handdator

Visa fullständig version : Orsaken till att 90% på Kolo inte har några muskler!!


BobaFett
2010-07-05, 09:02
Så här ser majoriteten av trådarna ut på defforumet:

Hej Kolo!

Jag är en kille på 17 år, har tränat i 2 månader och tänkte påbörja min första deff. Jag väger 70 kilo på 180 cm. Jag väger inte så mycket men det finns en del fett. Jag bänkpressar 60 kilo och curlar med 11 kilos hantlarna. Jag vill få fram rutorna till sommaren.

Ett råd: deffa inte om du inte har nåt att deffa fram. Deff ska man försöka undvika så mycket det bara går p.g.a. att det hindrar dina muskelökningar som inget annat. Därför är det också bäst att bulka långsamt eller i takt med din muskelökning. Träna i några år och sen när du börjar bli grov bulkad så kommer du kanske inte se spinkig ut när du är deffad.

Jag har själv gjort några dumma bulkar och fått deffa p.g.a. det men aldrig igen säger jag bara.

mattilainen
2010-07-05, 09:16
Tycker verkligen inte man behöver ha tränat flera år för att deffa. Trivs man inte med sin kropp så tycker jag definitivt man ska göra något åt det. Man ska inte behöva gå runt och inte trivas med något du behöver dras med 24/7 när man lika gärna kan göra något åt det. Vill man gå ned i vikt så klart ska man göra det!

Sen håller jag med om att man inte behöver grisbulka och gå upp flera kg i månaden men om man börjar träna och känner att man vill gå ned i vikt så ska man verkligen göra det. Man lär sig alltid något, gör du fel under en deffning så kommer du lära dig och förhoppningsvis inte göra samma fel nästa deff.

BobaFett
2010-07-05, 09:22
Tycker verkligen inte man behöver ha tränat flera år för att deffa. Trivs man inte med sin kropp så tycker jag definitivt man ska göra något åt det. Man ska inte behöva gå runt och inte trivas med något du behöver dras med 24/7 när man lika gärna kan göra något åt det. Vill man gå ned i vikt så klart ska man göra det!



Jag skrev inte att man inte kan deffa förrän man har tränat i några år, jag skrev att orsaken till att 90% av kolo inte har några muskler är för att de deffar för fort och för ofta. Du kan deffa när fan du vill men det är ingen bra ide om du inte har några muskler.

Om man är fet så är det klart att man kan deffa men nu snackar vi om någon som redan väger jävligt lite och ska deffa.

delta_mats
2010-07-05, 09:50
Kan förstå de som är smalfeta och hellre deffar än bygger. Är man smalfet och börjar bygga kommer man fortfarande vara i dålig form även när man blir större, och man bygger ju väldigt långsamt. Vill man då deffa först och sedan bygga långsamt och behålla formen är det fullt förståeligt, mycket roligare att vara i bra form än att ständigt vara fet.

Eddie Vedder
2010-07-05, 10:13
Menar du att 90% av Kolos medlemmar, med ambitionen att bli grova (har man inte den ambitionen är det ointressant för den här diskussionen), har misslyckats? Det håller jag definitivt inte med om.

BobaFett
2010-07-05, 12:45
Menar du att 90% av Kolos medlemmar, med ambitionen att bli grova (har man inte den ambitionen är det ointressant för den här diskussionen), har misslyckats? Det håller jag definitivt inte med om.

Haka inte upp dig på några siffror nu, det var bara för att fånga uppmärksamhet. Det jag menar är att man ser väldigt mycket såna trådar där folk som redan väger för lite ska ge sig på att deffa.

50cent
2010-07-05, 12:47
bobafett har helt rätt

ha:cl
2010-07-05, 12:48
okej

JoeyP
2010-07-05, 12:50
Man ska vara nöjd med sig själv.

vicarious
2010-07-05, 12:54
Ok.

kalajset
2010-07-05, 13:05
Det jag menar är att man ser väldigt mycket såna trådar där folk som redan väger för lite ska ge sig på att deffa.

Håller helt med. Var och en får självklart se ut precis hur de vill, men att ligga på gränsen till undernärd bara för att få fram rutor framför badrumsspegeln, om nu målet är att bli "grov", det tycker även jag känns väldigt onödigt. Man är knappast fet vid 12% kroppsfett, som tyvärr ganska många, (yngre), verkar tycka. Tror helt klart den största anledningen till att inte folk får resultat är att de fokuserar just på att deffa i tid och otid när de i många fall helt enkelt inte har "något" att deffa fram, har själv varit där, och slutresultatet var inte direkt snyggt.

stridis
2010-07-05, 13:07
Vad är det för konstigt att man sätter upp ett visst mål och försöker uppfylla det? I det här fallet att skaffa sig magrutor.

Att deffa ner sig till ett BMI på just över 20 är inte onaturligt på något sätt.

stridis
2010-07-05, 13:11
. Man är knappast fet vid 12% kroppsfett, som tyvärr ganska många, (yngre), verkar tycka.

Är väl helt upp till dem? Så varför beklaga dem? De prioriterar annorlunda helt enkelt.Har man varit nere i <8% så tycker man att 12% BF är lite fläbbigt.

MrBoris
2010-07-05, 13:16
Tycker nog den här tråden hör hemma i allmänt? Verkar ju inte direkt vara någon mening med tråden eller någon fråga, mest bara att klanka ner på folk som kanske inte bryr sig så himla mycket om hur många cm hästsko de fått på armen?

kalajset
2010-07-05, 13:17
Är väl helt upp till dem? Så varför beklaga dem? De prioriterar annorlunda helt enkelt.Har man varit nere i <8% så tycker man att 12% BF är lite fläbbigt.

Precis, det är helt upp till var och en att tycka vad man vill. (Har varit vid 8% BF, och det var ingen vacker syn p ga för litet muskelmassa). "Problemet" är just att folk med fokus på att bli stora/"grova" ofta vill deffa i tid och otid, när de högst troligen hade gjort bäst i att bygga upp någon slags grundfysik först, åtminstone. (Sedan, visst, det är knappast något jätteproblem - men grundfrågan håller jag som sagt absolut med om).

Sir Anselm
2010-07-05, 13:21
Jag tycker det är konstigt att alla säger deffa när det som många gör i princip är att banta... :D

HulkH
2010-07-05, 13:30
Jag tycker det är konstigt att alla säger deffa när det som många gör i princip är att banta... :D

haha, tänkte precis på de när jag satt och läste TS inlägg^^


Men bobafett har en poäng.

supercharge
2010-07-05, 13:34
Jag gjorde själv precis det Bobafett gnäller över. Trivs man inte med formen och är smalfet så känns det ju dumt att lägga på sig ännu mer vikt. Ska du komma i form så måste du ju ändå göra dig av med fettet förr eller senare, så spelar då ordningen någon roll när man väljer att göra det? Förutsatt naturligtvis att du inte tänker grisbulka efteråt.

Men visst vill man bli jättestor så förstår jag poängen men jag tror ärligt talat inte det idealet är det mest eftersträvade på forumet om jag ska vara helt ärlig.

Anton Fräs
2010-07-05, 13:46
Problemet för många på Kolo är (som vill bli grovfa):

1. Delvis det Boba säger, men skulle inte betona det på det viset. Man grisbulkar och panikdeffar. Åtminstonde i början.
2. Man stressar viktnedgång och tappar onödigt mycket muskelmassa.
3. Den viktigaste punkten. Man är inte konsekvent med träningen. Eller äter rent ut sagt åt helvete i perioder med mycket fylla och för lite mat eller för mycket mat.


Träning och hyfsad kosthållning under lång tid = resultat

Inte grisbulk, panikdeff och träna stenhårt 3 månader/slappa 3 månader

JoeyP
2010-07-05, 14:10
Jag befinner mig just nu i en ganska tråkig situation.

Har för lite massa, men vill ändå komma ner i låg BF för att sedan börja bygga igen, med en sakta viktuppgång.

Jag vill ner till bra form, men samtidigt inte men vet att det kmr bli bäst så, så det är jobbigt att deffa när man har lite muskler. Men väger ju också 75kg 176cm så det är ju inte "undernärd" precis.

Men att gå ner till 72 och sen börja gå upp är nog inte någon dålig ide.

bb X
2010-07-05, 14:52
Jaha? Du visar ett exempel på några av de som gör deff-trådar men vad säger du om Olle som är 170cm och väger 90kg, ska han också bulka i några år tills han väger 110kg och sedan deffa i 3 år?

Ondskapelsen
2010-07-05, 15:04
Menar du att 90% av Kolos medlemmar, med ambitionen att bli grova (har man inte den ambitionen är det ointressant för den här diskussionen), har misslyckats? Det håller jag definitivt inte med om.

Poängen är inte att 90% har misslyckats.
Dem har bara fallit väldigt kort om sina mål jämfört med vad de kunde pga mestadels dålig insikt och noll objektivitet.

Jag själv är småfet med mina 83kg på 180cm men ser ingen anledning att deffa ner till ett BMI på runt 20 innan jag bygger. Jag kommer bara se liten ut vilket kommer få mig att grisbulka säkert. Deffar man för tidigt första gången verkar det bli lite av en ond spiral.

Det är såklart inte alltid så. Men det är ett återkommande fenomen hos styrketränande under 25 med magrut/biceps-ambitioner.

RebelYell
2010-07-05, 15:11
Nja, IMHO är det största problemet är väl snarare folk som har någon slags irrationell rädsla för att lägga på sig fett.

Poängen är inte att 90% har misslyckats.
Dem har bara fallit väldigt kort om sina mål jämfört med vad de kunde pga mestadels dålig insikt och noll objektivitet.

