handdator

Visa fullständig version : Fundering kring ett schema


hejhopp123
2010-07-05, 21:52
Tja tja.

Har kollat på schemat starting strenght och gjorde om det lite och tänkte kolla vad ni tycker.
Vill lägga lite mer prioritering på biceps och triceps därav ändringen.

Pass A: Bröst,axlar,triceps
Pass B: Ben,rygg,biceps

Pass A: Bänkpress,militärpress,sne hantelpress(Nödvändig?),pushdowns,dips.

Pass B: Knäböj,benspark,benpress,vadpress,stångrodd,chins, latsdrag,koncentrationscurl,bicepscurl stång.

Som ni ser blir det en massa övningar på "Pass B" och tänkte då höra med er vilka övningar som inte behövs på det passet?
Ska jag köra en magövning en eller två gånger i veckan?
Det kommer se ut så här:


Vecka 1:
Pass A
Pass B
Pass A
Vecka 2:
Pass B
Pass A
Pass B

Bluesparv
2010-07-05, 21:58
Benspark (och benpress) samt koncentrationscurls skulle jag skippat, även latsdragen känns överflödiga beroende på hur stark du är i chinsen. Går att alternera dessa om du känner dig svag.

Magträning två dagar i veckan tycker jag är lagom, även om det blir mer sällan för min del ;)

hejhopp123
2010-07-05, 21:59
Benspark (och benpress) samt koncentrationscurls skulle jag skippat, även latsdragen känns överflödiga beroende på hur stark du är i chinsen. Går att alternera dessa om du känner dig svag.

Magträning två dagar i veckan tycker jag är lagom, även om det blir mer sällan för min del ;)

Jag är sjukt svag i chins :cryout:

Bluesparv
2010-07-05, 22:50
Jag är sjukt svag i chins :cryout:

Då är vi två ;)

Jag matar iofs bara på i hopp om att bli starkare, tycker inte om latsdrag rent tekniskt. Är dock övertygad om att det är en bra övning för att utvecklas både styrke- och volymmässigt.

hejhopp123
2010-07-06, 00:48
Vill gärna ha flera åsikter om schemat? :D

Pjotor
2010-07-06, 07:26
Tja tja.

Har kollat på schemat starting strenght och gjorde om det lite och tänkte kolla vad ni tycker.
Vill lägga lite mer prioritering på biceps och triceps därav ändringen.

Hela poängen med Starting Strength är att träna upp styrka och samordning av rörelser genom basövningar. Ju fler isoleringsövningar du gör, desto lägre vikter kommer du att orka hantera, vilket går emot syftet.

Nu har jag skrivit det, så nu kan du i alla fall inte skylla eventuella bakslag på Starting Strength...

[QUOTE=hejhopp123;4462917]
Pass A: Bröst,axlar,triceps
Pass B: Ben,rygg,biceps

Pass A: Bänkpress,militärpress,sne hantelpress(Nödvändig?),pushdowns,dips.

Pass B: Knäböj,benspark,benpress,vadpress,stångrodd,chins, latsdrag,koncentrationscurl,bicepscurl stång.
[QUOTE=hejhopp123;4462917]
Alldeles för många dubblerade isoleringsövningar på båda passen. Om vi utgår från ursprungliga Starting Strength så föreslår jag följande:

Pass A
Tung knäböj
Bänkpress/axelpress (växla vartannat pass)
Dips

Pass B
Lätt knäböj alt. färre set tunga
Marklyft
Pullups eller chinups
Bicepscurl med stång

Magen får vad den tål i knäböjen, och om du står upp i axelpressen så blir det ytterligare träning. Personligen skulle jag inte lägga in särskild magträning.

hejhopp123
2010-07-06, 13:30
Hela poängen med Starting Strength är att träna upp styrka och samordning av rörelser genom basövningar. Ju fler isoleringsövningar du gör, desto lägre vikter kommer du att orka hantera, vilket går emot syftet.

Nu har jag skrivit det, så nu kan du i alla fall inte skylla eventuella bakslag på Starting Strength...

[QUOTE=hejhopp123;4462917]
Pass A: Bröst,axlar,triceps
Pass B: Ben,rygg,biceps

Pass A: Bänkpress,militärpress,sne hantelpress(Nödvändig?),pushdowns,dips.

Pass B: Knäböj,benspark,benpress,vadpress,stångrodd,chins, latsdrag,koncentrationscurl,bicepscurl stång.
[QUOTE=hejhopp123;4462917]
Alldeles för många dubblerade isoleringsövningar på båda passen. Om vi utgår från ursprungliga Starting Strength så föreslår jag följande:

Pass A
Tung knäböj
Bänkpress/axelpress (växla vartannat pass)
Dips

Pass B
Lätt knäböj alt. färre set tunga
Marklyft
Pullups eller chinups
Bicepscurl med stång

Magen får vad den tål i knäböjen, och om du står upp i axelpressen så blir det ytterligare träning. Personligen skulle jag inte lägga in särskild magträning.

Vad för slags eventuella bakslag syftar du på?

Tack för ditt svar.

hejhopp123
2010-07-06, 13:52
Pass A: Bänkpress,militärpress,sned hantelpress,pushdowns,dips.

Pass B: Knäböj,vadpress,stångrodd,latsdrag,bicepscurl med stång.

Är det någon "liten" muskelgrupp som inte kommer att tränas eller har jag fått med allt?
Kan det vara ett bra schema?

Pjotor
2010-07-06, 14:09
Vad för slags eventuella bakslag syftar du på?

Inga direkta bakslag, utan den situation som innebär att en del människor som modifierar ett beprövat träningsprogram ibland skyller uteblivna resultat på att det omodifierade programmet är dåligt.

hejhopp123
2010-07-06, 14:30
Inga direkta bakslag, utan den situation som innebär att en del människor som modifierar ett beprövat träningsprogram ibland skyller uteblivna resultat på att det omodifierade programmet är dåligt.

Jaha, men hur tycker du att "mitt" schema ser ut om du inte alls tänker på starting strenght.

Pjotor
2010-07-06, 15:08
Pass A: Bänkpress,militärpress,sned hantelpress,pushdowns,dips.

Pass B: Knäböj,vadpress,stångrodd,latsdrag,bicepscurl med stång.

Är det någon "liten" muskelgrupp som inte kommer att tränas eller har jag fått med allt?
Kan det vara ett bra schema?

Kommentarer till pass A:
- Bänkpress och sned hantelpress är väldigt lika varandra. Jag skulle växla mellan dem varannan gång, så blir passet kortare.
- Gör du dips så behöver du inte göra pushdowns i samma pass.

Kommentarer till pass B:
- Om du inte är ute specifikt efter att bygga vader så kan du ta bort vadpress. Det skulle jag göra.