handdator

Visa fullständig version : Vilket kosttillskott behöver jag?


xkurdi
2010-07-09, 19:21
Hejsan.
Är en ung och halvt frisk kille.
179 cm på 60 kg ~ lite sådär halvt..

Har börjat äta lite mera nu de senaste dagarna men har alltid varit smal i kroppen och lång.
Låg som 65 kg på 179 cm för ett bra tag sedan när jag tränade regelbundet (men tog ett långt uppehåll) och nu är jag tillbaka igen!

Jag vill landa på ungefär 179-180cm och 70 kg inom några månader, typ tills nyår / innan jag fyller 16?

Jag vet iaf inte hur jag ska få upp min vikt, så tänkt att kosttillskott ska vara min sista utväg.
Vet inte bara vilket kosttilskott som jag skall ha, så tips mottages!
Tacksam för all hjälp.

Victuhh
2010-07-09, 19:24
Jag hade nog kört på en gainer, kanske vassleprotein också. lagt ner på cardio och bara försöka lägga på mig så mycket massa som möjligt.

Du styrketränar väl, eller?

xkurdi
2010-07-09, 19:31
Ja, jag styrketränar.
Du får gärna länka till vilken slags gainer , vilken vasselprotein osv...för jag har ingen aning om vad dessa stoar burkar innehåller osv.

Kom in på detta:
Ottillåten länk

Något för mig?

difeddy
2010-07-09, 19:39
Ja, jag styrketränar.
Du får gärna länka till vilken slags gainer , vilken vasselprotein osv...för jag har ingen aning om vad dessa stoar burkar innehåller osv.

Kom in på detta:
Ottillåten länk

Något för mig?

Du får inte länka till andra webbshoppar, tyvärr. Jag skulle rekommendera Gainer Pro och Whey-80, från Star Nutrition, om du ligger på en låg budget, annars skulle du kunna välja andra produkter som går efter namnet gainer eller vassleprotein. Ha ett högt mat- och proteinintag under dagen och drick en gainer efter passen så ska det gå bra. ;)

EDIT: Vad gäller val av produkt så är sökfunktionen i forumet din vän. :)

Gurra med O
2010-07-09, 21:15
är det bara ren vikt du vill uppnå även om det gäller muskelmassa så börja med att äta mera mycket mera. protein rik mat tonfisk/kyckling osv. om inte det ger dom resultat du vill ha så kör på gainer.

cero
2010-07-09, 21:18
om inte det ger dom resultat du vill ha så kör på gainer.

Eller ät ännu mer mat helt enkelt. Att gå upp i vikt är väldigt enkelt, förutom i vissa extremfall där folk verkligen inte kan få i sig mycket mat. Kom ihåg att gainer är helt vanlig mat i flytande form, typ. Bortkastade pengar om du frågar mig.

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Medusa
2010-07-09, 23:20
har man svårt för att gå upp i vikt eller äta mängder av mat, pga tidsbrist, eller att man kanske inte är duktig på att tillaga, blir mätt snabbt osv är gainer alldeles utmärkt för övrigt, dessutom är en bra gainer, ex Universals en riktigt bra sammansättning av kolhydrater och protein + annat som är bra om man tränar och vill öka..

Medusa
2010-07-09, 23:24
kan väl för övrigt helt enkelt säga, gör följande,

ät "lite till" på samtliga måltider du redan äter, en extra portion, eller lite ost på pastan, ett extra glas mjölk, osv, försök få in små små ökningar, på en dag blir det några hundra kcal extra!

småät mellan målen, frukt, choklad med hög kakaohalt, olika mjölkdrycker, osv, i din situation är nästan allting positivt, proteinbars eller snickers rentav om du inte har ätit på några timmar.. nötter är utmärkt!

köp en gainer eller proteinpulver + kolhydratpulver, blanda 30-50g protein i en drink tillsammans med 30-50g kolh eller bara ta 50g+ gainer, oavsett om du kör protein + kolh eller gainer så blandar du med mjölk, 5-10 dl minimjölk eller blå mjölk...

innan du ska sova så kan du äta en näve nötter, vilka du vill, om du inte gillar dom så ät någonting litet du tycker om, en skinkmacka, kanske lite överbliven mat, en smörgås med jordnötssmör osv...