Jag själv är småfet med mina 83kg på 180cm men ser ingen anledning att deffa ner till ett BMI på runt 20 innan jag bygger. Jag kommer bara se liten ut vilket kommer få mig att grisbulka säkert. Deffar man för tidigt första gången verkar det bli lite av en ond spiral.

Det är såklart inte alltid så. Men det är ett återkommande fenomen hos styrketränande under 25 med magrut/biceps-ambitioner.

Det är dock idiotiskt att börja bulka när man redan är tjock. Får skitdåliga resultat då i jämförelse med vad man fått om man börjat med lågt BF.

Sir Anselm
2010-07-05, 15:19
Jaha? Du visar ett exempel på några av de som gör deff-trådar men vad säger du om Olle som är 170cm och väger 90kg, ska han också bulka i några år tills han väger 110kg och sedan deffa i 3 år?

Är man 170 lång och väger 90 kg är man antingen

A) Grofv

B) Tjock

Sen kan man såklart befinna sig någonstans mellan de två. Men är man B så bör man kanske börja med att banta. Är man A så kan man nog deffa...

Ande
2010-07-05, 15:37
Säger som flera andra, Ok.

Ganymedes
2010-07-05, 16:59
Man ska vara nöjd med sig själv.

Absolut, men är inte det (c) fat people på det uttalandet? Dvs det säger inget, för det är lättare att ändra sin egen åsikt och jobba på att ändra andras, än att faktiskt ta i och ändra sin livsstil/fysik. Men åter igen, visst ska man vara nöjd med sig själv. Personligen tränar jag endast för mitt eget välbefinnande. Det är helt ok att ego-träna! :hbang:

Denniss
2010-07-05, 17:01
Trådtiteln fick mig att tänka på:

WMZdA-b2Vdw

:D

Tonto
2010-07-05, 17:07
tl;dr.

Folke50
2010-07-05, 17:17
Jag äger över 90%. Frågor på det?

Lallle
2010-07-05, 17:31
Jag befinner mig just nu i en ganska tråkig situation.

Har för lite massa, men vill ändå komma ner i låg BF för att sedan börja bygga igen, med en sakta viktuppgång.

Jag vill ner till bra form, men samtidigt inte men vet att det kmr bli bäst så, så det är jobbigt att deffa när man har lite muskler. Men väger ju också 75kg 176cm så det är ju inte "undernärd" precis.

Men att gå ner till 72 och sen börja gå upp är nog inte någon dålig ide.

Du har verkligen inte för lite massa, enligt mig. Du har fantastiskt snygg fysik och och du deffar lite är det ingen katastrof.

Tolkia
2010-07-05, 17:39
Absolut, men är inte det (c) fat people på det uttalandet? Dvs det säger inget, för det är lättare att ändra sin egen åsikt och jobba på att ändra andras, än att faktiskt ta i och ändra sin livsstil/fysik. Men åter igen, visst ska man vara nöjd med sig själv. Personligen tränar jag endast för mitt eget välbefinnande. Det är helt ok att ego-träna! :hbang:
Menar du att det är fel/fult/otillåtet att vara nöjd med sig själv om man inte ser ut som [insert valfri idol i spannet Pitt -Coleman]? Som du formulerar dig här låter det som om du tycker att det är något slags medborgerlig plikt att hålla sig i så god form att omgivningen är nöjd.

F.ö. håller jag med Sir Anselm om att "deffa" missbrukas svårt. Det man håller på med blir inte bättre, coolare eller mindre (c) fat people eller (c) medelålders kvinna som läser aftonbladet för att man kallar det "deffa".

Lallle
2010-07-05, 17:41
Jag kan snarare tycka tvärtom att ett stort misstag många som börjar träna gör är att dom går runt under en väldigt lång tid och är lite halvfeta (bulkiga). Är det verkligen värt att gå runt och se halvtaskig ut så länge för att så långt in i framtiden dra en deff?

MrBoris
2010-07-05, 17:42
Jag kan snarare tycka tvärtom att ett stort misstag många som börjar träna gör är att dom går runt under en väldigt lång tid och är lite halvfeta (bulkiga). Är det verkligen värt att gå runt och se halvtaskig ut så länge för att så långt in i framtiden dra en deff?

+1, blir inte mycket kvinns under tiden heller :D

Lallle
2010-07-05, 17:52
+1, blir inte mycket kvinns under tiden heller :D

Wo-ord.

sweetkarolina
2010-07-05, 17:56
F.ö. håller jag med Sir Anselm om att "deffa" missbrukas svårt. Det man håller på med blir inte bättre, coolare eller mindre (c) fat people eller (c) medelålders kvinna som läser aftonbladet för att man kallar det "deffa".

Haha, jag kommer ihåg när vi hade en diskussion om just termerna deffa vs banta och herregud vad störda folk blev när man hävdade att det inte var nån skillnad.

Men väl, kan det inte vara ett syfte just att vara nöjd med sitt liv och sitt beteende, jag tycker alla (på kolo) alltid ska ha en kortsiktig förändringsplan på gång, antingen "deffar" man eller "bulkar" man. Varför kan man inte bara "vara" och träna, äta och må bra efter bästa förstånd och samtidigt veta att man sköter om sin kropp?

Trance
2010-07-05, 17:56
Poängen är inte att 90% har misslyckats.
Dem har bara fallit väldigt kort om sina mål jämfört med vad de kunde pga mestadels dålig insikt och noll objektivitet.

Jag själv är småfet med mina 83kg på 180cm men ser ingen anledning att deffa ner till ett BMI på runt 20 innan jag bygger. Jag kommer bara se liten ut vilket kommer få mig att grisbulka säkert. Deffar man för tidigt första gången verkar det bli lite av en ond spiral.

Det är såklart inte alltid så. Men det är ett återkommande fenomen hos styrketränande under 25 med magrut/biceps-ambitioner.

Jag tror nästan det är vanligare med folk som skall deffa "sen". Sedan blir det aldrig "sen" och de får aldrig sina synliga magrutor. I det läget så blir de antingen styrkelyftare eller postar om att unga killar som deffar gör fel.

Oxe
2010-07-05, 18:07
Sen har vi några mer aspekter först det som några innan har sagt personliga mål, sen har vi nummer två vilka är det som oftast börjar träna för att bli större dom som är små och inte riktigt har generna för det... Det är människor som får slita som en hund för att lägga på sig en dräglig muskelmassa, dom som har det lättare för sig behöver ju inte bry sig så mycket...

Sagzy
2010-07-05, 18:13
Man ska vara nöjd med sig själv.

korrekt, tycker dock inte att man aldrig ska va helt nöjd, då har man inget att sträva efter :)

Bullen!
2010-07-05, 18:20
jag trodde att orsaken till att 90% inte hade muskler var att de ägnade större delen av sitt pass att dokumentera vad de gör i gymmet så att de senare kan sätta sig vid datorn och skriva ner det på sin blogg, facebook, sin dagbok, posta bilder på flickr, ladda upp ett par filmer på youtube och sen beställa några fatburners från någon webshop för att få en gratis shaker och dricka vatten ur på stan när man är ute och premiärvisar sitt gasplinne.

palme
2010-07-05, 18:26
Öhh

Stoltz
2010-07-05, 19:42
+1, blir inte mycket kvinns under tiden heller :D

Ja, för att man står och faller på om absen syns eller ej visar ju inte alls på brist på social kompetens :smash:

Scratch89
2010-07-05, 19:46
Jag tror nästan det är vanligare med folk som skall deffa "sen". Sedan blir det aldrig "sen" och de får aldrig sina synliga magrutor. I det läget så blir de antingen styrkelyftare eller postar om att unga killar som deffar gör fel.

Oooooooooooh, burn!

chrilledude
2010-07-05, 20:18
Tycker verkligen inte man behöver ha tränat flera år för att deffa. Trivs man inte med sin kropp så tycker jag definitivt man ska göra något åt det. Man ska inte behöva gå runt och inte trivas med något du behöver dras med 24/7 när man lika gärna kan göra något åt det. Vill man gå ned i vikt så klart ska man göra det!

Håller med dig.

Vissa vill väl till och med vara smala, och inte deffade/biffiga osv. ;)

Åsberg
2010-07-05, 20:26
Kan väll säga att jag borde ha "deffat" innan jag började bygga. Nu i efterhand hade det varit roligare att ha en hyfsad form de tre åren jag tränat istället för att va halvfet.

Har gått från 68kg till 85kg som mest utan att ha blivit så fet att det märkts, men hade hellre gått ner några kilo innan, varför släpa runt på massa fläsk :)

Oxe
2010-07-05, 20:30
Måste ju bara säga en sak för att deffa måste man ha muskler, annars bantar man...
Är man en tjockis som inte går på gym och hetsäter då bulkar man inte. ungefär samma sak...

Piranha
2010-07-05, 20:44
Att dom fastnar bakom datorn istället för att gå till gymet.


(C) okänd kolomedlem myntade uttrycket

Eddie Vedder
2010-07-05, 20:52
Min egen erfarenhet från Kolo är i alla fall inte överensstämmande med Bobafetts. Jag tycker att majoriteten av de som verkligen vill få muskler får en bra fysik. Att det finns de som bantar/deffar även fast de inte har en kropp enligt någon byggarskadad persons normer har ju inget med saken att göra.

Men det är som sagt fullständigt ointressant att ens diskutera de som inte har stor muskelmassa och/eller maximal styrka som sitt stora mål.

Apos78
2010-07-05, 20:53
Måste ju bara säga en sak för att deffa måste man ha muskler, annars bantar man...
Är man en tjockis som inte går på gym och hetsäter då bulkar man inte. ungefär samma sak...

