handdator

Visa fullständig version : Pain is temporary - Brick Tops Journal


Brick top
2010-07-05, 13:05
Hej på er!

Så nu har jag snokat runt på detta forum utan att själv vara medlem allt för länge. Jag är inte stark, inte speciellt vältränad men har ett stort träningsintresse och vill lära mig mer om träning och kost.

I dagsläget består större delen av min träning av löpning samt styrketräning utan vikter, sit ups armhävningar osv. Målet är att utöka med ordentlig styrketräning samtidigt som jag fortsätter med min konditionsträning (i dagsläget (3 ggr/vecka).

Jag har märkt att alla här på forumet verkar peppa varandra bra och det är precis vad jag behöver, en extra knuff i ryggen. Så jag sätter lite press på mig själv och startar min första journal.

Ikväll blir det ett löppass och imorgon drar jag till gymmet!

Brick top
2010-07-06, 08:28
Gårdagens aktivitet blev löpning 5 km, kom runt på dryga 22 min så det kändes väl ok. Syran sprutade ur öronen i de värsta backarna men skönt var det =)

Brick top
2010-07-06, 10:34
Laddar för första passet med 5x5 Stronglifts

Yep, idag går startskottet för 5x5-satsningen. Har lite huvudbry över att mit nuvarande gym (företagshälsan på jobbet) inte har den bästa utrustningen, speciellt då det kommer till knäböjen. Kommer dock börja på mycket låga vikter så det borde inte vara något problem. Lagom tills vikterna börjat bli riktigt tunga (för mig) har jag räknat med att vara tillbaka på gymmet i Linköping där utrustningen är bra mycket bättre än här.

Återkommer med rapport imorgon eller ikväll!

Brick top
2010-07-06, 14:50
Eftersom det är galet lugnt på sommarjobbet idag så hänger jag kvar här =) . Har räknat lite på BEE enlig Harris Benedict och kommit fram till följande:

Vikt: 85 kg
Längd: 190 cm
Ålder: 23

BEE = 2030 Kcal

Har även kikat lite på förbränning och då använt sidan som deff-guiden länkar till.

Löpning 50 min i mitt tempo (12 km/h) bränner tydligen 850 kcal.

Aldrig lagt krut vid att tänka på liknande saker tidigare vilket troligtvis går hand i hand med det faktum att jag inte gått in för det här med träning (mer än löpningen) tidigare. Har ju förstått att jag helt varit ute och åkt cyckel när jag tänkt att jag nog kan fixa till en bra förbränning endast genom kost och löpning. Tror dock att jag bara bränner den lilla muskelmassa jag har för kroppsfettet rör sig inte en tum. Förhoppningsvis blir det ändring på detta nu när jag börjar lyfta lite skrot!

Frågan är bara var man kostmässigt ska lägga sig, hur högt skall intaget vara?

Vad jag förstått kan en nybörjare som jag bygga muskler (i huvudsak bli starkare, är egentligen inte ute efter någon enorm volymökning) och samtidigt bränna fett. Åsikterna om detta går i sär här i forumet men folk verkar ändå vara överens om att musklerna iaf inte förtvinar om man styrketränar samtidigt som man "deffar".

Ja det blir en del att bita i detta. Har tänkt börja räkna kalorier för att få ett hum om var jag ligger i intag i nuläget, har faktiskt ingen aning.

Brick top
2010-07-06, 20:36
Första passet

knäböj 5 set

5x20

Bänk 5 set

5x40

inverted rows 3 set

1a 9 reps
2a 5 reps
3e 4 reps

Armhävningar 3 set

1a 18 reps
2a 9 reps
3e 8 reps

reverse crunches

3x12


Körde väldigt lugnt detta pass, särskilt på knäböjen (endast stång). Tänkte att denna gång skall det göras ordentligt utan att chocka kroppen för mycket. Blev tillräckligt trött på rows och armhävningar ändå där jag märkte hur svag i förhållande till min vikt jag faktiskt är.... Crunches sög ordentligt i magen också.

Jaja, nu har det börjat iaf!

minsky
2010-07-07, 18:42
Härligt! Detta ska jag följa.

