handdator

Visa fullständig version : Högvolym under deff?


kalaskonrad
2010-07-06, 13:43
Hur är det egentligen? Så som jag har uppfattat det så är väl lågvolym, tunga set med få reps att föredra under den man deffar. Just på grund utav att man har en lite mer begränsad återhämtning samt förminskad påfyllning utav glykogen. Men även för att det ska vara lättare att se om man stagnerar i styrka(?)


Frågeställning: Men om vi säger att man fortsätter äta en rejäl dos kolhydrater, behålla nästan samma glykogenlagring som under uppbyggnadsfas osv. Hade högvolym verkligen varit så dåligt jämfört med lågvolym? (Medan man deffar)

Jag tycker mig känna att jag svarar mycket bättre på högvolym dessutom är det ett plus att man inte blir lika slut i skallen tycker jag:) Men jag har som sagt inte provat att genomföra en deff med detta ännu. Dela gärna med er utav era egna tankar/erfarenheter kring ämnet!

Mvh Konrad

vicarious
2010-07-06, 13:59
Frågeställning: Men om vi säger att man fortsätter äta en rejäl dos kolhydrater, behålla nästan samma glykogenlagring som under uppbyggnadsfas osv. Hade högvolym verkligen varit så dåligt jämfört med lågvolym? (Medan man deffar)


Nej, det är inte jättedåligt.

Personligen tycker jag högrepsträning är roligare så jag brukar köra det ganska mycket under deff. Rolig träning = bra träning. Citerar King Grub:

"All träning är bättre än ingen träning, så länge kost och vila sköts, och träning man inte tycker om tenderar snart att bli just ingen träning. "

PRound
2010-07-06, 14:03
Skulle precis posta en likadan tråd. Hoppas jag får det bekräftat. Jag älskar att köra dropset, superset och högreps, men jag har hört att det ska vara dåligt under deff. Så jag har kört på lågreps och i längden känns det väldigt tråkigt och oinspirerande.

Psyla
2010-07-06, 14:05
Att bibehålla styrka, ev öka progressivt över tid bör resultera i muskeltillväxt så länge man håller sig inom ''normala'' repetitionsintervaller....

z_bumbi
2010-07-06, 14:05
Det finns inget som säger att du måste välja och det finns inte heller något som direkt säger att det är sant att det är låga reps med hög intensitet som bevarar muskelmassan bäst så svaret på frågan är nej.

vicarious
2010-07-06, 14:06
Skulle precis posta en likadan tråd. Hoppas jag får det bekräftat. Jag älskar att köra dropset, superset och högreps, men jag har hört att det ska vara dåligt under deff. Så jag har kört på lågreps och i längden känns det väldigt tråkigt och oinspirerande.

Det är ju för att oftast ligger man lite lägre energimässigt (och kolhydratmässigt) när man deffar vilket gör att glykogenlagrena inte alltid är lika fulla och högrepsträning är just väldigt glykogentömmande. Samtidigt som man inte vill tappa i styrka, då lågreps oftast ger bättre resultat styrkemässigt än vad högreps ger.

Jag tycker precis som du gör, i längden blir lågreps med lång vila ganska trist och oinspirerande. Absolut inget fel med att slänga in lite högrepsträning med superset, dropset m.m för att trigga igång motivationen igen.

Fredrik_S
2010-07-06, 14:07
Är sjuukt mycket roligare med högvolymsträning tycker jag. Man slipper har halvångest inför passet för att man ska klara av sina supertunga 3:or 5:or eller vad det nu är. Mans slipper sitta och glo i väggen 2-5 minuter medans man försöker återfå styrkan till nästa tunga set. Känslan efteråt är mycket bättre när man fått pumpa i massor med set och svettats rejält.

Desutom kan man köra på autopilot utan att tänka och fokusera så mycket när det bara är nonstop 12-15 reppare.

Högvolymsträning med massor med superset utan vila är jättekul.

Slartibartfast
2010-07-06, 14:22
Många bra poänger av Fredrik_S där. Håller med. Dock håller jag själv nere volymen något då jag inte orkar vara på gymmet mer än typ 45 min per gång.