Måste man ha muskler så är man tillbaka på ruta ett - att många som verkligen inte har något behov av att deffa startar trådar om att deffa. Lite som att en deff hör till träningen och utan denna kommer formen aldrig att infinna sig. Jag tror det finns många unga killar som verkligen är övertygade om att utan deff- och bulkperioder så ger träningen inte lika mycket.

skaparn
2010-07-05, 21:22
Jag tror nästan det är vanligare med folk som skall deffa "sen". Sedan blir det aldrig "sen" och de får aldrig sina synliga magrutor. I det läget så blir de antingen styrkelyftare eller postar om att unga killar som deffar gör fel.

Poesi!

Stoltz
2010-07-05, 21:29
Jag tror nästan det är vanligare med folk som skall deffa "sen". Sedan blir det aldrig "sen" och de får aldrig sina synliga magrutor. I det läget så blir de antingen styrkelyftare eller postar om att unga killar som deffar gör fel.

Trance, du är underbar.

Andy.da.wohoo
2010-07-05, 21:42
Kolozzeum - Forumet för dig som vill träna men fastnar bakom datorn hela tiden

För övrigt tycker jag att Trance har en stor poäng.

TS fick mig att tänka i "bra att jag är fet nu när jag börjar träna, allt fett blir ju muskler!!1" banorna.

fiskebulle
2010-07-05, 21:56
Jag tror nog att det är väldigt många som är som Eddie Vedder sa, byggarskadade som läser trådarna i frågan och tycker att man borde träna mera innan man deffar. Det är faktiskt långt ifrån alla som vill lägga på sig en massa muskler. Det manliga skönhetsidealet ligger närmare Håkan Hellström än "90kg-hård-på-180cm." Jag skulle nog tro att de flesta som tränar på gym gör det för att få mer muskeldefinition inte mera muskler - Typ tonus om jag förstått ordet rätt.

Tricce
2010-07-05, 22:22
Trance :D

Sen är det också fint att tjejer bantar men killar "deffar" :)

Nelson81
2010-07-05, 22:33
Problemet för många på Kolo är (som vill bli grovfa):

1. Delvis det Boba säger, men skulle inte betona det på det viset. Man grisbulkar och panikdeffar. Åtminstonde i början.
2. Man stressar viktnedgång och tappar onödigt mycket muskelmassa.
3. Den viktigaste punkten. Man är inte konsekvent med träningen. Eller äter rent ut sagt åt helvete i perioder med mycket fylla och för lite mat eller för mycket mat.


Träning och hyfsad kosthållning under lång tid = resultat

Inte grisbulk, panikdeff och träna stenhårt 3 månader/slappa 3 månader

riktigt bra inlägg, håller fullständigt med speciellt på nr3, kontinuerlig träning/mathållning är nyckeln för att bli grofv. Dom flesta jag känner som tränar äter bra max 3-4 av veckans 7 dagar och det håller inte.

Det tar tid att bygga muskler, kolla på allan han har tränat i 55 år och är fortfarande en mysfarbror rent muskulärt :D J/K

mikaelj
2010-07-05, 22:36
Men väl, kan det inte vara ett syfte just att vara nöjd med sitt liv och sitt beteende, jag tycker alla (på kolo) alltid ska ha en kortsiktig förändringsplan på gång, antingen "deffar" man eller "bulkar" man. Varför kan man inte bara "vara" och träna, äta och må bra efter bästa förstånd och samtidigt veta att man sköter om sin kropp?

Man blir Stålmannen av att överäta. På sant.

shadowfire
2010-07-05, 22:37
Det tar tid att bygga muskler, kolla på allan han har tränat i 55 år och är fortfarande en mysfarbror rent muskulärt :D J/K

:D:thumbup:

Floddan
2010-07-05, 22:40
TS: Du har missat att det här är ett muskelforum. Det finns mycket, mycket muskler. muskler

JuzupWilkosz
2010-07-05, 22:42
Juzup vet att det krävs mycket blod, svett och tårar. Många har de varit som kommit och gått genom åren. Men kvar står fortfarande Juzup.
Vad är hemligheten? Fråga på..
http://www.schwarzenegger.it/mro/wilkosz/w125.jpg

BobaFett
2010-07-05, 22:50
Jag tror nästan det är vanligare med folk som skall deffa "sen". Sedan blir det aldrig "sen" och de får aldrig sina synliga magrutor. I det läget så blir de antingen styrkelyftare eller postar om att unga killar som deffar gör fel.

Känner du dig träffad så behöver du inte gnälla som en kärring.

BobaFett
2010-07-05, 23:07
Jag befinner mig just nu i en ganska tråkig situation.

Har för lite massa, men vill ändå komma ner i låg BF för att sedan börja bygga igen, med en sakta viktuppgång.

Jag vill ner till bra form, men samtidigt inte men vet att det kmr bli bäst så, så det är jobbigt att deffa när man har lite muskler. Men väger ju också 75kg 176cm så det är ju inte "undernärd" precis.

Men att gå ner till 72 och sen börja gå upp är nog inte någon dålig ide. Men du väger ju din längd -100 i ganska bra form vad jag förstått.

Jaha? Du visar ett exempel på några av de som gör deff-trådar men vad säger du om Olle som är 170cm och väger 90kg, ska han också bulka i några år tills han väger 110kg och sedan deffa i 3 år? Olle ska banta tills han kommer till en normal BF helt enkelt men det är inte det här vi diskuterar i tråden.

Är man 170 lång och väger 90 kg är man antingen

A) Grofv

B) Tjock

Sen kan man såklart befinna sig någonstans mellan de två. Men är man B så bör man kanske börja med att banta. Är man A så kan man nog deffa... +1

Säger som flera andra, Ok. Och du tillför vad till diskussionen?

Öhh Gå och lägg dig.


F.ö. håller jag med Sir Anselm om att "deffa" missbrukas svårt. Det man håller på med blir inte bättre, coolare eller mindre (c) fat people eller (c) medelålders kvinna som läser aftonbladet för att man kallar det "deffa".

Klockrent inlägg.

Vem är det som har degraderat tråden till allmänt, den ska vara i deff-forumet. Det måste vara den där spetan Eddie Vedder. :D

Tanken var att den skulle upplysa folk om deff.

Anton Fräs
2010-07-06, 01:35
Deff - Att gå ner i vikt och behålla muskelmassa, styrketräning inblandat.
Banta - Att gå ner i vikt oavsett vad det är för vikt ofta utan styrketräning

?

skaparn
2010-07-06, 07:00
Känner du dig träffad så behöver du inte gnälla som en kärring.

Ett tips i all välmening. Du uttalar dig i frågor på ett sätt som gör att förmågan att hantera gliringar som den från Trance kommer bli viktig för att du inte ska framstå som en ärketönt. Träna upp den, istället för att svara som du just gjorde.

Eddie Vedder
2010-07-06, 07:56
Tanken var att den skulle upplysa folk om deff.

Du misslyckades något alldeles fruktansvärt med den tanken. Den framkom så dåligt att den degraderades till Allmänt.

Allt du skriver är ju bara "Asså LOL, massa spetor som vill bli smalare fattar ju inget. Ni kommer aldrig bli grovfa och kunniga som jag!".

Bara trådtiteln är ju ämnad att provocera. Och ja det var jag som flyttade den. Det har inget med min spetiga kropp att göra.

BobaFett
2010-07-06, 08:46
Du misslyckades något alldeles fruktansvärt med den tanken. Den framkom så dåligt att den degraderades till Allmänt.

Allt du skriver är ju bara "Asså LOL, massa spetor som vill bli smalare fattar ju inget. Ni kommer aldrig bli grovfa och kunniga som jag!".

Bara trådtiteln är ju ämnad att provocera. Och ja det var jag som flyttade den. Det har inget med min spetiga kropp att göra.

Så du anser inte att min första post är nåt som nybörjare kan lära sig av?

Var i den posten skrev jag asså LOL fan vad spinkiga ni är och fan vad bitig jag är?

Det var när tråden spårade ur och folk kommenterade saker som "ööööh" som jag sket i det och började driva med folk/vara allmänt otrevlig. Om du i stället gjorde ditt jobb och tog bort såna poster så kanske man hade sluppit det.

Fast trådtiteln kanske var lite väl provocerande kan jag hålla med om.

BobaFett
2010-07-06, 08:53
Min egen erfarenhet från Kolo är i alla fall inte överensstämmande med Bobafetts. Jag tycker att majoriteten av de som verkligen vill få muskler får en bra fysik. Att det finns de som bantar/deffar även fast de inte har en kropp enligt någon byggarskadad persons normer har ju inget med saken att göra.

Men det är som sagt fullständigt ointressant att ens diskutera de som inte har stor muskelmassa och/eller maximal styrka som sitt stora mål.

Eddie du kan vara lugn, vi vet att du tränar konditionsträning och inte har styrka som mål.

Eddie Vedder
2010-07-06, 09:00
Så du anser inte att min första post är nåt som nybörjare kan lära sig av?

Jo vissa har. Men inte 90%, inte ens i närheten. Om du utgår från de som VERKLIGEN har som mål att bli stora och starka, menar du verkligen att ens majoriteten (>50%) misslyckas?

För där håller inte jag med. Däremot finns många som velar hit och dit mellan att vilja bli smalare och vilja få synligare och större muskler men de som vill bygga till 100% lyckas i de flesta fall få en snygg fysik tycker jag.

hultman
2010-07-06, 09:04
Förstår vad du menar men det finns en hel del undantag. Tror de flestas uteblivna resultat beror på inkonsekvens, dålig träning, dålig kosthållning och indifferens. Själv bryr jag mig inte så överdrivet mycket och det sätter en del käppar i hjulet. Jag är smalfet trots att jag tränat halva livet och vet precis hur jag ska göra för att komma i form. Gör jag något åt det? Näe.

Tolkia
2010-07-06, 09:11
Eddie du kan vara lugn, vi vet att du tränar konditionsträning och inte har styrka som mål.
Så du anser inte att min första post är nåt som nybörjare kan lära sig av?

