handdator

Visa fullständig version : Stor mage


Shpendi
2010-07-09, 14:56
Tja, denna fråga är egentligen åt min farbror, han e ganska "smal", med det menar jag att han har lite underhudsfett. Dock har han en stor "kulmage" som är hård, det känns inte som underhudsfett där. Min förklaring var att jag trodde att det var att han hade mycket bukfett? Som man främst blir av med av att springa. Har jag rätt?

Pelle2
2010-07-09, 15:25
Kcal in - Kcal ut.. ligg på kcal underskott så försvinner fettet.. doh!
Om det nu inte är några konstigheter med hans "Kulmage"

mattilainen
2010-07-09, 15:33
nej det är inte rätt att säga att man blir av med bukfettet genom att springa. För att få bort fett, var det än sitter så handlar det om att göra av med mer energi än du stoppar i dig. Alltså kcal in < kcal ut. Ät mindre, du behöver inte springa om man inte vill för att gå ner i vikt.

Helt enkelt är det att gå ner i vikt som gäller.

Eddie Vedder
2010-07-09, 15:39
Kcal in - Kcal ut.. ligg på kcal underskott så försvinner fettet.. doh!
Om det nu inte är några konstigheter med hans "Kulmage"

nej det är inte rätt att säga att man blir av med bukfettet genom att springa. För att få bort fett, var det än sitter så handlar det om att göra av med mer energi än du stoppar i dig. Alltså kcal in < kcal ut. Ät mindre, du behöver inte springa om man inte vill för att gå ner i vikt.

Helt enkelt är det att gå ner i vikt som gäller.

Ni har båda lite fel och Shpendi har rätt. Om det är så att hans pappa har lite subkutant fett på magen men ändå mycket fett runt buken, visceralt fett, så kan den fettmassan omfördelas även om man inte förlorar fettmassa totalt sett.

Alltså en omfördelning av fettet utan att man för den delen går ner i fettvikt. Och det kan åstadkommas genom konditionsträning. Men underskott är förstås viktigare ändå och påverkar mer. :)

King Grub
2010-07-09, 15:40
Energiunderskott gör att bukfetma minskar först och främst, men konditionsträning är en stor fördel. Konditionsträning har effekten att mer fett kommer att tas från fettcellerna inuti buken än ett upplägg utan konditionsträning, även vid lika stort energiunderskott.

Konditionsträning minskar storleken på fettcellerna i bukregionen t o m utan viktnedgång.

Regular exercise and improved aerobic fitness may target excess fat accumuation in the abdominal-visceral area to a greater extent than peripheral fat deposits. Even when an exercise program produces no loss in body weight, substantial reductions occur in abdominal subcutaneous and visceral fat.

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16446745&dopt=Abstract

Shpendi
2010-07-09, 16:00
Så han borde springa mer för o bli av med det?

Och ligga på kcal underskott såklart.

Eddie Vedder
2010-07-09, 16:04
Så han borde springa mer för o bli av med det?

Och ligga på kcal underskott såklart.

Att utöva någon form av uthållighetsträning är inte fel i sammanhanget nej. Men givetvis bör han även styrketräna. Är han fullständig nybörjare är löpning ingen bra idé, kanske tre raska 60-minuterspromenader per vecka och två helkroppspass?

Shpendi
2010-07-09, 16:30
Lär bli svårt o få fart på den gamlingen, men ska försöka ;D

JakeShaft
2010-07-09, 16:44
Jag har också putande mage oavsett form. Upplever att det putar ju hårdare jag blir, aldrig varit under 8% dock. Spänner jag magen blir den platt. Men så fort jag släpper putar den ut rätt mycket. Har inget direkt intresse att gå under 8%.

Konditionstränar en del. Har accepterat läget, lite tråkigt att vara hyfsat hård på magen men med tröja putar den en del. Men ingen är perfekt, ibland får man gilla läget.

Shpendi
2010-07-09, 17:11
Har för mig att det kan vara muskelbaserat oxå väl? typ rygg>mage eller ngt? så att du böjer på ryggen när du är i "vila". Eller jag vet inte, är kanske ute o cyklar.

Rahf
2010-07-09, 18:04
Jag har också putande mage oavsett form. Upplever att det putar ju hårdare jag blir, aldrig varit under 8% dock. Spänner jag magen blir den platt. Men så fort jag släpper putar den ut rätt mycket. Har inget direkt intresse att gå under 8%.

