handdator

Visa fullständig version : Äta mycket matfett


cero
2010-07-07, 14:32
På morgorna brukar jag kasta ner ganska rejäla bitar matfett (i detta fall margarin) a lá 25-50g tillsammans med ett par ägg. Efter lite tänkande så säger min outbildade hjärna att detta kanske inte är särskilt bra för hälsan, speciellt när man äter mer matfett under dagen. Vad säger ni?

mikaelj
2010-07-07, 14:36
Det är helt riktigt. Ät smör istället.

cero
2010-07-07, 14:56
Vad är det för skillnad på smör och margarin som gör det mindre farligt?

WHITEFOLKS
2010-07-07, 15:04
Större chans att du får dålig fördelning/Balans på ditt fettintag med margarin.

Mättat fett som t.ex. smör är mer "neutralt".

Om jag nu inte minns fel men då tar det inte många sekunder innan jag blir rättad :D

mikaelj
2010-07-07, 15:05
Margarin: för mycket omega-6; härdat fett.

cero
2010-07-07, 15:06
Okej, ungefär hur mycket smör kan man kasta i sig på en dag utan att oroa sig då?

WHITEFOLKS
2010-07-07, 15:14
Om du får plats med det i din "kcalbudget" och har alla näringsbehov tillfredställda så finns det nog ingen direkt övre gräns.

Smör är inte farligt.

cero
2010-07-07, 15:16
Asså? Tackar för svaren! :hbang:

mikaelj
2010-07-07, 15:26
http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010/3/18/sat-fat-or-pufa-which-one-do-you-fear.html

mikaelj
2010-07-07, 15:37
Fredrik Nyström: Mättat fett är bra. http://www.youtube.com/user/eenfeldt#p/a/97EDF732E85900F3/0/7CioV12LYv8

Tolkia
2010-07-07, 15:40
Om du får plats med det i din "kcalbudget" och har alla näringsbehov tillfredställda så finns det nog ingen direkt övre gräns.
+1. Det centrala är hur mycket man förbrukar. Hjärt- och kärlsjukdomar som ibland sammankopplas med hög konsumtion av matfett är också väldigt, väldigt starkt korrelerade till övervikt. Fett som förbrukas bidrar inte till åderförfettning/åderförkalkning/vad man nu vill kalla det (något som ibland missas).

Scratch89
2010-07-07, 15:41
Smör är dessutom mycket godare, men kostar dubbelt så mycket. Vardagslyxa till det!

WHITEFOLKS
2010-07-07, 15:47
Skulle gissa att även kokosfett (silverpaketet) går bra att steka i.

stafh
2010-07-07, 15:53
Vad säger ni?
Jag säger att det beror på resten av din kost.

Margarin: för mycket omega-6; härdat fett.
Om det är för mycket omega 6 beror som sagt på resten av kosten. Vad är det för fel på härdat fett? Trodde du gillade mättat fett.

+1. Det centrala är hur mycket man förbrukar. Hjärt- och kärlsjukdomar som ibland sammankopplas med hög konsumtion av matfett är också väldigt, väldigt starkt korrelerade till övervikt. Fett som förbrukas bidrar inte till åderförfettning/åderförkalkning/vad man nu vill kalla det (något som ibland missas).
Hmm... Äter man mycket fett är nog risken rätt liten att man bränner upp allting direkt utan att det buffras.


edit* själv skulle jag slå ett slag för olivolja eller rapsolja.

mikaelj
2010-07-07, 15:59
Om det är för mycket omega 6 beror som sagt på resten av kosten.

Beror på om du tror att det är balans o-6/o-3 eller absolut mängd. Fleromättat fett är högst oxidativt; om du inte tror mig är du välkommen att glömma lite trassel i en burk linolja...

Vad är det för fel på härdat fett? Trodde du gillade mättat fett.

Korrläsning much? Härdat != mättat.

Tolkia
2010-07-07, 16:04
Korrläsning much? Härdat != mättat.
Härdat fett = mättat (annars skulle det inte vara fast). Däremot är allt mättat fett inte härdat (behöver jag säga smör ...?). Resonemanget går bara åt ena hållet.

stafh
2010-07-07, 16:06
Beror på om du tror att det är balans o-6/o-3 eller absolut mängd. Fleromättat fett är högst oxidativt; om du inte tror mig är du välkommen att glömma lite trassel i en burk linolja...
Vill man vara sån så kan man ju alltid balansera upp med antioxidanter om man skulle vilja det. Eller så skiter man i att ha i 30 gram extra fett i frukosten helt och hållet.


Korrläsning much? Härdat != mättat.
Jo, per definition. Jag förmodar att du syftar på delvis härdade fetter (transfett t.ex.) som inte finns i nämnvärda mängder i margarin.

mikaelj
2010-07-07, 16:11
"nämnvärda mängder" kontra "inte alls" (eller ja, i den naturliga bra formen CLA, i smör)

cero
2010-07-07, 16:33
Jag säger att det beror på resten av din kost.

