handdator

Visa fullständig version : Negerboll?


Zakath
2010-07-10, 13:45
Fick precis en tanke, kan ordet negerboll göra att ordet neger kopplas med något positivt?

För alla gillar ju chokladbollar/negerbollar. Jag har själv alltid undvikit ordet negerboll av respekt för de som inte gillar det, men denna tanken fick mig precis att tveka.

Vad tror ni?

Kwon
2010-07-10, 13:48
När det är riktigt soligt (för soligt) så att man blir bländad, önskar man ju att det var en stor neger som blockerade solen så man kunde koncentrera sig på annat.

Typ en Bob Sapp förstorad x10 gånger som leviterar framför solen hade varit Opti.

Nils.R
2010-07-10, 14:07
Jag tycker folk lägger för stor vikt vid "sådana" ord överhuvudtaget.
För mig heter det och har alltid hetat negerboll.
Jag lägger ingen värdering i ordet, varken positiv eller negativ.

rickardptrsn
2010-07-10, 14:09
jag tycker folk lägger för stor vikt vid "sådana" ord överhuvudtaget.
För mig heter det och har alltid hetat negerboll.
Jag lägger ingen värdering i ordet, varken positiv eller negativ.

+1

John M
2010-07-10, 14:09
När det är riktigt soligt (för soligt) så att man blir bländad, önskar man ju att det var en stor neger som blockerade solen så man kunde koncentrera sig på annat.

Typ en Bob Sapp förstorad x10 gånger som leviterar framför solen hade varit Opti.

:D



Eller ett parasoll kanske?

Sheogorath
2010-07-10, 14:14
Har det här med fotbolls-VM att göra?

Andreas Guiance
2010-07-10, 14:14
Jag har förvisso aldrig använt det – så länge jag har levt har det kallats chokladboll i södra Stockholm – men även om jag hade använt det, hade jag slutat med det. Helt enkelt eftersom jag tycker det är onödigt att göra någon upprörd i onödan, och jag inte direkt ser någon fördel med ordet negerboll jämfört med ordet chokladboll.

tjabon
2010-07-10, 14:16
När det är riktigt soligt (för soligt) så att man blir bländad, önskar man ju att det var en stor neger som blockerade solen så man kunde koncentrera sig på annat.

Typ en Bob Sapp förstorad x10 gånger som leviterar framför solen hade varit Opti.

Block-Neger??
Där har vi ett nytt positivt N-ord !!!

:D

Kwon
2010-07-10, 14:18
Jag älskar Bobbu Sappu bara så ni vet :)

Sheogorath
2010-07-10, 14:25
Har det här med fotbolls-VM att göra?

:laugh:

Du är för rolig du, Sheo! :thumbup:

Kwon
2010-07-10, 14:25
Haha snacka om att skratta åt sina egna skämt! :D (det gör jag hela tiden!)

Sheogorath
2010-07-10, 14:26
Haha snacka om att skratta åt sina egna skämt! :D (det gör jag hela tiden!)

Ingen annan gjorde det ju. Ville bara göra mig lite glad! :D

Kwon
2010-07-10, 14:27
Ingen annan gjorde det ju. Ville bara göra mig lite glad! :D

Know the feeling bro! :D

Jag tror folk missade skämtet bara, hade de sett det hade de skrattat! :)

Sheogorath
2010-07-10, 14:28
Know the feeling bro! :D

Jag tror folk missade skämtet bara, hade de sett det hade de skrattat! :)

Tack! :)

Stoltz
2010-07-10, 16:18
Har det här med fotbolls-VM att göra?

[Haters gonna ha-bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.gif]

Jorgen
2010-07-10, 16:35
Ingen annan gjorde det ju. Ville bara göra mig lite glad! :D

Funkade det?

King Grub
2010-07-10, 17:12
Vi hade en svart kille i skolan i mellanstadiet, och han sade negerboll. Det föll mig aldrig in att koppla godsaken till något negativt.

Dreas
2010-07-10, 17:18
Jag kopplar varken ordet negerboll eller neger till något negativt. Negerboll är en bakelse och neger för mig är en mörkhyad person.

King Grub
2010-07-10, 17:21
När jag var barn var det "neger" som var det allmänna (och neutrala) uttrycket, inte svart eller färgad.

Ursprunget är det latinska "niger" och senare det spanska "negro", som är just orden för "svart", så den negativa stämpeln kom senare och är skapad från något annat än just ordet.

hejhopp79
2010-07-10, 17:24
Fick precis en tanke, kan ordet negerboll göra att ordet neger kopplas med något positivt?

