handdator

Visa fullständig version : Matdilemma


RekiN
2010-07-11, 09:01
Tjenare

Jag har då tänkt att börja gymma seriöst nu och bygga på mig sådär 10 kg muskler och blir sådär allmänt starkare än vad jag är. Jag har gymmat sådär lite halvt oseriöst i skolans gym i ett par månader men har nyligen skaffat gymmedlemskap och planerar på att ta det till nästa nivå. Jag försökte själv där ett tag, gymmade i två-tre veckor men jag gick bara ned i vikt och blev mer tonad så nu vill jag fråga lite experter om råd, tips, och så.

Jag är 179 cm lång och väger 60 kg, så jag är rätt smal, dock så är jag inte sådär äckligt spinkig och jag har lite muskler här och där och är rätt tonad faktiskt, även om det kan vara svårt att tro det. Jag är också väldigt nära ett sex-pack som jag ville ha förut, så jag “deffade” ned mig rejält genom att gymma sådär lite halvlätt och få mycket motion. Men nu så har jag testat hur det ser ut,och har beslutat att vill bli större helt enkelt istället, plus att jag mår bättre av träna tungt så det är ett plus det också.

Mitt problem är då som sagt att gå upp i vikt, eftersom att jag är rätt aktiv och spelar fotboll, basket och rör mig mycket, plus att jag gymmar 5-6 dagar i veckan nu så bränner jag otroligt mycket kalorier och äter inte så speciellt mycket. Det är det jag försöker ändra och skaffa ett ordentligt matschema som är nyttigt och effektivt för träningen. Jag äter till exempel 140 gram protein per dag, men totalt i kalorier har jag ingen aning om hur mycket jag bränner.

På ett ungefär så ser mitt kalorie intag ut som detta: (med några hundra kalorier felmarginal säkert) och så har jag lagt till lite från förut som mellanmål och kvällssnack eftersom att jag gick ned annars, plus att jag har ökat intag av t.ex. ris/pasta och havregryn också.

Frukost:

4 x Äggvitor - 184 kcal (tror jag)
4 x hela ägg (två gånger per vecka) - ?? kcal
2dl Havregryn med russin och 0.5% Mjölk (Förut 1 dl) - 300+ kcal

Pre-workout:

1 skopa whey protein - 120 kcal

Post-workout:

1 banan - 100 kcal
1 skopa whey protein - 120 kcal

Lunch:

2 x kycklingbröst - 210 kcal
85gram ris/pasta - 350 kcal
Grönsaker ärtor 200 gram - 100 kcal

Mellanmål***:

1 banan - 100 kcal
1 proteinbar - 209 kcal
1 knäckebröd m. kalkon - 125 kcal

Middag:

Kött/kyckling - 210 kcal
85 gram ris/pasta - 350 kcal
Grönsaker broccoli - 100 kcal

Kvällssnack***:

1 knäckebröd - 125 kcal

Sängdags:

1 skopa casein protein - 120 kcal

Drycker:

Morgon: 1 stor kopp grönt thé med honung, 1 glas juice (blandad, ca. 130 kcal)
Resten av dagen: Vatten (3+ liter totalt)

Sedan dricker jag alltid mitt casein/whey protein med vatten. Så uppenbarligen borde jag byta ut det mot mjölk.

*** = Det jag lade till nu för innan så hade jag inte detta och gick ned 3 kg på två veckor istället.

Detta är vad jag äter varje dag, och ibland kanske jag unnar mig någon chokladbit eller kaka, lite Americana måste man få vara. ;)

Och mitt träningsschema ser ut som följande:

Måndag: Axlar + Rygg
Tisdag: Triceps
Onsdag: Ben + Lår
Torsdag: Biceps
Fredag: Bröst + Mage
Lördag: Kondition (Kan ju uppenbart skippas)
Söndag: Ingenting

