handdator

Visa fullständig version : hur kör man sumomark? vad är bäst.


zydar
2010-07-07, 21:47
Jag kan köra på 2 sätt.

1, Lyfta med ryggen lite mer.
Tar bra på ryggen och kan ta mer vikt.
Mer skaderisk och mer ryggträning antar jag.


2, Lyfta i princip bara med ben och höft och hålla ryggen rak hela vägen.
Denna klarar jag mycket mindra i vikt och det känns knappt i ryggen, fast mina ben känns det som fan i.
Frågan är ju om det här ens är en ryggövning, känns mer som en benövning, men gillar den som fan då det känns bra när jag kör.
Skaderisken lär vara rätt låg men frågan är om ryggen ens blir tränad?

mini
2010-07-07, 21:48
Ska du ha marklyft som ryggövning är det ingen mening att stå brett. Kör vanliga smala mark då. Att dra dålig sumomark för att få ryggträning är dumt.

Pepz
2010-07-07, 21:50
Ska du ha marklyft som ryggövning är det ingen mening att stå brett. Kör vanliga smala mark då. Att dra dålig sumomark för att få ryggträning är dumt.

+1
sumomark är en variant man(vissa) använder för att kunna lyfta mer vikt inom reglerna.
lite som att brygga jättemycket i bänkpress, ganska onödigt om det är muskler man vill bygga

zydar
2010-07-07, 21:53
Ska du ha marklyft som ryggövning är det ingen mening att stå brett. Kör vanliga smala mark då. Att dra dålig sumomark för att få ryggträning är dumt.




Joo. okej.
jag har försökt mig på vanlig mark flera gånger och jag får det aldrig att funka, därför jag kör sumo.

kanske kronlyft är att föredra istället?

gunhamn
2010-07-07, 22:08
Joo. okej.
jag har försökt mig på vanlig mark flera gånger och jag får det aldrig att funka, därför jag kör sumo.

kanske kronlyft är att föredra istället?

Då skulle jag föredra att om du nu verkligen inte får till din smalmark så kör du på den första Sumomarkstilen som du nämner då du påpekar att du får en bra ryggträning.
Förutsätter då att du inte ska tävla i Sl och du vill ha marklyft som en Ryggövning inlaggt på ryggdagen i ditt schema.

mini
2010-07-07, 22:27
Jag vidhåller att dålig sumomark är sämre än ingen mark. Antingen filar du på din smalmark, men jag vet att det kan vara knöligt när man är lång, eller så kör du sumo rätt och kompletterar med annan ryggträning, eller så skippar du det helt. Jag skulle föredra en blandning mellan de första två alternativen, men du gör det du känner funkar med ditt övriga upplägg.

Matsa
2010-07-07, 22:40
Joo. okej.
jag har försökt mig på vanlig mark flera gånger och jag får det aldrig att funka, därför jag kör sumo.

kanske kronlyft är att föredra istället?

Kronlyft kan vara ett alternativ. Jag förstår inte varför somliga är så rädda för att ta bort marklyft ur träningen, det är en bra övning men inget magiskt. Förresten, tränar du raka marklyft något? En kombination av rakmark och kronlyft kan säkert funka helt ok, borde täcka upp det mesta man får av vanlig mark.

Ser att du bor i Örebro så kanske skulle sticka iväg till ÖKK en sväng och se om de kan få ordning på din smalmark?

Mapa
2010-07-07, 22:52
ja man kan få mycket tips via forum. men för de mesta är de bäst att komma till en lyftarklubb.

zydar
2010-07-07, 23:07
Jag tränar på ÖKK och får skit bra hjälp men tycker ändå det är svårt att få till det med smalt.

Är det svårare om man är lång alltså? är 194cm så kanske är därför, tror jag har opropertionerligt lång rygg också.

Mapa
2010-07-07, 23:11
Jag tränar på ÖKK och får skit bra hjälp men tycker ändå det är svårt att få till det med smalt.

Är det svårare om man är lång alltså? är 194cm så kanske är därför, tror jag har opropertionerligt lång rygg också.

vem får du hjälp av??? kom fram och prata med mig nån gång. tränar måndag och onsdagkvällar samt lördagar runt 14.

edit: många duktiga marklyftare är faktiskt långa..

vi är lika långa. jag drar mark i slutet av denna film.
1-r6qYCCk1s

zydar
2010-07-07, 23:44
vem får du hjälp av??? kom fram och prata med mig nån gång. tränar måndag och onsdagkvällar samt lördagar runt 14.

edit: många duktiga marklyftare är faktiskt långa..

vi är lika långa. jag drar mark i slutet av denna film.



Han som är i bakrunden när du markar brukar hjälpa mig.
Det är du som har så jävla grova ben :D
Jag vet vad jag gör för fel, lyfter för mycket med ryggen och kommer ner för dåligt med arslet, kanske är för att jag är för svag i benen eller nått så det blir att jag lyfter med ryggen istället.

