handdator

Visa fullständig version : Kall potatis på morgonen?


Jimmyss75
2010-07-09, 23:15
Nån som har koll på detta? Jag tappade bort en länk till website/forum med inlägg om
LCHF diet (tror d var det iaf) och titeln "Potatisen räddade mig" eller nåt sånt.

Minns den var om äta kall potatis på morgonen. Ifall nån vet vad jag snackar om så
skulle jag bli jvligt glad hitta den sidan igen.

Ondskapelsen
2010-07-10, 00:15
Eeeeh, va? Jag fattar ingenting :).

Fredrik_S
2010-07-10, 06:16
Låter som något någon GI-fantaiker kokat ihop som tror att dennes viktminskning berode på att hon minskade GI i potatis genom att kyla den och inte på att hon minskade sitt totala kcal intag.

Eddie Vedder
2010-07-10, 06:59
Låter som något någon GI-fantaiker kokat ihop som tror att dennes viktminskning berode på att hon minskade GI i potatis genom att kyla den och inte på att hon minskade sitt totala kcal intag.

Eller så har trådskaparen missat vad det handlade om helt. Men kall potatis med ägg på en varm sommarmorgon är god frukost utan tvekan.

Scratch89
2010-07-10, 07:10
Ni verkar missa att TS bara vill ha tag på länken till inlägget.

Ondskapelsen
2010-07-10, 10:43
Ni verkar missa att TS bara vill ha tag på länken till inlägget.

Vi vet inte ens vad inlägget handlar om :).

Kischen
2010-07-10, 10:56
Sedan när äter LCHF-are potatis?

Pepz
2010-07-10, 11:36
Eller så har trådskaparen missat vad det handlade om helt. Men kall potatis med ägg på en varm sommarmorgon är god frukost utan tvekan.

mmmmmmmm mums
lägg på lite matjesill och gräslök på den mackan!!!


eller så steker man den kalla potatisen och serverar med ägg och bacon

HulkH
2010-07-10, 13:09
Vi vet inte ens vad inlägget handlar om :).

haha, nej håller med^^

Jimmyss75
2010-07-10, 16:56
Tack för respons iaf, artikeln/inlägget handlade iaf om hur potatis "räddade" dennes liv. O skapade otrolig uppståndelse såklart för passar inte alls in i LCHF dieten (finns många förkortning dieter så kan ha blandat ihop. grejen var iaf det passade inte in med kolhydrater). Det handdlade om kokt kall potatis just och att käka den på morgonen, mera minns jag tycärr inte dels därför jag söker den nu också. Jag ville bara checka snabbis med er, tänkte d fanns en chans nån visste. Tack ändårå

King Grub
2010-07-10, 17:11
Hursomhelst är det inget speciellt med just potatis på morgonen, varken varm eller kall. Och äter man en diet med mycket lite kolhydrat, finns det ingen plats för potatis alls. Inget fel på potatis, men med potatis i kostupplägget är det ingen extrem lågkolhydratdiet.

hejhopp79
2010-07-10, 17:22
Hursomhelst är det inget speciellt med just potatis på morgonen, varken varm eller kall. Och äter man en diet med mycket lite kolhydrat, finns det ingen plats för potatis alls. Inget fel på potatis, men med potatis i kostupplägget är det ingen extrem lågkolhydratdiet.

Fast på ett sätt är väl potatis inte särskilt bra eftersom det har högt GI? Särskilt för någon som inte tränar.

snej
2010-07-10, 17:26
Fast på ett sätt är väl potatis inte särskilt bra eftersom det har högt GI? Särskilt för någon som inte tränar.

GI är överskattat.

hejhopp79
2010-07-10, 17:33
GI är överskattat.

Inte för effekten på ditt blodsocker, eller hur menar du? Allting handlar inte bara om vikt. Om du inte talar om GL förstås

Kischen
2010-07-10, 17:55
Fast på ett sätt är väl potatis inte särskilt bra eftersom det har högt GI? Särskilt för någon som inte tränar.

Nu har väl iofs kall potatis inte så högt GI att man skulle behöva oroa sig endå.

snej
2010-07-10, 18:16
Inte för effekten på ditt blodsocker, eller hur menar du? Allting handlar inte bara om vikt. Om du inte talar om GL förstås

GI´s påverkan på vikt- uppgång/nedgång. Det är överskattat.

King Grub
2010-07-10, 18:33
Och kall potatis har extremt lågt GI.