Ibland mixar jag upp dagarna med träningen och byter muskelgrupp, och jag varierar även övningarna jag gör per muskel då och då för att hålla det fräscht. Lägg sedan till att jag slänger in fotboll och basket då och då på vissa dagar, och långa promenader på någon timme också, och dessa varierar och har inget schema. Så det är helt klart att jag verkar bränna för mycket och ta in för lite mat. Men grejen är att jag blir full på det jag äter och det känns som att jag tvingar i mig mer, men det verkar inte finnas någon annan utväg. Jag är rätt säker på att jag kan vänja mig vid större mängder utan problem, har bott i USA i tre år och precis kommit hem och där åt man större portioner men på senaste tiden har det väl blivit mindre och därmed har jag gått ned 3 kg medan jag gymmat och ätit, vad jag trodde, mer. Blir betydligt nyttigare diet också.

Jag funderar på att skaffa sådan weightgainer kanske som skulle boosta mitt intag av kalorier med sådär 600 extra per dag men undrar om de verkligen är “bra kalorier” som åker in i mig så att det inte blir skräp som av pommes frites och chips osv. För det vore ultimata för mig att dricka en sådan för att spara tid och “ork” eftersom det är så jobbigt att behöva äta konstant. Jag försöker dock bli bättre på det.

Så tips, förslag och allt det där skulle jag uppskatta väldigt mycket. Jag vet formeln kcal in mot kcal ut, och som ni ser så äter jag 140 gram (som är rekommenderat för min vikt) protein minst tackvare whey och casein protein som uppgör 75 gram per dag av det, resten får jag av kyckling och kött, så det är ju inte pga proteinbrist jag går ned. Så några pro tips skulle säkert hjälpa och kom gärna med förslag eller föreslå en ny diet eller något också.

Tack!

Musselbank
2010-07-11, 09:18
Mer choklad kanske om du inte är så glad i mat?

1684_
2010-07-11, 09:20
1, du äter MYCKET mindre än mig, jag e aktiv både med hundpromenader och vaktmästar jobb + tung styrketräning 4ggr i veckan, jag e själv TJEJ och 170lång och 60kg tung ( ska oxå gå upp 10kg ).
2, vad e syftet med att GYMMA 5-6dagar i veckan + fotboll/innebandy??! Vilar du inget eller?
Jag menar, dom flesta seriösa kroppsbyggare och så vidare, tränar ju fasiken 3-4ggr i veckan å dom växer?
3, du vet oxå om att konditionsträning äter mycket kalorier? Så se till för bövelen att få i dig mycket oxå, dvs öka!

De enda råd jag kan ge e: Röd fet standardmjölk, fetare produkter, MER kolhydrater, Svensk husmanskost, våga unna dig något "onyttigt" emellanåt, släng ihop pannkakor nån gåpng till kvällsmat å ät exemeplvis??!, ät mer avokado/nötter, lugna ner dig något med tränming å låt din kropp få sig en chock och se hur den reagerar!

Fru_Flisa
2010-07-11, 09:37
Om du är viktstabil nu så lär det vara lagom med några extra 100kcal/ dag. Du behöver nog inte krångla till det mer än att ta lite fetare pålägg, majonnäs till äggen, några extra skivor bröd & nån frukt, sås till lunch & middag, lite nötter till kvällsmålet så borde det räcka.
Att du har svårt att äta är förmodligen en vanesak, du kanske är ovan att äta dig rejält mätt eller så fyller du magen med för mycket grönsaker för att orka annan mat.

Vill tillägga att du nog kommer ha problem att lägga på dig nåt om du samtidigt är rädd att gå upp i vikt, vilket ditt mat-schema i mina ögon tyder något på.
Så bäst är nog att du släpper lite av rädslan för energität näringsrik mat.

