handdator

Visa fullständig version : Förbättra självförtroendet?


Gizmo
2010-07-07, 09:05
Började köra stronglifts 5x5 program för lite över en månad sedan. Har följt detta slaviskt (velat lägga till lite övningar men denna gång bestämde jag mig för att göra exakt som programmet sa. Jag har märkt att muskelmassan och styrkan är tillbaks till den nivå (kanske även en liten bit över :D ) som jag hade när jag slutade träna friidrott för ca 2 år sedan. Dock återstår det stora problemet fortfarande, magen.

Jag har fått lite stramare mage under denna period på en månad men det är fortfarande en liten ful utbuktning i lägre delarna av magen som jag tidigare haft problem med men då så minimalt så det har knappt varit synbart. Detta är dock inte fallet nu utan jag själv uppfattar den som överdrivet stor och vet att även tösen håller med även om hon tycker jag överdriver det en hel del.

Just den lägre delen av magen irriterar mig. Dessutom ser min hållning förjävlig ut tack vare den lilla bula som återstår på magen. Detta är något jag verkligen vill bli av med och idag gick jag i banor om att jag kanske skulle ta och börja deffa för att försöka få bort "kullen". Nu har jag kommit igång med träningen seriöst och känner att det kanske skulle ge lite denna gång då det sist gick ner i vikt men fettmassan runt magen förändrades inte mycket.

Frågan är nu, bör jag satsa på en månads deffning, köra vidare på programmet 5x5, 3 dagar / vecka + ~1.6 mils cykel / vardag och lägga mig på > 500 kcal underskott / dag? Eller ni rekommenderar att jag fortsätter med programmet i ca 2 månader till innan jag ger mig på att deffa för att trimma till magen som jag vill ha den?

Har problem och velar fram och tillbaks och allt resulterar i problemområdet runt magen. Det är tanken på att jag vet att där finns fett som funnits där ett tag nu. Skillnad hade det varit om man bulkat och fått lite fett runt magen, då hade man iaf vetat att det inte är gammalt fett som man haft länge och inte lyckats bli av med. Denna tanke sänker motivationen en aning.

Så vad säger ni? Bör jag bita ihop eller ta en månad där jag försöker hålla mig på samma vikt (inte öka i vikt för vart pass då det inte kommer vara möjligt), deffa och förhoppningsvis få en mage jag kan leva med?

Kaluah
2010-07-07, 09:47
Är inte väldigt aktiv på kollo, använder mig av det i inspirationssyfte något som fungerar alldeles utmärkt, speciellt intresant tycker jag diskussioner rörande olika former av styrketräning är.

Kör själv 5*5 periodvis med väldigt lyckat resultat för min träning i övrigt, och utifrån min erfarenhet bör du nog tänka om när det gäller att "deffa" under 5*5, jag själv har personligen svårt att få i mig tillräckligt med mat under denna period! och efter att ha kört fem perioder av 5*5 vet jag att åtminstonde för min del är maten oerhört viktig under just denna period, överskott skulle jag rekomendera, inte underskott

kjell33
2010-07-07, 10:03
Hänger ditt självförtroende på en buktande mage så kanske det är andra saker du bör jobba på.

Allmänt sett så tycks det som om koloiter överdriver sina brister när man väl får se bilder.

BobaFett
2010-07-07, 10:04
Ska du börja deffa efter att ha tränat i en månad? :smash:

Du kan deffa nu, men efter en deff så är man mer benägen att lägga på sig fett vid en viktuppgång så det är bättre att stå ut.

Hade jag varit du så hade jag bara kört på ett tag och deffat inför nästa sommar i stället.

Gizmo
2010-07-07, 10:04
Tanken är ju självklart inte att fortsätta öka i vikt för vart pass utan kanske tom gå ner lite i vikt (iaf i böj så att benen inte får för mkt stryk var vecka). Frågan är lite mer om det är ett bra program att köra vidare på även under deff eller man kanske ska ändra till mindre sets eller ett helt nytt program. Hade nämligen tänkt fortsätta med detta program efter deffen. Men du menar att man isf ska bryta av helt och köra något annat då 5x5 inte lämpar sig under en deff-period?