ät helt enkelt mer! :D

cero
2010-07-10, 00:06
har man svårt för att gå upp i vikt eller äta mängder av mat, pga tidsbrist, eller att man kanske inte är duktig på att tillaga, blir mätt snabbt osv är gainer alldeles utmärkt för övrigt, dessutom är en bra gainer, ex Universals en riktigt bra sammansättning av kolhydrater och protein + annat som är bra om man tränar och vill öka..

Vad är det "andra som är bra om man tränar och vill öka"? Visst gainer kan ju vara lite småsmidigt att bara dra i sig sådär om man inte har lust att laga mat. Men tycker fortfarande han kan spara på dom pengarna och köpa några vettiga tillskott som vassle/eea/bcca/pwo/kreatin. Har man svårt för att öka är det ju bara att kasta i lite extra matfett i stekpannan, rejäl klick med sås på pastan, lite majonäs på mackorna tex. Mycket lättare än vissa som har svårt med viktuppgång kan tro!

Eddie Vedder
2010-07-10, 07:12
protein rik mat tonfisk/kyckling osv.

Jag tror tyvärr att många som inte går upp i vikt misslyckas mycket på grund av att man tror att kosten måste bestå av just det där. Tonfisk, kycklingfilé och kvarg och sedan undrar man varför man inte orkar mer mat.

Medusa
2010-07-10, 07:57
Vad är det "andra som är bra om man tränar och vill öka"?


det varierar beroende på vilken gainer, dom billigaste tycker jag inte är värda pengarna, men Universals ex är riktigt bra, den innehåller en hel del av det du skrev ovan, + protein och kolH av hög kvalité från olika källor för bra upptag...

Ondskapelsen
2010-07-10, 10:39
Jag tror tyvärr att många som inte går upp i vikt misslyckas mycket på grund av att man tror att kosten måste bestå av just det där. Tonfisk, kycklingfilé och kvarg och sedan undrar man varför man inte orkar mer mat.

+1.
Svårt att överäta på bara det där.
Det är absolut vettiga saker att äta, men just kvarg mättar ju som att äta sten.
Och det är inte bara fisk och kyckling som det är protein i :).
Glöm inte att det är protein i pasta, i mjölk, i knäckebröd. I allt!
Allt ska räknas.

HulkH
2010-07-10, 13:10
funkar inte serious mass bra för folk?

SeTi
2010-07-10, 15:13
Chokladbollsmet!

3 dl havregryn
1 dl socker
Ganska mycket smör
Några msk kakao
Liten svätt mjölk/Ett rått ägg

Mixa. Avnjut med sked. Skit i att rulla bollar av det!
Mycket kolhydrater, men lätt att trycka 1000 kcal sånt.

xkurdi
2010-07-10, 19:56
Jag har svårt för att gå upp i vikt och kan inte trycka i mig hur mycket mat som helst, där bara sådan jag är född.
Något dåligt i mina ögon, men får leva med det.

Men vad rekommenderar ni?
Gainer?
Whey-80?

Vill verkligen börja få i mig rätt mängd protein, så ni får gärna hjälpa till.
Visste inte att det var förbjudet att länka till andra webbshoppar, ber om ursäkt.

Om någon vill kan ni skriva pm till mig vart jag ska köpa min/mina kosttilskott..
Vill börja med det så snart som möjligt.

bb X
2010-07-10, 20:06
Men vad rekommenderar ni?
Gainer
Whey-80

Yes! :)

Kischen
2010-07-10, 20:07
Jag har svårt för att gå upp i vikt och kan inte trycka i mig hur mycket mat som helst, där bara sådan jag är född.
Något dåligt i mina ögon, men får leva med det.

Men vad rekommenderar ni?
Gainer?
Whey-80?

Vill verkligen börja få i mig rätt mängd protein, så ni får gärna hjälpa till.
Visste inte att det var förbjudet att länka till andra webbshoppar, ber om ursäkt.

Om någon vill kan ni skriva pm till mig vart jag ska köpa min/mina kosttilskott..
Vill börja med det så snart som möjligt.

Tänkte du dricka gainer hela livet isf? Det är inte en jättebra lösning om man jämför med att helt enkelt se över VAD man äter, och äta något kaloririkare.

Vill inte tjata men många med samma undran äter som fågelungar, bla jag för en del år sedan :thumbup:

xkurdi
2010-07-10, 20:21
Ser inga fel på kosttilskott, inte doping eller så och för vissa är det bra, t.ex mig? :)

bb_X: Ska jag köra på Gainer eller Whey-80?
Lust att skicka ett pm och länka till ngn bra produkt?

