handdator

Visa fullständig version : Comhem fejkar fel?


Pepparkakssmurfen
2010-07-09, 09:19
Jag har comhem som internetleverantör. Jag hade en bindningstid på 12mån,inga problem alls,modemet har stått på hela tiden och bara tuggat på,har fungerat klockrent. När det var 1 månad kvar på bindningstiden så gick nätet ner för första gången,jag ringer supporten och det första de gör är att tala om att mitt modem är av en modell som haft massor av fel och att jag kan få ett nytt och bättre om jag tecknar upp mig på ett nytt abonnemang med 1års bindningstid. Han är mer intresserad av att sälja än av att hjälpa med problemet. Nej tack säger jag. Nätet funkar i några dagar,sen blir det fel igen. Jag ringer och det första tjejen som svara är att börja sälja abonnemang.
Tackar nej igen och de fixar "felet".

Jag fick en känsla av att de fejkade felet för att jag ska ringa dom för att kunna sälja abonnemang..
Har detta hänt andra? Att du har fått probz med internet strax innan bindningstiden gått ut?

Piranha
2010-07-09, 09:22
Det låter ovanligt dumt att alstra fel i en tjänst då man vill sälja den?



Jag tror du lider av nån paranoia.

jakob
2010-07-09, 09:26
Det låter ovanligt dumt att alstra fel i en tjänst då man vill sälja den?



Jag tror du lider av nån paranoia.

De vill att han tecknar upp sig på en "bättre" tjänst.

Piranha
2010-07-09, 09:29
De vill att han tecknar upp sig på en "bättre" tjänst.

Tror inte det funkar så, inte för mig och troligen generellt inte för alla andra heller, är man missnöjd med en leverantör går man till en konkurrent.
Man köper gärna inte en dyrare produkt ifrån samma ställe när man är missnöjd sen tidigare.

vicarious
2010-07-09, 09:30
det låter ovanligt dumt att alstra fel i en tjänst då man vill sälja den?



Jag tror du lider av nån paranoia.

+1.

jakob
2010-07-09, 09:33
Tror inte det funkar så, inte för mig och troligen generellt inte för alla andra heller, är man missnöjd med en leverantör går man till en konkurrent.
Man köper gärna inte en dyrare produkt ifrån samma ställe när man är missnöjd sen tidigare.

Det har ju fungerat felfritt för honom fram tills nu, och då påstår de att han får ett nytt modem som är felfritt. Jag säger inte att det stämmer att de försöker lura honom utan det kan mycket väl vara så.

storPines
2010-07-09, 09:35
comhem är så jävla värdelöst!!

Piranha
2010-07-09, 09:36
Det har ju fungerat felfritt för honom fram tills nu, och då påstår de att han får ett nytt modem som är felfritt. Jag säger inte att det stämmer att de försöker lura honom utan det kan mycket väl vara så.

Nej.

Pepparkakssmurfen
2010-07-09, 09:37
Tror inte det funkar så, inte för mig och troligen generellt inte för alla andra heller, är man missnöjd med en leverantör går man till en konkurrent.
Man köper gärna inte en dyrare produkt ifrån samma ställe när man är missnöjd sen tidigare.


Men jag är ju inte missnöjd.
Tänker man efter så är detta ett väldigt bra sätt att få kontakt med sina kunder(jag hade ju inte ringt dom annars) och för att kunna sälja bättre/nyare tjänster.

LadyG
2010-07-09, 09:37
Det låter korkat att fejka ett fel i en tjänst man vill sälja. Å andra sidan är det nog ingen som påstått att Comhem är smarta heller. Hm.

jakob
2010-07-09, 09:38
Nej.

Vadå nej?

Edit: har ni ens läst igenom det första inlägget och förstått?

vicarious
2010-07-09, 09:39
Det har ju fungerat felfritt för honom fram tills nu, och då påstår de att han får ett nytt modem som är felfritt. Jag säger inte att det stämmer att de försöker lura honom utan det kan mycket väl vara så.

Men kom igen. Paranoia deluxe.