BobaFett
2010-07-07, 10:11
Tanken är ju självklart inte att fortsätta öka i vikt för vart pass utan kanske tom gå ner lite i vikt (iaf i böj så att benen inte får för mkt stryk var vecka). Frågan är lite mer om det är ett bra program att köra vidare på även under deff eller man kanske ska ändra till mindre sets eller ett helt nytt program. Hade nämligen tänkt fortsätta med detta program efter deffen. Men du menar att man isf ska bryta av helt och köra något annat då 5x5 inte lämpar sig under en deff-period?

Kör lika hårt eller hårdare under deff, det du kan ändra i så fall är antalet set.

Gizmo
2010-07-07, 10:14
Hänger ditt självförtroende på en buktande mage så kanske det är andra saker du bör jobba på.

Allmänt sett så tycks det som om koloiter överdriver sina brister när man väl får se bilder.

Självklart inte. Har riktigt bra självförtroende och hade ett tag även för bra för mitt eget bästa :P Dock är detta något som sänker det lite men absolut inte så att jag mår dåligt över det. Men allt kan ju alltid bli bättre ;)

Ska du börja deffa efter att ha tränat i en månad? :smash:

Du kan deffa nu, men efter en deff så är man mer benägen att lägga på sig fett vid en viktuppgång så det är bättre att stå ut.

Hade jag varit du så hade jag bara kört på ett tag och deffat inför nästa sommar i stället.

Jag körde en period innan jag började träna där jag gymmade lite lätt och låg på kaloriunderskott och tappade ~9kg och en hel del fett. Detta varade i några månader varpå jag sedan kände att jag nått en nivå då jag tyckte att det kunde vara dags att börja träna ordentligt. Nu har jag som sagt var tränat upp mina muskler igen och ligger på en nivå lite över där jag var för några år sedan tom. Dock slutade jag min förra period för tidigt märker jag nu. Jag la på mig runt 4-5kg väldigt snabbt men man ser tydligt att det inte är mkt av den vikten som lagts på som är fett vilket är skönt.

Självklart är jag medveten om att jag kommer lägga på mig fett efter en deff men det är (imo) lättare att hålla koll på vad man lägger på sig i fett om man inte har mkt till att börja med. Som det är nu är det svårt att urskilja (runt magen) om jag lägger på mig 1kg istället för 1kg muskler. Hade man istället legat på en nivå där man har den form man vill ha för att sedan bulka så kan man enkelt hålla koll på hur mkt man lägger på sig vilket är halvt omöjligt i dagsläget.

BobaFett
2010-07-07, 10:41
Självklart är jag medveten om att jag kommer lägga på mig fett efter en deff men det är (imo) lättare att hålla koll på vad man lägger på sig i fett om man inte har mkt till att börja med. Som det är nu är det svårt att urskilja (runt magen) om jag lägger på mig 1kg istället för 1kg muskler. Hade man istället legat på en nivå där man har den form man vill ha för att sedan bulka så kan man enkelt hålla koll på hur mkt man lägger på sig vilket är halvt omöjligt i dagsläget.

Jo men har man gått ner fett så vill kroppen lägga på sig fett och inte muskler.

Ett bra sätt att hålla formen året om är att inte gå upp i vikt mer än till en viss gräns som man sätter när man deffar. Jag personligen vet att jag har en hyfsad form ända upp till kanske 92 kilo. Om jag deffar ner mig till 87 kilo så har jag 5 kilos marginal som jag kan variera fram till nästa deff. Jag vet att jag kommer att deffa innan sommaren nästa år så jag försöker att inte gå upp mer än 5 kilo tills dess. Jag har misslyckats hittills men jag blir bättre och bättre på det varje år. Om jag lyckas till nästa år så kommer jag inte att behöva deffa så mycket heller och det är en stor fördel för muskelutvecklingen.

Gizmo
2010-07-07, 10:54
Jo men har man gått ner fett så
vill kroppen lägga på sig fett och inte muskler.

Ett bra sätt att hålla formen året om är att inte gå
upp i vikt mer än till en viss gräns som man sätter när
man deffar. Jag personligen vet att jag har en hyfsad form
ända upp till kanske 92 kilo. Om jag deffar ner mig till
87 kilo så har jag 5 kilos marginal som jag kan variera
fram till nästa deff. Jag vet att jag kommer att deffa
innan sommaren nästa år så jag försöker att inte gå
upp mer än 5 kilo tills dess. Jag har misslyckats hittills
men jag blir bättre och bättre på det varje år. Om jag
lyckas till nästa år så kommer jag inte att behöva
deffa så mycket heller och det är en stor fördel för
muskelutvecklingen.
Men om man då ser till att hålla riktigt bra koll på vad man stoppar i sig precis efter en deff borde inte kroppen "vänja" sig vid mindre fett (hört/läst att fettceller inte bryts ned men kroppen borde väl ändå vara mindre benägen att ta upp fett efter en längre tid på mindre fett än tidigare)?