Psyla
2010-07-06, 14:26
Jag gillar annars att köra pyramider..

12 - 10 - 8 - 6 - 10 - 12 Två övningar...ganska enkelt :)

JoeyP
2010-07-06, 14:30
Högvolym är skoj under bulk tycker jag, men tappade styrka och reps varje vecka när jag försökte behålla mina personbästa med samma schema som jag hade i bulken.

Kör lågvolym nu istället och behållt all styrka jag hade sen jag började med de upplägget. Men jag vette faen. De ska va skoj helt enkelt. Att tappa i styrka är inte skoj, hade jag inte tappat någon styrka med högvolym hade jag fortsatt.

Psyla
2010-07-06, 14:33
Högvolym är skoj under bulk tycker jag, men tappade styrka och reps varje vecka när jag försökte behålla mina personbästa med samma schema som jag hade i bulken.

Kör lågvolym nu istället och behållt all styrka jag hade sen jag började med de upplägget. Men jag vette faen. De ska va skoj helt enkelt. Att tappa i styrka är inte skoj, hade jag inte tappat någon styrka med högvolym hade jag fortsatt.

Jag ser inte skillnaden i att försöka öka progressivt vare sig man kör 8 - 12 repetitioner / 1 - 6 repetitioner..

ceejay
2010-07-06, 14:35
Högvolym med hög intensitet då?

Slartibartfast
2010-07-06, 15:48
Jag ser inte skillnaden i att försöka öka progressivt vare sig man kör 8 - 12 repetitioner / 1 - 6 repetitioner..

Joey pratar om volym, inte repsintervall.

Scratch89
2010-07-06, 21:22
Man kan väl testa någon form av mix? Efter uppvärmning drar man av ett tungt set på 3-5 reps, och sen fortsätter man med högrepsträning resten av passet. Det är något sånt jag försöker med själv nu, får se om det funkar bra. Det är som bekant rätt tråkigt och jobbigt att konstant ligga tungt, men också tråkigt att tappa styrka genom att bara lalla runt med 10-15 reppare hela passet.

Slartibartfast
2010-07-06, 21:22
Jag kör samma som Scratch.

Psyla
2010-07-06, 21:23
Joey pratar om volym, inte repsintervall.

Jag pratade om att tappa styrka *rolleyes*

Scratch89
2010-07-06, 21:23
Jag kör samma som Scratch.

Och du är ju opti, vilket innebär att jag också är/kommer bli opti! *flex*

hejhopp79
2010-07-06, 21:26
Är sjuukt mycket roligare med högvolymsträning tycker jag. Man slipper har halvångest inför passet för att man ska klara av sina supertunga 3:or 5:or eller vad det nu är. Mans slipper sitta och glo i väggen 2-5 minuter medans man försöker återfå styrkan till nästa tunga set. Känslan efteråt är mycket bättre när man fått pumpa i massor med set och svettats rejält.

Desutom kan man köra på autopilot utan att tänka och fokusera så mycket när det bara är nonstop 12-15 reppare.

Högvolymsträning med massor med superset utan vila är jättekul.

Amen to that!

Slartibartfast
2010-07-06, 21:28
Jag pratade om att tappa styrka *rolleyes*

Ja, jag vet. Men jag förstår inte hur det relaterar till Joeys inlägg. Han skriver inget om vilka repintervall han tränar i. Hög och lågreps kan man köra i både hög och lågvolymsupplägg. Ni pratar om två olika saker, du och Joey.

Slartibartfast
2010-07-06, 21:28
Och du är ju opti, vilket innebär att jag också är/kommer bli opti! *flex*

Jag är så o-opti man kan bli. Gör allt tvärt emot mig, så hamnar du inte långt fel :D

Fredrik_S
2010-07-06, 23:41
Högvolym är skoj under bulk tycker jag, men tappade styrka och reps varje vecka när jag försökte behålla mina personbästa med samma schema som jag hade i bulken.

