handdator

Visa fullständig version : Jobb i Sverige utan svenskaspråket


Gabber
2010-07-07, 07:03
Hej,

Hur svårt är det att hitta jobb här om man bara kan engelska och ryska flytande?

Hur viktigt anser ni att svenska språket är?
Ponera en högskuleutbildad inom ekonomi och engelska/ryska som språk.

Vad har denna person för chanser att hitta jobb i Sverige?

Personen är gruppchef på resebyrå med ungefär 100 turister/kunder per dag som besöker och erfarenhet inom den branschen finns 10 år.

Vad tror ni, är denna person helt lost att få jobb inom samma bransch? kanske hotell, turism, ambassader? Eller finns en chans tills svenskan blir bättre såklart.

Kek
2010-07-07, 07:28
Beror väl på vad det är för jobb man ska utföra. Om jobbet inte kräver att du måste kunna föra dig ordentligt på svenska så ser jag inte problemet med att någon som kan hacka sig fram på lite engelska, om ens det, jobbar. Dock så ökar väl inte chanserna att få jobb om man inte kan svenska om man säger så.

O_Wao
2010-07-07, 07:31
En god idé är nog att söka efter företag som finns i båda länderna, det kanske kan underlätta i jobbsökandet? Att kontakta ambassaden är nog en god idé, men ambassaden kräver troligtvis att man även kan kommunicera på svenska. Att personen är högutbildad underlättar troligtvis.

burre
2010-07-07, 07:35
Köpefru?

Ignatius72
2010-07-07, 07:39
Det är klart att det är svårare, jag hade kikat på större företag som inte sällan har engelska som koncernspråk. KOmbinationen med ryska är ju bra, det är ett i sammanhanget udda språk och det i sig ger ju inträde. Har en kompis som kan polska (och delar av andra slaviska språk) och han hjälper en del byggföretag med tolkning i affärer och vid studiebesök. Han har ingen som helst kunskap i vare sig affärer eller byggnationer (doktorand i statsvetenskap) men det verkar gå bra ändå.
Svårare, men inte omöjligt tänker jag.

Potatiskillen
2010-07-07, 07:52
Det är bara tänka såhär, skulle jag kunna få ett jobb i Japan om jag bara kunde engelska och spanska? Portugisiska skall kunna fungera där av historiska skäl.

Kurash
2010-07-07, 07:55
Det är bara tänka såhär, skulle jag kunna få ett jobb i Japan om jag bara kunde engelska och spanska? Portugisiska skall kunna fungera där av historiska skäl.

Jag har två vänner som jobbar i kina, de kom dit med bara svenska och engelska.Verkar inte vara några problem.

Gabber
2010-07-07, 08:14
Det är klart att det är svårare, jag hade kikat på större företag som inte sällan har engelska som koncernspråk. KOmbinationen med ryska är ju bra, det är ett i sammanhanget udda språk och det i sig ger ju inträde. Har en kompis som kan polska (och delar av andra slaviska språk) och han hjälper en del byggföretag med tolkning i affärer och vid studiebesök. Han har ingen som helst kunskap i vare sig affärer eller byggnationer (doktorand i statsvetenskap) men det verkar gå bra ändå.
Svårare, men inte omöjligt tänker jag.

Det där med att leta efter företag som finns i båda länderna var ju smart.

Gabber
2010-07-07, 08:15
Det är bara tänka såhär, skulle jag kunna få ett jobb i Japan om jag bara kunde engelska och spanska? Portugisiska skall kunna fungera där av historiska skäl.

Det är ju det jag undrar, hur viktig är då japanskan i detta fall? Jag anser att det borde gå att få på ett internationellt företag kanske? Men att leva där så krävs såklart japanskan.

Så tänker jag och ville höra era åsikter.

svass
2010-07-07, 08:40
Jag jobbar på ett stort svenskt företag som finns representerat i 70+ länder. Jag har kollegor som inte kan ett ord svenska. I multinationella företag är oftast koncernspråket engelska, så avsaknad av svenska språket spelar väldigt liten roll om personen har rätt kompetens.

Arnesson
2010-07-07, 08:48
Vi har liknande situation som svass beskriver, kan inte alla svenska kör man med engelska. Dock tror jag (?) att detta är vanligare på större internnationella företag än på mindre svenska.

jakke
2010-07-07, 08:50
Jag har jobbat på ett företag där vi pratade engelska. Det som kanske talar emot ditt case är att det inte råder brist på ekonomer. Men det finns säkert inköps eller sälj-jobb där engelska/ryska är väldigt användbart. Snacka med HR på t.ex. Ericsson eller något stort företag. IT-kompetens hade gjort saken mycket lättare.