Jag märker att en hel del har hänt sen sist. Magen är slankare när jag spänner magmusklerna jämfört med tidigare. Dock tycker jag den mer eller mindre är oförändrad i vilande tillstånd då den ser lite slapp och hängig ut. Det var lite av anledningen till att jag valde att börja träna på igen förut då jag visste att jag tappat fett runt magen men att huden skulle ta lite längre tid på sig att anpassa sig. Nu känns det som att den stramats åt och det är dags att plocka mer fett och sedan upprepa proceduren för att till sist nå dit man vill.

Är 500 kcal underskott / dag något att eftersträva eller man vågar gå en bit över det? Har nämligen fått för mig att risken för att tappa mer muskler ökar vid högre underskott (känns logiskt men vad vet jag :) ).

Btw, att hålla formen kräver ju först att jag når den form jag vill hålla. Därefter kan man sätta de gränser du snackar om och hålla sig till det för att ha en okej form året om.

BobaFett
2010-07-07, 11:15
Btw, att hålla formen kräver ju först att jag når den form jag vill hålla. Därefter kan man sätta de gränser du snackar om och hålla sig till det för att ha en okej form året om.

Kan du posta lite info? Längd/vikt ålder, styrkestats bänk, mark, böj etc. Jag skulle inte rekommendera nån att deffa om de inte är feta eller har tränat i några år och byggt upp en grundfysik.

Gizmo
2010-07-07, 11:55
Kan du posta lite info? Längd/vikt ålder, styrkestats bänk, mark, böj etc. Jag skulle inte rekommendera nån att deffa om de inte är feta eller har tränat i några år och byggt upp en grundfysik.

Sure. 21 år, 183cm lång och nuvarande vikt 81kg. För cirkus 3 år sedan maxade jag 130kg böj, 100kg frivändning, 75kg bänk. I dagsläget vet jag inte vad jag maxar men körde senast följande (5x5): böj 95kg, bänk 60kg, mark 120kg (5x1).

Har en bra grundträning sedan innan som jag nu känner att jag återfått väldigt snabbt sedan jag började röra på fläsket igen :P

prOtotype
2010-07-07, 12:05
Jag skulle föreslå periodisk fasta med överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar.

Gizmo
2010-07-07, 12:11
Jag skulle föreslå periodisk fasta med överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar.

Som ett deff-schema eller som en blandning för att fortsätta bygga muskler och tappa fett? Du får gärna förklara konceptet lite tydligare så en vanlig dödlig förstår :)

BobaFett
2010-07-07, 12:12
Sure. 21 år, 183cm lång och nuvarande vikt 81kg. För cirkus 3 år sedan maxade jag 130kg böj, 100kg frivändning, 75kg bänk. I dagsläget vet jag inte vad jag maxar men körde senast följande (5x5): böj 95kg, bänk 60kg, mark 120kg (5x1).

Har en bra grundträning sedan innan som jag nu känner att jag återfått väldigt snabbt sedan jag började röra på fläsket igen :P

Jag personligen tycker att optimalt viktförhållande för att se normal/vältränad ut är längd - 100 så för att se proportionerlig ut alltså varken smal eller tjock så du är ganska optimal. Att gå ifrån det vikt/längdförhållandet som du har nu skulle inte göra något positivt för din fysik, min åsikt.

Jag tycker att du ska skita i att deffa och satsa på att bli starkare i stället. Eftersom du är nybörjare och har en träningsbakgrund sen innan kommer du förmodligen se mer vältränad/hård ut om du bara kör på och sakta går upp i vikt.

Gizmo
2010-07-07, 12:22
Jag personligen tycker att optimalt viktförhållande för att se normal/vältränad ut är längd - 100 så för att se proportionerlig ut alltså varken smal eller tjock så du är ganska optimal. Att gå ifrån det vikt/längdförhållandet som du har nu skulle inte göra något positivt för din fysik, min åsikt.

