handdator

Visa fullständig version : Varning för kosttillskott från USA!


Eddie Vedder
2010-07-07, 14:35
De flesta på Kolo beställer förmodligen sina tillskott från etablerade svenska producenter och det kan vara klokt att fortsätta med.

Livsmedelsverket gick idag ut med en varning om amerikanska tillskott från bodybuilding.com med innehåll av otillåtna preparat.

Varning för kosttillskott som innehåller steroider

Ur nyhetsarkivet 2010-07-07

Ett amerikanskt internetföretag, bodybuilding.com, har dragit tillbaka 65 kosttillskott som innehåller steroider eller steroidliknande substanser. Den amerikanska myndigheten för livsmedelssäkerhet, FDA (Food and Drug Administration) varnar för att produkterna har exporterats till bland annat Sverige.

Hela texten finns här under och med en fullständig lista över preparaten i fråga:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Varning-for-kosttillskott-som-innehaller-steroider/

JuzupWilkosz
2010-07-07, 14:39
Juzup ser gemensamma nämnare igen: Stackers och massa kapslar. Samma elände som folk tar för att få en klassisk "boost".

bb X
2010-07-07, 15:05
Fatta snubbarna som blivit uber stora av vanlig whey protein :D

Onigiri
2010-07-07, 15:20
Det här har varit i luften förr va fast aldrig officiellt som nu? Att Amerikat har sina egna mirakelpiller och pulver som är otillåtet här i Sverige.

AmericanDragon
2010-07-07, 15:58
Det var ju en del produkter från Muscletech som innehöll pro-hormoner har jag för mig för några år sen. Kanske inte så relevant till detta som handlar om idag men :D

Crocker
2010-07-07, 16:03
http://www.bodybuilding.com/store/bioc/100wheyrdt.html :(

WHITEFOLKS
2010-07-07, 16:37
Crocker: Varför länkar du till den produkten? Den är inte med på listan?

Dessutom får du ju inte länka till andra webshoppar.

Ande
2010-07-07, 17:27
Man märker ju med på vissa att det är nå lur skit med dom :smash:

http://www.zupplements.com/store/images/axhyperdrol.jpg
http://www.nutraplanet.com/photos/14010/ultra_mass_stack_large.png
http://images.buzzillions.com/images_products/08/88/performance-anabolics-tri-methyl-x-60-capsules_3597911_175.jpg

Oxe
2010-07-07, 17:28
Läste nån kurs angående antidoping arbete, och det är i ganska många länder som det påträffats illegala eller tveksamma ämnen i kosttillskotten, Testerna var ju nåt år gamla inget svenskt märke mig veterligen åkt i nån större internationell koll.

Trevliga namn på produkterna man ser ju var dom inspirerats ifrån.

Är väldigt kinkig på tillskott just nu, handlar enbart av folk/företag jag verkligen litar på. Betalar bra mycket hellre nån krona extra för att vara säker på vad jag får i mig.

hugok
2010-07-07, 17:30
Vad är det för produkterde har grejjer i? Det kan ju knappast vara typ vassle eller eaa med tanke på att många som köper de produkterna går efter billigast pris och det lär dem ju inte ha om de smusslar ner hormoner.

Ande
2010-07-07, 17:33
Vad är det för produkterde har grejjer i? Det kan ju knappast vara typ vassle eller eaa med tanke på att många som köper de produkterna går efter billigast pris och det lär dem ju inte ha om de smusslar ner hormoner.

Dom skiter ju säkert i vad dom her det i, dom lägger bara till coolt namn och en cool burk så är det ju några jävla pantade jävlar som köper! :cool:

Fordon
2010-07-07, 17:50
30. Product: TREN 250 softgels


ja, det är ju som sagt svårt att veta när namnet inte ens hintar om att det skulle kunna vara nånting fishy i produkten.

RebelYell
2010-07-07, 18:04
30. Product: TREN 250 softgels


ja, det är ju som sagt svårt att veta när namnet inte ens hintar om att det skulle kunna vara nånting fishy i produkten.

Är du ironisk?

Fru_Flisa
2010-07-07, 18:40
Ifall de inte varit "öppna" med vad tillskotten innehåller så är det är för j-vligt mot de som handlat/handlar i god tro, bra att det uppmärksammas.

Pepz
2010-07-07, 19:26
flera av kostillskotten som går /har gått att få tag på i sverige från de stora leverantörerna

ex
Hyperdrol X2 - Anabolic Xtreme,
6-OXO/6-OXO extreme - ergopharm

osv

som vanligt använd inte kostillskott som lovar en massa för om det stämmer så är det doping ;)

Fordon
2010-07-08, 04:49
Är du ironisk?

Ja.

Lord
2010-07-08, 05:02
Läste nån kurs angående antidoping arbete, och det är i ganska många länder som det påträffats illegala eller tveksamma ämnen i kosttillskotten, Testerna var ju nåt år gamla inget svenskt märke mig veterligen åkt i nån större internationell koll.

Trevliga namn på produkterna man ser ju var dom inspirerats ifrån.

Är väldigt kinkig på tillskott just nu, handlar enbart av folk/företag jag verkligen litar på. Betalar bra mycket hellre nån krona extra för att vara säker på vad jag får i mig.

