handdator

Visa fullständig version : hårda/Uthålliga muskler


samdjy
2010-07-07, 11:07
Håller på med boxning och undrar hur man får hårda/Uthålliga muskler
asso att man kan slå på musklerna så dem skyddar så man inte får lika ont

*flex*

Mineur
2010-07-07, 11:11
fortsätt träna boxning och härda kroppen?


när jag gick i karate som yngre, efter 3år var man halvt odödlig rent fysiskt kändes det som, man vart sten hård till kroppen ^^

Langster
2010-07-07, 11:30
Håller på med boxning och undrar hur man får hårda/Uthålliga muskler
asso att man kan slå på musklerna så dem skyddar så man inte får lika ont

*flex*

Snackar du om härdning? Det är inte specifikt en träningsmetod, det handlar om att vänja kroppen vid smärta och att utstå det.
När jag tränade Kung Fu körde vi härdning i princip varje träningspass och ja, man tålde mer och kunde ta mycket mer stryk utan att bry sig efter ett tag.
Om det handlar om att vävnaden blev starkare på något sätt, att man lär sig ignorera smärta eller att smärtimpulserna blev avtrubbade i området som härdades vet jag inte. Jag gissar på det sistnämnda, trots att vävnaden faktiskt blev... förändrad... på de härdade ställena, de förhårdnaderna har försvunnit nu, men jag känner fortfarande inte lika mycket smärta där som innan den träningen.

Jag tror dock inte att härdning är något som är särskilt givande att hålla på med egentligen. Som boxare kommer du att få tillräckligt med stryk för att med tiden lära dig att ignorera smärtan under träningarna ändå och i en match känner man inte direkt smärta ändå.

samdjy
2010-07-07, 11:35
När jag tränade Kung Fu körde vi härdning i princip varje träningspass

.


Hur gjorde ni ungefär om du kommer ihåg:)

JuzupWilkosz
2010-07-07, 11:40
Det här en klassisk Kung Fu-härdning! Dvs man sparrar mot luften för att bygga upp en bubbla som skyddar en mot omgivningen.
Tror alla ninjor respektive Lange ägnat sig åt denna typ av sommarträning.
Ma2wT4l-Fyw

Langster
2010-07-07, 12:09
Hur gjorde ni ungefär om du kommer ihåg:)

Övningarna bestod oftast av att man två och två stod och slog enligt ett mönster på de delar som skulle härdas. I asiatisk kampsport används ju underarmar och smalben mycket till blockeringar och sparkar osv, så det var främst det som härdades. Knappast till stor hjälp för en boxare.
Jag blev dock mycket mer tålig över hela kroppen av kampsportsträningen, det beror antagligen på en mängd saker, t.ex att jag blev mer vältränad, att jag sysslade med en sport där man fick ta mycket stryk överlag och att jag helt enkelt blev van.

Om du fortsätter med boxning så kommer du att tåla mer till slut, du behöver ingen specifik träning i att tåla smärta. Du kommer att lära dig att det inte är farligt när det gör lite ont. Jag tror att det är rädsla för smärta och skada som får nybörjare att rygga tillbaka mer än att det faktiskt gör mycket mer ont på dem än en som är van vid smärta.
Det du behöver lära dig är att inte bli rädd för smärta, aldrig rygga tillbaka oavsett hur ont det gör eller hur ont du än tror att det kommer att göra. Som fighter ska man ALLTID FRAMÅT, det ger ett enormt psykologiskt övertag, och det är det man vinner på, att visa rädsla och backa kommer däremot bara att resultera i MER smärta.

Man måste liksom få inställningen att man själv är grym och kan ta motståndarens jävla kärringslag. Så enkelt är det.

Ondskapelsen
2010-07-07, 12:14
jag har för mig att dom förklarar detta lite ytligt i något avsnitt av Fight Quest.
Minns inte vilken episod, men har för mig att det var när dem skulle "härda" skenbenen. Så dom sparkade på några jävla träd och skit så nerverna "dog?" eller iaf avtrubbades typ.
Vet inte hur pass det är applicerbart på diverse andra extremiteter som armarna däremot.

samdjy
2010-07-07, 12:18
Övningarna bestod oftast av att man två och två stod och slog enligt ett mönster på de delar som skulle härdas. I asiatisk kampsport används ju underarmar och smalben mycket till blockeringar och sparkar osv, så det var främst det som härdades. Knappast till stor hjälp för en boxare.
Jag blev dock mycket mer tålig över hela kroppen av kampsportsträningen, det beror antagligen på en mängd saker, t.ex att jag blev mer vältränad, att jag sysslade med en sport där man fick ta mycket stryk överlag och att jag helt enkelt blev van.

Om du fortsätter med boxning så kommer du att tåla mer till slut, du behöver ingen specifik träning i att tåla smärta. Du kommer att lära dig att det inte är farligt när det gör lite ont. Jag tror att det är rädsla för smärta och skada som får nybörjare att rygga tillbaka mer än att det faktiskt gör mycket mer ont på dem än en som är van vid smärta.
Det du behöver lära dig är att inte bli rädd för smärta, aldrig rygga tillbaka oavsett hur ont det gör eller hur ont du än tror att det kommer att göra. Som fighter ska man ALLTID FRAMÅT, det ger ett enormt psykologiskt övertag, och det är det man vinner på, att visa rädsla och backa kommer däremot bara att resultera i MER smärta.

Man måste liksom få inställningen att man själv är grym och kan ta motståndarens jävla kärringslag. Så enkelt är det.



Okej tack så mycket

samdjy
2010-07-07, 12:19
jag har för mig att dom förklarar detta lite ytligt i något avsnitt av Fight Quest.
Minns inte vilken episod, men har för mig att det var när dem skulle "härda" skenbenen. Så dom sparkade på några jävla träd och skit så nerverna "dog?" eller iaf avtrubbades typ.
Vet inte hur pass det är applicerbart på diverse andra extremiteter som armarna däremot.

okej