Kosten är helt vanlig igentligen, husmanskost typ. Grönsaker, kött, potatis/pasta/ris, frukt, mejeriprodukter i princip. Tyvärr äter jag nästan aldrig fisk, blir att köpa omega3 tabletter snart.

Eddie Vedder
2010-07-07, 17:36
Härdat fett = mättat (annars skulle det inte vara fast).

Fastheten är just på grund av härdningen, inte att fettsyran blir mättad. Fortfarande omättat fett men med livsmedelskemiska egenskaper som mer liknar det mättade. Men dubbelbindningen är ju kvar.

Doctor Snuggles
2010-07-07, 17:45
Härdat fett = mättat (annars skulle det inte vara fast). Däremot är allt mättat fett inte härdat (behöver jag säga smör ...?). Resonemanget går bara åt ena hållet.

Om du ska göra logiska poänger så är det bra att ha terminologin rätt.
Skilj på "lika med" och "är". Härdat fett är inte lika med mättat fett. Däremot är härdat fett mättat.

Sverker
2010-07-07, 18:30
Fastheten är just på grund av härdningen, inte att fettsyran blir mättad. Fortfarande omättat fett men med livsmedelskemiska egenskaper som mer liknar det mättade. Men dubbelbindningen är ju kvar.


Du beskriver omättade fettsyror i transformen, dvs transfett.
Härdar man fett får man mättat fett.

Jag TROR att de flesta svenska margarintillverkarna tillverkar margarin med mycket låga halter transfett.

stafh
2010-07-07, 18:36
Fastheten är just på grund av härdningen, inte att fettsyran blir mättad. Fortfarande omättat fett men med livsmedelskemiska egenskaper som mer liknar det mättade. Men dubbelbindningen är ju kvar.

Hmja, härdningen medför ju färre dubbelbindningar (= mer mättat) vilket medför fastare konsistens. Så jo, fastheten är på grund av att fettsyran blir (mer) mättad.

Tolkia
2010-07-07, 22:24
Om du ska göra logiska poänger så är det bra att ha terminologin rätt.
Skilj på "lika med" och "är". Härdat fett är inte lika med mättat fett. Däremot är härdat fett mättat.
Du har rätt och jag får skämmas.

I övrigt vill jag bilda klubb med stafh och Sverker här.

Eddie Vedder
2010-07-07, 23:47
Hmja, härdningen medför ju färre dubbelbindningar (= mer mättat) vilket medför fastare konsistens. Så jo, fastheten är på grund av att fettsyran blir (mer) mättad.

Du har rätt och jag får skämmas.

I övrigt vill jag bilda klubb med stafh och Sverker här.

Jag kan ha fel. Min uppfattning är att härdningen vänder på vätemolekylerna (?) så att fetssyran blir rak och mer stabil. Men inte att dubbelbindningen upphör.

72833

Sverker
2010-07-08, 07:47
Vid härdning med vätgas kommer vätgasen i första läget att bilda en intermediär som bryter dubbelbindningen och fettsyran kan vrida sig till transformen. Från detta läge kan antingen väteatomerna permanent binda till kolen och skapa enkelbindningen, eller så kan väteatomerna elimineras och lämna fettsyra. Kvar finns dubbelbindningen i transformen.

Det som styr ifall väteatomena fäster eller elimineras är beroende på vätgastrycket, temperaturen ,hur vätena uppträder på katalysatorytan osv, osv. Finns alltså gott om möjligheter att styra reaktionen.




Lite försiktigt...din bild stämmer nog inte... tror jag. Kolet nr 2 från vänster har fem bindningar och syrena på båda sidorna har tre bindningar. Du har alltså någon mystisk intermediär på bilden.

dannegavle
2010-07-08, 09:28
Finns det nån skillnad mellan margarin och margarin? Själv steker jag mina ägg i Bregott, hur står sig det i förhållande till smör?

mikaelj
2010-07-08, 09:30
Bregott är 80% smör och 20% rapsolja för bredbarhetens skull.

Eddie Vedder
2010-07-08, 09:33
Finns det nån skillnad mellan margarin och margarin? Själv steker jag mina ägg i Bregott, hur står sig det i förhållande till smör?

Margarin är olja som genom olika behandlingar ochtillsatser får en mer smörliknande form. Ett försök till smörersättning som är billigare att producera. Man förestrar fetterna och skapar den fettsammansättning man vill ha och därefter fixar man till strukturen och färgen, smaken etc. på andra vis. Bra/dåligt tvistas det väldigt om och det är svårt att säga i dagsläget. Jag tror i alla fall att OM någon är nyttigare än den andra så är det smöret.

Bregott är en matfettsblandning, grädde och rapsolja.

Alfred Nobel
2010-07-08, 13:55
Korrläsning much? Härdat != mättat.

Du kan inte förvänta dig att alla förstår programmeringsspråk Mikael :D

cero
2010-07-08, 15:32
Hur är det att äta mycket rapsolja? Blir det likt att äta mycket margarin?