Ursäkta men är lite okunnig på sånt här =)

cero
2010-07-10, 21:53
Whey-80 är ju vassleprotein. Kan du ta efter/innan träning! Tycker absolut att du ska prioritera detta före gainer.

cero
2010-07-10, 22:15
Tänk inte, "Varför inte? Tillskott är bra jö" utan tänk, "Varför behöver jag detta tillskott?" - kolla upp vad det ger för fördelar, och om du kan ta nytta av dessa. Många har en aning snedvriden syn på vad tillskott igentligen är, och ser det som något slags måste för att få ut något ur träningen. Så är det verkligen inte. Detta är inte till dig personligen, utan något du kan tänka på om du vill få grymma resultat på gymmet och samtidigt spara pengar.

Något jag tycker du ska satsa på.

- Vassle protein (som Whey-80 tex) - bra att ta direkt innan och direkt efter träningen. Kolla upp olika affärer och köp efter pris. Det mesta är ungefär samma. Priset brukar ligga på ungefär 150kr kilot. Billigare vid storköp. 40g efter träning räcker. Gå in på random shop och kolla efter vassleprotein så har du hittat det. tex: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=166

- Kreatin - bra tillskott vars effekt är dokumenterad. Något som många använder. Checka in tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

- EEA/BCAA - kan vara ett alternativ istället för vassle - läs tråden här och gör en egen bedömning http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

- Koffein - upppiggande tillskott som kan hjälpa dig att ta i lite extra i gymmet. Finns i kaffe etc.

- PWO - ett tillskott man tar innan träning för att få ett riktigt bra tryck, och bli pigg. I detta finns kreatin, koffein bl.a. kolla in kolozzeumshoppen under rubriken "Prestationshöjande"

Känner du att du inte vill satsa så hårt än, tycker jag du ska satsa på ett vanligt vasslepulver. Gainer kan du som sagt köpa om du verkligen inte orkar äta mer mat. Kan säga att det är väldigt lätt att få i sig mycket kalorier och man måste inte ha en särskilt stor aptit. Gör dig själv en hemmagjord gainer om du har lust, släng ner lite mjölk, glass, havregryn, rapsolja - voilá! Där sparade du precis massvis med pengar och har dom kalorierna du behöver som du annars skulle fått från en gainer! Blev ett jävligt långt inlägg, hoppas man kan vara till hjälp!

xkurdi
2010-07-11, 00:16
Tänk inte, "Varför inte? Tillskott är bra jö" utan tänk, "Varför behöver jag detta tillskott?" - kolla upp vad det ger för fördelar, och om du kan ta nytta av dessa. Många har en aning snedvriden syn på vad tillskott igentligen är, och ser det som något slags måste för att få ut något ur träningen. Så är det verkligen inte. Detta är inte till dig personligen, utan något du kan tänka på om du vill få grymma resultat på gymmet och samtidigt spara pengar.

Något jag tycker du ska satsa på.



Känner du att du inte vill satsa så hårt än, tycker jag du ska satsa på ett vanligt vasslepulver. Gainer kan du som sagt köpa om du verkligen inte orkar äta mer mat. Kan säga att det är väldigt lätt att få i sig mycket kalorier och man måste inte ha en särskilt stor aptit. Gör dig själv en hemmagjord gainer om du har lust, släng ner lite mjölk, glass, havregryn, rapsolja - voilá! Där sparade du precis massvis med pengar och har dom kalorierna du behöver som du annars skulle fått från en gainer! Blev ett jävligt långt inlägg, hoppas man kan vara till hjälp!

Har provat tidigare att göra min egna "gainer" men tyvärr blir det ju inte så gott och inte mycket protein, är det inte bättre om jag kör på vassle och får i mig låt oss säg 30 g protein + att jag häller i massa havregryn? :)

Du har pm!

xkurdi
2010-07-11, 00:21
Whey-80 är ju vassleprotein. Kan du ta efter/innan träning! Tycker absolut att du ska prioritera detta före gainer.

Okej =)
Jag vet inte vad gainer är äns -.-.
Whey-80 har jag hört om och det är vasselprotein, spelar ingen roll om det är whey-80 jag köper eller Whey fx va?

