handdator

Visa fullständig version : Vad kallas det?


Masterpan
2010-07-08, 10:37
När jag och min träningskompis skulle köra bröst så berättade han för mig om ett sorts utförande på övningarna som tydligen skulle ge sjuk pump och lixom , ta ut muskeln maximalt.

Och vad man skulle göra då var att man sänker vikterna och sen gör man väldigt långsamma repetitioner, långsamt upp , långsamt ner (detta är bänkpress :P)

När man körde så långsamt var jag ju såklart tvungen att sänka vikten, men det brände på bra i brösten.

Sen under ryggpasset så övertalade han mig att göra samma med rodd och latsdrag; långsamma repetitioner med låg vikt. Dock kände jag mest bara att mina biceps brändes upp samt att greppet inte orkade med hela vägen.

Så är det nåt bra med denna sorts träning och kallas den nåt speciellt, rekommenderar ni att slänga in sådana här pass ibland ?

Tack :D!

PRound
2010-07-08, 10:44
Det är väl någon variant av dropset, möjligen superset.

Masterpan
2010-07-08, 10:46
Det är väl någon variant av dropset, möjligen superset.

Mjo men alltså jag kör ju ett set, t.ex 10 reps, sen vilar jag. Bara att settet är väldigt långsamt, repetitionerna

stemag
2010-07-08, 10:47
Det låter som att du vill bibehålla anspänningen i muskeln under hela rörelsen, kallas bl.a TUT ( time under tension)

Här finns lite mer att läsa:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148279

z_bumbi
2010-07-08, 10:47
Slow training dvs långsam träning.

Som variation under en kort period kan det vara bra men man begränsar träningsvikterna något enormt så det är inget jag skulle rekommendera att köra hela tiden.

mixedskills
2010-07-08, 12:21
Varför vill du "burna" musklerna då?
Långsamma rörelser engagerar till största del de långsamma muskelfibrerna (=de som har sämst potential att växa till sig).
Vill man bli stor och stark krävs att man tränar någorlunda explosivt.

z_bumbi
2010-07-08, 13:09
Det låter som att du vill bibehålla anspänningen i muskeln under hela rörelsen, kallas bl.a TUT ( time under tension)

Här finns lite mer att läsa:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148279

TUT är bara ett begrepp för under hur långt tid en muskel belastas, det är alltså ingen specifik metod då det kan vara hur kort eller tid som helst.

vicarious
2010-07-08, 13:24
Varför vill du "burna" musklerna då?
Långsamma rörelser engagerar till största del de långsamma muskelfibrerna (=de som har sämst potential att växa till sig).
Vill man bli stor och stark krävs att man tränar någorlunda explosivt.

Iaf på vägen upp. Att hålla emot på vägen ner är även det bra för tillväxten.

sandery3
2010-07-08, 14:03
Sen under ryggpasset så övertalade han mig att göra samma med rodd och latsdrag; långsamma repetitioner med låg vikt. Dock kände jag mest bara att mina biceps brändes upp samt att greppet inte orkade med hela vägen.

Det kan jag verkligen tänka mig. Det måste vara oerhört svårt att aktivera ryggmuskulaturen på ett bra sätt i rodd och lats utan att mycket belastning går över till sekundära muskelgrupper när du tränar på det sättet.

Det kanske fungerar bättre på andra övningar, men jag skulle aldrig köra det på rodd och lats.

Fredrik_S
2010-07-08, 14:07
Iaf på vägen upp. Att hålla emot på vägen ner är även det bra för tillväxten.

Men det kanske är bättre för tillväxten att använda energin som går åt att hålla emot på nedvägen för att göra fler set eller fler repetitioner eller högre hastighet på uppvägen eller ha klara tyngre vikter.

Apjavel
2010-07-08, 14:31
Men det kanske är bättre för tillväxten att använda energin som går åt att hålla emot på nedvägen för att göra fler set eller fler repetitioner eller högre hastighet på uppvägen eller ha klara tyngre vikter.

Muskelns tvärstrimmiga fibrer utvecklas mer vid excentrisk träning än vid koncentrisk har jag för mig. Rätta mig gärna om jag har fel.

pragmatist
2010-07-08, 14:59
Det fanns en gammal metod som kallades "superslow", som gick ut på att man körde 10 sekunder i den koncentriska fasen och ungefär 5 i den excentriska. Den var lite hipp för c:a 10-15 år sedan men har sedan försvunnit från radarn, troligen eftersom den inte gav bättre resultat än vanlig styrketräning.

Tycker som z_bumbi att det kan vara en kul grej att testa ibland men knappast något man vill basera sin träning på.

mixedskills
2010-07-08, 17:03
Det fanns en gammal metod som kallades "superslow", som gick ut på att man körde 10 sekunder i den koncentriska fasen och ungefär 5 i den excentriska.