Var i den posten skrev jag asså LOL fan vad spinkiga ni är och fan vad bitig jag är?

Det var när tråden spårade ur och folk kommenterade saker som "ööööh" som jag sket i det och började driva med folk/vara allmänt otrevlig. Om du i stället gjorde ditt jobb och tog bort såna poster så kanske man hade sluppit det.

Fast trådtiteln kanske var lite väl provocerande kan jag hålla med om.
När du valde att formulera inlägget som du gjorde, gjorde du det till en partsinlaga som passar bäst i allmänt. När du svarar som du gör här demonstrerar du med all önskvärd tydlighet att det var rätt att flytta tråden. Om du verkligen är så intresserad av att diskutera frågan som du påstår kanske du skulle testa att lägga mer krut på frågan och mindre på att provocera.

On topic undrar jag när de definitioner av "deff" och "bantning" som Anton Fräs presenterar här ovan egentligen skapades? Vad jag vet finns det inget i begreppet "bantning" som implicerar att alla som bantar, bantar med målet "ned i vikt till varje pris oavsett vad som händer på vägen". Det är, måste jag säga, en syn på bantning som jag främst möter på Kolozzeum, och den känns mer som en grupptillhörighetsmarkör än något annat.

JoeyP
2010-07-06, 09:15
Du har verkligen inte för lite massa, enligt mig. Du har fantastiskt snygg fysik och och du deffar lite är det ingen katastrof.

Men du väger ju din längd -100 i ganska bra form vad jag förstått.



Jo men det är ju det jag menar.

Folk ba liksom "Joey palla deffa du är ju deffad"

Men jag är inte helt nöjd, vill ha mer CUTS på låren så jag ignorerar och fortsätter gå ner i vikt tills jag känner att jag är nöjd.

Därför som sagt, man ska vara nöjd med sig själv men det kommer man heller aldrig bli :D

JoeyP
2010-07-06, 09:17
Deff - Att gå ner i vikt och behålla muskelmassa, styrketräning inblandat.
Banta - Att gå ner i vikt oavsett vad det är för vikt ofta utan styrketräning

?

Aa nåt sånt, banta är liksom "gå ner i vikt av ren panik"

Man slutar äta allt och går på kiwi dieten typ, det är vad jag kalla banta :D

BobaFett
2010-07-06, 09:18
Jo vissa har. Men inte 90%, inte ens i närheten. Om du utgår från de som VERKLIGEN har som mål att bli stora och starka, menar du verkligen att ens majoriteten (>50%) misslyckas?

För där håller inte jag med. Däremot finns många som velar hit och dit mellan att vilja bli smalare och vilja få synligare och större muskler men de som vill bygga till 100% lyckas i de flesta fall få en snygg fysik tycker jag.

Ok, inte 90%, inte kanske ens 50% men en hel del gör det misstaget, de verkar deffa för att det är inne. Jag ser många smala posta bilder i dagsformstråden och anledningen till att jag tror att de vill ha muskler är för att de ändå står och posar/spänner sig.

Förstår vad du menar men det finns en hel del undantag. Tror de flestas uteblivna resultat beror på inkonsekvens, dålig träning, dålig kosthållning och indifferens. Själv bryr jag mig inte så överdrivet mycket och det sätter en del käppar i hjulet. Jag är smalfet trots att jag tränat halva livet och vet precis hur jag ska göra för att komma i form. Gör jag något åt det? Näe.

Jo det är klart att det finns andra grejer som påverkar men det jag i det här fallet ville få fram är att en deff är förödande för muskeluppbyggnad och deffar man majoriteten av tiden man tränar är det väldigt dåligt. Man kan nästan säga att om man behöver deffa och inte ska tävla så har man misslyckats lite. Det bästa är att hålla en bra form så att man bara behöver deffa några veckor per år men det är väldigt svårt.

Tolkia
2010-07-06, 09:20
Aa nåt sånt, banta är liksom "gå ner i vikt av ren panik"

Man slutar äta allt och går på kiwi dieten typ, det är vad jag kalla banta :D
Jag skulle, återigen, säga att det är en definition som används av folk på Kolozzeum som vill markera sin tillhörighet till en grupp som är lite coolare, lite kunnigare och lite smartare än genomsnittsbantaren. Det fetmarkerade är centralt.

Eddie Vedder
2010-07-06, 09:20
Aa nåt sånt, banta är liksom "gå ner i vikt av ren panik"

Man slutar äta allt och går på kiwi dieten typ, det är vad jag kalla banta :D

Du var minsann inte lite fördomsfull. ;)

BobaFett
2010-07-06, 09:21
När du valde att formulera inlägget som du gjorde, gjorde du det till en partsinlaga som passar bäst i allmänt. När du svarar som du gör här demonstrerar du med all önskvärd tydlighet att det var rätt att flytta tråden. Om du verkligen är så intresserad av att diskutera frågan som du påstår kanske du skulle testa att lägga mer krut på frågan och mindre på att provocera.


Ok ska tänka på det nästa gång, tack för tipset.

Tolkia
2010-07-06, 09:23
Jag kan f.ö. hålla med trådskaparen om något som nu kommit lite i skymundan, nämligen det att jag ser många på forumet, ofta unga, som fått på hjärnan att de måste gå ned i vikt trots att de inte behöver det, och som felaktigt tror att de kommer att se vältränade ut om de bantar ned sig så att man ser muskelkonturerna. Det som kommer att hända om man bantar på det sättet när man redan är smal och s.a.s. "inte har något att deffa fram" är att man kommer att se mager ut (om vi bortser från det faktum att man inte kommer att må särskilt bra medan man håller på). Anorektiker är också "deffade" i så måtto att musklerna syns under huden, men ser de "vältränade" ut? Nja.

bertbert
2010-07-06, 09:25
Jag skulle, återigen, säga att det är en definition som används av folk på Kolozzeum som vill markera sin tillhörighet till en grupp som är lite coolare, lite kunnigare och lite smartare än genomsnittsbantaren. Det fetmarkerade är centralt.

+1

Om man får tro wikipedia, vilket visserligen kan vara vanskligt:

"Bantning är en allmänspråklig benämning på en persons försök att gå ner i vikt."

Att säga att man deffar, eller dietar, men känna obehag av att kalla det banta, är ett sätt att distansera sig från Sven Svensson, av medelålder, som har villa, vovve och kör Volvo och har kommit på att säkerhetsbältet måste dras ut väl långt när han sätter sig i sistnämnda.

Men visst tusan bantar man när man deffar.

hultman
2010-07-06, 10:17
Jag kan f.ö. hålla med trådskaparen om något som nu kommit lite i skymundan, nämligen det att jag ser många på forumet, ofta unga, som fått på hjärnan att de måste gå ned i vikt trots att de inte behöver det, och som felaktigt tror att de kommer att se vältränade ut om de bantar ned sig så att man ser muskelkonturerna. Det som kommer att hända om man bantar på det sättet när man redan är smal och s.a.s. "inte har något att deffa fram" är att man kommer att se mager ut (om vi bortser från det faktum att man inte kommer att må särskilt bra medan man håller på). Anorektiker är också "deffade" i så måtto att musklerna syns under huden, men ser de "vältränade" ut? Nja.

Hehe. Trådskaparens uppmaningar avfärdas som missriktad, generaliserande och felaktig kritik men när när du avlägger visdomsord är de rättfärdigade? Selektiviteten flödar...

Dessutom tycker jag att alla ska få deffa närhelst de vill. Jag kunde inte bry mig mindre om att smalfeta Lasse på kolozzeum tycker att jag är för räkig för att deffa. Och det är ju oftast de lite mer sl-inspirerade (hehe) profilerna på forumet som förespråkar bulk. Prio ett för mig är fejan, är man fet så är det svårt på brudfronten. Dessutom är det ganska ovanligt att tjejer inte ropar "äckligt och för mycket" så fort man börjar närma sig fitnessform. Yeye. Jag skiter i hur folk vill träna, äta och se ut. Så länge man trivs själv och inte gnäller på uteblivna resultat så ser jag inte problemet...

Stoltz
2010-07-06, 10:39
Hehe. Trådskaparens uppmaningar avfärdas som missriktad, generaliserande och felaktig kritik men när när du avlägger visdomsord är de rättfärdigade? Selektiviteten flödar...

Dessutom tycker jag att alla ska få deffa närhelst de vill. Jag kunde inte bry mig mindre om att smalfeta Lasse på kolozzeum tycker att jag är för räkig för att deffa. Och det är ju oftast de lite mer sl-inspirerade (hehe) profilerna på forumet som förespråkar bulk. Prio ett för mig är fejan, är man fet så är det svårt på brudfronten. Dessutom är det ganska ovanligt att tjejer inte ropar "äckligt och för mycket" så fort man börjar närma sig fitnessform. Yeye. Jag skiter i hur folk vill träna, äta och se ut. Så länge man trivs själv och inte gnäller på uteblivna resultat så ser jag inte problemet...

Fan, jag plusettar Hultman.

stridis
2010-07-06, 10:49
Deffa gör man inför tävlingar, bantar (eller möjligtvis dietar om man gör det smart) gör man annars. Deff och bulk är klart missbrukade termer.

Jag har aldrig bantat bara deffat .;)

MrBoris
2010-07-06, 10:54
Prio ett för mig är fejan, är man fet så är det svårt på brudfronten.

där blir det ett stort +1 från mig också

BobaFett
2010-07-06, 11:49
Jag kan f.ö. hålla med trådskaparen om något som nu kommit lite i skymundan, nämligen det att jag ser många på forumet, ofta unga, som fått på hjärnan att de måste gå ned i vikt trots att de inte behöver det, och som felaktigt tror att de kommer att se vältränade ut om de bantar ned sig så att man ser muskelkonturerna. Det som kommer att hända om man bantar på det sättet när man redan är smal och s.a.s. "inte har något att deffa fram" är att man kommer att se mager ut (om vi bortser från det faktum att man inte kommer att må särskilt bra medan man håller på). Anorektiker är också "deffade" i så måtto att musklerna syns under huden, men ser de "vältränade" ut? Nja.