För alla gillar ju chokladbollar/negerbollar. Jag har själv alltid undvikit ordet negerboll av respekt för de som inte gillar det, men denna tanken fick mig precis att tveka.

Vad tror ni?

"Negrer" (afrikaner) är det inget fel på, däremot afrikansk kultur som ofta är ganska ociviliserad tyvärr. Inte pk men sant

hejhopp79
2010-07-10, 17:25
Ursprunget är det latinska "niger" och senare det spanska "negro", som är just orden för "svart", så den negativa stämpeln kom senare och är skapad från något annat än just ordet.

Precisely. Ordet i sig är inte negativt, utan har fått en negativ klang med tiden av andra orsaker än att det betyder "svart".

Nils.R
2010-07-10, 17:39
Jag tror det kan kopplas till engelskans "nigger" som har en negativ klang medans negro på engelska inte har det.
Sen har pk-svenskar tramsat ihop nåt i vanlig ordning.

tjabon
2010-07-10, 17:53
"Negrer" (afrikaner) är det inget fel på, däremot afrikansk kultur som ofta är ganska ociviliserad tyvärr. Inte pk men sant

Där tycker jag att du har jättefel !!
Har hittills upplevt afrikansk kultur som mycket varm, givmild och
mänsklig. :)

hejhopp79
2010-07-10, 17:57
Där tycker jag att du har jättefel !!
Har hittills upplevt afrikansk kultur som mycket varm, givmild och
mänsklig. :)

Jo men det finns uppenbarligen enorma problem med afrikanska kulturer. Ständiga militärkupper, det brutala våldet som är framträdande i många länder, kvinnosyn etc.

Därmed inte sagt att det inte finns många softa afrikaner såklart.

LOL antar att jokes on me, för att jag inte uppfattade din...sarkasm?

Sheogorath
2010-07-10, 18:09
Funkade det?

Kwon + Sheo = klad Sheo

Pudzianovski
2010-07-10, 18:12
Vilka afrikaner snackar ni om? hela jävla afrika? rätt stor skilland på kultur där.
Jag gillar såna där vita havrebollar (eller vad de nu heter) mer :thumbup:

Nils.R
2010-07-10, 18:20
Vilka afrikaner snackar ni om? hela jävla afrika? rätt stor skilland på kultur där.
Jag gillar såna där vita havrebollar (eller vad de nu heter) mer :thumbup:

Vita havrebollar?
Gief recept

Alcom
2010-07-10, 18:26
Jag har alltid sagt negerbollar och gör fortfarande. Vad kaffe+kakao+socker+smör har att göra med afrika har jag dock aldrig förstått?? :cool:

@Pudzianovski
menar du sådana där puffat ris-bollar?

Stoltz
2010-07-10, 18:33
Vilka afrikaner snackar ni om? hela jävla afrika? rätt stor skilland på kultur där.
Jag gillar såna där vita havrebollar (eller vad de nu heter) mer :thumbup:

Crackers?

:D

Pudzianovski
2010-07-10, 18:35
Typ såna: http://www.kokaihop.se/recept/ljusa-havrebollar

BobaFett
2010-07-10, 18:44
Jag var rätt full en gång och snackade med två afrikaner, en av dem kände jag. Jag (klantarsle) sa på skämt: "what's up my nigga" de blev inte så glada *slap*

Han som jag kände sa att jag inte fick säga så och hans kompis började slåss med mig. Han slog några slag på kroppen på mig men jag kände inget för han var ganska tanig men han kunde ha haft en kniv *screwy* ...jag puttade bort honom och gick därifrån. Han hade varit i fängelse för att ha knivstuckit en snubbe, man känner sig bra dum i huvudet så här i efterhand.

MAXX
2010-07-10, 19:36
thEW20bC8d4&NR=1

Loke
2010-07-10, 20:00
Haha, kommer aldrig förstå mig på sånna här trådar. Är det så svårt att förstå att många faktiskt tycker att det är förolämpande att säga "neger" och att ytterligare många tycker att det helt enkelt är osmakligt att göra det ute bland folk?

Hade dom kallats "skithögar" istället hade nog många också valt att kalla dom för något annat ute bland folk. Ingen hade blivit direkt förolämpad, men nog hade man sett ner lite på den som beställde "skithögar" jämt.

Och nej, hette de "skithögar" så skulle nog ändå aldrig "skit" bli ok att prata om i finare sammanhang.