Eddie Vedder
2010-07-08, 15:35
Hur är det att äta mycket rapsolja? Blir det likt att äta mycket margarin?

Nej de är inte helt jämförbara. Fettsammansättningen kan tänkas vara hyfsat lik men jag tycker fortfarande inte de ska jämföras rakt av.

Använd smör när du ska steka och göra sås t.ex. Använd rapsolja om du gör t.ex. en dressing.

cero
2010-07-08, 15:54
Okej, kan hända att det åker i en del rapsolja i maten/drinkarna ibland, så det vore bra och veta om man borde vara lite försiktig kanske.

Eddie Vedder
2010-07-08, 15:57
Okej, kan hända att det åker i en del rapsolja i maten/drinkarna ibland, så det vore bra och veta om man borde vara lite försiktig kanske.

Om man vill göra det mycket enkelt för sig och väljer att basera sitt fettintag på smör, en viss mängd rapsolja och sedan äter fet fisk ett par dagar i vekcan och kanske tar 2-3 kapslar fiskolja de andra dagarna tror jag fettintaget blir ganska balanserat.

Ägg är ju aldrig fel heller.;)

Seb74
2010-07-08, 15:58
Eh, är inte grädde rätt mycket godare än rent smör?
Mer vitaminer och sånt med skulle jag tippa, plus en gnutta protein :)
Visst, ibland ramlar det ur nån stor klump ur paketet vilket är lite äckligt men det är ju bara att svälja :D

cero
2010-07-08, 16:21
Om man vill göra det mycket enkelt för sig och väljer att basera sitt fettintag på smör, en viss mängd rapsolja och sedan äter fet fisk ett par dagar i vekcan och kanske tar 2-3 kapslar fiskolja de andra dagarna tror jag fettintaget blir ganska balanserat.

Ägg är ju aldrig fel heller.;)

Bra svar, tack!

stafh
2010-07-08, 16:26
Förstår inte riktigt varför man ska basera sitt fettintag på smör det bästa man kan säga om det är att det inte är farligt? Skulle vara smaken då...

cero
2010-07-08, 17:00
Förstår inte riktigt varför man ska basera sitt fettintag på smör det bästa man kan säga om det är att det inte är farligt? Skulle vara smaken då...

Vad tycker du man ska basera det på då?

Sverker
2010-07-08, 17:13
Att äta för mycket fleromättat fett är inte bra.
Behöver man mycket energi är vilket mättar eller omättat fett som helst säkert ett bra alternativ. Mest omättad och minst fleromättad är olivoljan. Funkar bra till dressingar.
Vill man steka så är ett mättat fett bra. Vill man också ha ett fett som ger struktur på maten som t e x något klister på mackan blir smör bra.

Seb74
2010-07-08, 17:55
Mest omättad och minst fleromättad är olivoljan. Funkar bra till dressingar.


Rapsolja har dock mycket bättre omega-3/omega-6 ratio.
Och nästan lika mycket mättat och omättat.
Smakar skit dock, men vafan, lite får man offra sig när man shottar :)

pragmatist
2010-07-08, 18:06
Rapsolja har dock mycket bättre omega-3/omega-6 ratio.
Och nästan lika mycket mättat och omättat.
Smakar skit dock, men vafan, lite får man offra sig när man shottar :)

Fast om man får sitt omega-3 från fisk (en mycket bättre källa) så är det smartare att försöka hålla ner intaget av fleromättat i övrigt, och då är olivolja bättre än rapsolja. Bäst är väl makademianötolja egentligen, men det kostar ju en arm och ett ben.

stafh
2010-07-08, 21:18
Vad tycker du man ska basera det på då?
Sitt behov?

Att äta för mycket fleromättat fett är inte bra.
Behöver man mycket energi är vilket mättar eller omättat fett som helst säkert ett bra alternativ. Mest omättad och minst fleromättad är olivoljan. Funkar bra till dressingar.
Vill man steka så är ett mättat fett bra. Vill man också ha ett fett som ger struktur på maten som t e x något klister på mackan blir smör bra.
Vad säger du om solrosolja med hög oljesyrahalt (70-80%)?

Och varför inte steka i olivolja? Så länge man inte steker länge på hög värme borde det vara lugna puckar.

Sverker
2010-07-09, 07:56
Vad säger du om solrosolja med hög oljesyrahalt (70-80%)?


Visste inte att växtförädlingen kommit så långt med solros. Bytt ( nästan ) all linolsyra mot oljesyra.

Jag ser ingen direkt nytta med det. Finns sojaolja och rapsolja som på samma sätt fått lägre halter av de fleromättade fettsyrorna och säljs som oxidationsstabila;) Alla dessa oljor är smaklösa eller neutrala i smaken.
Eftersom jag själv inte vräker i mig oljor föredrar jag rapsoljan som dem är eller i flytande stekmargarin.