Det är lite det jag försöker att få fram, man kommer inte att se mer vältränad ut om man redan är smal, man kommer bara att se undernärd ut. En sak som brudarna gillar ännu mindre än feta killar är väldigt smala killar, (för er som klagar på att brudarna inte gillar er när ni är feta).

MrBoris har en helt godkänd form och Hultman är rätt bitig så jag förstår inte varför ni tar åt er.

Jag själv förundras över hur mycket mindre man blir när man deffar, man har jävligt mycket vaddering när man är bulkad och ofta behöver man gå ner mer än vad man tror för att se rippad ut. Är man smal redan när man börjar deffa så kommer det inte att se bättre ut om man går ner.

50cent
2010-07-06, 12:26
jag började träna för tre år sedan och dom första 1,5 åren "deffade" jag och det slutade med att jag vägde 75kg och var klen som fan. I början av förra året blev jag sjuk och var tvungen att ta en två månaders paus från träningen. När jag kom igång med träningen vägde jag 78kg@ca 15%bf och kände mig liten och svag som en liten flicka. jag bulkade ordentligt för första gången och jag har aldrig varit så nöjd över mina resultat. nu väger jag 89kg@ca 20%bf och min styrka har ökat extremt mycket. Jag började med att köra knäböj med bara stången 2x20 och nu gör jag 100kgx10 atg utan bälte.

Dansande Draken
2010-07-06, 12:34
Jag skulle, återigen, säga att det är en definition som används av folk på Kolozzeum som vill markera sin tillhörighet till en grupp som är lite coolare, lite kunnigare och lite smartare än genomsnittsbantaren. Det fetmarkerade är centralt.

Hur menar du att "vanligt folk" definierar banta då? Hur definierar du banta och varför?

Edit: Banta för mig är något medelålders tanter gör för att de tycker de är lite fläskiga, och det innebär att de letar upp någon diet i någon veckotidning, antingen tappar 5kg vätska på 3 veckor, alternativt anmäler sig till friskis o svettis o sedan trycker i sig choklad efter träningspasset "eftersom de varit duktiga och nu kan unna sig" och slutar på energiöverskott, för att sedan återgå till sitt normala liv igen och tror att de nu ska hålla vikten.

Det där var min uppfattning långt innan jag var både cool, kunnig och smart. ;)

Dansande Draken
2010-07-06, 13:59
Och att deffa kommer ju från att göra musklerna mer väldefinierade, och det är ju knappast ett särskilt vanligt mål för medelsnittsbrasilianaren.

tigerofsweden
2010-07-06, 14:48
MrBoris har en helt godkänd form och Hultman är rätt bitig så jag förstår inte varför ni tar åt er.



Vänd på det istället, de verkar INTE bry sig om vad du eller någon annan tycker :)

hultman
2010-07-06, 14:48
MrBoris har en helt godkänd form och Hultman är rätt bitig så jag förstår inte varför ni tar åt er.

Hehe. Jag tar inte åt mig, så jävla muppig är jag inte :D Tycker bara det är lite lustigt att folk orkar bry sig så mycket om andra och deras träning. Skulle folket här inne veta hur jag tränar, äter och lever så skulle nog de flesta bli förvånade över att jag överhuvudtaget kan lyfta en gummihantel. Ett annat exempel är "Robban" som, trots att ha blivit dissad av kolozzeums expertpanel ett antal gånger angående sin träning, byggt sig en riktigt jävla grym fysik helt ren. Och så har vi alla dessa förståsigpåare som tränar sjukt seriöst, näringstajmar, aldrig dricker, aldrig sett narkotika/aas, kör 100 % opti och vet allt utan att för den sakens skull bänka över 130 ens. Trots bulkform och "perfekt teknik" i alla jävla sl-övningar. För att inte nämna de här inne som jag VET ligger på tungdoser aas men tycker sig ha rätten att dissa folk som är större och starkare helt rena.

Alltså, jag förstår att man har åsikter om hur folk tränar och vill hjälpa till i all välmening. Det är säkert dina intentioner också. Men ibland verkar det som att vissa ägnar mer tid att runka åt deras träningskunskaper och att skratta åt andras än att träna själva.

Måste plusetta det där med deff och räkighet förresten. Jag tror alltid att jag har 4-5 kg till den perfekta formen, sedan sitter jag där 10 kg senare utan att vara i närheten :D

tigerofsweden
2010-07-06, 14:52
Fan, jag plusettar Hultman.

Kloka ord från Hultman! Twice!!

Vill folk deffa/banta/gå ner i vikt låt dem då göra det för bövelen. Så länge man inte har anledning att misstänka ohälsosamt beteende så är det väll upp till var och en vad man vill göra med sin kropp.

Slartibartfast
2010-07-06, 15:01
Orka läsa tråden, men som jag ser det är "deffa" vad man gör när man har någorlunda hyffsad baskunskap om kost och träning, samt utför en viktminskning där syftet är att maximera fettförlust och minimera muskelförlust, genom styrketräning.

Banta är viktnedgång utan att bry sig i detaljer, dvs sånt som pöbeln håller på med.

mangs
2010-07-06, 15:22
Jag tycker hultman säger det bra flera gånger om.

bb X
2010-07-06, 15:58
Haha fan den här tråden har dragit åt sig mer uppmärksamhet än vad en tjejs träningsjournal gör :D

Scratch89
2010-07-06, 16:35
Förstår vad du menar men det finns en hel del undantag. Tror de flestas uteblivna resultat beror på inkonsekvens, dålig träning, dålig kosthållning och indifferens. Själv bryr jag mig inte så överdrivet mycket och det sätter en del käppar i hjulet. Jag är smalfet trots att jag tränat halva livet och vet precis hur jag ska göra för att komma i form. Gör jag något åt det? Näe.

Haha, satan vad jag kände mig träffad där.

bb X
2010-07-06, 16:47
Haha, satan vad jag kände mig träffad där.

Du är väl ändå inte smalfet? :D

Lasse Kongo
2010-07-06, 17:09
För få som är medlemmar i P 4 L?

Kan vara en orsak haha

JuzupWilkosz
2010-07-06, 17:29
För få som är medlemmar i P 4 L?

Kan vara en orsak haha

Finns den där föreningen fortfarande kvar?

hultman
2010-07-06, 19:19
Finns den där föreningen fortfarande kvar?

Man kan väl inte vara Pal 4 Life i några månader?

Trance
2010-07-06, 19:28
Man kan väl inte vara Pal 4 Life i några månader?

Inte Pal

Nelson81
2010-07-06, 19:33
Inte Pal

nej vi har övergått till ntcs

MasterChief
2010-07-06, 19:40
nej vi har övergått till ntcs

Netherlands Telecom Consulting & Support ?

Märkligt val, helt klart.

Lasse Kongo
2010-07-06, 20:09
nej vi har övergått till ntcs

Haha dagens lol, ibland är du fyndig, inte ofta dock, men ibland tindrar du till likt en gammal stjärna i galaxen.

mikaelj
2010-07-06, 20:36
Netherlands Telecom Consulting & Support ?

Märkligt val, helt klart.

Jag måste instämma. Nä, tacka vet jag School of Engineering, Computing And Mathematics.

Scratch89
2010-07-06, 20:51
Du är väl ändå inte smalfet? :D

Mja, jag är ju inte i form iaf. :D

Det jag kände igen mig i var det sista stycket, dvs "Själv bryr jag mig inte så överdrivet mycket och det sätter en del käppar i hjulet. Jag är smalfet trots att jag tränat halva livet och vet precis hur jag ska göra för att komma i form. Gör jag något åt det? Näe."

Jag är för bekväm, helt enkelt.

saab900
2010-07-11, 13:07
Jag skulle, återigen, säga att det är en definition som används av folk på Kolozzeum som vill markera sin tillhörighet till en grupp som är lite coolare, lite kunnigare och lite smartare än genomsnittsbantaren. Det fetmarkerade är centralt.

+1

Faktum är att den genomsnittlige unge/medelålders mannen/kvinnan som flera gånger i veckan frekventerar en gyminrättning, egentligen inte är ett dugg bättre än "syjuntan" som hejdlöst kastar sig över Aftonbladets senaste "tappa 8 kilo på 2 veckor".
Det är bara att titta runt i lite trådar. Dyker ett nytt program eller något nytt kosttillskott upp prisar många det som det nya ultimata vapnet i kampen för hypertrofi och diskuterar det in absurdum. Opti är ofta ledordet. Vad är det egentligen för skillnad mot någon som ständigt söker genvägar för att komma i sin impulsköpta baddräkt på 4 veckor?
Man hör folk på gymmet tipsa om proteinpulver X, det är överlägset proteinpulver Y trots att båda är whey 100, och kreatinmonohydrat A är vida bättre än kreatinmonohydrat B. Det måste ju vara det, det är ju dubbelt så dyrt. För att inte tala om övningsutförande.

Den muskuläre mysfarbrorn skrev i något inlägg att så gott som alla när de börjar träna spenderar en tid med att helt i onödan försöka uppfinna hjulet på nytt. Han har jävligt rätt i det.

Nej, jag har inte kroppen att backa upp det med, men lite självinsikt kan man gott bjuda på istället för att försöka få släktet gymtränande att framstå som ofelbart kunniga.