KalleTeodor
2010-07-11, 09:46
1, du äter MYCKET mindre än mig, jag e aktiv både med hundpromenader och vaktmästar jobb + tung styrketräning 4ggr i veckan, jag e själv TJEJ och 170lång och 60kg tung ( ska oxå gå upp 10kg ).
2, vad e syftet med att GYMMA 5-6dagar i veckan + fotboll/innebandy??! Vilar du inget eller?
Jag menar, dom flesta seriösa kroppsbyggare och så vidare, tränar ju fasiken 3-4ggr i veckan å dom växer?
3, du vet oxå om att konditionsträning äter mycket kalorier? Så se till för bövelen att få i dig mycket oxå, dvs öka!

De enda råd jag kan ge e: Röd fet standardmjölk, fetare produkter, MER kolhydrater, Svensk husmanskost, våga unna dig något "onyttigt" emellanåt, släng ihop pannkakor nån gåpng till kvällsmat å ät exemeplvis??!, ät mer avokado/nötter, lugna ner dig något med tränming å låt din kropp få sig en chock och se hur den reagerar!

Om seriösa byggare bara tränar 3-4 gånger i veckan då tränar dem väl bara varje muskelgrupp 1 gång Per vecka och är inte det för lite? Är inte 2 ggr Per vecka mer optimalt?

Nils.R
2010-07-11, 09:53
Lite halvt off-topic men jag tycker du går ut lite för hårt.
Du tränar en hel jävla massa, väger all din mat och allmänt optinojar.
Risken är att du tröttnar innan du ens fått några nämnvärda resultat.

Träna med en mängd du tycker är kul (om du gillar nuvarande så kör på det).

Skit i att väga maten, du ska ju iaf gå upp i vikt.

Väg dig nån gång då och då och titta i spegeln, verkar det bli för mkt fett som läggs på så justerar du ner intaget och vice versa.

Fredrik_S
2010-07-11, 10:02
Det ser ut att vara välidgt lite mat och väldigt fettsnålt. Riktig bantningskost för någon med din aktivitetsnivå.

Var är fettet smörer/såserna/dressingarna? Sikta på runt 100 gram fett om dagen

Sen har man troligen mer nytta av att stimulera musklerna 2-3 gånger i veckan de första träningsåren. Med din längd och vikt tror jag du har nytta av en högre träningsfrekvens i åtminstonde 20 kg viktuppgång till.

Pelle2
2010-07-11, 10:32
Mer fett.. där får du upp kcal snabbt och enkelt + att det är gott :)

Och varför äggvitor till frukost? Ät alla äggen med gulan också, förstår inte?:confused:

RekiN
2010-07-11, 10:33
Om du är viktstabil nu så lär det vara lagom med några extra 100kcal/ dag. Du behöver nog inte krångla till det mer än att ta lite fetare pålägg, majonnäs till äggen, några extra skivor bröd & nån frukt, sås till lunch & middag, lite nötter till kvällsmålet så borde det räcka.
Att du har svårt att äta är förmodligen en vanesak, du kanske är ovan att äta dig rejält mätt eller så fyller du magen med för mycket grönsaker för att orka annan mat.

Vill tillägga att du nog kommer ha problem att lägga på dig nåt om du samtidigt är rädd att gå upp i vikt, vilket ditt mat-schema i mina ögon tyder något på.
Så bäst är nog att du släpper lite av rädslan för energität näringsrik mat.

Jag är ju inte rädd att gå upp i vikt, men jag vill inte gå upp i "dålig" vikt om man säger så och se tjock ut. För nu är jag verkligen slim, och jag vill gå upp sakta men "fint" om man lägger det så. Om jag inte gymmar så är jag väldigt stabil och stannar på samma vikt. Men jag har det väldigt lätt att gå ned i vikt ser det ut som.

Det ser ut att vara välidgt lite mat och väldigt fettsnålt. Riktig bantningskost för någon med din aktivitetsnivå.

Var är fettet smörer/såserna/dressingarna? Sikta på runt 100 gram fett om dagen

Sen har man troligen mer nytta av att stimulera musklerna 2-3 gånger i veckan de första träningsåren. Med din längd och vikt tror jag du har nytta av en högre träningsfrekvens i åtminstonde 20 kg viktuppgång till.

