handdator

Visa fullständig version : näringinnehåll på stekt köttfärs!?


abc6
2010-07-08, 14:48
nån som vet hur mkt stekt köttfärs har för för näringinnehåll? stekte 1 kg häromdagen å nu vet ja inte riktigt hur mkt de e,borde försvinna vättska när man steker de. har svårt att uppskatta hur mkt de e kvar från när ja laga de så de e uteslutet..:/
..nån som vet hur många kcal de e på 100g köttfärs?! :smash: rått e de 148,5 :)

vicarious
2010-07-08, 15:17
nån som vet hur mkt stekt köttfärs har för för näringinnehåll? stekte 1 kg häromdagen å nu vet ja inte riktigt hur mkt de e,borde försvinna vättska när man steker de. har svårt att uppskatta hur mkt de e kvar från när ja laga de så de e uteslutet..:/
..nån som vet hur många kcal de e på 100g köttfärs?! :smash: rått e de 148,5 :)

Hur mycket som försvinner i vätska (vatten) är väl ointressant. Räkna på 1kg och se till att käka upp allt fett som lossnar när du stekte den.

abc6
2010-07-08, 15:23
ja ville ha reda på hur mkt kcal/protein de e i 100g stekt köttfärs..vattnet måste man väl räkna med? de dunstar när man steker köttfärsen å då borde den teoretisk sätt bli lättare?!

Gober
2010-07-08, 15:35
Ja det är väldigt mycket kalorier och protein i vattnet som dunstar.

abc6
2010-07-08, 15:44
väger du 100g rå köttfärs å väger samma mängd efter du stekt de har du väl inte samma vikt?! :smash: vill ha reda på OM nån vet hur mkt 100g köttfärs väger efter man stekt de.:eating:

Eddie Vedder
2010-07-08, 15:47
Du kan inte får mer korrekta siffror av någon här än du får genom att kolla en livsmedelsdatabas. Databaser finns som sticky på förstasidan i kostforumet.

Hur mycket fett och vatten som avges från din köttfärs vet ju ingen.

NoPainNoGain
2010-07-08, 15:48
väger du 100g rå köttfärs å väger samma mängd efter du stekt de har du väl inte samma vikt?! :smash: vill ha reda på OM nån vet hur mkt 100g köttfärs väger efter man stekt de.:eating:

Beror väl på hur länge du steker den? Hur länge steker du den och vilken värme har du?

abc6
2010-07-08, 15:49
okej...ställde en väldig dum fråga...LÅS!

JakeShaft
2010-07-08, 15:53
väger du 100g rå köttfärs å väger samma mängd efter du stekt de har du väl inte samma vikt?! :smash: vill ha reda på OM nån vet hur mkt 100g köttfärs väger efter man stekt de.:eating:

Är väl i princip omöjligt att ge ett tillräckligt korrekt svar för dig. Lättast måste vara att dela upp det i portioner och dela det totala näringsinnehållet för ostekt i lika många.

PRound
2010-07-09, 06:59
x=y

dt06mj2
2010-07-09, 07:01
väger du 100g rå köttfärs å väger samma mängd efter du stekt de har du väl inte samma vikt?! :smash: vill ha reda på OM nån vet hur mkt 100g köttfärs väger efter man stekt de.:eating:

Väg innan och efter så får du reda på vilken skalning just DIN stekning har.

Alfred Nobel
2010-07-09, 07:28
Jag har en fråga kring detta. Ni som steker köttfärsen och sedan äter. Skiter ni i stekfettet/vätskorna som ligger kvar i pannan? Tar ni färsen ur pannan och torkar den på papper, eller?

Jag lyckas få i mig allt från pannan inklusive vätska/stekfett då jag bara tippar pannan och för över allt på tallriken. Eller, om vid större mängder, så slevar jag upp och då tillkommer självklart vätskorna på tallriken.

Eddie Vedder
2010-07-09, 07:35
Jag har en fråga kring detta. Ni som steker köttfärsen och sedan äter. Skiter ni i stekfettet/vätskorna som ligger kvar i pannan? Tar ni färsen ur pannan och torkar den på papper, eller?

Jag lyckas få i mig allt från pannan inklusive vätska/stekfett då jag bara tippar pannan och för över allt på tallriken. Eller, om vid större mängder, så slevar jag upp och då tillkommer självklart vätskorna på tallriken.

Jag äter oftast potatis till kött/köttfärs så jag tar ut köttbiten/biffen när det är färdigstekt och sedan i med potatisen i pannan. Då får jag jag upp fettet och det mesta av stekytan.

Nu vet jag att det sista är ganska korkat rent hälsomässigt. Men det brända är för gott för att strunta i.

karlingen
2010-09-20, 20:49
*bumpar denna*

Så om jag nu grillar köttfärsen på galler (17%ig nötfärs) hur många kalorier ska man då ungefär räkna bort om man inte dricker vätskan som har runnit av? :(

Tacos
2010-09-21, 06:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141719&highlight=blev

Eddie Vedder
2010-09-21, 16:12
*bumpar denna*

Så om jag nu grillar köttfärsen på galler (17%ig nötfärs) hur många kalorier ska man då ungefär räkna bort om man inte dricker vätskan som har runnit av? :(

Det finns väl ingen här som kan se din hamburgare och väga den åt dig? Vore jag du skulle jag räkna på mängden redan från början. Det kommer försvinna kcal men du kommer inte förtvina för det.

Är det viktigt för dig får du väl grilla över en skål, kyla ner skålen, separera fettet från väskan och räkna. Om det nu känns som ett befogat extrajobb.

karlingen
2010-09-21, 16:14
Det finns väl ingen här som kan se din hamburgare och väga den åt dig? Vore jag du skulle jag räkna på mängden redan från början. Det kommer försvinna kcal men du kommer inte förtvina för det.

Är det viktigt för dig får du väl grilla över en skål, kyla ner skålen, separera fettet från väskan och räkna. Om det nu känns som ett befogat extrajobb.

Mjoo jag har alltid gjort så. Har egentligen inte brytt mig om det som har runnit av tidigare. Får la fortsätta som vanligt :) tack för svaret

Sniggel
2010-09-21, 18:25
Jag har en fråga kring detta. Ni som steker köttfärsen och sedan äter. Skiter ni i stekfettet/vätskorna som ligger kvar i pannan? Tar ni färsen ur pannan och torkar den på papper, eller?

Jag lyckas få i mig allt från pannan inklusive vätska/stekfett då jag bara tippar pannan och för över allt på tallriken. Eller, om vid större mängder, så slevar jag upp och då tillkommer självklart vätskorna på tallriken.

Jag brukar binda upp all vätska med t ex potatismjöl (och ägg) så att inga kalorier lyckas smita!