handdator

Visa fullständig version : En veckas vila


Wolfie87
2010-07-09, 10:27
Hej! Nu har jag deffat i ca två -tre månader och allt har gått exemplariskt. Mina polare har kommenterat hur bra form jag är i. Mina kostvanor har följts till punkt och pricka. Nu har dock det första bakslaget kommit.

Jag tränade ett jättebra bröstpass i måndags men vilade mig från ryggpasset i tisdags eftersom jobbet påfrestade min rygg så pass mycket att jag inte ville ta någon risk. Men det tråkiga var att jag samtidigt på tisdagen åkte på halssveda samtidigt som det kändes lite svullet i bihålan. Idag (fredag) vaknade jag med lite gult snor men allt eftersom dagen har fortlöpt så känner jag mig bättre och kan tänka mig vara av med eländet imorgon möjligtvis.

Under tiden jag varit sjuk har jag bara vilat mig och hållit mig på en energibalans d.v.s ökat kaloriintaget, men bara basvaror så som pasta, potatis, ätit vitt bröd istället men absolut inte till några överdrivna mängder. Jag kommer nog vila upp mig till måndag igen och köra stenhårt både kardio och styrka. Men hur mycket av deffen är åt skogen nu? Inte behöver jag väl lägga ner allt jag byggt upp under denna period nu? Eftersom detta är den första motgången är jag alldeles orolig, och psykiskt mår jag sämre eftersom jag tror att alla mina rutor försvunnit på den lilla tiden. Men någon med erfarenhet kan ju berätta hur jag ska gå tillväga. Jag har ju hört att det t.om. kan vara bra att vila upp kroppen för att sedan köra på för fullt veckan efter.

delta_mats
2010-07-09, 10:35
Inte är det någon fara i att ta en vilovecka och ha energibalans. Det som kan ske är väl att du fyller på glykogendepåerna samt binder lite mer vätska, men det är ju sånt som försvinner sedan när du börjar deffa igen.

mattilainen
2010-07-09, 10:44
har du något datum du MÅSTE vara klar med deffen? Annars har du inte förlorat mycket mer än just dom dagarna du inte legat på kaloribalans eller överskott.

Wolfie87
2010-07-09, 11:15
Jag deffar väl hela tiden skulle jag säga, eller speciellt hårt nu under sommaren men det fanns aldrig någon deadline för mig, utan jag ville börja i bra tid och fortsätta under sommaren.

SeTi
2010-07-09, 20:59
Sakta är bra.

Fredrik_S
2010-07-10, 06:46
Bakslag är en del av en deff. Har själv oerhört svårt att deffa mycket mer än en vecka i taget, sen vilar jag gärna några dagar från deff genom att äta lite mer.... Att du lyckats deffa så pass länge är helt sjukt i mina ögon och en veckas bakslag är ingenting.
Deffa en vecka eller så länge man orkar sen energibalans 3-7 dagar och sen på han igen är mitt recept för att klara det psykiskt. Inte så effektivt som allout deff förståss men funkar okej när man inte har så mycket fett.

Wolfie87
2010-07-10, 13:42
Har inte mycket fett överhuvudtaget nu (Hur mäter jag BF förresten?). Men psykiskt har det gått över förväntan och jag klarar av att hålla mig till schemat (mat och träning) utan problem.

hejhopp79
2010-07-10, 17:21
En veckas vila är bara bra.

Polto
2010-07-11, 14:31
Tjuvlånar tråden lite. Om man blir sjuk, och inte tränar, men ändå ligger på kcalunderskott. Det borde väl inte påverka så mycket att det tas mer från muskler än fett iom underskottet?

hejhopp79
2010-07-11, 21:18
Tjuvlånar tråden lite. Om man blir sjuk, och inte tränar, men ändå ligger på kcalunderskott. Det borde väl inte påverka så mycket att det tas mer från muskler än fett iom underskottet?

Vad är "sjuk" liksom?

Nej, så värst mycket påverkar inte en förkylning etc. Om man vilar en vecka skulle jag nog ligga på kcal-balans dock för säkerhets skull om man nu genomför en super-seriös deff.

nocantdo
2010-07-11, 23:40
Vila är alltid bra förutsatt att du håller en bra kalori balans dock.
känner igen mig i ditt problem får ju panik om man har mer än 2 vilodagar i veckan vilket jag inte vet om man ska se som positivt...

SeTi
2010-07-12, 11:56
Jag tycker det är positivt att du skrev "första bakslaget".