Min diet är siktad på att vara extremt fettsnål, jag lånade den av Brad Pitt för men som sagt den verkar ge mig ett sexpack istället för muskler, så du rekommenderar alltså att jag slänger in mer fett och kolhydrater helt enkelt? För nu äter jag bara kalkon/kyckling och riktigt fettsnålt kött, allting så lite fett som möjligt siktar jag på.

Fredrik_S
2010-07-11, 10:40
Min diet är siktad på att vara extremt fettsnål, jag lånade den av Brad Pitt för men som sagt den verkar ge mig ett sexpack istället för muskler, så du rekommenderar alltså att jag slänger in mer fett och kolhydrater helt enkelt? För nu äter jag bara kalkon/kyckling och riktigt fettsnålt kött, allting så lite fett som möjligt siktar jag på.

Inget fel på en fettsnål kost men det är väldigt fel med en extremt fettsnål kost.
Runt 70g fett per dag är absolut minimum för långvarig fettsnål kosthållning enligt mig.
Blandade fettkällor som smör grädde köttfett ägggula rapsolja kokosfett olivolja fiskfett majonäs avokado osv skulle jag också rekomendera.
Det kommer man oftast upp i om man inte undviker fettkanter stekfett smör på bröden kastar äggulor osv.

Lovisa
2010-07-11, 11:17
1, du äter MYCKET mindre än mig ... jag e själv TJEJ och 170lång och 60kg tung

......

De enda råd jag kan ge e: Röd fet standardmjölk, fetare produkter, MER kolhydrater, Svensk husmanskost, våga unna dig något "onyttigt" emellanåt, släng ihop pannkakor nån gåpng till kvällsmat å ät exemeplvis??!, ät mer avokado/nötter, lugna ner dig något med tränming å låt din kropp få sig en chock och se hur den reagerar!

Jag reagerar också på att du äter väldigt lite. Tror att du äter ungefär lika mycket som jag, dock något mer whey än jag förbrukar. Det kanske diffar på 300 kcal / dag, det motsvarar inte alls din ökade energiförbrukning, vad jag kan se. Och jag är tjej, nästan 15 centimeter kortare än du. Jag väger mindre än du och är sannolikt betydligt äldre. (Ämnesomsättningen sjunker som bekant med åldern)

Proteintillskott är bättre än ingenting, men riktig mat är givetvis alltid det bästa. Om du är "nätt i maten" kan du välja mer näringstäta livsmedel. Det är ju inte meningen att du skall tvångsmata dig själv tills du blir äckelmätt.

Ös på med MAT, god mat och rejäl mat. Ät hela äggen, om du nu inte tycker att äggula är äckligt i för stora mängder. Fräs lite bacon eller till, så får du en sjyst frukost. Gör en omelett på 3-4 ägg, med ost och skinka, t ex. Det verkar som om du tror att äggula är farligt för hälsan, det är en gammal myt som du kan glömma.

Kycklingbröstet skulle jag byta ut mot hel kyckling, även det bruna köttet, som är lite fylligare. Skinnet kan du skippa om du inte gillar det, men kycklinglår och kycklingklubba är bra mat.

Köttfärs är väldigt proteinrikt, hyfsat prisvärt och näringsrikt. Var inte rädd för någon sås någon gång. Låter väldigt torrt med kyckligbröst med ris utan sås. Du kan också byta ut grönsakerna mot bönor, kikärter och liknande, som innehåller bra protein.

Om du tycker att fullfet mjölk smakar gräddigt, kan du ta mellanmjölk istället.

Många på Kollo käkar kvarg som bra och prisvärt proteintillskott. Finns flera olika märken med olika fetthalt.

Och nu när det är varmt ute, vad sägs om lite hederlig glass mellan varven.