Stämmer säkerligen, har en polare som spelar handboll på såpass hög nivå att de inte får äta kosttillskott då risken att de köper fel och åker dit värderas högra än de positiva effekterna.

wreka
2010-07-08, 06:15
Är inte just det anledningen till att folk köper kosttillskott från USA mm? Alltså att man då lättare för tag på saker som inte är tillåtna i Sverige eller kanske tom i landet man importerar från? Trodde jag iaf, prisskillnaden kan ju bli netto förlust om tullen koller paketen + mindre roande leverans tid.

Eller var själva grejen med den här varningen att innehållet skiljer sig mycket från deklarerat innehåll?

Floddan
2010-07-08, 06:20
Är inte just det anledningen till att folk köper kosttillskott från USA mm? Alltså att man då lättare för tag på saker som inte är tillåtna i Sverige eller kanske tom i landet man importerar från? Trodde jag iaf, prisskillnaden kan ju bli netto förlust om tullen koller paketen + mindre roande leverans tid.

Eller var själva grejen med den här varningen att innehållet skiljer sig mycket från deklarerat innehåll?

Jag tror att den coola marknadsföringen på den de amerikanska kosttillskotten bidrar en del. Titta bara för hur förpackningar till tillskotten ser ut, kan nog göra ett och annat gasplinne våta.

macsacre
2010-07-08, 06:32
Den här tråden är ju som reklam för de som vill bygga muskler snabbt och effektivt ju. Dumt att lägga upp den så här öppet.

Floddan
2010-07-08, 06:40
Den här tråden är ju som reklam för de som vill bygga muskler snabbt och effektivt ju. Dumt att lägga upp den så här öppet.

Jaja, låt dom käka sina jävla tillskott om de har så bråttom då.. Jag menar har de den inställningen att de köper amerikanska tillskott för att kanske få i sig anabola så är de ju fel ute ändå.

Men denna tråd är ju bra för alla som trots allt vill undvika att få i sig massa skit.

Maod
2010-07-08, 08:01
Den här tråden är ju som reklam för de som vill bygga muskler snabbt och effektivt ju. Dumt att lägga upp den så här öppet.

LOL. Dumt att varna för steroider?

Eddie Vedder
2010-07-08, 08:13
Den här tråden är ju som reklam för de som vill bygga muskler snabbt och effektivt ju. Dumt att lägga upp den så här öppet.

Du tycker inte att ett pressmeddelande från en statlig myndighet redan är öppet nog? Visst är det kul att du håller Kolozzeum högt men SÅ inflytelserika på svenska folket är vi nog inte att vi ska undvika att nämna saker som statliga mndigheter öppet går ut och informerar om.

Ande
2010-07-08, 11:24
Du tycker inte att ett pressmeddelande från en statlig myndighet redan är öppet nog? Visst är det kul att du håller Kolozzeum högt men SÅ inflytelserika på svenska folket är vi nog inte att vi ska undvika att nämna saker som statliga mndigheter öppet går ut och informerar om.

+1 :hbang:

Börje H
2010-07-08, 11:58
Har en polare som spelar handboll på såpass hög nivå att de inte får äta kosttillskott då risken att de köper fel och åker dit värderas högra än de positiva effekterna.

Bra initiativ. Skall man vara helt säker så är det det allra bästa.

Den här tråden är ju som reklam för de som vill bygga muskler snabbt och effektivt ju. Dumt att lägga upp den så här öppet.

Ingen har väl sagt att du bygger muskler snabbt och effektivt. Tillskotten är förorenade så att du riskerar att åka dit, snabbt och effektivt, om du blir testad.

frong
2010-07-08, 12:58
Dom drog ju dock tillbaka produkterna -09, varnar dom nu ändå för att det säkert finns liknande?

stridis
2010-07-08, 13:03
Ca 50 av dem förstår man är doping på grund av att namnet. Vidare så låter Nasty mass och vissa andra så skumt att man nog skulle tänka både en och två gånger.

Kosttillskottbranschen där borta behöver städas upp rejält.

kjell33
2010-07-08, 13:04
Dom drog ju dock tillbaka produkterna -09, varnar dom nu ändå för att det säkert finns liknande?

Du får skilja på företaget och fda.

Ondskapelsen
2010-07-08, 13:16
Kosttillskottbranschen där borta behöver städas upp rejält.

Absolut. Dock så kommer det nog med ett pris. Ett ekonomiskt sådant.
Och jag tror inte dem har samma genomgående kultur till ren idrott för "amatörer" som vi har?
Folk kanske helt enkelt ser mellan fingrarna eller vill ha lite andra preparat i sina tillskott på andra sidan vattnet?

Vad vet jag.

Pepz
2010-07-08, 14:52
Den här tråden är ju som reklam för de som vill bygga muskler snabbt och effektivt ju. Dumt att lägga upp den så här öppet.

dagens lågvattenmärke.

så du menar att dopingjourens hemsida egentligen gör reklam för steroider?

qqq111
2010-07-08, 17:08
http://www.slv.se/upload/dokument/nyheter/2010/product_listing.pdf

Hela listan

Wargher
2010-07-08, 19:46
Kan de inte skriva exakt vilka ämnen som är otillåtna, eller menar dom att det är spetsade varor?
Finns ju en hel del i den där pdf:n som är lugnt som t.ex grönt te, havre, rosenrot, peppar, druvskal, zink, magnesium, b6, blomkål, mjölktistel mm.

BB.com kör med DHL nu förtiden så nu sparar man ändå inga slantar när dollar kursen är låg.
Dom kör ju allt genom tullen, förr kunde man slippa tull, moms och speditionsavgift om man valde det billigaste fraktsättet.