handdator

Visa fullständig version : Nån form av skada i vaden


Fru_Flisa
2010-07-06, 13:30
Har fått nåt muskelbristning/överbelastningsskada/stressfraktur eller annat i vaden sen igår som gör riktigt ont till och från.
Värker, svider, ilar och smärtar inne uppe på höger sida i höger vad.

Känns nu knappt efter ett par ipren och lite massage, ska jag vila vaden så mycket som möjligt?
Eller kan jag träna löpning utan vidare utan att det påverkar negativt?

Martin Löwgren
2010-07-06, 14:43
Har fått nåt muskelbristning/överbelastningsskada/stressfraktur eller annat i vaden sen igår som gör riktigt ont till och från.
Värker, svider, ilar och smärtar inne uppe på höger sida i höger vad.

Känns nu knappt efter ett par ipren och lite massage, ska jag vila vaden så mycket som möjligt?
Eller kan jag träna löpning utan vidare utan att det påverkar negativt?
Alla de diagnoser du räknat upp är absolut tänkbara men andra ovanligare än andra.

Hur känns det när du hoppar på ett ben (grovt test för stressfraktur)
Hur känns det när du spänner muskeln (grovt test för muskelbristning)

Mvh

Fru_Flisa
2010-07-06, 19:47
Alla de diagnoser du räknat upp är absolut tänkbara men andra ovanligare än andra.

Hur känns det när du hoppar på ett ben (grovt test för stressfraktur)
Hur känns det när du spänner muskeln (grovt test för muskelbristning)

Mvh

När det känns av, då det inte är under ipren-påverkan så gör det ont på ett sådant sätt som är väldigt obehagligt, som en stramande spänning. Hoppa på det kan jag inte då av smärtan.

Att spänna vaden känns skönt.

Martin Löwgren
2010-07-07, 10:13
När det känns av, då det inte är under ipren-påverkan så gör det ont på ett sådant sätt som är väldigt obehagligt, som en stramande spänning. Hoppa på det kan jag inte då av smärtan.

Att spänna vaden känns skönt.

Okej.

Hur har du tränat senaste tiden? Har du förändrat ditt upplägg? Nya skor? Nya löpsträckor?

Fru_Flisa
2010-07-07, 20:12
Okej.

Hur har du tränat senaste tiden? Har du förändrat ditt upplägg? Nya skor? Nya löpsträckor?

Tror inte det är skorna som är problemet även om de är relativt nya då de är som mina utslitna löpskor förutom att de inte har pronationsmotverkande skydd, mina gamla hade lite sånt inte mycket dock men dom var rätt utslitna med.
Särtan kom efter att jag gått i skor med hög klack där den ena klacken sitter lite dålig så den vinglar något jag fick vara vaksam på. Tror det kom pga det.

Det är lite bättre idag men jag är lite orolig för jag fick samma problem, känns likadant, för 1,5 år sedan men då gick det inte över på många veckor och jag fick hoppa på kryckor ett tag. Det snärtade till rejält i vaden som en knut som sprack sen en dag när jag var ute och gick som vanligt och så hux-flux var det bara borta.
Då tränade jag inget under den tiden. Kan jag träna nu tro utan att det förvärras?