Fru_Flisa
2010-07-11, 11:26
Jag är ju inte rädd att gå upp i vikt, men jag vill inte gå upp i "dålig" vikt om man säger så och se tjock ut. För nu är jag verkligen slim, och jag vill gå upp sakta men "fint" om man lägger det så. Om jag inte gymmar så är jag väldigt stabil och stannar på samma vikt. Men jag har det väldigt lätt att gå ned i vikt ser det ut som.



Min diet är siktad på att vara extremt fettsnål, jag lånade den av Brad Pitt för men som sagt den verkar ge mig ett sexpack istället för muskler, så du rekommenderar alltså att jag slänger in mer fett och kolhydrater helt enkelt? För nu äter jag bara kalkon/kyckling och riktigt fettsnålt kött, allting så lite fett som möjligt siktar jag på.

Men du är inte Brad Pitt och du kan aldrig kopiera en sådan diet, sann eller ej, och tro att den ska ge dig samma resultat, du behöver se till dig själv och vad som är gynnsamt.
Eftersom du har problem att gå upp i vikt behöver du öka ditt totala energiintag och som du tränar och äter tillräckligt med protein, och så noga som du till synes är med kosten, behöver du inte oroa dig över att vakna fet över en natt.
Som påpekat tror även jag starkt på att öka fettintaget, du kan med fördel slänga in en burk makrill/sill om dagen & avokado. Hellre det än gainer eftersom det är mer gynnsamma näringsämnen. Jag är säker det blir bra.

RekiN
2010-07-11, 12:24
Tack för tipsen får justera min diet helt enkelt då. :) Ska prova på att äta mer samt att lägga till lite mer fett från mjölk, smör, såser och så vidare.

KalleTeodor
2010-07-11, 12:58
NI pratar mycket om fetter, är det lugnt att dra i sig en hel chipspåse ett par gånger i veckan om man ska gå upp i vikt. Käkar 4-6 mål om dagen. Ska upp 12kg till.

Fredrik_S
2010-07-11, 13:41
NI pratar mycket om fetter, är det lugnt att dra i sig en hel chipspåse ett par gånger i veckan om man ska gå upp i vikt. Käkar 4-6 mål om dagen. Ska upp 12kg till.

Ja om ens primära mål är att bli fetare så ja.

KalleTeodor
2010-07-11, 14:41
Ja om ens primära mål är att bli fetare så ja.

Hehe, kanske inte mitt primära mål *popcorn*

Fredrik_S
2010-07-11, 14:57
Hehe, kanske inte mitt primära mål *popcorn*

Hur mycket väger du och hur mager är du och hur länge har du tränat? Är du inte nybörjare och väldigt mager kan du nog räkna med att mycket av de 12 kilona du går upp kommer vara fett om du skyndar upp i vikt med hjälp av massa chipspåsar.

KalleTeodor
2010-07-13, 00:50
Hur mycket väger du och hur mager är du och hur länge har du tränat? Är du inte nybörjare och väldigt mager kan du nog räkna med att mycket av de 12 kilona du går upp kommer vara fett om du skyndar upp i vikt med hjälp av massa chipspåsar.

17 år tränat 3-6 ggr i veckan hela livet. Har dock bara gymmat i 4 månader. 78 kg 190 lång. Gått upp 5-6 kg under dessa gymmånader då jag verkligen tryckt i mig mat och proteiner

Fredrik_S
2010-07-13, 12:32
17 år tränat 3-6 ggr i veckan hela livet. Har dock bara gymmat i 4 månader. 78 kg 190 lång. Gått upp 5-6 kg under dessa gymmånader då jag verkligen tryckt i mig mat och proteiner

Jag skulle iallafall varit försiktig med viktuppgången. Det är inte kul med fett på kroppen.

KalleTeodor
2010-07-13, 17:18
Jag skulle iallafall varit försiktig med viktuppgången. Det är inte kul med fett på kroppen.

Okej men jag satsar på 80 kg till nyår då. Det måste ändå vara rimligt

Fredrik_S
2010-07-18, 22:59
okej men jag satsar på 80 kg till nyår då. Det måste ändå vara rimligt

ja :)