålet visa att vad de påstått är sant eller att de iaf hade skälig grund för påståendet.

bertbert
2010-07-16, 10:29
Att sexköpsbrottet är preskriberat utgör inget hinder för att stämma AB för förtal. Det är då upp till AB att i förtalsmålet visa att vad de påstått är sant eller att de iaf hade skälig grund för påståendet.

Detta är dock också osannolikt, om Littorin nu vill vara ifred. Det lär bli uppmärksammat. Det hade roat mig om aftonbladet blev reuwknüllat i rätten, men problemet ligger inte där.

Cienfuegos
2010-07-16, 10:36
Detta är dock också osannolikt, om Littorin nu vill vara ifred. Det lär bli uppmärksammat. Det hade roat mig om aftonbladet blev reuwknüllat i rätten, men problemet ligger inte där.Nej, det är knappast troligt att Littorin vill ha mer uppmärksamhet kring detta. Jag ville bara påpeka att det är fullt möjligt att få till stånd en rättslig prövning om han skulle vilja.

Herr Oberst
2010-07-16, 10:42
Jag tycker nästan det är Littorins skyldighet att gå vidare med detta. Det är ett helvete att kvällstidningarna ska få härja runt fritt på det sättet dom gör. Har AB gjort fel tycker jag att maxstraff på 2 års fängelse vore det enda rätta (vilket gärna kan jämföras med 6 månader för sexköp, ett straff som väl aldrig delats ut)

Nitrometan
2010-07-16, 10:51
Att sexköpsbrottet är preskriberat utgör inget hinder för att stämma AB för förtal. Det är då upp till AB att i förtalsmålet visa att vad de påstått är sant eller att de iaf hade skälig grund för påståendet.

Detta är dock också osannolikt, om Littorin nu vill vara ifred. Det lär bli uppmärksammat. Det hade roat mig om aftonbladet blev reuwknüllat i rätten, men problemet ligger inte där.

Visst har ni båda en poäng.

Problemet med preskriptionen i sammanhanget är att det inte kommer att ske nån bevisprövning i rätten. AB behöver bara säga att de litade på sin källa. De får ju inte avslöja vem det är.

Nitrometan
2010-07-16, 10:52
...

AB vill bara sälja lösnummer.
Kanske.

Visst vill de sälja, och visst kan det ha påverkat beslutet att publicera. Men jag undrar om det inte även finns annat bakom.

snej
2010-07-16, 19:18
Skyldig eller inte. Dom som borde straffas är AftonHoran. Vilka jävla muppar.

Crocker
2010-07-19, 18:36
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3864453

Rättvisa!
Om han är skyldig är det hemskt dåligt av honom. Men Lena är mycket värre.
Herr_Oberst kommentar förklarar allt.

Ignatius72
2010-07-19, 18:45
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3864453

Rättvisa!
Om han är skyldig är det hemskt dåligt av honom. Men Lena är mycket värre.
Herr_Oberst kommentar förklarar allt.

Man skulle ju kunna önska att AB åkte dit ordentligt (huruvida Littorin är skyldig till det han anklagas för är en annan sak) för sin ofattbart taffliga och amatörmässiga hanterande av detta. jag är faktiskt riktigt förvånad över att kompetensen hos de två högsta hönsen på nordens största tidning är så förvånandsvärt låg.
Men som jag ser det så har Littorin inget att vinna på att trycka till AB. För även om AB blir fällda för förtal så kommer de göra det för att de inte vill avslöja sin källa (om den nu finns på riktigt). Vi betalar och skriver en låtsasdementi, men Littorin kommer inte få någon upprättelse.

saab900
2010-07-19, 19:32
Det är ett problem att brottet är preskriberat på så sätt att han inte kan stämma AB för förtal. Det går inte att bevisa att AB ljuger eftersom brottet inte kan prövas i domstol. Kan det vara medvetet valt datum för brottet av AB så att det inte kan prövas rättsligt?

