handdator

Visa fullständig version : Muskel för muskel


suffix
2010-07-08, 10:55
Basövningar är bra såklart, men fungerar det lika bra om man kör ett muskelvist-schema, typ:

Måndag - Ben/Nedre delen av ryggen/Bål

Tisdag - Bröst/Triceps/Axlar

Onsdag - Vila / Kondition

Torsdag - Övre delen av ryggen/Biceps

Fredag - Mage

Lördag - Bröst/Triceps/Axlar

Söndag - Vila / Kondition

Så man konsentrerar sig på övningar som ger sig på en specifik muskel och inte många samtidigt, får man en lika bra muskeluppbyggnad genom detta om man ligger i?

Pjotor
2010-07-08, 11:18
Basövningar är bra såklart, men fungerar det lika bra om man kör ett muskelvist-schema, typ:

Måndag - Ben/Nedre delen av ryggen/Bål

Tisdag - Bröst/Triceps/Axlar

Onsdag - Vila / Kondition

Torsdag - Övre delen av ryggen/Biceps

Fredag - Mage

Lördag - Bröst/Triceps/Axlar

Söndag - Vila / Kondition

Så man konsentrerar sig på övningar som ger sig på en specifik muskel och inte många samtidigt, får man en lika bra muskeluppbyggnad genom detta om man ligger i?
Kanske, men jag förstår inte varför man skulle göra det. Resultatet blir att du får göra flera olika övningar istället för en basövning, plus att du missar all sekundär träningseffekt (stabilitet, koordination, användbar vardagsstyrka).

Logiskt sett borde det finnas andra skäl än gammal vana att basövningar ingår i alla beprövade program, oavsett om det primära syftet är att bygga styrka eller muskelmassa.

Jag räknar med att någon som har bättre koll kan fylla på.

Sjoba
2010-07-08, 11:22
Jag håller med Pjotor. Det finns en anledning till varför alla, inklusive pro BBs använder mestadels basövningar.

Om man bygger ett helt träningsprogram på bara isolationsövningar så tror jag absolut att det kommer vara svårare att ha en ordentlig progression. Hur ofta ökar man vikten i flyes jämfört med hantel/bänkpress?
Men sen har du ju uppdelat för t.ex. övre bröst och biceps, bröst och triceps, då kan du ju ha med basövningar. Vad är egentligen grejen?

mixedskills
2010-07-08, 12:07
Så länge man ger musklerna ett motstånd (helst progressivt över tid då :p) så kommer resultaten. Jag tror stenhårt på att bästa effekt får man med ett upplägg man trivs med (så man fortsätter engagera sig). Visst, du missar träning i form av viss balans och koordination, men är syftet att bara bygga muskler så go for it.