Nelson81
2010-07-10, 20:02
kulturberikarbollar?!

Åsberg
2010-07-10, 20:11
Jag var rätt full en gång och snackade med två afrikaner, en av dem kände jag. Jag (klantarsle) sa på skämt: "what's up my nigga" de blev inte så glada *slap*

Han som jag kände sa att jag inte fick säga så och hans kompis började slåss med mig. Han slog några slag på kroppen på mig men jag kände inget för han var ganska tanig men han kunde ha haft en kniv *screwy* ...jag puttade bort honom och gick därifrån. Han hade varit i fängelse för att ha knivstuckit en snubbe, man känner sig bra dum i huvudet så här i efterhand.

Ojdå, sagt liknande till mina mörkhyade vänner och reaktionerna har alltid varit tvärtom det som hände för dig. Tänk inte mer på det, var nog bara en engångs grej ;)

Andreas Guiance
2010-07-11, 00:00
När jag var barn var det "neger" som var det allmänna (och neutrala) uttrycket, inte svart eller färgad.

Ursprunget är det latinska "niger" och senare det spanska "negro", som är just orden för "svart", så den negativa stämpeln kom senare och är skapad från något annat än just ordet.

Problemet är ju att det inte riktigt spelar någon roll var ordet kommer ifrån, det som spelar någon roll är innebörden folk tolkar in i det nu:)

Svastikan är ett bra exempel. Den hade knappast något att göra med nazism från början, men numera tror jag att folk skulle höja på ögonbrynen om man hade den på en t-shirt;)

Khyron_
2010-07-11, 03:56
Negerboll, Negerboll
Är det ingen som bryr sig om Negerkyssar?
JnfpqqhF8Ls
t6UPJhbnAAo

beckman88
2010-07-11, 05:00
Själv tycker jag att det är jobbigare att bo i ett engelsktalande land. Jag drar mig för att säga "Vinegar" jag säger hellre "Vineggah" då brukar det kännas bättre.

HulkH
2010-07-11, 11:05
Negerboll, Negerboll
Är det ingen som bryr sig om Negerkyssar?
JnfpqqhF8Ls
t6UPJhbnAAo

hahaha klassiker^^

Pelle2
2010-07-11, 11:13
Men negerbollar är ju gott, då borde det ju vara en komplimang? :D

Kwon
2010-07-11, 11:14
Aftonbladet 1970
http://leijon.tv/blog/wp-content/mord.jpg

Pepz
2010-07-11, 11:19
WJRdt7AK_VA


v6l27PpE504

BobaFett
2010-07-11, 18:49
Ojdå, sagt liknande till mina mörkhyade vänner och reaktionerna har alltid varit tvärtom det som hände för dig. Tänk inte mer på det, var nog bara en engångs grej ;)

Nej jag tänker inte på att de blev förolämpade, det jag tänker på är att man var klantig. Kunde gått illa med tanke på att snubben varit i fängelse för att ha knivstuckit nån. Man ska inte använda ordet helt enkelt eftersom vissa känner sig kränkta, samma sak gäller "negerbollar". Varför är det så svårt att säga chokladboll?

Stoltz
2010-07-11, 19:00
På ett café i Lund så flippar de på mig när jag beställer en "chockladbulle" och ägaren försöker med sin utländska dialekt förklara för mig att det heter "Negerboll" oavsett vad PKarna säger :D

Sheogorath
2010-07-11, 19:03
På ett café i Lund så flippar de på mig när jag beställer en "chockladbulle" och ägaren försöker med sin utländska dialekt förklara för mig att det heter "Negerboll" oavsett vad PKarna säger :D

Vilket café? :D

Stoltz
2010-07-11, 19:06
Vilket café? :D

Gräddhyllan ^^

Känner ägarna lite halvt, men du får testa om de gör samma sak mot dig :D

Sheogorath
2010-07-11, 19:12
Gräddhyllan ^^

Känner ägarna lite halvt, men du får testa om de gör samma sak mot dig :D

Eller så försöker jag provocera genom att beställa en mjällneger. Liksom testa var gränsen går. :D

Stoltz
2010-07-11, 19:13
:laugh:

Go for it!

rajjan_dammit
2010-07-11, 19:15
Det enda jag retar mig på är att där jag kommer från så säger man negerbullar.
De som opponerar sig mot detta gör det ofta med argumentet att det är ju faktiskt bollar och således borde heta negerbollar.

Jag undrar då om de äter makaroner och köttbollar?