Vilket ger bäst resultat, efter eller före träning? :)
Före träning får man i "mat" i kroppen, efter träning får man också i sig "mat" = det är nyttigare då för musklerna har precis sönderdelats i kroppen efter ett hårt pass och behöver byggas upp igen?

blondyz
2010-07-11, 05:50
Rekommenderar mat framförallt.. Ett kcal överskott behöver inte betyda mycket mer mat, prova mer energität mat. T.ex. mjölk till alla måltider (fet), feta såser, mycket stekfett och någon extra skiva ost på mackan kanske.. Ät sådant som du tycker är gott!

Om det absolut inte skulle gå så kör på en gainer, men tänk på att mat är nyttigare och bättre för din kropp. Isf ta gainern efter träning och som mellanmål.

Whey tillskott är bra för att uppnå en bra proteinmängd (2-3g/kg kroppsvikt per dag~) tas också i samband med träning och som mellanmål.

För övrigt finns kolozzeums webshop om inte den passar så prova google :)

Apjavel
2010-07-11, 07:38
Okej =)
Jag vet inte vad gainer är äns -.-.
Whey-80 har jag hört om och det är vasselprotein, spelar ingen roll om det är whey-80 jag köper eller Whey fx va?

Vilket ger bäst resultat, efter eller före träning? :)
Före träning får man i "mat" i kroppen, efter träning får man också i sig "mat" = det är nyttigare då för musklerna har precis sönderdelats i kroppen efter ett hårt pass och behöver byggas upp igen?

Du verkar inte ha mycket koll vad gäller de tillskott du vill börja ta. Läs på lite så komme du finna svaren du ställer Är det sedan något annat du undrar över så är det ju bara att fråga. Jag skriver det här så att du själv vet vad du tar för tillskott och inte tar något för att t.ex. XXXX sa att det var bra.

Ondskapelsen
2010-07-11, 09:48
Detta känns lite som att sälja is till en eskimå.
Jag rekommenderar dig att använda sökfunktionen här i forumet och söka efter de kosttillskotten som cero rekommenderade. Men jag tycker inte du ska ta någonting alls om jag ska vara ärlig. Det skulle vara lite vassleprotein eller eaa. Men du kommer bli mer än nöjd med resultatet från din träning om du sköter kosten normalt!
Som någon sa, extra ostskiva på mackan. Drick fet mjölk istället för lättmjölk osv. Käka några nötter på väg till jobbet/skolan. Det är lätt :).

Och vad de gäller koffein, så är det i tillskottsform som det har dokumenterad effekt på styrketräning. Inte koffein i kaffe.

xkurdi
2010-07-11, 12:04
Det är just mitt problem, jag kan inte lägga till mer än 2 ost skivor på mackan (Beror på hur fet den är).
Kan inte dricka 2 glas mjölk till middagene.
Kan inte käka nötter till skolan på morgonen osv..alltså just sånna här små saker.

Jag har blivit rekomenderad eaa och wassle protein av Sniggel här på forumet.
Men cero sa att jag skulle ta eaa eller bara wassle protein då de nästan är samma sak.
Men vad händer om jag tar båda? Slöseri med pengar och inga resultat eller hur blir det?

Rexxar
2010-07-11, 14:41
Det är just mitt problem, jag kan inte lägga till mer än 2 ost skivor på mackan (Beror på hur fet den är).
Kan inte dricka 2 glas mjölk till middagene.
Kan inte käka nötter till skolan på morgonen osv..alltså just sånna här små saker.

Jag har blivit rekomenderad eaa och wassle protein av Sniggel här på forumet.
Men cero sa att jag skulle ta eaa eller bara wassle protein då de nästan är samma sak.
Men vad händer om jag tar båda? Slöseri med pengar och inga resultat eller hur blir det?

Använd EAA i samband med träningarna. Och vassle mellan måltiderna för att fylla ut proteinbehovet, om det behövs.

xkurdi
2010-07-11, 15:29
Cero säger att det är samma sak med vassle och eaa nästan..
Borde kanske till en början börja med vassle bara?

Eaa är la amino syror, finns inte de i vassle eller?

xkurdi
2010-07-11, 18:55
Då var Whey-Fx beställd i 3 förpackningar! :)

Rexxar
2010-07-11, 19:24
EAA har mycket fler fördelar jämfört med vassle vid träning (för mer info läs EAA-tråden).

Vassle innehåller ca 50% EAA.