Om du är beredd att acceptera sjukdom som en del av livet, precis som träning och kost, blir det mer hanterbart att missa en vecka i sin karriär. Eller glömma 20 kr på bussen om man tjänar 15 000 kr i månaden...

Som svar på frågan hur man ska göra efter sjukdom så brukar jag ta det lite lugnare. Det är aldrig fel att vänta en dag extra och undvika att bli sjuk igen.

Bendermannen
2010-07-14, 20:10
Jag har haft en veckas "vila" nu med anledning av att jag blivit pappa för andra gången (yay!! :D)) och har under denna vecka inte brytt mig om att ligga på energiunderskott utan mer nöjt mig med energibalans så gott som det går. Precis som förra gången jag hade ett litet uppehåll blev kontentan av det hela att jag droppat lite i vikt. Jag vet att en anledning antagligen är att jag blir med lite vätska, men det känns lite underligt ändå att man går ner mer under en vecka då man inte tränar och ligger på balans, än en vecka då man tränar för fullt och ligger på underskott. :s

Mats J
2010-07-15, 07:53
Att du lyckats deffa så pass länge är helt sjukt i mina ögon och en veckas bakslag är ingenting.


Vad menar du? 2-3 månader är ju ingenting. MIn längsta deff var 1 1/2 år utan en enda ätardag eller snesteg från den planerade dieten. Tyckte inte det var några större problem, gick ner 30 kg. (Hade innan det bulkat 5 år i rad)

RebelYell
2010-07-15, 07:57
Vad menar du? 2-3 månader är ju ingenting. MIn längsta deff var 1 1/2 år utan en enda ätardag eller snesteg från den planerade dieten. Tyckte inte det var några större problem, gick ner 30 kg. (Hade innan det bulkat 5 år i rad)

Det är dock knappast 'optimalt' på något sätt. Du lär ju ha mått jävligt mycket sämre än vad du kunnat köra om du tagit ätardagar (inte grisdagar) och/eller pausveckor.

Mats J
2010-07-15, 07:59
Det är dock knappast 'optimalt' på något sätt. Du lär ju ha mått jävligt mycket sämre än vad du kunnat köra om du tagit ätardagar (inte grisdagar) och/eller pausveckor.

Kanske, men på den tiden var det endast resultat som räknades. Bra resultat = må bra. Ätardagar = ångest = må dåligt..

Ätstörning ;)

Eddie Vedder
2010-07-15, 08:54
Vad menar du? 2-3 månader är ju ingenting. MIn längsta deff var 1 1/2 år utan en enda ätardag eller snesteg från den planerade dieten. Tyckte inte det var några större problem, gick ner 30 kg. (Hade innan det bulkat 5 år i rad)

Det fetstilta är inte direkt obetydligt i sammanhanget om man säger så.

När Fredrik_S påbörjade sin deff var det INTE efter 5 års bulk om man säger så. Du kan inte jämföra ett utgångsläge där man är fet jämfört med att gå från grymt vältränad till rippad.

Även om troligtvis aptitreglering och hormonell miljö kan ställa till det för den feta jämfört med den vältränade (glukostolerans, insulinkänslighet, leptinkänslighet etc. som försämras av att bli fet).

Mats J
2010-07-15, 10:53
Det fetstilta är inte direkt obetydligt i sammanhanget om man säger så.

När Fredrik_S påbörjade sin deff var det INTE efter 5 års bulk om man säger så. Du kan inte jämföra ett utgångsläge där man är fet jämfört med att gå från grymt vältränad till rippad.

Även om troligtvis aptitreglering och hormonell miljö kan ställa till det för den feta jämfört med den vältränade (glukostolerans, insulinkänslighet, leptinkänslighet etc. som försämras av att bli fet).


Nej, men då kan ju endast personer som är på exakt lika nivå som trådskaparen utala sig också. Fredriks upplägg pass således endast om du redan är i kanon form och trots det vill deffa (varför någon nu vill det).

Eddie Vedder
2010-07-15, 14:17
Nej, men då kan ju endast personer som är på exakt lika nivå som trådskaparen utala sig också. Fredriks upplägg pass således endast om du redan är i kanon form och trots det vill deffa (varför någon nu vill det).

Det kan jag hålla med om. Men jag uppfattade nog Fredriks inlägg lite annorlunda i så fall. Jag tolkade det mer som att han berättade hur han gör när han varit i trådskaparens sits. Inte att alla hamnar i den sitsen.

