handdator

Visa fullständig version : "Kollapsad förbränning"?


Female
2010-07-08, 08:37
Hallå, jag har en fundering som rör min förbränning vid träning. Jag tränar för det mesta med pulsklocka och har under den senaste månaden märkt att min förbränning förändrat sig väldigt mycket. Om man ser till kcal förbrukning skiljer det numera uppimot 150kcal mindre än vanligt. Jag är inte "en manisk kcal-jägare" men jag blir lite konfunderat till vad tusan detta kan bero på. Det borde ju inte skilja så mycket i förbrukning de gånger jag kör samma längder med samma intensitet som innan? Är detta "normalt"? :confused:

Degpekka
2010-07-08, 08:55
Hur vet du hur mkt kcal du har förbrukat?
Ligger du på samma puls fortfarande då?

RebelYell
2010-07-08, 09:23
Pulsklockor är helt värdelösa när det kommer till kaloriberäkning (annat än för löpning, i någon förutbestämd fart -- såvida det inte är någon GPS-variant förstås)

Sniggel
2010-07-08, 10:43
Men om hon alltid använder samma "manick" och den visar en nedåtgående trend så borde det ju bero på något.

Female: Har du gått ner i vikt (lägre förbrukning vid samma hastighet vid t ex löpning) eller fått bättre kondition? (lägre puls vid samma arbete)

bb X
2010-07-08, 13:22
Men om hon alltid använder samma "manick" och den visar en nedåtgående trend så borde det ju bero på något.

Batteriet håller på o dö :D



OnT: Är det inte normalt att ens förbränning sjunker iom att man går ner i vikt? :)

Female
2010-07-08, 15:18
Degpekka: Det står ju på klockan när jag sprungit färdigt. För in det i datorn så får jag fram hur pulskurvan sett ut, tid, förbrukning, hjärtslag etc.

RebelYell: Jag använder enbart pulsklockan när jag tränar kondition/förbränning. Inte typ styrketräning. Framförallt då jag springer/powerwalkar eller kör spinning. Jag har en Polar S610i.

Sniggel: Visst har jag gått ner i vikt, men ett/två kilon borde väl inte spela så stor roll när det kommer till hur förbränningen förändrats efter en månad? Eller? Konditionsmässigt har jag alltid haft bra kondis, bättre vetetusan, men inte sämre iaf. :P

bbX: Bytte batteriet för inte sålängesedan, det ska ha en "livstid" på två år. Och det har nog inte ens gått ett halvår sen jag bytte.

Hur kommer det sig att förbränningen skulle sjunka så pga viktförlust?

Eddie Vedder
2010-07-08, 15:34
Degpekka: Det står ju på klockan när jag sprungit färdigt. För in det i datorn så får jag fram hur pulskurvan sett ut, tid, förbrukning, hjärtslag etc.

RebelYell: Jag använder enbart pulsklockan när jag tränar kondition/förbränning. Inte typ styrketräning. Framförallt då jag springer/powerwalkar eller kör spinning. Jag har en Polar S610i.

http://traningslara.se/blogg/nar-stammer-energiforbrukningen-fran-pulsklockor/

bb X
2010-07-08, 16:14
Hur kommer det sig att förbränningen skulle sjunka så pga viktförlust?

Ju fetare du är, ju högre viloförbränning har du. :)
Mindre fett = lägre ämnesomsättning.

WHITEFOLKS
2010-07-08, 18:40
Tvärtom.

Har du mer muskler på samma vikt så har du högre viloförbrukning.

Eddie Vedder
2010-07-08, 20:02
Tvärtom.

Har du mer muskler på samma vikt så har du högre viloförbrukning.

Fast lägre kroppsvikt kommer fortfarande kosta mindre energi. Även om förlusten är enbart fett och % muskler kontra fett blir annorlunda.

WHITEFOLKS
2010-07-08, 20:12
Fast lägre kroppsvikt kommer fortfarande kosta mindre energi. Även om förlusten är enbart fett och % muskler kontra fett blir annorlunda.

Ja men det var därför jag sa vid samma vikt. Det är lite oklart i den posten jag svarade på. Det är ju inte för att man är fetare utan för att man väger mer.

Sen så blir det väl inga större skillnader bara på grund av vikt i sig om man ser till "viloförbrukning"?

Eddie Vedder
2010-07-08, 20:13
Ja men det var därför jag sa vid samma vikt. Det är lite oklart i den posten jag svarade på. Det är ju inte för att man är fetare utan för att man väger mer.

Sen så blir det väl inga större skillnader bara på grund av vikt i sig om man ser till "viloförbrukning"?

Men grundfrågan var just om viktnedgång. Och kroppsvikten är en bidragande faktor där. Att väga mer förbrukar mer, även om man bara har tyngre kläder.

Sniggel
2010-07-09, 10:34
Degpekka: Det står ju på klockan när jag sprungit färdigt. För in det i datorn så får jag fram hur pulskurvan sett ut, tid, förbrukning, hjärtslag etc.

RebelYell: Jag använder enbart pulsklockan när jag tränar kondition/förbränning. Inte typ styrketräning. Framförallt då jag springer/powerwalkar eller kör spinning. Jag har en Polar S610i.

Sniggel: Visst har jag gått ner i vikt, men ett/två kilon borde väl inte spela så stor roll när det kommer till hur förbränningen förändrats efter en månad? Eller? Konditionsmässigt har jag alltid haft bra kondis, bättre vetetusan, men inte sämre iaf. :P

bbX: Bytte batteriet för inte sålängesedan, det ska ha en "livstid" på två år. Och det har nog inte ens gått ett halvår sen jag bytte.

Hur kommer det sig att förbränningen skulle sjunka så pga viktförlust?

Ok, jag tycker också det verkar konstigt, har du börjat träna mer än tidigare eller gjort stora förändringar i kosten?

Female
2010-07-11, 08:49
Ok, jag tycker också det verkar konstigt, har du börjat träna mer än tidigare eller gjort stora förändringar i kosten?

Jag tränar som tidigare. Vad gäller kosten har jag dragit ner lite mer på kolhydrater än innan och börjat äta mer protein, men jag har absolut inte dragit in på kolhydraterna extremt mycket.

Nu under morgonen var jag ute och tränade och denna rundan brukar jag normalt ha haft en förbränning på runt 600 men klockan visade 450, trots att jag kände att jag tog i precis som jag gjort vid tidigare pass. Tycker en skillnad på 150 är mycket?

Fatalist
2010-07-22, 23:48
Det är inte så att du har fått bättre kondition och din puls inte går upp lite mycket av samma ansträngning som den gjorde tidigare? Pulsklockan lär väl gå efter pulsen+tiden när den beräknar din förbränning.