Gabber
2010-07-07, 08:53
Jag har jobbat på ett företag där vi pratade engelska. Det som kanske talar emot ditt case är att det inte råder brist på ekonomer. Men det finns säkert inköps eller sälj-jobb där engelska/ryska är väldigt användbart. Snacka med HR på t.ex. Ericsson eller något stort företag. IT-kompetens hade gjort saken mycket lättare.

Det är just det, hon är utbildad ekonom och jobbar inom turism, sköter dock all bokföring osv, men det är inte civilekonom jobb precis, snarare turism/hotell vi letar efter gissar jag på då erfarenheten 10 år finns där.

Kan även IT på bra nivå, Office på mycket hög nivå osv. Borde inte vara omöjligt alltså.

jakke
2010-07-07, 09:10
Det är just det, hon är utbildad ekonom och jobbar inom turism, sköter dock all bokföring osv, men det är inte civilekonom jobb precis, snarare turism/hotell vi letar efter gissar jag på då erfarenheten 10 år finns där.

Kan även IT på bra nivå, Office på mycket hög nivå osv. Borde inte vara omöjligt alltså.
Nej absolut inte. Jag skulle rekommendera er att kanske prata med många företag av varierande typ. kanske hotell?

Mental
2010-07-07, 09:15
På Universiteten jobbar det då drivor med folk som inte kan ett ord svenska, väldigt många forskar ett par år och drar sedan vidare, så en akademisk karriär kanske vore något? Öppna eget är även det ett alternativ, om man har en svensk medhjälpare som kan sköta det byrokratiska.

mangs
2010-07-07, 09:53
Det är just det, hon är utbildad ekonom och jobbar inom turism, sköter dock all bokföring osv, men det är inte civilekonom jobb precis, snarare turism/hotell vi letar efter gissar jag på då erfarenheten 10 år finns där.

Kan även IT på bra nivå, Office på mycket hög nivå osv. Borde inte vara omöjligt alltså.


No offence men jag tror inte att man är duktig på office-paketet riktigt kvalar in med att man jobbar med IT. :)
Jobbar man med turism så är ju engelska ett krav så är hon duktig där har hon ju en fördel. Jag skulle precis som flera andra varit inne på vända mig mot internationella företag och då aksnke även söka jobb som kräver både engelska och ryska. Däremot kanske hon måste vara villig att fundera på andra arbetsuppgifter då?

jakke
2010-07-07, 09:58
No offence men jag tror inte att man är duktig på office-paketet riktigt kvalar in med att man jobbar med IT. :)


Nej det handlar snarare om att veta hur man bygger en payment gateway för telekombolag eller kan göra en databas 50ggr snabbare genom att strukturera informationen på ett effektivare sätt.

mangs
2010-07-07, 10:27
Precis. Det har gått lite inflation i det här med att jobba IT. Vissa anser sig vara IT-gurus för de är duktiga på att skriva in formler i Excel. ;)

Blomstrande
2010-07-07, 11:00
Det beror nog på var personen bor, jag som har jobbat i språkbranschen i några år känner ju många lärare som inte kan någon svenska alls - de kanske kom hit för några månader sedan.

Hon kan ju alltid söka jobb som ryskalärare t ex, det finns ganska stor efterfrågan på det.

Jag känner även ett antal amerikaner och engelsmän som aldrig har lärt sig svenska, inte ens efter 10-20 år i Sverige. :rolleyes: Det är tydligen för enkelt att klara sig med bara engelska här...

Loke
2010-07-07, 11:09
Tror kontakter är en större hake än språket för utlänningar. Har man eftertraktade meriter och ett bra kontaktnät så tror jag inte det är något problem alls att få jobb, har man inte det så hjälper inte ens klockren rikssvenska.

Spiffy
2010-07-07, 11:53
tror kontakter är en större hake än språket för utlänningar. Har man eftertraktade meriter och ett bra kontaktnät så tror jag inte det är något problem alls att få jobb, har man inte det så hjälper inte ens klockren rikssvenska.

+1

Gabber
2010-07-07, 12:02
No offence men jag tror inte att man är duktig på office-paketet riktigt kvalar in med att man jobbar med IT. :)
Jobbar man med turism så är ju engelska ett krav så är hon duktig där har hon ju en fördel. Jag skulle precis som flera andra varit inne på vända mig mot internationella företag och då aksnke även söka jobb som kräver både engelska och ryska. Däremot kanske hon måste vara villig att fundera på andra arbetsuppgifter då?

Non taken, är själv inom IT och vet meningen med ordet, skriver IT eftersom jag tänker på de annonser jag läser, ITkunskaper inom Office osv som de brukar skriva, självklart fel.