handdator

Visa fullständig version : Hur mycket tappar man på en månad?


oscarbengtsson
2010-07-09, 18:01
Som rubriken lyder, hur mycket volym och styrka hinner man tappa på en månad utan någon träning alls, självklart sköter man ju maten som vanligt, bara undrar hur mycket man hinner tappa från att ha tränat 4-5ggr i veckan och sedan inte träna på en månad? Vet att ingen kan ge att rakt svar på frågan, men tappar man mycket på en månad?:confused:

dt06mj2
2010-07-09, 18:02
Största viktförlusten kommer vara glykogen.

King Grub
2010-07-09, 18:03
Jättemycket om det handlar om sängläge, inget speciellt om man lever ett normalt liv.

oscarbengtsson
2010-07-09, 18:08
har nämligen varit ute och rest i 3 veckor, och veckan innan jag reste iväg hann jag inte träna ett enda pass!:( Men när jag kollar mig i spegeln ser jag inte mycket skillnad, och vågen visar 2 kilo +, kan ju tillägga att jag har ätit en hel del god mat under resan;) Så det är bara fortsätta träna som vanligt?:)

RebelYell
2010-07-09, 18:10
Har du ätit vettigt (läs: nog med energi) så är det knappast några större styrkeförluster det rör sig om. Du lär vara tillbaka på 2 veckor, iaf styrkemässigt

oscarbengtsson
2010-07-09, 18:14
nog med energi lär jag verkligen ha fått, eftersom jag har ätit nästan 6 mål mat VARJE DAG, och det är inte lite mat på tallrikarna där nere:)

mattilainen
2010-07-09, 18:18
har nämligen varit ute och rest i 3 veckor, och veckan innan jag reste iväg hann jag inte träna ett enda pass!:( Men när jag kollar mig i spegeln ser jag inte mycket skillnad, och vågen visar 2 kilo +, kan ju tillägga att jag har ätit en hel del god mat under resan;) Så det är bara fortsätta träna som vanligt?:)

Bara en liten fråga, du frågar om det bara är att fortsätta träna igen. Självklart är det det. Skulle vi sagt att du förlorat mycket under denna månaden skulle du inte fortsatt träna då?

Det är väl bara att köra på igen och inte tänka på hur du kunnat göra om du inte hade rest, för nu har du ju rest. Träna och var glad istället för att tänka tillbaka och tänka "helvete.. Vad jag forlorade där" tror du förlorar mer på att tänka så än att träna som om du inte förlorat något-.

oscarbengtsson
2010-07-09, 18:42
Haha, självklart skulle jag fortsätta träna ändå! men jag menar, om det är så att man hinner tappa muskler på en månad kanske man skulle slänga i sig ytterliggare lite mat:)

dupper
2010-07-09, 18:50
Jättemycket om det handlar om sängläge, inget speciellt om man lever ett normalt liv.

Har sett dig skriva om att det inte funkar att äta mkt för att minska muskelförlust under sängliggande, hur funkar det med ett normalt liv? Kan man minska muskelförlusten när man inte tränar genom att äta över sitt kcalbehov?

mattilainen
2010-07-09, 18:50
Haha, självklart skulle jag fortsätta träna ändå! men jag menar, om det är så att man hinner tappa muskler på en månad kanske man skulle slänga i sig ytterliggare lite mat:)

ok men det är klart! På en månad som normallevande genom resor är nog inte något man kommer missa direkt. Se det över ett längre tidsperspektiv. Du ska kasnke träna en himla massa år, då är inte 1 månad mycket.

johanhej
2010-07-10, 07:35
Har sett dig skriva om att det inte funkar att äta mkt för att minska muskelförlust under sängliggande, hur funkar det med ett normalt liv? Kan man minska muskelförlusten när man inte tränar genom att äta över sitt kcalbehov?

ja, en del kan tom bygga en ansenlig massa genom att bara överäta, utan att träna dvs. Ökat kcalintag kommer definitivt behålla mer muskelmassa.

BobaFett
2010-07-10, 18:07
Jättemycket om det handlar om sängläge, inget speciellt om man lever ett normalt liv.

Du har snackat om att det är katabolt att vara stillasittande förr också men är du säker på det där? Ok sängläge, det förstår jag men säg att man är en soffpotatis och inte rör på sig mer än styrketräningen, visst fan får man mer muskler än om man rör på sig mycket, jag har upplevt det så i alla fall.

Fast det kan vara så att jag hamnar på ett större överskott när jag har en stillasittande period.

snej
2010-07-10, 20:31
Tränade inte på 6 veckor när jag var utomlands. Käkade någorlunda normalt och drack alkohol varje dag. Vikt/muskelmässigt hände det i princip ingenting, däremot styrkan och framförallt uthålligheten var ju som bortblåst, tog ca 4-6 veckor att komma tillbaks helt.

snej
2010-07-10, 20:32
Fast det kan vara så att jag hamnar på ett större överskott när jag har en stillasittande period.

Antagligen är det så. Samma för mig.

King Grub
2010-07-10, 20:57
Du har snackat om att det är katabolt att vara stillasittande förr också men är du säker på det där? Ok sängläge, det förstår jag men säg att man är en soffpotatis och inte rör på sig mer än styrketräningen, visst fan får man mer muskler än om man rör på sig mycket, jag har upplevt det så i alla fall.

Läser du förstainlägget innan du skriver?

hur mycket volym och styrka hinner man tappa på en månad utan någon träning alls

Jag svarar på trådstartarens fråga, inte något helt annat som du tycks kommentera.

cero
2010-07-10, 22:39
Läser du förstainlägget innan du skriver?



Jag svarar på trådstartarens fråga, inte något helt annat som du tycks kommentera.

Jättemycket om det handlar om sängläge

Skriver du. Då frågar han vad det är för skillnad gentemot att vara i princip helt sittastillande? Ifs tog han med styrketräning i sitt exempel, men vi säger att det inte är någon träning med.

BobaFett
2010-07-11, 15:09
Läser du förstainlägget innan du skriver?



Jag svarar på trådstartarens fråga, inte något helt annat som du tycks kommentera.

Jo jag vet, men jag ställde en ny fråga? Eller är det kanske en bättre ide att göra en ny tråd? :)