handdator

Visa fullständig version : sprintlöpare, hör opp!


spange
2010-07-10, 17:44
Jag har börjat intressera mig för distansen 100 meter, helt enkelt för att det är kul att tokspringa.
nu är det så att jag hittills bara sprungit distansen 2ggr, i förrgår och idag. dock inte på bana med startblock än, jag vet att det finns några st på brädan som springer en del sprint, ni som springer/ har sprungit - vilka tider hade ni som nybörjare och vilka tider har ni nu/ som snabbast, vad är att räkna som acceptabelt?

sen funderar jag lite över stretching för att minska skaderisken, det känns som att ett rörligt och mjukt höftparti är viktigt för att få ut steget ordentligt, right?
något mer man generellt bör tänka på i uppvärmning eller så för att minimera skaderisk?

om det är intressant så sprang jag på 13,1 idag på grusväg, behöver jag skämmas mycket över det eller duger det som nybörjartid för en som i princip enbart styrketränat?:D

joasimo
2010-07-10, 17:59
Se till att värma upp baksidan ordentligt också, jag har sträckt mig några gånger i baksidan när jag kört sprint.

spange
2010-07-10, 18:06
Se till att värma upp baksidan ordentligt också, jag har sträckt mig några gånger i baksidan när jag kört sprint.

Tips på nån bra övning? Känner att hamstring aktiveras mkt mer av löpningen än jag trodde

emi23j
2010-07-10, 18:30
Tips på nån bra övning? Känner att hamstring aktiveras mkt mer av löpningen än jag trodde

löpning, löpskolning och häck-gång är bra. sen kan man också lägga till scorpionen och t-cross (eller iron cross vad man nu vill kalla den)

creperiet
2010-07-10, 21:47
Tips på nån bra övning? Känner att hamstring aktiveras mkt mer av löpningen än jag trodde

Stegra sprintlöpningen successivt under några månader.