Eddie Vedder
2010-07-11, 05:52
GI´s påverkan på vikt- uppgång/nedgång. Det är överskattat.

Där håller inte jag med. Allt är inte kaloribalans i sig, finns en hunger- och aptitaspekt också som säkert kan vara värdefull för en del just för att reglera den balansen.

Själv tycker jag råris mättar lika dåligt som vitt ris, fullkornsbröd lika odugligt som vitt, fullkornspasta lika dåligt som vit pasta etc. så för mig är det ju en oväsentlig detalj. Men för den som känner sig mättare av lågglykemiska stärkelsekällor är det ju ingen övrskattad faktor för att reglera kaloribalans.

snej
2010-07-11, 09:30
Där håller inte jag med. Allt är inte kaloribalans i sig, finns en hunger- och aptitaspekt också som säkert kan vara värdefull för en del just för att reglera den balansen.

Själv tycker jag råris mättar lika dåligt som vitt ris, fullkornsbröd lika odugligt som vitt, fullkornspasta lika dåligt som vit pasta etc. så för mig är det ju en oväsentlig detalj. Men för den som känner sig mättare av lågglykemiska stärkelsekällor är det ju ingen övrskattad faktor för att reglera kaloribalans.


Självklart är det så. Men jag tycker fortfarande att folk lägger alldeles för mycket vikt på GI. Jag var oxå helt inne i GI hysterin för många år sedan när det var som värst, det gav mig absolut ingenting förutom problem. Så folk som t.ex. tvingar i sig kalla potatisar dom överskattar GI, enligt min åsikt.

Fredrik_S
2010-07-11, 10:18
Där håller inte jag med. Allt är inte kaloribalans i sig, finns en hunger- och aptitaspekt också som säkert kan vara värdefull för en del just för att reglera den balansen.

Själv tycker jag råris mättar lika dåligt som vitt ris, fullkornsbröd lika odugligt som vitt, fullkornspasta lika dåligt som vit pasta etc. så för mig är det ju en oväsentlig detalj. Men för den som känner sig mättare av lågglykemiska stärkelsekällor är det ju ingen övrskattad faktor för att reglera kaloribalans.

Och jag är ganska övertygad om att det för minst 95% av befolkningen är just den aspekten som är avgörande. ALLA jag känner äter när de är hungriga och äter mer ju hungrigare de är (känner inget träningsfolk). Vilket troligen gör att det är av EXTREMT värde hur pass mättande en kosthållning är över en lång period.
Tex hur mättande är en viss typ av kost över en mätningsperiod på en månad eller ett år jämfört med en annan. Visst kan temporär mättnad vara viktigt också men tror det är av mindre betydelse. Då den långvariga mättnaden avgör hur stor nästa och nästa och nästa måltid blir. Om nu GI är ett bra mätvärde för det låter jag vara osagt.

Men långvariga studier där olika grupper får äta efter sin egen aptit av olika typer av mat är värdefulla men antagligen för omöjliga att övervaka och finansiera för att de ska bli bra.

snej
2010-07-11, 10:38
Antagligen väldigt individuellt det här med mättnadskänsla. Jag blir t.ex. lika mätt på pulvermos som på pasta, eller vitt bröd som grovt, eller t.om. gröt. Det avgörande för mig är storleken på målet, sen vad det är (så länge det är ungefär samma mängd kcal) spelar i princip ingen roll.

Fredrik_S
2010-07-11, 11:14
Antagligen väldigt individuellt det här med mättnadskänsla. Jag blir t.ex. lika mätt på pulvermos som på pasta, eller vitt bröd som grovt, eller t.om. gröt. Det avgörande för mig är storleken på målet, sen vad det är (så länge det är ungefär samma mängd kcal) spelar i princip ingen roll.

Fast nu talar du om kortvarig mättnad.
Frågan jag ställer mig är om du efter en månad eller ett år, där du du baserat en stor del av kosten på vitt bröd jämfört med en kost där du baserat en stor del på gröt, har fått i dig lika många kcal .
Det är inte så enkelt att svara på trots att man upplever lika stor mättnad kortvarigt. Mättnaden sträcker sig bra mycket längre än de närmsta timmarna det påverkar dagen efter i högsta grad och troligen betydligt längre än så. Har man varit på diet en längre tid kan man vara extra hungrig i flera veckor tex. På samma sätt är det lätt att hålla igen på kosten efter man överätit en längre period.

