handdator

Visa fullständig version : Fördel med helkropps ?


sp123ltd1
2010-07-07, 14:32
Hejsan:)

Jag undrar om det finns någon fördel att köra helkroppspass jämfört med 2 eller 3 split? Eller är det från person till person vilket som är bäst?

Sjoba
2010-07-07, 14:37
Tycker bara det blir alldeles för hög total volym på passet om man kör helkropp.

Men visst, tanken är väll att man ska kunna hålla en hög frekvens utan att behöva träna så ofta.

tobe
2010-07-07, 14:41
Helkropp:
Om du missar o köra en dag så fuckar det inte upp din vecka nämnvärt som det gör med en splitt därför föredrar jag det.

Du hinner träna en muskelgrupp flera ggr per vecka, men förmodligen inte lika hårt om du kör helkropp.
Om det är bra eller dåligt är en annan fråga som jag inte har ett svar på.

sp123ltd1
2010-07-07, 14:43
Helkropp:
Om du missar o köra en dag så fuckar det inte upp din vecka nämnvärt som det gör med en splitt därför föredrar jag det.

Du hinner träna en muskelgrupp flera ggr per vecka, men förmodligen inte lika hårt om du kör helkropp.
Om det är bra eller dåligt är en annan fråga som jag inte har ett svar på.
åker bort rätt ofta så det är ju en fördel med helkroppspass. Det finns ingen studie gjorde på detta då? Har sökt men hittar ingen:(

don ramon
2010-07-07, 14:53
Om du bara är 15 år så har du väldigt många år på dig att prova både det ena och det andra. Prova vad du själv tycker mest om. Du har antagligen 50 år kvar av styrketränande om inte mer framför dig.

Pjotor
2010-07-07, 14:55
Jag ser fördelar för de som vill styrketräna som komplement till annan träning, eller som inte kan träna mer än upp till två gånger i veckan.

Nackdelar som jag ser är att det är knöligt att göra program som både täcker in hela kroppen och tillåter att man kan hålla tillräckligt hög intensitet för att ge bra träningseffekter.

mangs
2010-07-07, 16:08
Detta är vad jag anser

Fördelar:
Kan köra igenom kroppen flera gånger på en och samma vecka
Större möjlighet till att kombinera flera set med olika ingående muskler vilket gör passen mer tidseffektiva (intensitivitet).
Mindre träningsvärk.
Ett uteblivet pass "fuckar" inte upp hela träningsveckan.
Konstant muskeltonus
Jag har upplevt ökad hypertrofi (tillväxt).
Jag tillåts köra högre totalvolym under veckan.

Nackdelar:
Jobbigt som fan att köra slut hela kroppen på ett enskilt pass (ofta orken eller CNS som sätter stopp före) (fysiskt).
Du kommer aldrig eller sällan köra helt slut på en muskel då du vet att du skall köra den igen om 2dagar (mentalt).
Passen kan bli långa om du vill köra igenom allt grundligt.
Svårare att uppnå maxstyrka då det är svårt att maximera insatsen flera gånger om varje pass och för olika muskelgrupper.
Man får springa runt i hela gymmet och ta upp flera maskiner/bänkar whatever.



Jag skulle säga att helkropps/halvkroppspass passar bra för den stora massan men om man vill optimera efter maximal styrkeutveckling i en eller flera muskelgrupper eller om man ligger på en väldigt hög nivå så känns det som att mer avancerade splittar är att föredra.

Starlight
2010-07-07, 17:21
Det som snake skriver längst ner i denna tråd tycker jag passar in bra här. http://forum.body.se/showthread.php?t=45585&page=2

Slartibartfast
2010-07-07, 21:40
Tränar man mer än en gång i veckan ser jag inga fördelar med helkroppsträning.

gastutan2
2010-07-07, 23:07
Om du bara är 15 år så har du väldigt många år på dig att prova både det ena och det andra. Prova vad du själv tycker mest om. Du har antagligen 50 år kvar av styrketränande om inte mer framför dig.

så han ska träna styrketräna när han är 65? inget att rekommendera imo.