Jag tycker att du ska skita i att deffa och satsa på att bli starkare i stället. Eftersom du är nybörjare och har en träningsbakgrund sen innan kommer du förmodligen se mer vältränad/hård ut om du bara kör på och sakta går upp i vikt.

Jo, vill nog hålla mig runt 82-85kg, känns som att det kommer vara en fungerande vikt för mig. Problemet är ju ändå magen som gör att min kroppshållning ser åthelvete ut. Ser ut som en jävla säckpotatis i profil. Och magen kommer ju inte direkt förändras i den mån jag vill om jag fortsätter att bygga muskler. Självklart vill jag i längden se mer vältränad ut och har inga problem med vikten (ser inte problem med att väga 120kg om man bara har en fin form på kroppen om ni förstår mitt resonemang). Allt hänger på den jävla magform jag har :(

Bild kan jag ej posta atm men skulle kunna fixa en senare ikväll så kan ni få se problemen jag har :)

Jag vet att det är mer eller mindre omöjligt att svara på men skjuter ändå :P Skulle man kunna hoppas på att minska midjemåttet > 3cm på en månad (deff då)?

Langster
2010-07-07, 12:24
Du får bestämma dig, antingen fortsätter du träna och äta vettigt tills du når en nivå i styrka och muskelmassa som du är nöjd med. DÅ kollar du hur det ser ut, det kanske räckte så för att bullen på magen skulle bli mindre, eller inte synas så mycket.

Eller så går du in för att deffa fullt ut nu, det går snabbare men du kommer inte att kunna öka i styrka i samma takt om än alls. Dock lär du tycka att både livet och träningen är lite roligare när du väl är i form.


Är målet att få fram alla magmuskler eller att bara bli av med bulan?

Gizmo
2010-07-07, 12:35
Du får bestämma dig, antingen fortsätter du träna och äta vettigt tills du når en nivå i styrka och muskelmassa som du är nöjd med. DÅ kollar du hur det ser ut, det kanske räckte så för att bullen på magen skulle bli mindre, eller inte synas så mycket.

Eller så går du in för att deffa fullt ut nu, det går snabbare men du kommer inte att kunna öka i styrka i samma takt om än alls. Dock lär du tycka att både livet och träningen är lite roligare när du väl är i form.


Är målet att få fram alla magmuskler eller att bara bli av med bulan?

Målet är helt enkelt att bli av med bulan. Man ser nu konturerna av magmusklerna (dö övre) även vid avslappnat tillstånd. Dock syns de nedre knappt när jag spänner magen. Ungefär som att allt fett har sugits ner av gravitationen och lagt sig på samma låga punkt och inte kommer längre (har väl byxorna för hårt knäppta ;) ). Så kunde jag bli av med den delen där nere skulle jag vara jävligt nöjd. Syns sen musklerna tydligt/tydligare hade det varit ett plus men det kan jag absolut leva utan. Huvudsaken är att man kan ha en tight tröja på sig utan att det ser knäppt ut (vilket det gör för tillfället, inte mkt men tillräckligt för att det ska se konstigt ut).

Att jag inte kommer öka i massa/styrka är jag fullt medveten om och det kan jag leva med. Det kommer ju en hel vinter då man kan bygga (nej, vill inte bli av med magen för att det nu är sommar, vill bli av med den för att se bra ut resten av året/livet). Och att saker och ting är roligare märkte jag redan sist då jag blev av med lite, när man väl började träna igen var allt så mkt roligare :)

Langster
2010-07-07, 12:50
Målet är helt enkelt att bli av med bulan. Man ser nu konturerna av magmusklerna (dö övre) även vid avslappnat tillstånd. Dock syns de nedre knappt när jag spänner magen. Ungefär som att allt fett har sugits ner av gravitationen och lagt sig på samma låga punkt och inte kommer längre (har väl byxorna för hårt knäppta ;) ). Så kunde jag bli av med den delen där nere skulle jag vara jävligt nöjd. Syns sen musklerna tydligt/tydligare hade det varit ett plus men det kan jag absolut leva utan. Huvudsaken är att man kan ha en tight tröja på sig utan att det ser knäppt ut (vilket det gör för tillfället, inte mkt men tillräckligt för att det ska se konstigt ut).