Är du helt säker på det? Om jag påstår i offentliga medier att person X gjort sig skyldig till brott Y borde jag kunna dömas på något sätt. Jag förstår din tankegång. I och med att brottet inte kan prövas rättsligt går det inte att fastställa huruvida S-O L köpt sex eller ej, och därmed inte heller om Aftonbladet publicerat förtal. Men någonstans måste ju gränsen gå, annars går det ju att skriva ihop vad skit som helst. I och för sig är ju resten av skvallerpressen full med de ena påhoppen grövre än de andra mot kända människors privatliv utan att man hör något om fällande domar. Men Persbrandt vann väl? Politiker har ju hittills i Sverige varit rätt så förskonade från skvallerpressen om man jämför med Carola, kungafamiljen och Co.

thunder
2010-07-19, 20:51
Jag hörde på p3 idag att det tydligen gick en massa snack i almedalen angående hans sexköp med mera. Källan då var flashback. Så då kände aftonbladet att de inte kunde hålla sig från att puclicera längre. Bra jobbat aftonbladet!

JuzupWilkosz
2010-07-20, 00:23
CRKt22qaXBw

Verbatim
2010-07-20, 00:43
Vandal hearts är ett ruskigt bra spel, spenderade många timmar på det i ungdomen, visste inte att det hade kommit ett nytt, måste jag tanka ner så fort jag besöker kompisen och hans ps3.

Herr Oberst
2010-07-20, 09:58
Undrar om Littorin spelar Vandal Hearts på PS1 eller PS3?

Cilia
2010-07-21, 14:01
Jag hörde på p3 idag att det tydligen gick en massa snack i almedalen angående hans sexköp med mera. Källan då var flashback. Så då kände aftonbladet att de inte kunde hålla sig från att puclicera längre. Bra jobbat aftonbladet!
Skvallret var ute innan det var publicerat på FB. Jag tror ganska många kände till det.

Nitrometan
2010-07-22, 11:23
Skvallret var ute innan det var publicerat på FB. Jag tror ganska många kände till det.

Betyder det att du tycker det var rätt av AB att publicera baserat på de "fakta" de hade?

Nitrometan
2010-07-29, 13:49
Det blir inget åtal/anmälan mot AB.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jk-lagger-ner-anmalan-mot-aftonbladet-1.1144954

Tre personer anmälde tidningen Aftonbladet för förtal i samband med publiceringen av uppgifter kring Sven Otto Littorins påstådda sexköp. Nu skriver JK av alla tre fallen.

JK har nu gått igenom anmälningarna och beslutat att skriva av alla tre, det uppger Aftonbladets nätupplaga.

– För att det ska bli aktuellt för JK att pröva frågan måste den som anser sig vara utsatt för brott själv göra en anmälan hit, säger JK Anna Skarhed till Aftonbladet.

Ursäkta referensen (i andra hand) till AB.

Cilia
2010-07-29, 22:12
Betyder det att du tycker det var rätt av AB att publicera baserat på de "fakta" de hade?
nej, jag tycker dom kunde ha respekterat att han avgick och med tanke på att han har barn som går igenom en jobbig skilsmässa.

Dessutom tycker jag dom har extremt dålig bevisning. AB brukar tycker jag ha bättre underlag i sånna här affärer. Deras motivering stinker dvs att hon säger att hade han pratat med oss hade vi inte publicerat. Det låter som utpressning. Om jag inte vill prata med en tidning som AB så får jag tåla vad som helst som skrivs om mig? Konstig argumentation.

Jag tycker även vilket jag har skrivit tidigare att den här historien luktar inte en maktmänniska som vill utöva sin makt liksom polischefen utan en man som är ensam som söker lite närhet, värme och kanske förståelse, någon som lyssnar. Det mesta verkar handla om att han ville prata om sin situation och en gång som personen köpte sex. Kanske en desperat åtgärd men enhelt annan situation.

