handdator

Visa fullständig version : Hemmaträning under sommaren


jespernilson
2010-07-05, 14:06
Skulle behöva tips på övningar man kan köra hemma under fotbollens uppehåll, övningar ska främst vara för bröst, rygg och bålen

Kan också tillägga att jag inte vill träna med vikter:)

*drool*

kjell33
2010-07-05, 14:08
Chins, dips, situps.

Crocker
2010-07-05, 14:34
Varför inga vikter förresten?

Ondskapelsen
2010-07-05, 14:40
Chins, dips, situps.

+1

Fetknoppens magövning, finnen, upphopp, tåhävningar (excentriska är perfekt), plankan, turkish get-up (jobbig även utan vikt), hindu pushups.

Osv.

Karatekid
2010-07-05, 14:47
dragonflags, pushup med klapp, pushup med en hand, pistols, handstående pushups, brottarbrygga o sånt

Finns hur mke somhelst

jespernilson
2010-07-05, 14:49
Crocker, vår fystränare inom fotbollen säger att träning med tunga vikter ger begränsad rörelseförmåga.

tack för alla tipsen men skulle vara schyst om någon kunde länka video osv på övningarna ni rekommenderar:)

Ondskapelsen
2010-07-05, 14:56
Crocker, vår fystränare inom fotbollen säger att träning med tunga vikter ger begränsad rörelseförmåga.

tack för alla tipsen men skulle vara schyst om någon kunde länka video osv på övningarna ni rekommenderar:)

Sök på youtube :).
Din tränare kan gärna få förklara sitt påstående om han vill.

Karatekid
2010-07-05, 15:05
Fast där har er fystränare ganska fel. T.ex nästan alla brottare tränar tung styrketräning och är rörligare än de flesta fotbollsspelare

Och om du tittar på Pavel Tsatsouline som har skrivit flera böcker om träning med vikter så är han garanterat både rörligare och vigare än nån fotbollsspelare(om det inte finns nån sjuk jävel)

Spunken
2010-07-05, 15:21
http://www.crossfitla.com/cms/images/PDF_Downloads/CrossFitBodyweightWorkoutResourcev2.0.pdf

här finns det en massa kroppsviktspass.

jespernilson
2010-07-05, 16:59
tror ändå han vet vad han pratar om, han är fystränare för kalmar ffs a lag så han borde ha hyfsad koll tycker man:)

Crocker
2010-07-05, 17:03
tror ändå han vet vad han pratar om, han är fystränare för kalmar ffs a lag så han borde ha hyfsad koll tycker man:)
Det är så fel det kan bli!
Bara för man är "högt uppsatt", behöver man inte veta allt.
Usian bolt styrketränar m. vikter f.ö, men hans rörelseförmåga är väl också nedsatt?

sp123ltd1
2010-07-05, 17:37
Så länge man kör med fullt ROM så borde det inte vara något problem.

HulkH
2010-07-05, 17:50
Armhävningar, chips, dips, situps, ryggresningar m.m

BB1942
2010-07-05, 17:56
Nja, tränar man fel så KAN man bli stel. Får inte ni spela fotboll för honom, för det KAN man bli riktigt stel utav. Man blir inte stel utav träningen utan man blir eller inte blir stel efter hur man genomför den. Om du ändå är orolig så kan du lägga in stretchning i slutet av passet.

T ex kan du bara bli rörligare av att träna tunga/lätta knäböj om du bara vill. Kör du med fullt rörelseomfång så blir du rörligare varje gång och om du alltid tränar med fullt rörelseomfång så bibehåller du smidigheten.

Att Crocker (?) är fystränare för Kalmars a-lag innebär inte att han är kunnig inom styrketräningen (som vi nu har läst) utan för att han förmodligen är duktig på att få spelarna redo för att spela FOTBOLL på hög nivå. Jag behöver knappast förklara vad som krävs av en duktig fotbollsspelare fysiskt sett för att spela bra men främst kan jag väl säga att det går att träna upp bra utan viktträning. Enligt mig och många andra är det däremot ett väldigt bra komplement om det bedrivs på rätt sätt.

Se Roberto Carlos, Han styrketränar väldigt mycket och ändå är han bland dom snabbare spelarna.

BB1942
2010-07-05, 17:58
Med fullt rörelseomfång menar jag det största som du kan ha utan att tappa formen.

Jockefoten
2010-07-05, 18:03
tror ändå han vet vad han pratar om, han är fystränare för kalmar ffs a lag så han borde ha hyfsad koll tycker man:)

Nämnt ett elitfotbollslag som inte tränar med vikter.

Crocker
2010-07-05, 18:06
Nja, tränar man fel så KAN man bli stel. Får inte ni spela fotboll för honom, för det KAN man bli riktigt stel utav. Man blir inte stel utav träningen utan man blir eller inte blir stel efter hur man genomför den. Om du ändå är orolig så kan du lägga in stretchning i slutet av passet.