Att jag inte kommer öka i massa/styrka är jag fullt medveten om och det kan jag leva med. Det kommer ju en hel vinter då man kan bygga (nej, vill inte bli av med magen för att det nu är sommar, vill bli av med den för att se bra ut resten av året/livet). Och att saker och ting är roligare märkte jag redan sist då jag blev av med lite, när man väl började träna igen var allt så mkt roligare :)

Deffa då, men gör det ordentligt, du får nog vara beredd på att hålla en strikt diet i minst 2 månader. Svårt att säga utan att ha sett dig, men jag skulle gissa på att du kan behöva gå ner 8 kg. Kom fram till en plan hur du ska göra och håll dig till den. Jag rekommenderar också periodisk fasta, finns massor av information om det på forumet och på nätet.

Sen är det tyvärr så att kroppen inte stänger av fettinlagringen bara för att man gått ner, snarare tvärtom. Så vill man "se bra ut" en längre tid måste man tänka på vad man äter hela tiden. Fast att leva i kaloribalans är ju inte lika hårt som att leva på underskott.

Onigiri
2010-07-07, 13:06
Allmänt sett så tycks det som om koloiter överdriver sina brister när man väl får se bilder.Det har nog att göra med att koloz giganter postar bilder på sig själva och alla idoliserar dem/deras fysik (som inte själva har den eller är nära) och tänker "i wanna look like that guy" och ser sedan på sig själv och finkammar varenda hudmillimeter, upptäcker något som inte alls passar sig, gör en stor sak av det och inbillar sig för mycket och som final startar en tråd om problemet.

Jag själv kan vara likadan ibland, det går liksom inte att förbise :D dock försöker jag bara fnittra åt "problemet" och fortsätta livet.

Gizmo
2010-07-07, 13:08
Deffa då, men gör det ordentligt, du får nog vara beredd på att hålla en strikt diet i minst 2 månader. Svårt att säga utan att ha sett dig, men jag skulle gissa på att du kan behöva gå ner 8 kg. Kom fram till en plan hur du ska göra och håll dig till den. Jag rekommenderar också periodisk fasta, finns massor av information om det på forumet och på nätet.

Sen är det tyvärr så att kroppen inte stänger av fettinlagringen bara för att man gått ner, snarare tvärtom. Så vill man "se bra ut" en längre tid måste man tänka på vad man äter hela tiden. Fast att leva i kaloribalans är ju inte lika hårt som att leva på underskott.

Att hålla diet i 1 månad var inga problem sist (även om det en vecka kändes förjävligt). Blir det att deffa nu så kommer det ske ordentligt. Ska fixa en journal (på forumet eller sätter jag upp en enkel sida för detta). Förhoppningsvis hjälper det en att hålla motivationen uppe. Matlistor ska fixas iaf en vecka i förväg och ska se till att förbereda det mesta för att jag ska kunna hålla det på ett bra sätt.

En nedgång på 8kg på två månader, är inte det ganska rask takt vi snackar om då? Hur väl klarar man att bibehålla muskelmassa vid det tempot (blir väl underskott på 1000kcal / dag eller har jag fel för mig)?

Birkharju
2010-07-07, 22:10
Hey, jag var inte ensam om denna fina fettdepå. Jag tror inte det finns så mycket att göra. Visst kan du deffa, men med all säkerhet så lägger sig fettet där först när du väl börjar äta på kaloriöverskott igen.

Lycka till hur som helst! :)

prOtotype
2010-07-11, 07:20
Som ett deff-schema eller som en blandning för att fortsätta bygga muskler och tappa fett? Du får gärna förklara konceptet lite tydligare så en vanlig dödlig förstår :)

Jag ser ingen poäng i att du ska tvinga dig neråt i vikt om du ändå vill ligga runt den viktnivån, då kanske det blir en schysstare förändring att försöka hålla dig viktstabil och förändra sammansättningen. Plus att du slipper styrkeförlusten som det kan innebära att deffa. Det blir inte särskilt jobbigt för dig om du ändå kan ligga ganska nära kaloribalans. Typ 500 underskott vilodagar, 500 överskott träningsdagar. Om du tappar fett lite snabbare pga periodisk så är väl det ingen nackdel, men inget måste. Det behöver ju inte jämnt vara dedikerad deff eller bulk.

Du borde även kolla upp övningar för att få en riktigt bra hållning om du inte har det. Det gör så mycket skillnad och kan trolla bort flera cm på magen bara genom hur man har axlarna och bröstkorgen.