Gurra med O
2010-07-11, 15:04
nej vi har övergått till ntcs


ntsc :notme: never the same color roligt att reta jänkarna med förr :cool:

Kwon
2010-07-11, 15:51
http://www.newcelica.org/photopost/data/500/thread_delivers-yon.jpg

Halldin
2011-01-24, 10:02
kul trod

Mantus
2011-01-24, 10:15
Prio ett för mig är fejan, är man fet så är det svårt på brudfronten. Dessutom är det ganska ovanligt att tjejer inte ropar "äckligt och för mycket" så fort man börjar närma sig fitnessform. Yeye. Jag skiter i hur folk vill träna, äta och se ut. Så länge man trivs själv och inte gnäller på uteblivna resultat så ser jag inte problemet...

Gammal tråd men när den ändå bumpas så kan jag lika gärna +1.

Allan
2011-01-24, 12:16
+1

Faktum är att den genomsnittlige unge/medelålders mannen/kvinnan som flera gånger i veckan frekventerar en gyminrättning, egentligen inte är ett dugg bättre än "syjuntan" som hejdlöst kastar sig över Aftonbladets senaste "tappa 8 kilo på 2 veckor".
Det är bara att titta runt i lite trådar. Dyker ett nytt program eller något nytt kosttillskott upp prisar många det som det nya ultimata vapnet i kampen för hypertrofi och diskuterar det in absurdum. Opti är ofta ledordet. Vad är det egentligen för skillnad mot någon som ständigt söker genvägar för att komma i sin impulsköpta baddräkt på 4 veckor?
Man hör folk på gymmet tipsa om proteinpulver X, det är överlägset proteinpulver Y trots att båda är whey 100, och kreatinmonohydrat A är vida bättre än kreatinmonohydrat B. Det måste ju vara det, det är ju dubbelt så dyrt. För att inte tala om övningsutförande.

Den muskuläre mysfarbrorn skrev i något inlägg att så gott som alla när de börjar träna spenderar en tid med att helt i onödan försöka uppfinna hjulet på nytt. Han har jävligt rätt i det.

Nej, jag har inte kroppen att backa upp det med, men lite självinsikt kan man gott bjuda på istället för att försöka få släktet gymtränande att framstå som ofelbart kunniga.

Hehe! Och du har rätt i resten också.
Om folk la samma energi på att lyfta vikter som på att lära sig näringslära skulle de kanske få lite resultat.
Faktum är att även helt fel träning ger resultat om den genomförs tillräckligt vildsint - det finns det gott om bevis på. Folk som tränat bänk sex dagar i veckan, eller ben i tre timmar i stöten.
Och visst, folk får jättegärna vara magrutefixerade - men jag är inte så imponerad av en 180 cm stendeffad magruta som väger 72 kilo, för han hade förmodligen vägt 72 kilo även utan träningen. Det är långt mer imponerande med deffade människor med mycket muskelmassa.

joasimo
2011-01-24, 14:31
Hehe! Och du har rätt i resten också.
Om folk la samma energi på att lyfta vikter som på att lära sig näringslära skulle de kanske få lite resultat.
Faktum är att även helt fel träning ger resultat om den genomförs tillräckligt vildsint - det finns det gott om bevis på. Folk som tränat bänk sex dagar i veckan, eller ben i tre timmar i stöten.
Och visst, folk får jättegärna vara magrutefixerade - men jag är inte så imponerad av en 180 cm stendeffad magruta som väger 72 kilo, för han hade förmodligen vägt 72 kilo även utan träningen. Det är långt mer imponerande med deffade människor med mycket muskelmassa.

+1,

Folk borde träna mer och fundera mindre. Vart kommer denna rädsla för överträningen ifrån egentligen?

Inge Enveten
2011-01-24, 14:48
Ska jag ta 4,3 g EAA eller 5,2 g BCAA snälla hjelp mej!!!!

Jazen
2011-01-24, 15:13
man deffar enbart om man inte kommer in i skinnstället i sommar =)

Halldin
2011-01-24, 15:47
+1,

Folk borde träna mer och fundera mindre. Vart kommer denna rädsla för överträningen ifrån egentligen?
För att svara för egen del så märker jag att när jag tränar mer så gör mitt CNS uppror vilket leder till att jag ligger sömnlös om nätterna och blir allmänt väck. Så jag kan inte mobba kroppen till att träna hur som helst, det får vara med lite vett och eftertanke bakom.

Timme
2011-01-24, 16:03
Det går att träna böj tungt, 6 pass i veckan med bra resultat. Jag har provat :)

Yes
2011-01-24, 16:04
Sanningen om varför 90% av Kolo har sugrörsarmar och inte orkar lyfta sig ur sängen på morgonen:

Ni tränar inte som jag.

Eftersom ni är misslyckade undermänniskor KAN ni inte träna som jag.

Tyvärr, ni kommer aldrig få något tryck i era gunZ.

tntballe
2011-01-24, 16:04
Det går att träna böj tungt, 6 pass i veckan med bra resultat. Jag har provat :)

+1
Postat via en mobil enhet

r3mpuh
2011-01-24, 16:07
100 kilo plus oavsett längd, sen får man deffa.

r3mpuh
2011-01-24, 16:09
Ska jag ta 4,3 g EAA eller 5,2 g BCAA snälla hjelp mej!!!!Sånt där pulver är bara slöseri med pengar!
Ta en vanlig Gainomax istället. :thumbup:

Kwon
2011-01-24, 16:17
100 kilo plus oavsett längd, sen får man deffa.

Even for the 150 cm crowd? :D

Langster
2011-01-24, 16:32
+1,

Folk borde träna mer och fundera mindre. Vart kommer denna rädsla för överträningen ifrån egentligen?

Problemet är inte att folk inte tränar tillräckligt mycket tror jag, problemet är att de inte tränar tillräckligt hårt.

Yes
2011-01-24, 16:36
Hur hårt är tillräckligt hårt?

Timme
2011-01-24, 16:44
Hur hårt är tillräckligt hårt?

Nu är jag Ingen langster men hoppas komma dit.

Träna hårt är för mig att alltid pressa sig till Max och göra allt man kan för att öka belastningen. Att ständigt tvinga kroppen att utföra hårdare arbete än innan och på så sätt öka styrka/muskelmassa

Timme
2011-01-24, 16:45
+1
Postat via en mobil enhet

Fick inspiration från dig bl.a. *cupi*

internethjälten
2011-01-24, 16:49
Om folk la samma energi på att lyfta vikter som på att lära sig näringslära skulle de kanske få lite resultat.
Faktum är att även helt fel träning ger resultat om den genomförs tillräckligt vildsint - det finns det gott om bevis på. Folk som tränat bänk sex dagar i veckan, eller ben i tre timmar i stöten.
Och visst, folk får jättegärna vara magrutefixerade - men jag är inte så imponerad av en 180 cm stendeffad magruta som väger 72 kilo, för han hade förmodligen vägt 72 kilo även utan träningen. Det är långt mer imponerande med deffade människor med mycket muskelmassa.

Alltså, ibland blir jag kär i dig Allan, du skriver sån poesi rakt ur hjärtat *cupid*

stevebc
2011-01-24, 16:51
Nu är jag Ingen langster men hoppas komma dit.

Träna hårt är för mig att alltid pressa sig till Max och göra allt man kan för att öka belastningen. Att ständigt tvinga kroppen att utföra hårdare arbete än innan och på så sätt öka styrka/muskelmassaKonstant progression, med andra ord. Jag ser heller inte något alternativ, om man är ren. Kroppen lägger inte på mer muskler om det inte behövs.

Det finns några kontaktsnubbar som kör med rätt lätta vikter, men de är också kvar på typ samma nivå hela tiden känns det som. Typ 75-80 kg deffade, ganska fint på stranden och så iofs.

Yes
2011-01-24, 17:02
Nu är jag Ingen langster men hoppas komma dit.

Träna hårt är för mig att alltid pressa sig till Max och göra allt man kan för att öka belastningen. Att ständigt tvinga kroppen att utföra hårdare arbete än innan och på så sätt öka styrka/muskelmassa
Men det finns alltid sätt att göra träningen hårdare. Failar du på en vikt kan du t.ex. göra drop-sets ad infinitum.

I verkligheten är det dock ingen som faktiskt pressar sig till max. Då skull man få bäras ut på bår. Nånstans finns det alltså en gräns för när träningen inte är vettig längre.

Samma sak om man skulle snacka mängden träning. Om så mycket träning som möjligt vore idealet kan man ju dra det till 24 timmar om dygnet, vilket såklart ingen heller gör.

Halldin
2011-01-24, 17:05
Jag vidhåller ändå att man antagligen inte på sikt kan tvinga kroppen att bli starkare genom att slänga in ännu mer/ännu hårdare träning. Någonstans går en gräns för vad man pallar. Hur är det gynnsamt för mig om resultatet är att jag inte kan sova?

Det är möjligt att den effekten går att parera genom att äta enorma mängder mat men då kommer man snart se ut som Jabba the Hut, men för en normal människa så handlar det väl om att man cyklar intensiteten och har både lättare och tyngre perioder växelvis. Tar ett steg bak för att kunna ta fler fram etc. etc.

Timme
2011-01-24, 17:12
Konstant progression, med andra ord. Jag ser heller inte något alternativ, om man är ren. Kroppen lägger inte på mer muskler om det inte behövs.

Det finns några kontaktsnubbar som kör med rätt lätta vikter, men de är också kvar på typ samma nivå hela tiden känns det som. Typ 75-80 kg deffade, ganska fint på stranden och så iofs.