Pelle2
2010-07-07, 23:18
så han ska träna styrketräna när han är 65? inget att rekommendera imo.

:confused::confused:

malleman
2010-07-07, 23:24
så han ska träna styrketräna när han är 65? inget att rekommendera imo.

Det är nyttigt att styrketräna hela livet!

CrazyJoeDavola
2010-07-07, 23:36
så han ska träna styrketräna när han är 65? inget att rekommendera imo.

OFC.. och förhoppningsvis är man då en glad nybliven pensionär och kan spendera stor del av sin tid på gymmet :)

Tolkia
2010-07-08, 04:56
så han ska träna styrketräna när han är 65? inget att rekommendera imo.
Jo.

z_bumbi
2010-07-08, 07:22
så han ska träna styrketräna när han är 65? inget att rekommendera imo.

Jo i högsta grad.

Jobbigt som fan att köra slut hela kroppen på ett enskilt pass (ofta orken eller CNS som sätter stopp före) (fysiskt).
Du kommer aldrig eller sällan köra helt slut på en muskel då du vet att du skall köra den igen om 2dagar (mentalt).
Passen kan bli långa om du vill köra igenom allt grundligt.
Svårare att uppnå maxstyrka då det är svårt att maximera insatsen flera gånger om varje pass och för olika muskelgrupper.


Det finns ingen anledning att köra slut på hela kroppen eller att köra maximala insatser för alla övningar varje pass (eller ens varje vecka) om man kör helkroppspass. Helkroppspass används också framgångsrikt av en rad styrkelyftare på relativt hög nivå och det funkar alltså bra för att maximera styrkan.

HMB
2010-07-08, 07:42
Tränar man mer än en gång i veckan ser jag inga fördelar med helkroppsträning. 5x5 har fungerat bra för rätt många, det är i princip helkroppsträning.

pragmatist
2010-07-08, 07:50
En ytterligare fördel är att det är lättare att passa in helkroppsövningar typ stöt, man behöver inte hålla på och noja om vilka övningar som hör hemma på vilka pass och att muskelgrupper ska "krocka" när man tränar dem dagarna efter varandra o.s.v. Ju mer man splittar desto större problem får man med sånt.

King Grub
2010-07-08, 07:50
så han ska träna styrketräna när han är 65? inget att rekommendera imo.

Det är viktigare och viktigare ju äldre man blir. Man har sett dramatiska styrkeökningar, förbättringar av livskvalitet och minskad fallrisk hos 90+åringar som börjat styrketräna.

mangs
2010-07-08, 08:16
Det finns ingen anledning att köra slut på hela kroppen eller att köra maximala insatser för alla övningar varje pass (eller ens varje vecka) om man kör helkroppspass. Helkroppspass används också framgångsrikt av en rad styrkelyftare på relativt hög nivå och det funkar alltså bra för att maximera styrkan.


Nej självklart måste man även ta det lite lugnt och periodisera trots helkroppsupplägg men jag har svårt att köra på halvfart och även om jag kör 90% så kommer ett helkroppspass där jag kör igenom allt på 90% kännas tyngre än en snällare split.

Jag vet att att man kan lägga upp det hela bättre men det är i alla fall så jag upplever det.

Jag är inte så insatt i exakta träningsupplägg för SLare men jag har personligen problem att köra ett pass där jag måste lägga full fokus på mer än någon enstaka övning. Dvs, går jag in med fult fokus för att kunna lyfta maximalt tungt i bänkpress har jag svårt att ladda om och göra samma sak för knäböj en stund senare på passet. jag har däremot märkt att så fort det inte handlar om singlar och lågreps väldigt nära 1RM så fungerar det mycket bättre. Då kan jag gå från en övning med mycket kort vila och prestera i nästa övning.


Jag tycker dock fortfarande att köra igenom hela kroppen på ett pass är lite väl jobbigt och jag föredrar istället att köra halvkroppspass 4 gånger i veckan och ser då till att varje muskelgrupp får två omgångar. Det tillåter mig att köra närmre max med högre totalvolym under veckan. Dvs ajg kombinerar de fördelar jag själv finner i splittar med helkroppspass.