handdator

Visa fullständig version : Träna ner sig?


joasimo
2010-07-09, 17:04
Tjena,

Jag har en fundering kring att träna "ner" sig. Finns det något liknande inom gymmandet? Att man kör stenhårt under 2-3 månader och ligger på gränsen till överträning och sedan släpper man upp det och kör lite lugnare med träningen?

Det jag menar är att man bryter ner sig för att sedan komma tillbaka starkare? Under försäsongen av hockeyn brukar vi träna riktigt hårt och träna ner oss, för att sedan sakta ta oss uppåt, toppa formen och komma tillbaka starkare!

Finns det någon som gör detta i gymmet? Är det någon som prövat eller tränar så här enbart i gymmet med resultat? Eller tränar alla lika hårt i princip året om?

/Joasim

Crocker
2010-07-09, 17:09
Finsk_sisu gjorde väl det när han var yngre, det gick ju bra för honom.
Men om det är smart är en annan sak. ;)

Anders The Peak
2010-07-09, 17:12
Byggare är ett släkte för sig och är inte mycket för periodiseringar. Nu beror det antagligen på att man inte har säsonger som hobbybyggare men väl som tävlande och där är det vanligare.

Litet filmtips (http://www.youtube.com/results?search_query=5-3-1+tutorial+part&aq=f)

mini
2010-07-09, 17:13
Det är ofta så tävlingstoppningar funkar. Egentligen är principen om periodisering också så, men ofta så att man inte blir så jättesliten. Men ja, inom styrkelyft finns det upplägg som ser ut så.

Matsa
2010-07-09, 17:15
Det är inte alls ovanligt att man gör så. Inom styrkelyftsträning finns det en del program där man blir svagare under programmets förlopp pga att man tränar ned sig, styrkeökningarna kommer först efteråt.

ceejay
2010-07-09, 17:18
Kör väl liknande just nu. Kör böj 4+ gånger per vecka samt 2-3 ggr bänk och lätta marklyft bara.

Jobbar alltid upp mig till ett dagsmax i böj och bänk sedan kör jag backoff sets med lite mindre vikt 2-3 reps uppemot 10 set. Jag försöker anpassa kroppen till volymen och intensiteten just nu.

joasimo
2010-07-09, 17:41
Så som styrkelyftare är det vanligare än hos byggare att träna ner sig?

joasimo
2010-07-09, 17:42
Byggare är ett släkte för sig och är inte mycket för periodiseringar. Nu beror det antagligen på att man inte har säsonger som hobbybyggare men väl som tävlande och där är det vanligare.

Litet filmtips (http://www.youtube.com/results?search_query=5-3-1+tutorial+part&aq=f)

Jag ska kolla in 5-3-1 mer. Man tränar alltså 3 gånger i veckan nära fail och tungt? Låter inte så mycket men jag ska kika närmare på det!

SeTi
2010-07-09, 20:52
I HST har man två veckor fri från träning just för att bli sämre tränad och då svara på lägre vikter i början på nästa cykel.
Bryan Haycock kallar det "Strategic Deconditioning"

Jag har provat det 3 cykler och om inte annat så är det nog vettigt för psyket att vila lite från vikterna :)

TommyBoy
2010-07-10, 02:20
Brist på periodisering är en av anledningarna till att våra svenska byggare inte når internationell elit.
Titta på de flesta proffs. Efter en tävling vilar de helt ett par månader!

Slutsatsen kan du säkert dra själv.

Fredrik_S
2010-07-10, 06:35
Brist på periodisering är en av anledningarna till att våra svenska byggare inte når internationell elit.
Titta på de flesta proffs. Efter en tävling vilar de helt ett par månader!

Slutsatsen kan du säkert dra själv.

Det har jag mycket svårt att tro. Gärna exempel på det.

Sen är ju en eventuell brist på periodisering en droppe i havet jämfört med den andra stora anledningen att svenska byggare inte når "elit".

Crocker
2010-07-10, 09:59
Det har jag mycket svårt att tro. Gärna exempel på det.

Sen är ju en eventuell brist på periodisering en droppe i havet jämfört med den andra stora anledningen att svenska byggare inte når "elit".

http://www.halso.info/forum/thread-31159-page-10.html

TommyBoy
2010-07-10, 18:19
Det har jag mycket svårt att tro. Gärna exempel på det.

Sen är ju en eventuell brist på periodisering en droppe i havet jämfört med den andra stora anledningen att svenska byggare inte når "elit".

Ett exempel! Varför inte ta ett bra exempel eftersom det finns lika många som det finns elitbyggare.
Jay Cutler vilade efter Mr O till den 1 december. Mr O gick den 24-27 september. Det blir drygt 2 månader, själv periodiserar jag med mellan 2-3 månaders vila sedan jag lärde känna honom för 4 år sedan, resultat +20 kg.

Citerar från hans mail: "Hi, I´m back in the gym again" postat till mig 2009-12-01
Du kan säkert hitta info om det på hans hemsida.

dupper
2010-07-10, 18:36
Och Ronnie Coleman har sagt i någon intervju med honom inför kommande Mr.O att han alltid tar 1-2månaders paus där han inte tränar.

Matsa
2010-07-10, 18:37
Det är långt ifrån alla proffs som tar så långa uppehåll och det verkar ovanligare bland de som tävlar i "natural" byggning.

Angående uppehåll så har jag memorerat ett citat från Dan John som jag gillar:

"Off the top of my head, I'd suggest that a hard training individual take about six weeks off a year. And, I mean off. No basketball tournaments, no aerobics classes, nothing.

Now, the sad thing is this, basically, those of you who don't train hard just decided to take the next six weeks off. Those who train hard will take those six weeks off when they're dead. "

z_bumbi
2010-07-11, 18:25
Även om urvalet är något begränsat så kör de flesta byggare jag känner eller har följt någon form av nedträning. T ex att köra med extra fokus på en viss kroppsdel för att sen återgå till den vanliga träningen. De som har tänkt lite längre drar också ner träningen för den övriga kroppen om de gör en stor förändring, i en del fall så består t o m hela året av sådana perioder för att kunna lägga extra krut på vissa delar av kroppen.