Snarare bortåt någon minut i varje fas.
Klart det fanns variationer, men 10 sek/5 sek är knappast något superslow.

Men återigen, det är de långsamma fibrerna som tar över arbetet då, inget sätt att hänga upp sig på om man vill bygga då, nej.

Matsa
2010-07-08, 18:04
Muskelns tvärstrimmiga fibrer utvecklas mer vid excentrisk träning än vid koncentrisk har jag för mig. Rätta mig gärna om jag har fel.

Om man genom att konservera energi i den excentriska fasen orkar göra tillräckligt många fler koncentriska reps kanske det ändå ger större effekt totalt sett.

pragmatist
2010-07-08, 18:09
Snarare bortåt någon minut i varje fas.
Klart det fanns variationer, men 10 sek/5 sek är knappast något superslow.

Men återigen, det är de långsamma fibrerna som tar över arbetet då, inget sätt att hänga upp sig på om man vill bygga då, nej.

Han som hittade på begreppet och metoden, Ken Hutchins, förordade 10 sekunder i varje fas.

Mr.Sarkastisk
2010-07-09, 18:46
Men det kanske är bättre för tillväxten att använda energin som går åt att hålla emot på nedvägen för att göra fler set eller fler repetitioner eller högre hastighet på uppvägen eller ha klara tyngre vikter.

Det håller jag med om, det är dock inte fel att köra lite negativt ibland för att variera sin träning lite.

Danzig
2010-07-09, 23:57
Vad som är långsamt är relativt. För mig betyder "långsamt" att eftersträva en till 100% kontrollerad rörelse. Om det är detta du försöker beskriva så ja, det finns ett namn för den sortens träning. Den kallas effektiv och säker.

Att intensiv anaerob träning utförd med långsamma rörelser huvudsakligen skulle utveckla Typ1-fibrer och därmed inte vara effektiv för att bygga muskelmassa är lika sant som att explosiv träning med extremt lätta vikter skulle effektivt utveckla Typ2-fibrer.

mixedskills
2010-07-10, 01:16
Han som hittade på begreppet och metoden, Ken Hutchins, förordade 10 sekunder i varje fas.

Skulle vilja påstå att den metoden "hittades på" långt innan herr Hutchins ens var född. 10/10 var hans påhitt däremot.

Vad som är långsamt är relativt. För mig betyder "långsamt" att eftersträva en till 100% kontrollerad rörelse. Om det är detta du försöker beskriva så ja, det finns ett namn för den sortens träning. Den kallas effektiv och säker.

Att intensiv anaerob träning utförd med långsamma rörelser huvudsakligen skulle utveckla Typ1-fibrer och därmed inte vara effektiv för att bygga muskelmassa är lika sant som att explosiv träning med extremt lätta vikter skulle effektivt utveckla Typ2-fibrer.

Ditt "effektiv och säker" träning känns ganska avlägset från låååååångsamma rörelser, feel the burn och sånt tjafs, dvs sånt som tråden ursprungligen handlade om. Och nej, man ska inte köra extremt explosivt med pisslätta vikter, "någorlunda explosivt" skrev jag tidigare.

Danzig
2010-07-10, 10:07
Ditt "effektiv och säker" träning känns ganska avlägset från låååååångsamma rörelser, feel the burn och sånt tjafs, dvs sånt som tråden ursprungligen handlade om. Och nej, man ska inte köra extremt explosivt med pisslätta vikter, "någorlunda explosivt" skrev jag tidigare.

Mitt svar var i första hand ämnat för Masterpan, och han har inte specificerat sig mer än att skriva "väldigt långsamma rörelser", vilket som sagt är relativt och behöver inte betyda Superslow-tempo. De flesta tränar med relativt snabba rörelser och med det som referens innebär oftast "en väldigt långsam rörelse" inte Superslow, utan snarare en tillräckligt långsam rörelse för att bibehålla maximal kontroll över vikten genom övningens hela rörelse.

Det finns inget som säger att man borde träna explosivt för att utveckla styrka eller muskelmassa. snarare tvärt om. Det finns personer som påstår det, men ingen pålitlig fakta.

huldz
2010-07-10, 23:05
Nautilus förespråkar något liknande. 2sekunder i den positiva respektive 4 sekunder på negativa fasen.

Känns mer som att de vill ha mindre slitage på maskinerna.

Masterpan
2010-07-11, 10:01
På bänkpressen körde jag med en hastighet á la 3-4 sekunder upp och sen samma hastighet, det tycker jag allifall är långsamt :P