handdator

Visa fullständig version : Blue Eyes: The Hardest Logic Puzzle in the World


Jorpa
2010-07-10, 21:03
http://xkcd.com/blue_eyes.html


Någon som tar sig ann utmaningen?

Bahir
2010-07-10, 21:45
Färjemannen lämnar ön, varje natt. Frågan specificerar inte om det måste vara en öbo, men å andra sidan nämns inte färjemannen heller, men man kan anta att det finns en.

olwe
2010-07-10, 21:51
Färjemannen lämnar ön, varje natt. Frågan specificerar inte om det måste vara en öbo, men å andra sidan nämns inte färjemannen heller, men man kan anta att det finns en.

Fast det står klart och tydligt att det inte är något trix i lösningen.

Jäklar vad svår kluring!

<Mike>
2010-07-10, 21:59
Färjemannen lämnar ön, varje natt. Frågan specificerar inte om det måste vara en öbo, men å andra sidan nämns inte färjemannen heller, men man kan anta att det finns en.

Ganska smart tankt, men om det ar svaret sa ar det daligt. En farja brukar ha fler an en person som skoter den och eftersom man inte kan veta hur manga som kommer med farjan sa gar det inte att saga exakt hur manga som lamnar med baten varje natt.

Eller? :D Tycker jag iaf.

Jag har dock inte kommit pa nagot smartare sjalv. Ska tanka ett tag.

Trance
2010-07-10, 22:03
Det är en bra gåta men skall inte spoila. En väldigt viktig del är "They are all perfect logicians -- if a conclusion can be logically deduced, they will do it instantly"

<Mike>
2010-07-10, 22:06
Det är en bra gåta men skall inte spoila. En väldigt viktig del är "They are all perfect logicians -- if a conclusion can be logically deduced, they will do it instantly"

Yes, det forstar jag, tror jag :D Om det finns en logisk losning, som man sjalv ska kunna komma pa, sa maste ju alla som bor pa on komma pa den for att det ska funka. Sa tolkar jag det iaf hittills.

Jens.Andersson
2010-07-10, 22:27
Läste en liknande om munkar som tog livet av sig när de fick reda på sin ögonfärg.
Tanken gick ungefär såhär:

Om endast 1 person hade haft blå ögon hade han insett det
direkt och därmed kunnat lämna ön. Om det fanns 2 med blå ögon skulle båda
dessa inse det den andra dagen då rimligtvis en av dem hade åkt om han insåg
att han var den enda. Denna idé bygger vidare ända upp till 100:e dagen då alla
blåögda åker hem. 101:e dagen säger inte hövdingen "I see someone with blue-eyes"
och då åker resten hem.

MasterChief
2010-07-10, 22:32
Jag googlade. Orka.

Lösningen är ju lite cool men en aning svårsmält.

<Mike>
2010-07-10, 22:39
Jag var inne pa ratt spar men laste vad Jens skrev innan jag kom pa det, var for nyfiken antar jag.

Logiskt iaf nar man forstar tanket.

Men 2/3 var roligare, mer diskussion av den.

Ramrod
2010-07-10, 22:47
Färjemannen lämnar ön, varje natt. Frågan specificerar inte om det måste vara en öbo, men å andra sidan nämns inte färjemannen heller, men man kan anta att det finns en.

Inte? "Any islanders who have figured out the color of their own eyes then leave the island"

Bahir
2010-07-10, 22:52
Inte? "Any islanders who have figured out the color of their own eyes then leave the island"

Who leaves the island, and on what night?

Men mitt svar var ju fel ändå.

huldz
2010-07-10, 22:55
"The Guru is allowed to speak once (let's say at noon), on one day in all their endless years on the island."

Enligt mig så säger gurun det bara en gång, och inte mer..

Googlade lösningen, men förstår inte hur man ska komma fram till den utan att gåtan ändras till typ: "once, every day".


Jag kan mycket väl missat något i översättningen. Rätta mig gärna.

Rahf
2010-07-10, 22:58
"The Guru is allowed to speak once (let's say at noon), on one day in all their endless years on the island."

Enligt mig så säger gurun det bara en gång, och inte mer..

Googlade lösningen, men förstår inte hur man ska komma fram till den utan att gåtan ändras till typ: "once, every day".


Jag kan mycket väl missat något i översättningen. Rätta mig gärna.

Kände samma sak. Formuleringen gjorde det bra mycket svårare.

olwe
2010-07-10, 22:59
"the guru is allowed to speak once (let's say at noon), on one day in all their endless years on the island."

enligt mig så säger gurun det bara en gång, och inte mer..

Googlade lösningen, men förstår inte hur man ska komma fram till den utan att gåtan ändras till typ: "once, every day".


Jag kan mycket väl missat något i översättningen. Rätta mig gärna.

+1

<Mike>
2010-07-10, 23:16
Ja, gurun sager det bara en gang, och det behover hon ju bara gora?

Forklaring:

Hade det bara funnits en person med bla ogon, en med bruna och gurun med grona sa hade den med bla fattat direkt att den hade bla. Om det hade varit 2 med bla, 2 med bruna och gurun sa hade det tagit tva dagar for dom med bla att forsta villka dom var. 3 bla, 3 bruna och gurun sa tar det tre dagar for dom bla att forsta vilka dom ar.... Etc, tills den 100e dagen da alla med bla ogon lamnar. En person lamnar alltsa inte varje dag, utan alla med bla ogon lamnar den 100e dagen.
Det var iaf vad jag tankte efter jag laste vad Jens skrev. Det verkar logiskt for mig iaf, men jag kanske missar nagot?

Rahf
2010-07-10, 23:19
Ja, gurun sager det bara en gang, och det behover hon ju bara gora?