Troligtvis har dom en viss säljprocent eller erbjudandeprocent som krav som de måste uppfylla. De ser då att din bindningstid håller på att ta slut och tar tillfället i akt att erbjuda en uppgradering av modemet mot ny bindningstid. Givetvis finns det en uppsjö av fula säljknep som folk använder sig av men att tro att de fejkar ett problem sådär är bisarrt.

Pepparkakssmurfen
2010-07-09, 09:40
Det låter korkat att fejka ett fel i en tjänst man vill sälja. Å andra sidan är det nog ingen som påstått att Comhem är smarta heller. Hm.

Modemmodellen som jag har skulle tydligen vara drabbat av väääldigt många fel,och enklast vore om jag bytte till ett nytt (för 1kr och 12mån bindningstid)

Piranha
2010-07-09, 09:40
Men jag är ju inte missnöjd.
Tänker man efter så är detta ett väldigt bra sätt att få kontakt med sina kunder(jag hade ju inte ringt dom annars) och för att kunna sälja bättre/nyare tjänster.


Missnöjd eller inte vet inte leverantören när du ringer deras support.

Att fejka ett fel och sen via supporten försöka sälja en tjänst då nuvarande tjänst inte fungerar låter väldigt osannolikt då säkert 9 av 10 kunder som ringer supporten är antagligen rätt irriterade.

Vill man sälja ett abonnemang ringer man helt enkelt upp kunden då kunden antagligen är på bättre humör än "tar tillfället i akt" då skiten inte funkar.

Pepparkakssmurfen
2010-07-09, 09:42
Men kom igen. Paranoia deluxe.

Troligtvis har dom en viss säljprocent eller erbjudandeprocent som krav som de måste uppfylla. De ser då att din bindningstid håller på att ta slut och tar tillfället i akt att erbjuda en uppgradering av modemet mot ny bindningstid. Givetvis finns det en uppsjö av fula säljknep som folk använder sig av men att tro att de fejkar ett problem sådär är bisarrt.

Alltså tro mig,jag har blivit bombarderad av deras erbjudanden men inte nappat på något.

vicarious
2010-07-09, 09:42
Modemmodellen som jag har skulle tydligen vara drabbat av väääldigt många fel,och enklast vore om jag bytte till ett nytt (för 1kr och 12mån bindningstid)

Kan mycket väl vara så. De borde oavsett erbjuda dig ett likadant modem du har haft utan kostnad. Behöver dock inte vara modemet det är fel på.

Pepparkakssmurfen
2010-07-09, 09:47
Kan mycket väl vara så. De borde oavsett erbjuda dig ett likadant modem du har haft utan kostnad. Behöver dock inte vara modemet det är fel på.


Fast jag hade inte haft ett endaste fel under 11mån. Nu var det inte heller fel på modemet utan de fixade det därifrån.
Det konstiga är att man ringer supporten och de tar på sig en säljarroll direkt.
Köp nytt modem&bind upp dig i 12 mån.

PowPow
2010-07-09, 09:50
Ur försäljningssynpunkt låter det ju inte helt otroligt. En nöjd kund skapar sällan merförsäljning.

Men sen tror jag inte ens comhem skulle fejka fel på grund av det.

Pepparkakssmurfen
2010-07-09, 09:51
Missnöjd eller inte vet inte leverantören när du ringer deras support.

Att fejka ett fel och sen via supporten försöka sälja en tjänst då nuvarande tjänst inte fungerar låter väldigt osannolikt då säkert 9 av 10 kunder som ringer supporten är antagligen rätt irriterade.

Vill man sälja ett abonnemang ringer man helt enkelt upp kunden då kunden antagligen är på bättre humör än "tar tillfället i akt" då skiten inte funkar.

Fast när har jag ett större behov av ett nytt modem än när det gamla påstås vara ruttet och fullt av fel?

Piranha
2010-07-09, 09:58
Fast när har jag ett större behov av ett nytt modem än när det gamla påstås vara ruttet och fullt av fel?

Ditt modem må vara ruttet och fullt av fel, men jag tror ändå inte det finns en koppling till att de skulle fejka fel, att sen de försöker sälja genom supporten är bad.

vicarious
2010-07-09, 10:43
Fast jag hade inte haft ett endaste fel under 11mån. Nu var det inte heller fel på modemet utan de fixade det därifrån.
Det konstiga är att man ringer supporten och de tar på sig en säljarroll direkt.
Köp nytt modem&bind upp dig i 12 mån.