Kör lågvolym nu istället och behållt all styrka jag hade sen jag började med de upplägget. Men jag vette faen. De ska va skoj helt enkelt. Att tappa i styrka är inte skoj, hade jag inte tappat någon styrka med högvolym hade jag fortsatt.

Här är vi nog olika, det finns ingenting inom mig som kopplar träningsglädjen med den lyfta vikten, jag har testat tycka det är roligt med ökningar i vikter, men det glädjen har varit marginell och extremt kortvarig. Nu känner jag inte någon som helst koppling mellan den lyfta vikten och träningsglädjen.

s.m.f
2010-07-07, 07:42
Kör lite som några ovanstående just nu under minideffen.

1 tung övning 3-4set, sen resten 8reps + på resterande övningar. Känns skönt att få behålla styrkan (vilket gått ypperligt än så länge, t.om lite ökningar) samt att få ordentlig genomblödning, puls och svettas rejält.

Ganymedes
2010-07-07, 08:51
Denna deffen avslutade jag med att gå över till högreps och det har varit den bästa deffen hittills. Men så är ju mitt mål att bli snyggare i kroppen, inte nödvändigtvis lyfta grymma pb (även om det är skoj också).

Henchman
2010-07-07, 15:06
Är sjuukt mycket roligare med högvolymsträning tycker jag. Man slipper har halvångest inför passet för att man ska klara av sina supertunga 3:or 5:or eller vad det nu är. Mans slipper sitta och glo i väggen 2-5 minuter medans man försöker återfå styrkan till nästa tunga set. Känslan efteråt är mycket bättre när man fått pumpa i massor med set och svettats rejält.

Desutom kan man köra på autopilot utan att tänka och fokusera så mycket när det bara är nonstop 12-15 reppare.

Högvolymsträning med massor med superset utan vila är jättekul.

Men du som tränat ett bra tag borde ju vara medveten om kroppens förmåga att vänja sig vid olika former av träning *jorgen*

bb X
2010-07-07, 15:09
Säger som tränaren i Never Back Down "mix it up" hehe :)

Jag kör lågreps några veckor och högreps några. ;)

Dannea
2010-07-07, 17:51
Säger som tränaren i Never Back Down "mix it up" hehe :)

Jag kör lågreps några veckor och högreps några. ;)

+1
Jag brukar kunna köra låg reps och hög reps på 1 och samma pass det tycker jag är fint, :hbang:

Sniggel
2010-07-08, 09:47
Kör högvolym på lågreps just nu och är mitt inne i en deff. Ska se vad jag tycker när sommaren är slut.
Kör volymen först, utan att gå till failure avslutar sen med 1 set till failure för den tränade kroppsdelen (push/pull/leg).
Detta för att jag har rätt bra med ork kvar efter ett högvolympass om jag håller mig ifrån failure. Gör jag tvärtom o kör till failure först kommer resterande del av passet (95%) att gå mycket sämre.
Men man får alltid kompromissa nånstans när man lägger upp sin träning.

z_bumbi
2010-07-08, 10:06
Säger som tränaren i Never Back Down "mix it up" hehe :)

Jag kör lågreps några veckor och högreps några. ;)

Det är en variant men man kan lika gärna köra lågreps med hög intensitet först i passet och sen köra högre reps med lägre intensitet i slutet. Då får man med fördelarna från båda varianterna utan att få några nämnvärda nackdelar.

JoeyP
2010-07-08, 10:25
Intensitet betyder det vikten eller? Alltså rm? :S :D Heldryg ibland asså.

Vad är skillnaden på intensivitet och intesistet? Eller finns de nåt sånt :D

Samma som högfrekvens träning? Fattar men ändå inte.

Slartibartfast
2010-07-08, 10:28
Intensitet betyder det vikten eller? Alltså rm? :S :D Heldryg ibland asså.


+1

9reps på 10RM är fan intensivare än 2reps på 4RM

z_bumbi
2010-07-08, 10:33
Intensitet, hur stor procent av max dvs 1rm vikten man tränar med är dvs
kör några set med låga reps och tyngre vikter och sen sänk vikten och kör några set med fler reps.