Men du har helt klart en poäng.:)

Wolfie87
2010-07-15, 21:39
Då får jag flika in med nästa förbannade bakslag. Jag blev frisk igen och började köra på som vanligt. Men så kom personalfesten helt åt helvete fel i min planering och jag drack idag ca 2 glas vitt vin och tre-fyra starköl, plus en massa grillad fläskfilé, kyckling,vitt bröd och salta pinnar. Har nästan inte alls rört alkohol på hela sommaren. Vilka tråkiga nyheter har jag att se fram emot nu *grr*. Är träningen helt bortkastad nu då, denna veckan? Ska jag köra cardio som ett svin hela veckan fram till söndag (18/7)? Hjälper något?

Mindek
2010-07-15, 22:46
Vilken sanslös deffoptinoja... Du tappar de dagar som du inte tränar eller ligger på kcal-minus, men hela deffen går ju inte tillbaka till ruta 1 bara för att du tar ett snedsteg. Inte helt ovanligt med sk ätardagar och många i bra form festar en hel del med alkohol, chipspåse och fyllekäk.

Vad är syftet med denna deff? Ska du stå på scen på söndag?

Nible
2010-07-16, 13:51
Då får jag flika in med nästa förbannade bakslag. Jag blev frisk igen och började köra på som vanligt. Men så kom personalfesten helt åt helvete fel i min planering och jag drack idag ca 2 glas vitt vin och tre-fyra starköl, plus en massa grillad fläskfilé, kyckling,vitt bröd och salta pinnar. Har nästan inte alls rört alkohol på hela sommaren. Vilka tråkiga nyheter har jag att se fram emot nu *grr*. Är träningen helt bortkastad nu då, denna veckan? Ska jag köra cardio som ett svin hela veckan fram till söndag (18/7)? Hjälper något?

Slappna av lite och kör på som vanligt bara. Jag har själv kommit i rätt så bra form trots att jag har festat upp emot varannan helg under min diet. De helger jag inte festade åt jag en hel del skit istället så jag hamnade på ett rätt så stort kaloriöverskott ändå. Är bara att du går tillbaka till gamla vanor på vardagarna igen så är du tillbaka inom några dagar, inte svårare än så.

happy75smile
2010-07-18, 18:54
Det som du får tänka på är att hålla i form är inte en kort stund utan långsiktig planering. Dvs om du missa 1-2veckor eller dyligt är det inte hela världen. Tänk på att det måste du ta igen kanske efter 3veck eller 1månad till. tänk lite långsiktigt. Vad händer ifall du i framtiden skall åka på semester utan träning på kanske 2-3veckor? Det kommer att hända, vad gör du då? Träning skall upplevas att man har kul och inte göra pga av man måste. Speciellt när kroppen svara dig att du inte är 100% frisk skall man lyssna på kropen.

Med andra ord är det ok att skippa träning 2-3veckor bara man dra sig i kragen sedan att försätta sin kontinurerliga rutin att träna och äta rätt efteråt så kommer man se resultat i alla fall.

Ville man gå tillbaka tillbaka till träning snabbt kan göra sin övningar 1½ggr extra varje gång istället för 1ggr som man gör i vanliga fall så kommer man förr eller senare hamna i samma stadie igen som man var innan uppehållet.


Hej! Nu har jag deffat i ca två -tre månader och allt har gått exemplariskt. Mina polare har kommenterat hur bra form jag är i. Mina kostvanor har följts till punkt och pricka. Nu har dock det första bakslaget kommit.

Jag tränade ett jättebra bröstpass i måndags men vilade mig från ryggpasset i tisdags eftersom jobbet påfrestade min rygg så pass mycket att jag inte ville ta någon risk. Men det tråkiga var att jag samtidigt på tisdagen åkte på halssveda samtidigt som det kändes lite svullet i bihålan. Idag (fredag) vaknade jag med lite gult snor men allt eftersom dagen har fortlöpt så känner jag mig bättre och kan tänka mig vara av med eländet imorgon möjligtvis.

Under tiden jag varit sjuk har jag bara vilat mig och hållit mig på en energibalans d.v.s ökat kaloriintaget, men bara basvaror så som pasta, potatis, ätit vitt bröd istället men absolut inte till några överdrivna mängder. Jag kommer nog vila upp mig till måndag igen och köra stenhårt både kardio och styrka. Men hur mycket av deffen är åt skogen nu? Inte behöver jag väl lägga ner allt jag byggt upp under denna period nu? Eftersom detta är den första motgången är jag alldeles orolig, och psykiskt mår jag sämre eftersom jag tror att alla mina rutor försvunnit på den lilla tiden. Men någon med erfarenhet kan ju berätta hur jag ska gå tillväga. Jag har ju hört att det t.om. kan vara bra att vila upp kroppen för att sedan köra på för fullt veckan efter.