Tror du att p ga du inte har haft fel tidigare så kan du inte få fel nu eller? Naivt.

Det är som att tro att bara för att du inte varit sjuk tidigare så kan du inte bli sjuk nu.

De tog nog tillfället i akt för att försöka sälja nåt, vilket kan tolkas som lite fulsälj. Svårt att uttala sig när man inte har all information dock. Men som sagt, de har säkert krav på sälj eller erbjudningar som de måste hålla.

Återigen, att de skulle fejka fel är en löjlig och paranoid tanke.

Nelson81
2010-07-09, 10:44
Ditt modem må vara ruttet och fullt av fel, men jag tror ändå inte det finns en koppling till att de skulle fejka fel, att sen de försöker sälja genom supporten är bad.

du jobbar för comhem va?

Chrilli
2010-07-09, 11:11
Att administrera detta för Comhem kostar mer än det smakar isåfall. Många comhem "kåkar" har enbart LAN eller DSL att välja mellan. Finns LAN byter kunden ändå för du får snabbare internet till billigare pris.

Comhem satsar mycket på TM och erbjudande, så istället för göra en kund missnöjd och finna lösning kan de istället lägga tid och pengar på hitta ett erbjudande för kunden att stanna kvar. Något säger mig att du INTE hade bytt leverantör om Internet hade fungerat efter din bindningstid - varför då sälja på dig något som kostar för dem (modemet) istället för låta din tid löpa ut.

OM/När du säger upp tjänsten kan de i såfall få kontakt med dig och kolla orsak. Nämner du då tjänsten inte fungerat bra kan de föreslå nyare modem.

John M
2010-07-09, 11:39
Jag har jobbat för Comhem. Kundtjänst har ett visst mål att nå varje månad när det gäller försäljning på kunder som ringer in. Klart dom får provision när dom säljer till dig. Och nej, det är nog inte ALLTID dom ärligaste människorna som sitter där.

Tror inte att dom fejkade felet, men dom tog garanterat tillfället i akt att sälja till dig, kanske personen som satt i kundtjänsten försökte blåsa upp saken till lite större än den egentligen var, för att hitta en väg att sälja.

Är det fel på modemet ska du få ett nytt helt gratis.

elegantmachine
2010-07-09, 18:58
John M: ah, en fd kollega. Jag satt på malmökontoret.

Nej, de fejkar inte fel. Men säljkåta agenter lurar i kunderna att de behöver ny utrustning, och den får du för bara en krona om du binder upp kunden.
Agenten i sig har inte mycket moral, men pressen kommer från teamleadern, som i sin tur får press från Com hem (ja, det är outsorcat) att de ska sälja mer = du som kund förlorar.

Jag var supportagent och vägrade sälja på massa skit på kunder som hade problem. Jag valde istället att lösa deras problem, och om de kände för att köpa nånting, fick de komma med det förslaget.

Sheogorath
2010-07-09, 19:15
Jag tycker att det låter som en synnerligen innovativ utveckling av "winback"-system där kunderna ringer in för att avsluta (t.ex. en tidningsprenumeration) och lägger på luren och har tecknat sig för ett nytt halvår. Att fejka fel strax innan bindningstiden är i min mening helt lysande. ÄVEN om kunden ringer upp själv för att rapportera ett fel kommer samtalet att ha en HELT annan balans att spela på än om kunden blir uppringd av en "telefonförsäljare". Det är få idag som tänker "Oh vad trevligt, min internetleverantör bryr sig om mig!" när de blir uppringda. När kunden tagit initiativet att ringa kommer samtalet att bli MYCKET mer avslappnat och möjligheterna att sälja in för en smidig säljare, särskilt till en överlag nöjd kund (vilket troligtvis är de flesta), blir mycket större. Jag har jobbat med att sälja till kunder som ringer in för att explicit AVSLUTA. Det är deras enda ärende när de ringer. Och de köper som dårar.