handdator

Visa fullständig version : Nya tag, nytt system


Gizmo
2010-07-07, 18:36
Sist jag deffade gick det väl helt okej. Tappade en del fett (inte allt, därav deff nu igen) och denna gång hade jag tänkt mig testa något nytt.

Har senaste månaden kört på med Stronglifts 5x5 och det är detta program jag tänkt hålla mig till under deffen då jag trivs bra med 3 pass / vecka för tillfället. Kanske att man får anpassa det lite ifall det skulle bli för tungt med böj 3 gånger / vecka och 5x5 men det lär jag märka med tiden.

Nu till det som ska testas. Hört en hel del om periodisk fasta och läst en hel del (snurrig i skallen atm :Virro ). Gillar att testa saker och se hur kroppen reagerar och fungerar (självklart inget där man tar fysisk eller psykisk skada) som när überman metoden testades (sovschema), detta är dock ett helt annat ämne.

Nu tänkte jag helt enkelt höra med er vad ni anser om min plan!

Träning


3 helkroppspass / vecka (enligt stronglifts 5x5)
Cykeltur till och från jobbet var dag, totalt över 16km / arbetsdag


Kost

Tanken är som sagt var periodisk fasta. Hur jag ska lägga upp det och mellan vilka tider maten ska intas har jag inte bestämt mig än. Jobbar 8.30 - 16.30 cirkus och träning direkt därefter. Smartast blir väl att lägga målet runt 12.30 och sedan 8h framåt.

Därav får vi fram följande (här ska ni hoppa in och peta till vettig mat som jag kan ersätta mitt väldigt taskiga förslag med):

12.30 - 2 portioner makaroner (700kcal) + ett stekt ägg (~100kcal)
15.30 - 1 banan (102kcal) + knäckebröd (160kcal) med kaviar (86kcal)
18.00 - 1 proteindrink (152kcal)
19.30 - Middag: Kycklingfilé (200g, 209kcal), broccoli (200g, 58kcal), 1 portion makaroner (350kcal)


Denna måltid skulle isf lägga mig runt 800kcal under det jag behöver / dag (enligt uträkning nedan). Är detta för mkt eller rimligt underskott? Bör något läggas till, bytas ut osv? Har funderat på det där med kvarg men tycker inte det är någon höjdare (smakmässigt) men visst fan kan man tvinga i sig det, så farligt är det trots allt inte :)

Om mig

Är en pöjk på 21 år, 183cm lång och väger för tillfället 81kg. Tanken är att deffa bort bulan som återstår på magen (fick det mesta andra förra deff-perioden). Hur lång deff det rör sig om är svårt att uppskatta men målet ligger på 73kg. Har en våg där jag inte litar på fett% ett dugg men den håller sig iaf stabil dag för dag så man kan väl gå på det iaf (annars visar den ett snitt på 17.5% fett de senaste dagarna).

kcal / dag -> 66.5 + (13.75*81) + (5.003*183) - (6.775*21) = 1954.
Aktivitetsfaktorn? Enligt min träning kan man mäta den till 1.4? Isf resulterar det i 2735 kcal / dag.


Är det ett go-go program eller bör vi hjärntvätta mig totalt och trycka in lite vett i skallen på mig? :)

Nils.R
2010-07-07, 19:56
Jag får det där (väldigt snabbt grovräknat) till ~120g protein vilket är ganska så lite.
Istället för att skriva "portion" som du har gjort på makaronerna ta för vana att skriva saker och ting i gram istället, mkt lättare att ge råd då.
Sen underlättar det även om du skriver ut hur mkt totalt p/f/k det blir.
Sen kommer det tråkiga standardtipset: läs deffguiden om du inte redan gjort det.

bb X
2010-07-07, 20:05
Träningen är helt okej men kosten är usel tycker jag.

Lite protein, mycket kolhydrater, nästan inget fett.

Gizmo
2010-07-07, 20:14
Träningen är helt okej men kosten är usel tycker jag.

Lite protein, mycket kolhydrater, nästan inget fett.

några förslag på vad som kan vara lämpligt att trycka i sig? :)

bb X
2010-07-07, 20:17
några förslag på vad som kan vara lämpligt att trycka i sig? :)

Fler kycklingfilér, mindre makaroner(ev byta ut mot potatis), släng på 10g majonäs på någon av måltiderna ev OMega-3 tillskott om du inte föredrar fet fisk. :)