handdator

Visa fullständig version : Reverse crunch - måste väl va ok gå hela vägen till golvet?


Seb74
2010-07-06, 15:04
http://www.stadium.se/traningstips/styrka/omvanda-crunches

Visst måste det väl va ok, och såklart tyngre, att gå ända ner i golvet med benen, och då även ha dom raka i början/slutet, för att böja dom först när dom är på väg upp/ner mot mage/bröst?

Dock ser jag aldrig omvända crunches visas så, det kanske är en annan övning som heter nåt annat helt enkelt....som ett mellanting mellan dragonflags och reverse crunches eller nåt :s

Ondskapelsen
2010-07-06, 15:08
http://www.stadium.se/traningstips/styrka/omvanda-crunches

Visst måste det väl va ok, och såklart tyngre, att gå ända ner i golvet med benen, och då även ha dom raka i början/slutet, för att böja dom först när dom är på väg upp/ner mot mage/bröst?

Dock ser jag aldrig omvända crunches visas så, det kanske är en annan övning som heter nåt annat helt enkelt....som ett mellanting mellan dragonflags och reverse crunches eller nåt :s

Känns som de inte borde vara några problem egentligen. Vet inte vad som skulle kunna göra det ohälsosamt.

prOtotype
2010-07-06, 15:22
Finns väl inte så jättemycket poäng med att fortsätta neråt. Mest höftböjaren som jobbar när du fortsätter längre och magen blir bara att hålla statiskt. Vill du göra övningen tyngre skulle jag föreslå att du har benen uppåt och fotsulorna rakt upp i taket och försöker få upp dom så högt som möjligt.

Bwall
2010-07-06, 15:24
Skillnaden blir väl bara att du kopplar in höftböjarna, vilket inte är nåt dåligt i sig, men de visar den som en isoleringsövning för magen.

edit: Pucktvåa.

Seb74
2010-07-06, 15:30
Men det är ju början som tar så jävla bra i magen, även om det kanske mest är statiskt för rörelsen där är ju liten i magtrakten.
Och det blir tyngre med manchetter runt fotlederna, medan slutläget, som då är den riktiga magträningen, nog inte blir tyngre av extravikten, kanske tvärtom tom :s

Och dragonflags ska ju va magövningarnas mandomsprov typ, och den är ju knappast nån jätte-ROM för magmusklerna heller? Är det kanske en höftböjarövning då eller vad?

Knepigt...

Flugan
2010-07-06, 15:42
Statisk träning är en träningsform där det bildas mer mjölksyra så det känns jobbigt för kroppen (som jägarställning) sen om det tar bättre beror på vad man är ute efter.

Dragonflags är statiskt för höftböjarna, höftleden rör sig inte i den övningen, det är ryggraden som rör sig.

Seb74
2010-07-06, 16:20
Men hur fan ska man göra då? :s
Vill ha nån hem-övning, förutom vanliga crunches, som man kan öka med vikt.

Ska man göra reverse enligt beskrivningar på nätet, en liten röresle med böjda ben ner mot mage/bröst, så hjälper nog inga vikter direkt?
Och då tar progressionen uppenbarligen slut förr eller senare :(

Eller så kör jag som jag gör nu och hoppas det tar bra i mage, för det känns ju så iallafall :)

Seb74
2010-07-06, 18:12
Kanske såna här är bättre...borde va skonsammare för ländrygg, i övrigt ganska likvärdig träning antar jag...

http://www.toppaformen.se/sidor/mage.htm (tre övningar ned, hängande benlyft)

Frågan är om man ska köra raka ben här, som dom visar på en del sidor, eller om hennes resonemang är korrekt, att det bara blir höftböjare då.

Bwall
2010-07-06, 18:25
Och dragonflags ska ju va magövningarnas mandomsprov typ, och den är ju knappast nån jätte-ROM för magmusklerna heller? Är det kanske en höftböjarövning då eller vad?

Knepigt...

Höftböjar-musklerna böjer i höften(duuuuuuuuuuuuuuuh), i dragonflags hålls höften rak :) Ställ dig rakt upp, och kontrahera magmusklerna, låt överkroppen följa med. Tänk dig sedan samma sak med ett golv mot bröstrygg+huvud, och benen rakt upp i luften. Precis samma rörelse, endast magmuskulaturen som arbetar. Jag är egentligen inte rätt person att förklara det här för någon men hoppas att det förtydligade det hela.

Seb74
2010-07-06, 18:30
Höftböjar-musklerna böjer i höften(duuuuuuuuuuuuuuuh), i dragonflags hålls höften rak :) Ställ dig rakt upp, och kontrahera magmusklerna, låt överkroppen följa med. Tänk dig sedan samma sak med ett golv mot bröstrygg+huvud, och benen rakt upp i luften. Precis samma rörelse, endast magmuskulaturen som arbetar. Jag är egentligen inte rätt person att förklara det här för någon men hoppas att det förtydligade det hela.

My bad.
Dock inte särskilt många som fixar en sån :D
Men som sagt, hängande i stång kanske är nåt att ge sig på...

Bwall
2010-07-06, 19:17
My bad.
Dock inte särskilt många som fixar en sån :D
Men som sagt, hängande i stång kanske är nåt att ge sig på...

Nej, du sa det själv, "mandomsprovet" ;)