handdator

Visa fullständig version : Höftproblem


prediktorn
2010-07-05, 12:53
Kön: Man

Ålder: 32

Längd och vikt. 189 cm 82 kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont?
Yttersidan/inuti höften.
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Djup.
Gör det ont någonstans då du trycker?
Jag har testat att massera höft/rumpa med en tennisboll, och jag tror att det är någon av gluteus (minimus?) musklerna som känns lite öm.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Problemet uppstod efter en skidresa i alperna.
Är smärtan skarp eller mer dov?
Dov.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Endast vid viss aktivitet
Känns det bättre eller sämre efter träning?
Det känns sämre om jag kör knäböj.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Jag upptäckte att när jag satt grensle över en mur, gjorde det ont i höften om jag tryckte fötterna mot muren. Om jag trycker knäna mot muren känns inget utan endast då jag trycker med fötterna. Likaså om jag sitter på en stol och försöker lyfta upp en fot mot det andra knät (och även framåt om foten är vinklad utåt) gör det ont i höften. Ett annat exempel är när jag klättrar och sätter foten högt, vinklad utåt.
Var i rörelsen smärtar det?
Se ovan.
Hur länge har du haft ont?
Sen skidsemestern i mars.
Smärtvariation över dygnet.
Mer markant på morgonen. Även en viss stelhet i korsryggen på morgonen.

Vad och hur mycket tränar du?
Klättring och gym regelbundet. Löpning sporadiskt.
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Innan skidsemestern tränade jag mycket knäböj på gymmet. Det har jag slutat med då jag upplevde att besvären ökade.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nej

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?
Nej.
Domningar i ben eller fötter?
Nej.
Svårighet att gå på tå eller häl?
Nej.
Domning i underliv?
Nej.
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)?
Nej.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling?
Jag gick och fick massage på jobbet, och gjorde lite rörelsetest. Vi konstaterade då att min ena höftböjare inte gick att aktivera så bra (jag tog upp knät mot bröstet och kunde inte hålla emot när hon drog tillbaka knät). Jag var även stel i gluteus och piriformis vill jag minnas. De här besvären försvann dock efter massagen.
Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Efter skidresan hade jag även problem med TFL och IT band. Jag tror att jag lyckades massera bort de besvären med ett träget tennisbollsgnuggande mot en vägg.

Övrigt:
Jag jobbar framför datorer och är allmänt stel i höften. Har också en relativt kraftig svank.