Ondskapelsen
2010-07-11, 23:12
Det är just mitt problem, jag kan inte lägga till mer än 2 ost skivor på mackan (Beror på hur fet den är).
Kan inte dricka 2 glas mjölk till middagene.
Kan inte käka nötter till skolan på morgonen osv..alltså just sånna här små saker.

Jag har blivit rekomenderad eaa och wassle protein av Sniggel här på forumet.
Men cero sa att jag skulle ta eaa eller bara wassle protein då de nästan är samma sak.
Men vad händer om jag tar båda? Slöseri med pengar och inga resultat eller hur blir det?

Får jag vara ful och fråga varför du inte kan ?

Oxe
2010-07-12, 00:25
Jag skulle rekomendera nåt bland protein, tycker att dom är bättre...
Eaa kör du innan efter passet, och proteinet när du orkar som mellanmål kvällsmål och så.

Alla säger att man skall äta så mycket mat men det är lite skit samma i mina ögon. Äter man vanligt och ökar upp det man behöver med tillskott så blir det ganska bra i slut änden.

z_bumbi
2010-07-12, 08:02
Jag tycker planen att köra med extra protein är en bra början men har någon svårt att få i sig kalorier men i alla fall äter något så när normalt så tycker jag en gainer är utmärkt i samband med träningen. Man får proteinet, man är helt säker på att få i sig tillräckligt med kolhydrater och en gainer mättar inte lika mycket som protein gör för samma mängd kalorier.

Om man sen vant sig vid mängden kalorier så är det sen en fråga om man tycker att man behöver gainern men för att komma igång med ett högre intag så är gainer eller något liknande bra.

macsacre
2010-07-12, 11:30
Alla har inte mega-stora-magsäckar så om du är som mig och inte kan äta hur mtk som helst så köp Serius mass, jag gick upp som fan av det och köp creatin monohydrate.

Träna helst rätt så tungt och ligg mellan 4 - 6 reps per set. Ingen cardio alls och så kommer det hända saker.

Extra tillskott som kan vara till fördel:
EAA/BCAA (Helst BCAA)
Whey Protein

WHITEFOLKS
2010-07-12, 11:55
Skippa serious mass, den är bara onödigt dyr. Köp den billigaste gainern du kan hitta om du nu vill använda gainer.

Annars kan du bara köpa vassle protein och lägga till egna kolhydrater för att göra en egen gainer.

Ondskapelsen
2010-07-12, 12:01
Skippa serious mass, den är bara onödigt dyr. Köp den billigaste gainern du kan hitta om du nu vill använda gainer.

Annars kan du bara köpa vassle protein och lägga till egna kolhydrater för att göra en egen gainer.

Är den inte dyrare för att den innehåller en högre procentuell halt protein?
Men ja, jag kör också billigare gainer

WHITEFOLKS
2010-07-12, 12:13
Nej den har nog snarare lägre procentuellt halt protein.

Ondskapelsen
2010-07-12, 14:04
Nej den har nog snarare lägre procentuellt halt protein.

Ok. Då mindes jag fel.

xkurdi
2010-07-13, 20:09
Jag har inte stor magsäck.
Tog ut mina 3 påsar Whey-Fx ikväll, nu sitter jag med min whey fx i handen och ska snart dricka upp den.

Ska jag blanda pulvret med mjölk i en mixer eller kan jag typ ta en sked och röra om/skaka om?
Vet någon hur många gram ett 70 cl's mått är? :P

Har nämlingen inget "Gram" mått hemma och inte något "dl" mått hemma...
Vart kan man köpa, ica? Hemköp? :)

WHITEFOLKS
2010-07-13, 20:14
Vet du hur mycket 1dl väger så är det ju inga problem att använda ett 0.7dl mått ist.

Trance
2010-07-13, 20:48
Ska jag blanda pulvret med mjölk i en mixer eller kan jag typ ta en sked och röra om/skaka om?
Vet någon hur många gram ett 70 cl's mått är? :P

Har du en shaker? I så fall är det bara att blanda genom att skaka.


Har nämlingen inget "Gram" mått hemma och inte något "dl" mått hemma...
Vart kan man köpa, ica? Hemköp? :)

Det är inte så jättenoga. Ta en och en halv av det måttet du har nu. Vill du köpa så finns det i de flesta affärer ja.