Exakt. Konstant progression. Och för att klara det krävs det mycket hård träning som bitvis gör ont att genomföra. Hardcore? Ah visst men det krävs.

von huff
2011-01-24, 17:58
Folk borde ta mer efter Sl när det gäller att öka vikterna.Folk bore sluta lipa över formen, vill man ha lite muskler får man lägga på sig lite vikt också

Halldin
2011-01-24, 18:01
Folk borde ta mer efter Sl när det gäller att öka vikterna.Folk bore sluta lipa över formen, vill man ha lite muskler får man lägga på sig lite vikt också
Det där känns också överskattat, jag vägde strax över 75kg när jag började med SL och var uppe och vände på 100kg. Nu är jag nere på strax över 75kg igen.

Har inte fått ett gram muskler mer, det jag kan ha fått när jag fetade på mig tappade jag igen när jag gick ner i vikt. Möjligen gick jag upp i vikt för fort, men det känns ändå lite överskattat. Det är mycket mer saker som sätter käppar i hjulen i målet för grofvhet.

von huff
2011-01-24, 18:06
Det där känns också överskattat, jag vägde strax över 75kg när jag började med SL och var uppe och vände på 100kg. Nu är jag nere på strax över 75kg igen.

Har inte fått ett gram muskler mer, det jag kan ha fått när jag fetade på mig tappade jag igen när jag gick ner i vikt. Möjligen gick jag upp i vikt för fort, men det känns ändå lite överskattat. Det är mycket mer saker som sätter käppar i hjulen i målet för grofvhet.

Nu menade jag inte ett renodlat styrkelyft schema men t.ex 5/3/1 + lite bb-träing på det kan vara bra.Vill man ha muskler måste man för det mesta också bli starkare

Halldin
2011-01-24, 18:15
Nu menade jag inte ett renodlat styrkelyft schema men t.ex 5/3/1 + lite bb-träing på det kan vara bra.Vill man ha muskler måste man för det mesta också bli starkare
Starkare blev jag såklart, ganska rejält också.

von huff
2011-01-24, 18:17
Starkare blev jag såklart, ganska rejält också.

Konstigt att du blev starkare och gick upp massor i vikt men inga muskler:confused:

joasimo
2011-01-24, 18:18
För att svara för egen del så märker jag att när jag tränar mer så gör mitt CNS uppror vilket leder till att jag ligger sömnlös om nätterna och blir allmänt väck. Så jag kan inte mobba kroppen till att träna hur som helst, det får vara med lite vett och eftertanke bakom.
Ja det är klart, man får träna smart. Men jag hör folk som påstår att man blir övertränad om man kör mer än 3 pass i veckan och ligger på 6-9set per muskelgrupp och att två pass för samma muskel i veckan är för mycket. Jag kör nästan aldrig till fail och därför tränar jag ofta och mycket!

Problemet är inte att folk inte tränar tillräckligt mycket tror jag, problemet är att de inte tränar tillräckligt hårt.

Det har du helt rätt i, jag håller med till 100% :) Men jag tror vissa har svårt att ta ut sig ordentligt och bra en gång i veckan och skulle därför kunna köra fler pass för samma muskelgrupp i veckan och öka bättre, speciellt när man är nybörjare!

dupper
2011-01-24, 18:20
Sålänge det är tungt för kroppen att förflytta vikterna kommer resultaten. Ju tyngre desto mer resultat kan man sätta som tumregel. Självklart finns det gränser, och det finns också olika sätt att göra det tungt för kroppen. Men sålänge man får kämpa och slita för att förflytta vikten så gör man antagligen rätt för tillväxt.

Eddie Vedder
2011-01-24, 18:34
Ska jag ta 4,3 g EAA eller 5,2 g BCAA snälla hjelp mej!!!!

Ännu värre exempel finns, jag läste en som inte ens visste att man kan koka saker.:laugh:


.....hm vänta nu...

Timme
2011-01-24, 18:39
Ännu värre exempel finns, jag läste en som inte ens visste att man kan koka saker.:laugh:


.....hm vänta nu...

Ahahahah :laugh:

Inge Enveten
2011-01-24, 18:40
Ännu värre exempel finns, jag läste en som inte ens visste att man kan koka saker.:laugh:


.....hm vänta nu...

Nu är du inte snäll :( personangrepp! Ban yourself, immediately!!! :D

Halldin
2011-01-24, 19:01
Konstigt att du blev starkare och gick upp massor i vikt men inga muskler:confused:
Där och då, kanske (kanske inte? fett ger bättre vinklar) men jag tror verkligheten ser så ut för ganska många som inte har optimala förutsättningar.

Timme
2011-01-24, 19:17
Där och då, kanske (kanske inte? fett ger bättre vinklar) men jag tror verkligheten ser så ut för ganska många som inte har optimala förutsättningar.

Hur stark blev du i böj bänk och mark? Hur stark är du nu?

Halldin
2011-01-24, 19:49
Hur stark blev du i böj bänk och mark? Hur stark är du nu?
Det är svårt att uppskatta eftersom man får bättre teknik etc. Jag böjde t.ex alltid med OL-stil tidigare och ökade 40-45kg i det på typ ett halvår. Försöker jag böja OL nu så gör jag inte mer än innan min stora ökning, marginellt isåfall. Nu böjer jag dock oftast med stången mycket längre ner.

Marken har gått i spannet 60kg, upp och sen tillbaka på ruta 1 igen. Bänken är jag inte helt säker på men ca. 20kg upp och sen ner igen.

Nu är jag alltså där jag var innan jag började, på samma vikt. Däremellan hade jag en period där jag var ganska mycket starkare pound for pound (när jag vägde runt 85kg) men det försvann likförbannat när jag gick ner ytterligare.

mikaelj
2011-01-24, 20:04
Det där känns också överskattat, jag vägde strax över 75kg när jag började med SL och var uppe och vände på 100kg. Nu är jag nere på strax över 75kg igen.

Har inte fått ett gram muskler mer, det jag kan ha fått när jag fetade på mig tappade jag igen när jag gick ner i vikt. Möjligen gick jag upp i vikt för fort, men det känns ändå lite överskattat. Det är mycket mer saker som sätter käppar i hjulen i målet för grofvhet.

Gick du inte snarare ned i vikt på ett för dåligt sätt?

Halldin
2011-01-24, 20:08
Gick du inte snarare ned i vikt på ett för dåligt sätt?
Det kan ha bidragit på slutet ja, men även när jag inte hade gått ner fullt lika mycket (när jag låg runt 80-90 och den mesta styrkan var intakt) så var jag inte grövre än någonsin TM heller. Har tränat i typ 7 år+ och varit uppe på 90kg+ flera gånger innan dess så jag kan jämföra.

De största muskulära ökningarna gjorde jag definitivt under mitt första träningsår och sen lite ytterligare efter det. Men några nämnvärda muskelökningar tycker jag inte att jag verkar få längre även om jag blir en säl eller ökar på bra i styrka. Tror inte jag är ensam om den observationen heller.

strong-man
2011-01-24, 20:26
Att bli stor o stark kräver en viss livsstil inget man gör på 6månader vilket många inte verkar förstå
Ät bra träna hårt vila svårare en så är det inte

Halldin
2011-01-24, 20:59
Att bli stor o stark kräver en viss livsstil inget man gör på 6månader vilket många inte verkar förstå
Ät bra träna hårt vila svårare en så är det inte
Var det riktat till det jag sa om hur min böj utvecklades på ett halvår så spelar det ingen roll, SL har jag hållt på med i typ 2 år och totalt har jag tränat 7 år. Det är inte så mycket jämfört med hur länge vissa andra har tränat här men om det inte hänt något dramatiskt de senaste 5-6 åren så varför skulle det göra det nu/sen? Om stor och stark = fet så är det en annan femma, det har jag inga problem att lyckas med. :)


Edit: Ska inte på något vis snacka skit om andra, men för att ta ett exempel på att man kan träna hårt och bli riktigt stark utan att för den delen lägga på sig särskilt mycket muskler:

evo8xCvvJCw

mikaelj
2011-01-24, 21:04
Det kan ha bidragit på slutet ja, men även när jag inte hade gått ner fullt lika mycket (när jag låg runt 80-90 och den mesta styrkan var intakt) så var jag inte grövre än någonsin TM heller. Har tränat i typ 7 år+ och varit uppe på 90kg+ flera gånger innan dess så jag kan jämföra.

De största muskulära ökningarna gjorde jag definitivt under mitt första träningsår och sen lite ytterligare efter det. Men några nämnvärda muskelökningar tycker jag inte att jag verkar få längre även om jag blir en säl eller ökar på bra i styrka. Tror inte jag är ensam om den observationen heller.

Fascinerande. Varför tror du att det är så?

Halldin
2011-01-24, 21:11
Fascinerande. Varför tror du att det är så?
Jag skulle tro att de flesta (som inte tränar helt åt helvete möjligen) som har kört i runt 5 år inte kommer utvecklas speciellt mycket mer muskulärt, man vet nog ungefär vad man har att göra med vid det laget. Man kan ju späcka på sig mer och se större ut, men rena muskulära ökningar är det nog mer sparsamt med.

Det enda andra jag skulle kunna tänka mig är att SL-träning kanske inte är optimalt vad gäller hypertrofi men jag köper inte att det är anledningen riktigt, så stor skillnad borde det inte vara mellan att fitnessfjolla sig och att träna för styrka om man nu blir signifikant starkare.

För att inte bli specifik och återigen snacka skit om folk så vet jag en person som lagt på sig ca. 30kg i kroppsvikt och gått från att knappt böja nånting till att böja runt 250kg men ändå har ben som två sugrör och det ser inte ens ut som att han tränar. Det allra enklaste att peka på är väl antagligen gener.

Yes
2011-01-24, 21:32
Jag skulle tro att de flesta (som inte tränar helt åt helvete möjligen) som har kört i runt 5 år inte kommer utvecklas speciellt mycket mer muskulärt, man vet nog ungefär vad man har att göra med vid det laget. Man kan ju späcka på sig mer och se större ut, men rena muskulära ökningar är det nog mer sparsamt med.
Beror väl på var man kommer ifrån och vad man gjort, men visst. Säg att man börjar på 60Kg @ 175cm. Efter de första åren är man uppe i 80Kg i samma form. En helt okej utveckling. Att sen gå därifrån till 100Kg är dock en helt annan sak.