Nitrometan
2010-07-30, 08:16
Dessutom tycker jag dom har extremt dålig bevisning. AB brukar tycker jag ha bättre underlag i sånna här affärer. Deras motivering stinker dvs att hon säger att hade han pratat med oss hade vi inte publicerat. Det låter som utpressning. Om jag inte vill prata med en tidning som AB så får jag tåla vad som helst som skrivs om mig? Konstig argumentation.
Argumentationen är kass. Dessutom finns det inspelningar som visar att Littorin nekade. Men det "hörde inte" Mellin.

Bevisning har de väl ingen? Bara ord mot ord.

Nitrometan
2010-08-23, 13:09
En relaterad nyhet.

Två män som kandiderar för Socialdemokraterna i valet togs på bar gärning när de hade sex med prostituerade i en av LO-förbundets övernattningslägenheter i Stockholm. S partisekreterare tar kraftigt avstånd från handlingen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/politiker-kopte-sex-i-lo-lagenhet-1.1155990

Fast här bevisläget helt annorlunda än i Littorin-fallet.

De båda männen var i Stockholm i juli för att delta i arbetet med valupptakten. De avslutade dagen på krogen och blev ordentligt onyktra, skriver Aftonbladet.

Polisens spanare fick syn på en av männen på Malmskillnadsgatan på natten där han gjorde upp ett sexköp med två utländska prostituerade.

Polisen följde efter till en lägenhet i centrala Stockholm, som tillhör ett LO-förbund. Där ertappades de båda männen när de utförde sexuella handlingar med kvinnorna.

Tagna på bar gärning.

Båda männen kandiderar för Socialdemokraterna till fullmäktige i varsin kommun i Mellansverige, en av dem är fackligt engagerad och har tidigare haft kommunpolitiska uppdrag, den andre är förtroendevald inom LO, enligt Aftonbladet.

– Jag ska avsäga mig alla uppdrag, säger en av männen till tidningen.

Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan säger till TT att om uppgifterna om sexköp stämmer så har männen förverkat sitt förtroende och han förväntar sig att de lämnar alla uppdrag för partiet.

– Sexköp gör att man åker ut med huvudet före, det är inte förenligt med att kunna representerar Socialdemokraterna.

Innebär detta att LO är skyldiga till koppleri? Eller medhjälp till koppleri?

Det var ju deras lägenhet.

Musselbank
2010-08-24, 08:11
– Jag, precis som många andra, har gjort och gör saker man i efterhand kan ångra. ... Men jag vill återigen klargöra att jag inte gjort något brottsligt.

Vad betyder det här stycket? 'Jag har gått till horer men int har jag betalat'?

Eller betyder det "Sexköp, ja kanske det, men i så fall inte som köpare nu pratar vi om något annat"? :thumbup:

Herr Oberst
2010-08-24, 08:22
En annan relaterad nyhet är ju Ensam Mamma Söker och Piratpartisten som dömdes för våldtäkt mot barn
Y-namn och mörkhyad ger de fördomsfulla stålle i kalsongen

Pudzianovski
2011-07-02, 07:30
Bump :D

Ignatius72
2011-07-02, 07:35
Aftonbladet konstaterar själva att de förlorade förra gången och så hoppar de jämfota med huvudet före ner i samma galna tunna igen. Inget nytt under solen, inga olagligheter har begåtts och nu försöker man skapa en affär ifall regeringen visste om Littorins sexchattande? Vad är det för dumheter??

LoTiX
2011-07-02, 08:46
Kan någon förklara exakt hur han satte regeringens säkerhet på spel? Och att han skulle utgjort den största säkerhetsrisken i modern tid som de säger?

Som ovan nämnt försöker som vanligt nu Aftonbladet dra igång något helt utan ordentliga grunder. Antagligen slår det lika pinsamt mot dem igen.

Currenthill
2011-07-02, 08:55
Kan tänka mig att de satt på redaktionen och hetsade varandra till sanslösa beskrivningar av alltför långt dragna händelsekedjor med utgångspunkt från en chatt på ett kontaktforum.