Mapa
2010-07-08, 06:43
Han som är i bakrunden när du markar brukar hjälpa mig.
Det är du som har så jävla grova ben :D
Jag vet vad jag gör för fel, lyfter för mycket med ryggen och kommer ner för dåligt med arslet, kanske är för att jag är för svag i benen eller nått så det blir att jag lyfter med ryggen istället.

ok. tyngdlyftaren... jag tror knappast de är ett benstyrkeproblem. antagligen dålig teknik. va säger han att du ska göra? sänka röven??....

mini
2010-07-08, 06:56
edit: många duktiga marklyftare är faktiskt långa..

vi är lika långa.

Det är lite skillnad i vikt på er. Du väger typ dubbelt så mycket som TS.
Mina upplevelser är att många som är långa (och smala) har svårt att hålla vinklarna eftersom det blir svårt att få en bra startställning och ändå en smidig utväxling vid knäna.

Onigiri
2010-07-08, 07:53
Men va. Är sumomark sämre än smal, för ryggen? Spelar det någon större roll? Jag är bättre på sumo än på smal/vanlig.

mini
2010-07-08, 07:56
Men va. Är sumomark sämre än smal, för ryggen? Spelar det någon större roll? Jag är bättre på sumo än på smal/vanlig.

Hur menar du med sämre? Du får mindre träning av ryggen men den kan vara skonsammare just därför.

z_bumbi
2010-07-08, 08:23
Kronlyft kan vara ett alternativ. Jag förstår inte varför somliga är så rädda för att ta bort marklyft ur träningen, det är en bra övning men inget magiskt. Förresten, tränar du raka marklyft något? En kombination av rakmark och kronlyft kan säkert funka helt ok, borde täcka upp det mesta man får av vanlig mark.

+1

Upphöjda mark kan också vara en väg till att hitta en bättre markteknik, antingen genom att börja där det ser bra ut och sen minska höjden några centimeter per månad eller genom att man blir starkare och därför sen får lättare att köra vanliga mark.

Onigiri
2010-07-08, 09:00
Hur menar du med sämre? Du får mindre träning av ryggen men den kan vara skonsammare just därför.Menade om den tränade ryggen sämre/mindre än om man står smalt. Okej på så vis, bra att veta, tack :)

Mapa
2010-07-08, 14:54
Det är lite skillnad i vikt på er. Du väger typ dubbelt så mycket som TS.
Mina upplevelser är att många som är långa (och smala) har svårt att hålla vinklarna eftersom det blir svårt att få en bra startställning och ändå en smidig utväxling vid knäna.

och du här hälften så lång som TS, ändå kan du ge bra tips. i 90% av alla trådar som liknar denna så är tipset att TSen ska söka sig till en lyftarklubb. samma sak gäller nu imo. när han t.o.m tränar på ökk så borde han söka sig till SLarna.

mini
2010-07-08, 15:15
och du här hälften så lång som TS, ändå kan du ge bra tips. i 90% av alla trådar som liknar denna så är tipset att TSen ska söka sig till en lyftarklubb. samma sak gäller nu imo. när han t.o.m tränar på ökk så borde han söka sig till SLarna.

Ja, det är ett mycket bra tips. Särskilt som TS redan tränar på ÖKK. Det jag tyckte blev lite knepigt i ditt resonemang var att du säger att många bra markare är långa och visar en film på dig själv. Det var mest det jag funderade på. Du är inte bra i mark för att du är lång, utan kanske trots att du är lång, eller för att du är lång men tung så du "fyller ut" din kropp. Är du med på vad jag menar?

Mapa
2010-07-08, 16:12
Ja, det är ett mycket bra tips. Särskilt som TS redan tränar på ÖKK. Det jag tyckte blev lite knepigt i ditt resonemang var att du säger att många bra markare är långa och visar en film på dig själv. Det var mest det jag funderade på. Du är inte bra i mark för att du är lång, utan kanske trots att du är lång, eller för att du är lång men tung så du "fyller ut" din kropp. Är du med på vad jag menar?

jag förstår precis vad du menar. men jag läser så ofta om folk som säger jag är kass på böj och mark för jag är lång. de stämmer inte anser jag...

mini
2010-07-08, 16:14
jag förstår precis vad du menar. men jag läser så ofta om folk som säger jag är kass på böj och mark för jag är lång. de stämmer inte anser jag...

Det är ju bara att överbevisa dem. :)

zydar
2010-07-08, 17:36
ok. tyngdlyftaren... jag tror knappast de är ett benstyrkeproblem. antagligen dålig teknik. va säger han att du ska göra? sänka röven??....


aa typ. Men då är knäna ivägen istället ;) tycker jag aldrig får till det men ska väl ge det en chans.

Frågar er om hjälp nästa gång jag kör mark.

Mapa
2010-07-10, 20:05
va zydar nere på ökk idag kanske?

zydar
2010-07-11, 09:39
va zydar nere på ökk idag kanske?

aa, jag som körde bänk, svart håriga jäveln. ;)

Kanske borde sagt hej eller nånting.