Vart sommarjobbar du någonstans om man får fråga?
Nog för att du inte ska chocka kroppen men lägg på ett par kakor på stången nästa gång ;)
Tycker du verkar ha fina Inverted rows. Starkt att göra 12 st alla 3 set. Bra där!!

Brick top
2010-07-08, 08:13
Tack Minsky!

Ja idag blir det andra passet, skall utmana mig själv lite mer denna gång!

Jobbar med logistikplanering på Stora Enso =)

minsky
2010-07-08, 08:31
Låter som ett avancerat sommarjobb!

Ja absolut och lycka till! Ska bli intressant att se vad du hittar på härnäst :]

SteveMiller
2010-07-08, 09:39
Lycka till, kör stenhårt! =)

Brick top
2010-07-08, 10:12
Tack för peppen! Känns riktigt bra med lite support för motivationen, nu vill jag bara att arbetsdagen skall va över så jag kan hit the gym =)

Minsky - Det låter nog flådigare än va det är men det är kul och ligger något sånär i linje med min utbildning (ekonomistyrning och Supply chain management) så man får va tacksam! Förvänta dig inga stordåd ikväll men lite mer vikter kan jag nog erbjuda iaf, andra övningar ikväll dock.

Brick top
2010-07-08, 21:00
Dagens pass

Knäböj 5 set

5x40

Overhead press 5 set

5x30

marklyft 1 set

5x60

Plankan

3x30 sec

Armhävningar 3xfaliure

21
9
8

Allt som allt är jag nöjd med ovanstående , skönt att få slita lite :), finns ingen pull up stång på gymmet så det fick bli armhävningar, några tips på ok substitut?

minsky
2010-07-09, 08:06
Minsky - Det låter nog flådigare än va det är men det är kul och ligger något sånär i linje med min utbildning (ekonomistyrning och Supply chain management) så man får va tacksam! Förvänta dig inga stordåd ikväll men lite mer vikter kan jag nog erbjuda iaf, andra övningar ikväll dock.

Okej! Det låter bra med tanke på hur svårt det är att hitta jobb och speciellt ett passande jobb.

---
Verkar som det var ett härligt pass Börjat bekanta dig med övningarna i programmet nu?
Ett bra substitut till pull-ups/chins är latsdrag. Om du har du någon kabelhiss med sits på gymmet?

Brick top
2010-07-09, 08:14
Yes passet var bra, är lite "besviken" idag dock. Var övertygad om att både knäböjen och pressen skulle ge en träningsverk utan dess like. Övningarna känns bra och tekniken verkar sitta kvar i ryggmärgen. Körde mycket basövningar som knäböj när jag var yngre så nu är det bara vikterna som fattas. Ska börja öka med 2,5 kg nu =).

Yes en kabelhiss finns det, då blir det latsdrag nästa gång =). Jag har aldrig varit någon hejjare på pull ups, osäker på om jag fixar mer än 1-2 st. Vad tycker du är bäst, skaffa sig ett gummiband och köra pull ups, eller använda sig av en pull ups maskin? Styrkan kommer förhoppningsvis komma smygande om några månader så målet är ju helt klart att fixa ett gäng utan assistans, får ha tålamod!

minsky
2010-07-12, 12:46
Haha, var glad så länge du slipper träningsvärken, rätt säker på att du krigar på bra ändå!

Angående pull-upsen så gör vad du tycker funkar bäst, är smidigast och går snabbast. Köra i maskinen varvat med "the real deal" skulle jag personligen kört på . 1-2 st utvecklas snabbt till 5-6 st och då är det kul!

Uppdatera! :D

Brick top
2010-07-13, 08:33
Efter in liten minisemester blir det att stiga upp på hästen igen. Ikväll blir det skrotlyftning =)

Brick top
2010-07-14, 08:17
Lite träningsångest nu...

Kom till gymmet igår men lyckades inte ta mig in... FAAAN! Och nu kommer det en massa långväga gäster så resten av veckan kommer det bli svårt att trycka in ngt pass. Ibland är det inte lätt att trycka in gympasset alltså. Förhoppningsvis hinner jag med några löprundor på kvällarna och får köra armhävningar/crunches

minsky
2010-07-14, 09:18
Ah vet hur frustrerande det är! Åk och bada istället! Perfekt nu i värmen att dra ett par längor och kanske avsluta med max-rep i armhävningar, burpees, planka etc :D