handdator

Visa fullständig version : Sänkt ämnesomsättning efter raffinerad föda jämfört med icke-raffinerad


King Grub
2010-07-10, 09:56
BACKGROUND: Empirical evidence has shown that rising obesity rates closely parallel the increased consumption of processed foods (PF) consumption in USA. Differences in postprandial thermogenic responses to a whole-food (WF) meal vs. a PF meal may be a key factor in explaining obesity trends, but currently there is limited research exploring this potential link.

OBJECTIVE: The goal was to determine if a particular PF meal has a greater thermodynamic efficiency than a comparable WF meal, thereby conferring a greater net-energy intake.

DESIGN: Subjective satiation scores and postprandial energy expenditure were measured for 5-6 h after isoenergetic meals were ingested. The meals were either 'whole' or 'processed' cheese sandwiches; multi-grain bread and cheddar cheese were deemed whole, while white bread and processed cheese product were considered processed. Meals were comparable in terms of protein (15-20%), carbohydrate (40-50%), and fat (33-39%) composition. Subjects were healthy women (n=12) and men (n=5) studied in a crossover design.

RESULTS: There were no significant differences in satiety ratings after the two meals. Average energy expenditure for the WF meal (137+/-14.1 kcal, 19.9% of meal energy) was significantly larger than for the PF meal (73.1+/-10.2 kcal, 10.7% of meal energy).

CONCLUSION: Ingestion of the particular PF meal tested in this study decreases postprandial energy expenditure by nearly 50% compared with the isoenergetic WF meal. This reduction in daily energy expenditure has potential implications for diets comprised heavily of PFs and their associations with obesity.

Food Nutr Res. 2010 Jul 2;54. Postprandial energy expenditure in whole-food and processed-food meals: implications for daily energy expenditure.

creperiet
2010-07-10, 10:26
Är inte 20% en väldigt hög siffra för mattermogenesen eller kommer jag ihåg fel?

Kischen
2010-07-10, 17:58
Ett bra tag sen Grubben la upp denna och skulle gärna se att tråden fick några infallsvinklar från fler kunniga :)

Eddie Vedder
2010-07-11, 06:03
Synd att de jämför mjölmat och mjölmat. Jag tycker inte bröd på fullkornsmjöl är särskilt mycket mer oraffinerad mat. Men det är ju jag. :)

Den här jämförelsen är ju förvisso intressant i sig men känns ju inte mer givande än den ganska nypublicerade studien om ris och ris. Ostmacka vs ägg och ost tycker jag är mer intressant.

Man har ju jämfört bagelfrukost med äggfrukost i studier t.ex.

creperiet
2010-07-11, 10:03
"Multi-grain" såg jag nu - det kan ju i och för sig betyda typ danskt flerkornsbröd med massa kärnor och sånt. Om inte annat ger väl brakrökarna en hint om spjälkningsproblematiken...:)

Ola Wallengren
2010-07-11, 13:10
Studien har vissa svagheter som gör det lite svårt att tolka resultaten. Tex så är näringsvärdet på måltiderna från förpackningen på ost och bröd från tillverkaren. Hur exakta är de? Måltiderna skiljer sig i bland anna proteininnehåll med 5E% per protein i "whole". Ovanstående och det faktum att skillnaden var så stor mellan testmåltiderna skvallrar om att resultaten kanske inte är helt tillförlitliga.

skaparn
2010-07-11, 17:40
Jag måste erkänna att jag inte riktigt har koll på skillnaden mellan processed och non processed, på så många olika sätt. Av titeln att döma är det raffinerad som är den svenska termern i alla fall, så vet jag det.
Men var går gränsen, och pratar man om raffinerad kontra oraffinerad inom alla typer av livsmedel? I abstraktet nämns raffinerad ost, är det till exempel smältost-dippen på Max?

Ola Wallengren
2010-07-11, 17:53
Brödet är ungefär en fullkornsfralla med solroskärnor mot en helt vanilg vit fralla.

Osten är de här två, den ena är vad man skulle kalla en vanilg ost, den andra är en ett ostliknande pålägg.

http://www.sargento.com/products/46/sargento-deli-style-sliced-medium-cheddar-cheese/
http://www.sargento.com/product/front/00114__.jpg

http://www.kraftrecipes.com/Products/ProductInfoDisplay.aspx?SiteId=1&Product=2100060459
http://www.kraftrecipes.com/assets/images/ocpimages/21000/60459cl.gif