Konditionstränar en del. Har accepterat läget, lite tråkigt att vara hyfsat hård på magen men med tröja putar den en del. Men ingen är perfekt, ibland får man gilla läget.

Allas mage putar till viss del. Tarmarna tar plats och det finns nog få som har vad man skulle kalla en helt platt mage.

cero
2010-07-09, 18:11
Allas mage putar till viss del. Tarmarna tar plats och det finns nog få som har vad man skulle kalla en helt platt mage.

Inte precis. Vad säger du om någon som är grovt underviktig?

Shpendi
2010-07-09, 18:14
Inte precis. Vad säger du om någon som är grovt underviktig?

D e inte det diskussionen handlar om ;P

Pelle2
2010-07-09, 18:18
Ni har båda lite fel och Shpendi har rätt. Om det är så att hans pappa har lite subkutant fett på magen men ändå mycket fett runt buken, visceralt fett, så kan den fettmassan omfördelas även om man inte förlorar fettmassa totalt sett.

Alltså en omfördelning av fettet utan att man för den delen går ner i fettvikt. Och det kan åstadkommas genom konditionsträning. Men underskott är förstås viktigare ändå och påverkar mer. :)

Men då hade jag ju rätt.. det var någon "konstighet" :D

cero
2010-07-09, 18:49
D e inte det diskussionen handlar om ;P

Sant. :D

Eddie Vedder
2010-07-09, 18:53
Men då hade jag ju rätt.. det var någon "konstighet" :D

Haha, ja fett runt organen i bukhålan är jättekonstigt i världen idag.:D

JakeShaft
2010-07-09, 18:53
Allas mage putar till viss del. Tarmarna tar plats och det finns nog få som har vad man skulle kalla en helt platt mage.

Absolut. Men jag får höra ibland att jag har stor mage, men inget jag direkt bryr mig om längre. Kan bero på att jag har mycket svank och är mkt starkare i ryggen, vilket jag har valt att bli medvetet av goda anledningar.

Pelle2
2010-07-09, 20:05
Haha, ja fett runt organen i bukhålan är jättekonstigt i världen idag.:D

Nä men att det sitter fast och måste geggas om med lite motion ;) haha

christian9
2010-07-10, 12:14
Energiunderskott gör att bukfetma minskar först och främst, men konditionsträning är en stor fördel. Konditionsträning har effekten att mer fett kommer att tas från fettcellerna inuti buken än ett upplägg utan konditionsträning, även vid lika stort energiunderskott.

Konditionsträning minskar storleken på fettcellerna i bukregionen t o m utan viktnedgång.



Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16446745&dopt=Abstract

Vilken typ av konditionsträning pratar vi om här, och hur mycket? (ser att dom undersökt både high-intensity och low-intensity i studien du länkar till, men det framgår inte av sammanfattningen hur uppläggen såg ut eller vilket som var "bäst").

King Grub
2010-07-10, 12:17
It has been suggested that exercise has preferential effects on visceral fat reduction. However, the dose-response effect remains unclear because of limited evidence from individual studies.

The purpose of this study was to systematically review the current literature to establish whether reduction of visceral fat by aerobic exercise has a dose-response relationship.

A database search was performed (PubMed, 1966-2006) with appropriate keywords to identify studies exploring the effects of aerobic exercise as a weight loss intervention on visceral fat reduction. Visceral fat reduction was expressed as the percentage of visceral fat change per week (%DeltaVF/w). The energy expenditure by aerobic exercise was expressed as summation operator(metabolic equivalents x h per week (METs.h/w)).

Nine randomized control trials and seven non-randomized control trials were selected. In most of the studies, the subjects performed aerobic exercise generating 10 METs.h/w or more.

Among all the selected groups (582 subjects), visceral fat decreased significantly (P<0.05) in 17 groups during the intervention, but not in the other 4 groups.

There was no significant relationship between METs.h/w from aerobic exercise and %DeltaVF/w in all the selected groups. However, when subjects with metabolic-related disorders were not included (425 subjects), METs.h/w from aerobic exercise had a significant relationship with %DeltaVF/w (r=-0.75).

Moreover, visceral fat reduction was significantly related to weight reduction during aerobic exercise intervention, although a significant visceral fat reduction may occur without significant weight loss.

These results suggest that at least 10 METs.h/w in aerobic exercise, such as brisk walking, light jogging or stationary ergometer usage, is required for visceral fat reduction, and that there is a dose-response relationship between aerobic exercise and visceral fat reduction in obese subjects without metabolic-related disorders.