"Om Littorin aka BadBoywithGreatFallos skulle sexchatta med en skum småhandlare som utgett sig för att vara kvinna KAN det tänkas att han eventuellt kan utsättas för utpressningsförsök. Vilket i sin tur skulle kunna innebära att han berättar alla tänkbara statshemligheter, naturligtvis inbakat i snusksnack, på en chatt. För det är ju just statshemligheter som diskuteras på de flesta sexchattar. Fan, vilket grej vi har här grabbar. Vilket sprängstoff! Nu kör vi!"

*screwy*

mini
2011-07-02, 09:13
Nu tycker jag ju inte att det är helt långsökt att tänka sig att sexchattande skulle kunna leda till utpressningsförsök. Åtminstone har han exponerat sig för möjligheten och det är rätt omdömeslöst. Att det sedan inte är det hot mot rikets säkerhet som AB vill låta påskina är väl inget direkt anmärkningsvärt. Det är ju AB.

Currenthill
2011-07-02, 10:10
Nu tycker jag ju inte att det är helt långsökt att tänka sig att sexchattande skulle kunna leda till utpressningsförsök. Åtminstone har han exponerat sig för möjligheten och det är rätt omdömeslöst. Att det sedan inte är det hot mot rikets säkerhet som AB vill låta påskina är väl inget direkt anmärkningsvärt. Det är ju AB.

I samma anda; att en politiker skulle uppträda omdömeslöst är väl inget direkt anmärkningsvärt. ;)

Herr Oberst
2011-07-02, 12:12
25-årig kille med tjejnick hotar rikets säkerhet...

Sug på den jävla rubriken BooYah mofakka
BAAM

pragmatist
2011-07-02, 13:51
Med tanke på den säkerhetspolitik som i stort sett alla regeringar fört sedan 70-talet så kanske det är en smula magstarkt att klassificera lite sexchattande som det värsta som har hänt rikets säkerhet, men men...

Nitrometan
2011-07-04, 13:23
Med tanke på den säkerhetspolitik som i stort sett alla regeringar fört sedan 70-talet så kanske det är en smula magstarkt att klassificera lite sexchattande som det värsta som har hänt rikets säkerhet, men men...

Hmmm... Nu ska vi se... Nej, det känns rätt harmlöst i jämförelse.

Möjligtvis då att det är en öppning för att utpressa en minister.

kaer
2011-07-04, 13:55
Littorin är säkert en snuskgubbe, men det hela känns ju verkligen som ett försök ifrån Aftonbladet att återupprätta sin ära, förra scoopet om Littorin sprack ju rätt ordentligt.
Om man nu bara försöka kasta tillräckligt mycket skit till på honom så kommer säkert en del tänka: 'Där ser man, ab hade nog rätt hela tiden'.

Är inte så insatt i nya skandalen, men återigen känns det som de går ut för hårt och har för lite under fötterna.

Ignatius72
2011-07-04, 14:26
Är inte så insatt i nya skandalen, men återigen känns det som de går ut för hårt och har för lite under fötterna.

Finns ingen ny skandal. Gubben har sexchattat och det sa han till Expressen för ett år sedan. Man blir ju mörkrädd över hur nivån är på nordens största tidning. Man, eller iaf, jag förväntar mig lite mer.

Nitrometan
2011-07-04, 14:29
Man, eller iaf, jag förväntar mig lite mer.
Inte jag. Jag har gett upp när det gäller AB.

Slut upp i bojkotten av dem.

thunder
2011-07-04, 14:33
Aftonbladet är pinsamma, och ännu mera pinsamt är att de antagligen säljer bättre tack vare denna utmärkta journalistik...

Hursomhelst, det är år 2011 och folk raggar väl lika gärna på nätet som på krogen numera, vad är problemet?

Nitrometan
2011-07-04, 14:59
Hursomhelst, det är år 2011 och folk raggar väl lika gärna på nätet som på krogen numera, vad är problemet?
Juholt hittade väl sin särbo på nån nätdejtingsajt? Fast han är ju inte minister.

Kappman
2011-07-04, 16:40
Låt Littorin vara. Hur mycket ska man behöva ta efter att ha sexat på nätet? Bli av med kneget, utskämd inför hela svenska folket... Det räcker nu! Han har fattat att det var dumt för länge sedan.