Sniggel
2010-07-13, 20:50
Har svarat på ditt pm men kan tillägga att en gainer är i de flesta fall vassleprotein utblandat med en stor mängd lättlösliga kolhydrater. Vanligtvis är det stärkelse utvunnen ur t ex potatis som är så finpulvriserad att den löser sig i vatten (precis som vasslet) och därför går den att dricka.
Gainers brukar vara på runt 15-25% protein och 75-85% kolhydrater beroende på märke (och om jag minns rätt), vilket även innebär att man kan t ex blanda själv (vassle och kolhydratspulver för sig).

xkurdi
2010-07-13, 21:36
Är 70 cl 0,7 dl? :P

Yes jag har en shaker, då räcker det med att blanda i den då med tanke på att jag inte behöver ta fram mixxern hela tiden och sen är ju redan pulvret i typ atom delar så behövs inte o bli mer sönderdelad haha :P

Fast om jag skulle lägga in havregryn i min vassle drink, ska jag ta mixxern då? För en havregryns korn är rätt stor och svår att tugga ner.

Jaha okej.
Då är inte gainer något mot mig.

WHITEFOLKS
2010-07-13, 21:53
Nej 70cl är 0.7liter.

Dock tror jag att du fått ett mått som är 7cl.

70cl borde bli runt 210 gram och 0.7dl runt 21 gram.

xkurdi
2010-07-13, 21:58
Fick inte med någon skopa men det är iaf en amerikansk skopa tror jag, för brossan fick den när han var i usa och tog med kosttilskott hem till sverige :P

Så 7cl är 2.1 gram?
Har inte den bästa matten men det där är nästan så enkelt att det blir svårt :D

WHITEFOLKS
2010-07-13, 22:15
Jag skrev att 0.7dl dvs 7cl är 21 gram.

Kaluah
2010-07-14, 13:52
"kan inte" tror jag inte ett dugg på, av erfarenhet vet jag att när man når gränsen och inte "kan mer" kan man gå minsta lika lång till.

Problemet är väl snarare att folk i allmänhet inte lägger lika mycket energi och fokus på just mat och sömn i förhållande till träning.

Klart att du "kan" äta mer, allt sitter i huvudet. Byt ut alla "lätt" produkter mot "feta" produkter, majonäs, smör, mjölk, ost. Kör gärna gainer men tänk på att alltid göra det EFTER maten aldrig innan eller emellan måltiderna. Poängen är att det är lättare att dricka kalorierna än att tugga dem.

Men att gå o säga att man inte "kan" kommer inte att hjälpa, inget tillskott i världen hjälper om du inte put ur mind to it. Lägg ner lika mycket energi på mat o sömn som på träning så ska du se att du går upp i vikt så småningom.

xkurdi
2010-07-15, 10:30
"kan inte" tror jag inte ett dugg på, av erfarenhet vet jag att när man når gränsen och inte "kan mer" kan man gå minsta lika lång till.

Problemet är väl snarare att folk i allmänhet inte lägger lika mycket energi och fokus på just mat och sömn i förhållande till träning.

Klart att du "kan" äta mer, allt sitter i huvudet. Byt ut alla "lätt" produkter mot "feta" produkter, majonäs, smör, mjölk, ost. Kör gärna gainer men tänk på att alltid göra det EFTER maten aldrig innan eller emellan måltiderna. Poängen är att det är lättare att dricka kalorierna än att tugga dem.

Men att gå o säga att man inte "kan" kommer inte att hjälpa, inget tillskott i världen hjälper om du inte put ur mind to it. Lägg ner lika mycket energi på mat o sömn som på träning så ska du se att du går upp i vikt så småningom.

Har faktiskt en del besvär psykiskt och kan inte "tröst" äta mig som andra gör.
Sen har jag inte så stor magsäck heller, men jag får väll helt enkelt bara tvinga i mig lite mer mat om jag ska bli stor...

Det är ju för mig själv jag äter, inte för dig eller någon annan..bara jag själv som vinner på det i slut ändan, så uppmuntra mig mer gärna :D
Leder bara till att jag äter mer och mer, för jag är en sådan person, att när jag blir peppad är jag villig att t.ex göra 3 rep, äta lite mer, vila lite osv...ja ni hajjar!

difeddy
2010-07-15, 20:38
Har faktiskt en del besvär psykiskt och kan inte "tröst" äta mig som andra gör.
Det är negativt att tröstäta! Försök bara att äta relativt mycket och ofta, med en sund inställning. :thumbup:

Sen har jag inte så stor magsäck heller, men jag får väll helt enkelt bara tvinga i mig lite mer mat om jag ska bli stor...
Magsäcken är extremt töjbar, min vän!