T ex kan du bara bli rörligare av att träna tunga/lätta knäböj om du bara vill. Kör du med fullt rörelseomfång så blir du rörligare varje gång och om du alltid tränar med fullt rörelseomfång så bibehåller du smidigheten.

Att Crocker (?) är fystränare för Kalmars a-lag innebär inte att han är kunnig inom styrketräningen (som vi nu har läst) utan för att han förmodligen är duktig på att få spelarna redo för att spela FOTBOLL på hög nivå. Jag behöver knappast förklara vad som krävs av en duktig fotbollsspelare fysiskt sett för att spela bra men främst kan jag väl säga att det går att träna upp bra utan viktträning. Enligt mig och många andra är det däremot ett väldigt bra komplement om det bedrivs på rätt sätt.

Se Roberto Carlos, Han styrketränar väldigt mycket och ändå är han bland dom snabbare spelarna.

Vad tusan, fick dig att tro att jag var fystränare över Kalmar? xD

Färssen
2010-07-05, 21:23
Förutom det som redan har nämnts så:

*Chins. Köp en chinsstång för montering i dörrpost, eller leta upp ett lämpligt träd, gungställning eller annat lämpligt att häva sig upp för.

*Ryggresningar.

*Dips. Mellan två höga och stabila stolar brukar funka utmärkt.

*Enbens knäböj.

*Enbens vadresningar i exempelvis trapp.

Funkar också att köpa ett billigt och bra hantelset + vikter så kan man, med hjälp av en bra bänk, träna igenom hela kroppen hemma. Eller dra ut i skogen och lyfta/pressa stock o sten :D

LoTiX
2010-07-05, 21:36
tror ändå han vet vad han pratar om, han är fystränare för kalmar ffs a lag så han borde ha hyfsad koll tycker man:)

Tydligen gör han inte det.

Karatekid
2010-07-06, 09:15
Förutom det som redan har nämnts så:


Fast allt det förutom ryggresningar har redan nämnts

Ondskapelsen
2010-07-06, 09:31
Crocker, vår fystränare inom fotbollen säger att träning med tunga vikter ger begränsad rörelseförmåga.

tack för alla tipsen men skulle vara schyst om någon kunde länka video osv på övningarna ni rekommenderar:)

Vad tusan, fick dig att tro att jag var fystränare över Kalmar? xD

Det översta är svaret till det nedersta.

Till er tjänst.

SAV
2010-07-06, 09:37
Är det finnen som går till så att man sitter på knä på ett sätt som är bekvämt och så går man ned med överkroppen å tar i som faaan me hamstrings?
den borde han väl köra garanterat då iom att han spelar fotboll

Ondskapelsen
2010-07-06, 10:15
Är det finnen som går till så att man sitter på knä på ett sätt som är bekvämt och så går man ned med överkroppen å tar i som faaan me hamstrings?
den borde han väl köra garanterat då iom att han spelar fotboll

Korrekt.
Underlättar om man har fast fötterna :D

Crocker
2010-07-06, 10:22
Det översta är svaret till det nedersta.

Till er tjänst.
Nä det fick jag inte.

Att Crocker (?) är fystränare för Kalmars a-lag innebär inte att han är kunnig inom styrketräningen (som vi nu har läst) utan för att han förmodligen är duktig på att få spelarna redo för att spela FOTBOLL på hög nivå.

BB1942
2010-07-08, 15:15
va? det är inte du Crocker som är tränare utan en annan som också heter/kallas Crocker. Precis som Ondskapelsen skrev

BB1942
2010-07-08, 15:16
tror ändå han vet vad han pratar om, han är fystränare för kalmar ffs a lag så han borde ha hyfsad koll tycker man:)

Förstår du nu crocker?

Donner
2010-07-08, 17:45
Vad skulle det vara för skillnad att träna med vikter jämfört med kroppen? Alltså vad är hans motivering till att man blir stel (ovig) ? Han har i vilket fall som helst väldigt fel.

sp123ltd1
2010-07-08, 19:01
Det här är väll ett bevis på att min inte blir ovig av träning med vikter? Kolla post #6
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149219

Librish
2010-07-08, 22:06
va? det är inte du Crocker som är tränare utan en annan som också heter/kallas Crocker. Precis som Ondskapelsen skrev

Nej, det TS skriver är ett svar till Crocker. Fystränarens namn har inte nämnts.

BB1942
2010-07-09, 18:26
Jaha, nu fattar jag :smash: var faktiskt väldigt tydligt om jag hade läst vilka som skrivit i tråden...

Crocker
2010-07-09, 19:29
Jaha, nu fattar jag :smash: var faktiskt väldigt tydligt om jag hade läst vilka som skrivit i tråden...
Det var f.ö du som skrivit det. :confused:

kolik
2010-07-09, 21:40
still <3ing internet

supercharge
2010-07-13, 22:40
Det här är väll ett bevis på att min inte blir ovig av träning med vikter? Kolla post #6
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149219

T.om. Stefan Holm vill jag påminna mig tränade med vikter, så att det skulle vara dåligt eller klumpigt på något sätt håller inte riktigt.