Forklaring:

Hade det bara funnits en person med bla ogon, en med bruna och gurun med grona sa hade den med bla fattat direkt att den hade bla. Om det hade varit 2 med bla, 2 med bruna och gurun sa hade det tagit tva dagar for dom med bla att forsta villka dom var. 3 bla, 3 bruna och gurun sa tar det tre dagar for dom bla att forsta vilka dom ar.... Etc, tills den 100e dagen da alla med bla ogon lamnar. En person lamnar alltsa inte varje dag, utan alla med bla ogon lamnar den 100e dagen.
Det var iaf vad jag tankte efter jag laste vad Jens skrev. Det verkar logiskt for mig iaf, men jag kanske missar nagot?

Alla blåögda måste väl vara närvarande om gurun bara säger det en gång?

Ju fler blåögda som är närvarande, desto fler dagar tar det innan de drar slutsatsen att de själva är blåögda. Är alla blåögda närvarande när gurun talar så tar det 100 dagar innan de räknat ut att ingen av dem har bruna ögon. Säger gurun det bara en gång till mindre än alla blåögda så kommer någon vara kvar, eftersom de inte vet att antalet är 100 blå.

LoTiX
2010-07-10, 23:22
"The Guru is allowed to speak once (let's say at noon), on one day in all their endless years on the island."

Enligt mig så säger gurun det bara en gång, och inte mer..

Googlade lösningen, men förstår inte hur man ska komma fram till den utan att gåtan ändras till typ: "once, every day".


Jag kan mycket väl missat något i översättningen. Rätta mig gärna.

Det räcker väl med att gurun säger detta enbart en enda gång? Resten av dagarna går ju åt till att studera hur de andra reagerar.

LoTiX
2010-07-10, 23:23
Alla blåögda måste väl vara närvarande om gurun bara säger det en gång?

Ju fler blåögda som är närvarande, desto fler dagar tar det innan de drar slutsatsen att de själva är blåögda. Är alla blåögda närvarande när gurun talar så tar det 100 dagar innan de räknat ut att ingen av dem har bruna ögon. Säger gurun det bara en gång till mindre än alla blåögda så kommer någon vara kvar, eftersom de inte vet att antalet är 100 blå.

Alla är ju närvarande. Det är bra att läsa gåtor noggrant!

olwe
2010-07-10, 23:25
aa jusst det. Så svaret blir altså inte den 100:e dagen utan den 100:e dagen efter det att gurun pratat.

<Mike>
2010-07-10, 23:34
Olwe, precis.

Och Rahf, det stod att alla var narvarande och alltid sag alla andra.

Rahf
2010-07-10, 23:36
"If there are two blue-eyed people, they will each look at the other. They will each realize that "if I don't have blue eyes [HYPOTHESIS 1], then that guy is the only blue-eyed person. And if he's the only person, by THEOREM 1 he will leave tonight." They each wait and see, and when neither of them leave the first night, each realizes "My HYPOTHESIS 1 was incorrect. I must have blue eyes." And each leaves the second night."

"On this island there are 100 blue-eyed people, 100 brown-eyed people, and the Guru (she happens to have green eyes). So any given blue-eyed person can see 100 people with brown eyes and 99 people with blue eyes (and one with green), but that does not tell him his own eye color; as far as he knows the totals could be 101 brown and 99 blue. Or 100 brown, 99 blue, and he could have red eyes."

Men de visste ju inte om det verkligen fanns 100 blåögda människor. Hur går det ihop om alla öbor är där?


Jag är förvirrad.

Pepparkakssmurfen
2010-07-10, 23:52
:-)

<Mike>
2010-07-11, 17:21
Rahf, det ar ganska enkelt nar du forstar konceptet, jag tror du blir forvirrad av det hoga antalet manniskor pa on, for samma logik galler for om det bara ar 2 brunogda, 2 blaogda och en gronogd som nar det ar 1000 blaogda, 1000 brunogda och en gronogd.

Latt forklaring:

Det du markerade ville helt enkelt bara visa att varje enskild individ var helt omedveten om sin egen ogonfarg. Men samtidigt vet alla om alla andras ogonfarg.

Sa om det bara skulle finnas en blaogd, en brunogd och en gronogd och den gronogda sager "Jag kan nagon med bla ogon" sa vet den blaogda direkt att den har bla ogon eftersom den kan se en brunogd och en gronogd men ingen blaogd.

I exemplet da det finns tva blaogda, tva brunogda och en gronogd och den gronogda sager "jag kan se nagon med bla ogon" sa kan bada blaogda personerna se en annan person med bla ogon. Hade den ena av de tva blaogda inte sett nagon annan med bla ogon sa hade den personen lamnat vid midnatt, men eftersom den inte gjorde det sa forstar den andra blaogda personen direkt vem den ar.
Tank dig att du ar den andra blaogda personen: Gronogda gurun sager att nagon har bla ogon och du ser fran ditt perspektiv tva brunogda, en gronogd (gurun) och en blaogd. Vid det har laget vet du fortfarande inte vilken farg du har pa ogonen. Nar sedan den blaogda personen inte lamnar vid midnatt sa betyder det automatiskt att du ocksa maste ha blaa ogon eftersom den personen hadde sett nagon annan med bla ogon, och eftersom du bara ser en person med bla ogon sa maste den andra darmed vara du sjalv.

Finns det tre blaogda, tre brunogda och en gronogd och gurun sager att nan ar blaogd sa tar det darfor tre dagar for dom bla att forsta vilka dom ar.

54 stycken blaogda och 54 stycken brunogda + gurun sa tar det 54 dagar...

Etc, antalet behover inte vara nagot specifikt for att logiken ska stamma.

Hoppas det var en tydlig forklaring... :D