Int J Obes (Lond). 2007 Jul 17; A dose-response relation between aerobic exercise and visceral fat reduction: systematic review of clinical trials.

christian9
2010-07-10, 12:52
Tack! Intensiteten spelar alltså mindre roll, och det är nånstans runt 90 minuters lätt löpning eller 2 timmars cykling tex som minst krävs per vecka för en frisk tjockis som är inaktiv i övrigt.

Lovisa
2010-07-11, 10:38
Inte precis. Vad säger du om någon som är grovt underviktig?

Är man kraftigt underviktig, är det inte säkert att man får platt mage ändå. En vanlig konsekvens vid undervikt / undernäring är vätskeansamlingar vid buken. Vilket fått många anorektiker (och extremt ambitiösa fettjägare) att banta ännu hårdare, eftersom de misstolkar den putande magen som "fetma". När det i själva verket förhåller sig precis tvärtom.

Tolkia
2010-07-11, 11:33
Även på en som är väldigt mager kommer ju f.ö. magen att puta lite när det finns något i tarmarna. Magen är ju inte ett negativt utrymme bara för att man är mager. Sedan tror jag att det handlar lite om hur man definierar "put" och "mage". Det blir svårt att enas om någon pratar om bukfetma, någon om volymen på bukens organ och någon kanske om framskjuten mage p.g.a. dålig hållning men använder ungefär samma ord för det.

supercharge
2010-07-13, 06:55
Energiunderskott gör att bukfetma minskar först och främst, men konditionsträning är en stor fördel. Konditionsträning har effekten att mer fett kommer att tas från fettcellerna inuti buken än ett upplägg utan konditionsträning, även vid lika stort energiunderskott.

Konditionsträning minskar storleken på fettcellerna i bukregionen t o m utan viktnedgång.


Man blir ju helt förvirrad här, tycker jag. I alla defftrådar hävdades det ju friskt även bland de mer kunniga forumiterna att konditionsträning inte ger i stort sett någonting och att det är kosten och gymträning som är primärt och att ligga på underskott.

Sedan blir man nu plötsligt av med /omfördelar, det fettet man vill bli av med genom att konditionsträna.*gah!*

Eddie Vedder
2010-07-13, 07:16
Man blir ju helt förvirrad här, tycker jag. I alla defftrådar hävdades det ju friskt även bland de mer kunniga forumiterna att konditionsträning inte ger i stort sett någonting och att det är kosten och gymträning som är primärt och att ligga på underskott.

Sedan blir man nu plötsligt av med /omfördelar, det fettet man vill bli av med genom att konditionsträna.*gah!*

Vad är förvirrande?

Det står samma sak i varje tråd. Konditionsträningen har en gynnsam effekt på omfördelningen av visceralt fett men den påverkar inte kropsfettbalansen mer än något annat. Och inverkan som konditionsträningen har på muskeltillväxt är mer åt det negativa hållet än det positiva.

Finns inget där som är motsägelsefullt. Kroppen är inte bara kaloristyrd.

supercharge
2010-07-13, 17:36
Vad är förvirrande?

Det står samma sak i varje tråd. Konditionsträningen har en gynnsam effekt på omfördelningen av visceralt fett men den påverkar inte kropsfettbalansen mer än något annat. Och inverkan som konditionsträningen har på muskeltillväxt är mer åt det negativa hållet än det positiva.

Finns inget där som är motsägelsefullt. Kroppen är inte bara kaloristyrd.

Det håller jag inte alls med om. Jag har inte sett det förrän nu och då har jag ändå bläddrat igenom en hel del trådar i defforumet. Ta 99 av 100 trådar om folk som vill bli av med fett på magen och det hörs inte ett ljud om någon konditionsträning, annat än möjligtvis för att bränna kalorier.

Det står inte ens en mening om det i Grubs stora defftråd.

Shpendi
2010-07-13, 18:42
när folk menar "magen" så vill dem förbränna underhudsfettet vid magen, som inte går att punktförbänna.
vi snackar om fettet som lägger sig runt organen "under" musklerna.

Eddie Vedder
2010-07-13, 19:54
Det håller jag inte alls med om. Jag har inte sett det förrän nu och då har jag ändå bläddrat igenom en hel del trådar i defforumet. Ta 99 av 100 trådar om folk som vill bli av med fett på magen och det hörs inte ett ljud om någon konditionsträning, annat än möjligtvis för att bränna kalorier.

Det står inte ens en mening om det i Grubs stora defftråd.

Sök på "visceralt"