handdator

Visa fullständig version : Vilsen vid start av bulk


Flexarn
2010-07-07, 23:59
Hej,
Jag har nu tränat i 8månader och bestämt mig för att börja bulka ordentligt men jag är helt vilse i allt kalori räknande och mängden mat jag ska stopp i mig.

Jag är 17 år, väger 75kg och är 180cm lång och enligt sidan http://www.markazits.com/diet/bmi.php#energi blir min energiförbrukning 3375 kcal per dag.

Och från vad jag förstår så är det rimligt att lägga sig på ungeför 400kcal i överskott per dag.
Så hur bör jag äta för att komma upp i ca 3800kcal per dag?


Det jag hittills har klurat ihop är något i stil med:

Frukost
Gröt på 2dl havregryn (med lingonsylt/äppelmos + mjölk) och + 2ägg

Mellanmål
250g kvarg + shake med 1dl vassle-protein, 1dl kolhydrater (carbo FX) samt daglig dos kreatin.

Lunch
det som serveras hemma/skolmat

Middag
det som serveras hemma

Kvällsmål
250g kvarg + shake (samma som tidigare fast utan kreatin.)

Övrigt
Mjölk till varje måltid


Jag förstår att det är omöjligt att räkna kalorier på "det som serveras hemma" men låter upplägget bra och ger de andra målen tillräkligt med kcal för att jag ska kunna äta vanliga "stora" portioner lunch och ev. middag?
Middagsmaten skulle jag kunna påverka/laga själv ifall de skulle behövas för bättre kostschema/enklare räkning (förslag på mat?).

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig lägga upp ett bra kostschema för bulk.

Sjoba
2010-07-08, 00:55
Jag tycker att kvarg är ett lite dumt alternativ om du jagar att få i dig mer kalorier. Kvarg är väldigt kalorisnålt och mättar väldigt bra.

cero
2010-07-08, 01:02
Kan ju dock vara bra med protein.

KaptenKnäsvag
2010-07-08, 06:07
Häll en skvätt rapsolja i kvargdrinkarna

1684_
2010-07-08, 07:50
eller ha i nötter å nån frukt. varför inte äta någon grov smörgås med ägg på oxå =) Eller du kanske inte vill ha i dig kolhyrater till kvällsmat? Inget fel dock om man bulkar.

Eddie Vedder
2010-07-08, 07:55
Om du både vill äta kvarg och få mer energi är det ju knappast svårt att välja den feta varianten. Jag äter nästan aldrig kvarg men de få gångerna jag gör det är det den 10%-iga.

Att blanda kvarg och vispgrädde är gott också. Men med det sagt så är inte kvarg ett måste och kommer aldrig bli. För någon.

Flexarn
2010-07-08, 11:52
Okey tack, då kanske man ska ta typ mackor till mellanmål istället/också. Hur äter ni vid bulk föresten? =)

cero
2010-07-08, 14:49
Okey tack, då kanske man ska ta typ mackor till mellanmål istället/också. Hur äter ni vid bulk föresten? =)

Kvarg, ägg (med massa smör i stekpannan), mjölk, bröd, flingor, fil. Detta är bara frukosten och endå hamnar jag på typ 1000kcal bara där. Sedan en eller två vanliga måltider med husmanskost. Protein runt träningen. Klart!

1684_
2010-07-08, 16:58
4 måltider om dagen + ett rejält mellanmål, med typ. frukt, torkadfrukt yoghurt eller macka med ägg och grejer på + glas mjölk... Kan bli riskvick med. Startar alltid min dag med gröt på 5dl röd mjölk och kvarg med bär. sen blir det två måltider med husmanskost ( lunch + efter träning på eftermiddagen ) sen blir de en måltid igen... någonstanns.. Äter som jag vill bara jag ligger högt =) och vanliga måltider...

SeTi
2010-07-12, 23:49
Om jag var du skulle jag inte ta kolhydratpulver förutom kanske runt träning. Detta pga dess brist på näring och dess påverkan på blodsockret.
Är det viktigt att äta dina mellanmål eller kan du käka mer på dina grundmål kanske?

Om du är lite hungrig innan läggdags är du antagligen i underkant och då funkar lite varma mackor på mörkt bröd finfint.
Smält ost = kalorier
Ett glas mjölk till = gott!