snej
2010-07-11, 11:40
Fast nu talar du om kortvarig mättnad.
Frågan jag ställer mig är om du efter en månad eller ett år, där du du baserat en stor del av kosten på vitt bröd jämfört med en kost där du baserat en stor del på gröt, har fått i dig lika många kcal .
Det är inte så enkelt att svara på trots att man upplever lika stor mättnad kortvarigt. Mättnaden sträcker sig bra mycket längre än de närmsta timmarna det påverkar dagen efter i högsta grad och troligen betydligt längre än så. Har man varit på diet en längre tid kan man vara extra hungrig i flera veckor tex. På samma sätt är det lätt att hålla igen på kosten efter man överätit en längre period.

Jag känner dock inte igen mig alls i det här påståendet. Anpassar mig väldigt fort till en ny diet, utan att det påverkat mig mer än de närmsta dagarna efter ändringen i kosten.

Eddie Vedder
2010-07-11, 11:46
Antagligen väldigt individuellt det här med mättnadskänsla. Jag blir t.ex. lika mätt på pulvermos som på pasta, eller vitt bröd som grovt, eller t.om. gröt. Det avgörande för mig är storleken på målet, sen vad det är (så länge det är ungefär samma mängd kcal) spelar i princip ingen roll.

Att storleken spelar roll på måltiden gäller inte för mig i alla fall. Den kanske påverkar i en halvtimme eller så men har jag käkat en jätteportion pasta kanske mättnaden finns kvar en timme eller så.

Men äter jag bara köttfärssås och riven ost för samma energimängd kommer jag ju stå mig bättre. Även om inte magen är lika full. Men som sagt, vi är olika. Men att pasta, ris och bröd mättar lika dåligt oavsett fullkorn eller ej är samma för mig.

Jimmyss75
2010-07-11, 12:39
hittade inlägget jag sökte till slut Ifall nån undrade om posten så drar jag in länken här
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=06624f32-c9b2-4f6e-a7c7-be1975482930

Kischen
2010-07-11, 12:50
Där håller inte jag med. Allt är inte kaloribalans i sig, finns en hunger- och aptitaspekt också som säkert kan vara värdefull för en del just för att reglera den balansen.

Själv tycker jag råris mättar lika dåligt som vitt ris, fullkornsbröd lika odugligt som vitt, fullkornspasta lika dåligt som vit pasta etc. så för mig är det ju en oväsentlig detalj.


Ja för en person som äter bröd bara rakt upp och ned utan något pålägg och nån dryck till det så kanske GI är kul, men vem gör det?

Eddie Vedder
2010-07-11, 12:54
Ja för en person som äter bröd bara rakt upp och ned utan något pålägg och nån dryck till det så kanske GI är kul, men vem gör det?

Ingen antagligen. Jag förstår inte vad du vill ha sagt.

Kischen
2010-07-11, 12:58
Ingen antagligen. Jag förstår inte vad du vill ha sagt.

Ok, jag kanske inte är helt uppdaterad på GI men var det inte så att det gällde det enskilda livsmedlet och att siffrorna skulle bli skeva om man åt en portion innehållandes annat samtidigt?

Eddie Vedder
2010-07-11, 12:59
Ok, jag kanske inte är helt uppdaterad på GI men var det inte så att det gällde det enskilda livsmedlet och att siffrorna skulle bli skeva om man åt en portion innehållandes annat samtidigt?

Jo men en vit smörgås med ost och smör har ju fortfarande högre GI än pumpernickel med exakt samma pålägg.

Kischen
2010-07-11, 13:05
Jo men en vit smörgås med ost och smör har ju fortfarande högre GI än pumpernickel med exakt samma pålägg.

Javisst är det så, men känns inte som att GI-människorna där ute vet det och det var det jag menade. Folk som funderar på GI på pizzabotten som är dränkt i flott och ost är lite, ja lustiga.

Det känns som ytterligare en mindre viktig sak att hänga upp sig på när man äter blandmåltider.

Eddie Vedder
2010-07-11, 16:00
Javisst är det så, men känns inte som att GI-människorna där ute vet det och det var det jag menade.

Jag tror nog "GI-människorna" (vilka det nu är) har järnkoll på det. Har man läst Pauluns böcker etc. framgår det ju hur tydligt som helst.

Då kan det ju snarare slå om lite åt andra hållet kanske. Du går lättare ner i vikt om du äter vispgrädde till bananen än bara banan. ;)