handdator

Visa fullständig version : Styrkemål

Bearius
2010-07-08, 13:28
Efter lite träning för skojs skull i gymmet, samt lite boxningsträning vid sidan om, har jag nu satt upp mål för min träning.

Målen är väl mest styrklyftsanpassade:

Vill vid årets slut ligga på:

Bänkpress 75 kg
Knäböj 112,5 kg
Marklyft 150 kg

Varför dessa stats?
Väger 75 kg, en vikt jag är nöjd med. Och vill kunna ta min vikt i bänk, min vikt gånger 1,5 i knä och min vikt gånger 2 i mark.

För tillfället lyfter jag detta vid maxning och korrekt utförande:

Bänkpress 65
Knäböj 60
Marklyft 75

Till hjälp har jag handskar och njubälte men använder det helst inte.

Nu till min frågan:

Någon som har bra tips, tankar och idéer för hur jag ska nå mitt mål? Förslag på träningsupplägg skulle också vara önskvärt. Har tid med ca 3 pass i veckan.

Halldin
2010-07-08, 14:57
Jag är på inget sätt en guru på detta, men vad gäller snabba ökningar hade du kunnat testa ett mängdträningsprogram, t.ex köra Sheiko #29 följt av några cykler med #37 fram till årets slut.

Bänken saknas inte mycket i och jag tror att böjen och marken kommer öka fint på ett sånt program. En kompis med liknande stats som dig ökade runt 20kg i böj på 4 veckor med #29.

Bearius
2010-07-08, 15:10
[QUOTE=Halldin;4467393]Jag är på inget sätt en guru på detta, men vad gäller snabba ökningar hade du kunnat testa ett mängdträningsprogram, t.ex köra Sheiko #29 följt av några cykler med #37 fram till årets slut. QUOTE]

Det låter bra, hur ser Sheiko #29-upplägget ut?

Halldin
2010-07-08, 15:14
Excelark med ett flertal program inkl. #29, du skriver in dina maxvikter så får du ut ett program med vikter för huvudlyften: http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=1840601&d=1243388073

Undrar du mer finns det en tråd om upplägget: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3739962

Och har du inte excel finns det i textform här: http://www.elitefts.com/documents/Sheiko29.htm

Gurra med O
2010-07-17, 19:58
hur funkar sheiko programen funderar på att börja köra #29 när jag avslutat det sl program jag kör nu har alla sheiko programen hemma nu. kan man lägga till fler tilläggs övningar till dessa program för typ biceps,lats osv

kjell33
2010-07-17, 20:09
Sheiko är högvolymprogram som visat sig funka bra i styrkelyft. De är ganska tuffa så ta det lite piano med kompletteringsövningarna. Själv kör jag programmen på styrkeloft.no och har ökat bra sen jag började med dessa i februari 2009.

Gurra med O
2010-07-17, 20:15
Sheiko är högvolymprogram som visat sig funka bra i styrkelyft. De är ganska tuffa så ta det lite piano med kompletteringsövningarna. Själv kör jag programmen på styrkeloft.no och har ökat bra sen jag började med dessa i februari 2009.

vart hittar man programen där? var inne o kolla men hitta inte. :smash:

eller jo det gjorde jag fan va dum man är ibland

Mapa
2010-07-17, 23:49
vart hittar man programen där? var inne o kolla men hitta inte. :smash:

eller jo det gjorde jag fan va dum man är ibland

mengdetrening är kul.

EkarN
2010-07-17, 23:54
mengdetrening är kul.

Skriver under på det.

Stefan J
2010-07-18, 06:29
Efter lite träning för skojs skull i gymmet, samt lite boxningsträning vid sidan om, har jag nu satt upp mål för min träning.

Målen är väl mest styrklyftsanpassade:

Vill vid årets slut ligga på:

Bänkpress 75 kg
Knäböj 112,5 kg
Marklyft 150 kg

Varför dessa stats?
Väger 75 kg, en vikt jag är nöjd med. Och vill kunna ta min vikt i bänk, min vikt gånger 1,5 i knä och min vikt gånger 2 i mark.

För tillfället lyfter jag detta vid maxning och korrekt utförande:

Bänkpress 65
Knäböj 60
Marklyft 75

Till hjälp har jag handskar och njubälte men använder det helst inte.

Nu till min frågan:

Någon som har bra tips, tankar och idéer för hur jag ska nå mitt mål? Förslag på träningsupplägg skulle också vara önskvärt. Har tid med ca 3 pass i veckan.

Bänkmålet är lite lågt, du kan lätt öka mer än 10kg till årets slut. Att dubbla styrkan i böj oxh mark på 5 månader är lite saftigt kanske. Jag säger inte att det är omöjligt, men det finns inget sämre för motivationen än att sätta upp höga mål som man sedan inte når upp till, och motivation är A och O för att orka satsa hårt nog att öka bra :)

Vad gäller träningen i sig har du redan fått bra tips.

Gurra med O
2010-07-18, 10:38
det jag gilla på de norska programen vad att man skrev in vad man har för mål att vilja uppnå inte vad man lyfter max just nu och får träna efter det sen.

kjell33
2010-07-18, 10:59
Ta det lite piano med målvikterna då mängden i träningsprogrammet gör att det blir ganska jobbigt i längden. Mitt råd att att sikta på en femkiloshöjning i alla tre grenarna.

Gurra med O
2010-08-03, 21:27
har i det programet jag kör nu (extended russian power routine)där står det smallest incremental 2,5 är det avrundning eller vikthöjning? om jag fattat det rätt så höjer den max 1rm med 2,5 kilo inför varje maxning i detta program så ska man göra det efter 9v sen börja om med nytt max 1rm. lite grön än så länge i hur mycket man kan öka varje gång men 2,5kilo känns lite lågt efter 9v.