handdator

Visa fullständig version : Knäböj före marklyft under samma pass?


Danne2k
2010-07-09, 20:54
Jag vet att frågan varit uppe tusentals gånger men jag blev plötsligt osäker nu och har sökt som en galning men utan att hitta något konstigt nog..

Imorgon tänkte jag slå ihop ben och markpasset, jag tänkte köra lite lättare knäböj och lätta/medeltunga sumomark.

Ska jag börja med knäböjen först så att inte ryggen blir trött i böjen om jag börjar med marken först?

Eller ska jag köra den tyngsta övningen först?

Vad brukar man säga generellt?

Mineur
2010-07-09, 21:06
jag kör personligen marklyften först

annars får jag problem med den excentriska fasen pga tidigare trötthet ifrån benböjen

Ungrim
2010-07-09, 21:09
Det är nog väldigt inviduellt.

Jag kör alltid tunga böj och tunga mark på samma pass.
Börjar med böjen och sen kör jag mark.

Danne2k
2010-07-09, 21:09
jag kör personligen marklyften först

annars får jag problem med den excentriska fasen pga tidigare trötthet ifrån benböjen

Ja, låter iofs vettigt..eftersom jag kör lätta böjar så borde det inte vara så farligt att köra dom efter marken.

Sen kör jag ju sumomark som tar lite mer på benen också, så det blir ju jobbigt i vilket fall :D

Individuellt, där ser man, hade fått för mig att man brukar säga en sak som gällde "generellt", men minns kanske fel.

HMB
2010-07-09, 21:14
I 5x5 så kör man lätt knäböj före tung marklyft, funkar kanon!

Danne2k
2010-07-09, 22:12
Får helt enkelt välja nåt och se hur det känns.

Verkar inte finnas några generella riktlinjer, egentligen ganska logiskt eftersom alla har sina svagare och starkare muskelgrupper.

ceejay
2010-07-09, 22:13
Jag skulle definitivt köra böj före. Det gör jag redan nu.

vicarious
2010-07-09, 23:26
böj före

Mapa
2010-07-09, 23:27
jag kör böj följt av bänkpress och marklyft tre dagar i veckan oavsett vilket lyft som är tyngst för dagen är de samma följd.. inga problem

börja med böj

capture
2010-07-10, 00:29
Skulle nog börja med böj för att senare köra mark. Tycker det blir jobbigare att hålla formen genom lyftet i böjen om man kör mark före än det skulle varit om jag körde tvärt om.

Sheogorath
2010-07-10, 06:24
Jag måste köra mark före böj för att kunna behålla formen i mark på rimliga vikter. Jag förmodar att det är för att starten är min svaga punkt, och om jag tröttar ut quads och glutes med böj innan har jag försvagat mig ytterligare.

Jagax
2010-07-10, 09:03
Personligen, tyngst först så mark se'n lätta frontböj eller knäböj se'n lätta raka mark beroende på om det är rygg- eller ben-dag.

creperiet
2010-07-10, 10:35
jag kör böj följt av bänkpress och marklyft tre dagar i veckan oavsett vilket lyft som är tyngst för dagen är de samma följd.. inga problem

börja med böj

Har du provat om du svarar annorlunda på att göra tvärtom?

Danne2k
2010-07-11, 00:38
Tack för alla tips!

Hur gick det då?

Jo jag körde böjen först, som iofs var på lätt vikt men inte var jättelätt då jag inte är så van vid högreps (körde typ 10 reps i 6 set) så det blev lite småtungt ändå.

Precis som några skrev så fick jag det lite jobbigt i den excentriska fasen under sumomarken. Framförallt märkte jag att benen var trötta i startläget så jag hade svårt att hålla ner röven och lyfta med benen så mkt som jag ville.

Det funkade ju men skulle jag kört tyngre mark så hade det nog inte varit så kul.

Sheogorath
2010-07-11, 08:02
Tack för alla tips!

Hur gick det då?

Jo jag körde böjen först, som iofs var på lätt vikt men inte var jättelätt då jag inte är så van vid högreps (körde typ 10 reps i 6 set) så det blev lite småtungt ändå.

Precis som några skrev så fick jag det lite jobbigt i den excentriska fasen under sumomarken. Framförallt märkte jag att benen var trötta i startläget så jag hade svårt att hålla ner röven och lyfta med benen så mkt som jag ville.

Det funkade ju men skulle jag kört tyngre mark så hade det nog inte varit så kul.

...och nästa gång testar du tvärt om och utvärderar sen vad som är lämpligast för din kropp, med tanke på dina styrkor och svagheter.

Danne2k
2010-07-11, 10:17
...och nästa gång testar du tvärt om och utvärderar sen vad som är lämpligast för din kropp, med tanke på dina styrkor och svagheter.

Precis, that I will!

Sen lär jag dock knappast köra dom på samma dag i framtiden, men det är ju bra å veta vad som passar bäst ifall man vill slå ihop dom ibland.

mpersson
2010-07-11, 10:36
Precis, that I will!

Sen lär jag dock knappast köra dom på samma dag i framtiden, men det är ju bra å veta vad som passar bäst ifall man vill slå ihop dom ibland.

Ne att köra de på samma dag ( om man bara kör de en dag i veckan ) anser jag inte ge samma chans för styrke ökningar, då jag känner att jag inte kan köra 100% i mark efter kört tunga böj, och vågar inte köra 100% i böjen efter mark då ryggen sackar.

Danne2k
2010-07-11, 11:53
Ne att köra de på samma dag ( om man bara kör de en dag i veckan ) anser jag inte ge samma chans för styrke ökningar, då jag känner att jag inte kan köra 100% i mark efter kört tunga böj, och vågar inte köra 100% i böjen efter mark då ryggen sackar.

Ja, jag håller med, och det känns även som den almänna uppfattningen här.

Lixom, varför köra dom 2 tyngsta och mest påfrestande/krävande övningarna som finns på samma dag? :D

HulkH
2010-07-11, 11:55
Kör knäböjen först:) skulle iaf jag gjort.

För ryggen tar i princip hur mkt som helst, mst köra hårt för att få slut på den. benen e också svåra. men lättare än ryggen.

mpersson
2010-07-11, 11:55
ja, jag håller med, och det känns även som den almänna uppfattningen här.

Lixom, varför köra dom 2 tyngsta och mest påfrestande/krävande övningarna som finns på samma dag? :d
+ 98

bertbert
2010-07-11, 11:59
Ja, jag håller med, och det känns även som den almänna uppfattningen här.

Lixom, varför köra dom 2 tyngsta och mest påfrestande/krävande övningarna som finns på samma dag? :D

Därför att de tränar nästan exakt samma muskler, dock lite olika. Jag tycker det är utmärkt att köra böj och mark på samma dag! Vilken du kör först tycker jag beror mer på prioriteringar för stunden än någon speciell princip.