Det är ju för mig själv jag äter, inte för dig eller någon annan..bara jag själv som vinner på det i slut ändan, så uppmuntra mig mer gärna :D
Leder bara till att jag äter mer och mer, för jag är en sådan person, att när jag blir peppad är jag villig att t.ex göra 3 rep, äta lite mer, vila lite osv...ja ni hajjar!
Låter jättetrevligt att du har en sund inställning. Allt sitter i huvudet, ren vilja och uthållighet samt en härdad motivation är det som krävs för att lyckas.

xkurdi
2010-07-16, 00:15
Ja precis.
Magsäcken kan töjas, men frågan är om jag kommer lyckas med dt på ett ögonblick om man säger så.

Btw är min skopa 77 cc, hur många fulla skopor krävs de för att få 30 gram av en 77cc skopa?
Tacksam om ngn mattesnille löser detta :D

WHITEFOLKS
2010-07-16, 00:44
Tar du 1 + 1/3 skopa så får du ungefär 1dl.

Mindek
2010-07-16, 01:19
Ja precis.
Magsäcken kan töjas, men frågan är om jag kommer lyckas med dt på ett ögonblick om man säger så.

Btw är min skopa 77 cc, hur många fulla skopor krävs de för att få 30 gram av en 77cc skopa?
Tacksam om ngn mattesnille löser detta :D

cc = cubic centimeter = 1 ml

Din skopa är alltså 77 ml eller 0.77 dl.

Tar du två fulla skopor får du c:a 45 g proteinpulver vilket brukar vara ungefär 35 g protein.

Eddie Vedder
2010-07-16, 08:10
Magsäcken kan töjas, men frågan är om jag kommer lyckas med dt på ett ögonblick om man säger så.

Jo den töjs ut varje gång du äter och är extremt töjbar jämt.

Att din hunger och aptit inte är tillräcklig har väldigt lite med magsäcken att göra. Det är en vanlig myt att magsäckens storlek har så stor inverkan men den är kraftigt överdriven.

Visst spelar det in men till mycket liten grad och bara i ett kort perspektiv.

rampegg
2010-07-16, 11:21
köp malto och blanda i 100g med proteinet och blanda med röd mjölk, 5dl och du har 8-900 kcal, det borde kunna få dig att komma på ett överskott.

xkurdi
2010-07-16, 21:20
cc = cubic centimeter = 1 ml

Din skopa är alltså 77 ml eller 0.77 dl.

Tar du två fulla skopor får du c:a 45 g proteinpulver vilket brukar vara ungefär 35 g protein.

Antar att cubic centimeter är på engelska/amerikanska ? :P

Aha okej, nu börjar jag ändå förstå det hela rätt.
Tack ska ni alla ha.

btw, rampegg: Vad är malto?

Eddie Vedder: Kan vara en myt som du säger.

Trance
2010-07-16, 22:25
Jo den töjs ut varje gång du äter och är extremt töjbar jämt.

Att din hunger och aptit inte är tillräcklig har väldigt lite med magsäcken att göra. Det är en vanlig myt att magsäckens storlek har så stor inverkan men den är kraftigt överdriven.

Visst spelar det in men till mycket liten grad och bara i ett kort perspektiv.

Det märks väldigt tydligt om man äter mediciner eller något som gör en hungrigare. Helt plötsligt så kan man trycka i sig väldigt mycket mer.

xkurdi
2010-07-16, 23:52
Det märks väldigt tydligt om man äter mediciner eller något som gör en hungrigare. Helt plötsligt så kan man trycka i sig väldigt mycket mer.

Jo, utan att det känns som man är mätt...typ då har man la förlorat sin mat känsla eller något, vad vet jag...

Tack för att du sa det med medicin, astma medicinen gör mig inte hungrig men har missat att ta den nu ikväll :/

Sniggel
2010-07-18, 11:12
Malto är maltodextrin vilket är ett kolhydratspulver som går o blanda ut i vätska.
Går att köpa från lite olika butiker. Går under namn som fast carbs och carbo fx.

r3mpuh
2010-07-18, 20:40
Köp en 1kg+ jordnött påse på t.ex willys. Billig kcal som är lätt att få i sig.
Ifall du tycker att du får i dig för mycket salt äre bara att skölja av dem innan intag. :)