Halldin
2011-01-24, 21:52
Beror väl på var man kommer ifrån och vad man gjort, men visst. Säg att man börjar på 60Kg @ 175cm. Efter de första åren är man uppe i 80Kg i samma form. En helt okej utveckling. Att sen gå därifrån till 100Kg är dock en helt annan sak.
Poängen är dock att har man klent med muskler trots hård och långvarig träning så behöver det inte bero på att man inte tränar tillräckligt hårt eller mycket, det är nästan förolämpande mot sådana som lägger ner mycket tid och möda men ändå inte får resultaten dom önskar. Finns mycket mer som kan sätta P för ens ambitioner än den punkten, framförallt gener.

De flesta skulle antagligen må bra både psykiskt (megarexi etc.) och ekonomiskt (massa dyra och onödiga kosttillskott) av att sänka sina förväntningar några snäpp och sluta idolisera personer vars fysik man aldrig kommer uppnå. :thumbup: Att träna hårt (men smart) ska man givetvis inte sluta med för den sakens skull och man kan antagligen få en fysik som sticker ut bland medelsvenssons oavsett.

bapeee
2011-01-24, 21:55
http://www.meh.ro/wp-content/uploads/2010/08/meh.ro5206.jpg
COME AT ME BRO

Timme
2011-01-24, 22:09
Halldin: vad är PB i böj bänk och mark? Vad vägde du när du gjorde dem?

Hur mycket lyfter du nu?

Du har med största sannolikhet deffat och bulkat mycket dåligt. Sedan så har träningen kanske inte heller varit optimal

Halldin
2011-01-24, 22:17
Halldin: vad är PB i böj bänk och mark? Vad vägde du när du gjorde dem?

Hur mycket lyfter du nu?

Du har med största sannolikhet deffat och bulkat mycket dåligt. Sedan så har träningen kanske inte heller varit optimal
Som jag skrev tidigare kan jag inte jämföra det rakt av eftersom tekniken även blev bättre samtidigt som jag gick ner i vikt. Att jämföra en OL-böj utan bälte när jag vägde 100kg med en SL-böj med bälte när jag vägde 80-85kg blir skevt.

Till exempel: bänkade 130kg utan stopp på träning när jag vägde runt 100kg, men grejade 125kg med stopp på tävling när jag vägde 85kg (båda utan prylar på mig).

I övrigt var jag uppe på 220 i mark (85kg) och 210 i böj (81-82kg), nu är det bra mycket mindre. Exakt hur mycket kan jag inte ens svara på men dra av 40-60kg i böj/mark och 20kg eller så i bänk så stämmer det nog ganska bra (väger runt 77kg nu).

Vad gäller mig anser jag dock att det är ganska ointressant för diskussionens skull, titta runt på andra istället. Jag länkade in Magnus Önerud för några inlägg sen som böjer 376kg men ändå inte är grofv, vad säger du om det? Har han tränat för mesigt?

Halldin
2011-01-24, 22:22
Ett sidospår nu har blivit att jag bajsade ner styrkan när jag gick från 82kg-ish till 75kg-ish. Det spelar dock ingen roll för diskussionen, även när jag vägde mer och var mycket starkare än vad jag vart på samma vikt tidigare så var jag inte grövre. Eller se för den delen på andra, många tävlande inom SL t.ex. Är det så långsökt att alla inte kan se ut som Langster eller Piranha eller ens i närheten :confused:

Yes
2011-01-24, 22:24
Poängen är dock att har man klent med muskler trots hård och långvarig träning så behöver det inte bero på att man inte tränar tillräckligt hårt eller mycket, det är nästan förolämpande mot sådana som lägger ner mycket tid och möda men ändå inte får resultaten dom önskar. Finns mycket mer som kan sätta P för ens ambitioner än den punkten, framförallt gener.

De flesta skulle antagligen må bra både psykiskt (megarexi etc.) och ekonomiskt (massa dyra och onödiga kosttillskott) av att sänka sina förväntningar några snäpp och sluta idolisera personer vars fysik man aldrig kommer uppnå. :thumbup: Att träna hårt (men smart) ska man givetvis inte sluta med för den sakens skull och man kan antagligen få en fysik som sticker ut bland medelsvenssons oavsett.
Visst är det så. Alla svarar inte lika på träning(eller ätning) och man kan inte rakt av se brist på resultat som orsakat av dålig träning, disciplin etc. Min poäng är bara att ökningarna naturligt kommer avta desto närmare sitt max man börjar komma, och att det krävs mer(som i smartare träning) för att ta till vara på det lilla man får.

bubbe
2011-01-24, 22:25
Att jobba mot ständig progression är enligt min erfarenhet enda sättet att bli starkare. tyvärr har jag själv misslyckas massor av gånger då jag ofta vid en längre planerad progression ofta drar upp en den ena eller andra skadan. När inga skador var ivägen så var det betydligt enklare att bara ösa på, perioder med 6-8 reps på full gas trappa neråt för styrka, öka belastningar i olika svängningar osv. Detta gav bra resultat men som sagt fungerar endast när kroppen kan hållas hel. Nu blir det oftast en mindre satsning, ligger på gränsen hela tiden och känner skador mer eller mindre, minskar på belastningarna läker något, ökar igen osv.

krakowww
2011-01-24, 22:42
Jag måste säga att jag håller med Halldin en hel del. Gener spelar oerhört stor del. Alla kan lägga på sig muskler men jag tror när man når en viss nivå så måste man kämpa betydligt mer för varje gram muskelmassa. Var den nivån ligger är det givetvis generna som främst avgör. Sen när det gäller att träna hårdare och hårdare så tror även att där avgör generna till stor del hur kroppen reagerar. En del kommer att skada sig eller bli övertränade betydligt lättare än andra.

StampChamp
2011-01-24, 22:52
Ett sidospår nu har blivit att jag bajsade ner styrkan när jag gick från 82kg-ish till 75kg-ish. Det spelar dock ingen roll för diskussionen, även när jag vägde mer och var mycket starkare än vad jag vart på samma vikt tidigare så var jag inte grövre. Eller se för den delen på andra, många tävlande inom SL t.ex. Är det så långsökt att alla inte kan se ut som Langster eller Piranha eller ens i närheten :confused:

Det beror ju på hur du tränar, kör du som en styrkelyftare kommer du inte bygga särskilt stor massa (undantag vissa). Jag har en kille som böjer 260kg på gymmet, hans lår mäter 64cm, mina lår mäter 70cm i mycket bättre form. Och jag har aldrig varit i närheten av 260kg, har gjort 170x5 som bäst.

Men visst, alla kan inte nå deras form/volym.. men man kan göra mycket genom att träna rätt.

Timme
2011-01-25, 00:35
Som jag skrev tidigare kan jag inte jämföra det rakt av eftersom tekniken även blev bättre samtidigt som jag gick ner i vikt. Att jämföra en OL-böj utan bälte när jag vägde 100kg med en SL-böj med bälte när jag vägde 80-85kg blir skevt.

Till exempel: bänkade 130kg utan stopp på träning när jag vägde runt 100kg, men grejade 125kg med stopp på tävling när jag vägde 85kg (båda utan prylar på mig).

I övrigt var jag uppe på 220 i mark (85kg) och 210 i böj (81-82kg), nu är det bra mycket mindre. Exakt hur mycket kan jag inte ens svara på men dra av 40-60kg i böj/mark och 20kg eller så i bänk så stämmer det nog ganska bra (väger runt 77kg nu).

Vad gäller mig anser jag dock att det är ganska ointressant för diskussionens skull, titta runt på andra istället. Jag länkade in Magnus Önerud för några inlägg sen som böjer 376kg men ändå inte är grofv, vad säger du om det? Har han tränat för mesigt?

magnus önerud böjde som bäst 391 vilket var världsrekord och då vägde han 106kg på ca 188cm längd. Hans pb i raw böj var då 260kg. Han fick alltså ut vansinnigt mycket av utrustningen.

om du tappar 40-60kg böj så har du deffat totalt åt skogen värdelöst. BSOJ här på forumet gör tex i princip samma vikter nu på en vikt av 85-87kg som när han vägde 107kg

stevebc
2011-01-25, 00:52
Magnus Önerud har (hade?) mycket grofva lår intygar en forna medtävlare i LTK.

Jag tycker folk ofta ser bra mycket mindre ut på film än i verkligheten.

r3mpuh
2011-01-25, 01:24
Even for the 150 cm crowd? :D
Jupp!
De(150cm folket) får dock mer än gärna vara tjejer med bra anlag/proportioner.:naughty:

JusupWillkosz
2011-01-25, 02:11
Det är som Jusup alltid sagt: Det pratas för mycket och tränas för LITE på gymmen!

internethjälten
2011-01-25, 04:58
Det är som Jusup alltid sagt: Det pratas för mycket och tränas för LITE på gymmen!

:thumbup:

skaparn
2011-01-25, 06:20
Personligen så klarar jag faktiskt att tänka på teori kring träning och kost ett par timmar i veckan utan att det tär så mycket på krafterna att jag inte orkar träna.

Halldin
2011-01-25, 08:36
magnus önerud böjde som bäst 391 vilket var världsrekord och då vägde han 106kg på ca 188cm längd. Hans pb i raw böj var då 260kg. Han fick alltså ut vansinnigt mycket av utrustningen.

om du tappar 40-60kg böj så har du deffat totalt åt skogen värdelöst. BSOJ här på forumet gör tex i princip samma vikter nu på en vikt av 85-87kg som när han vägde 107kg
Visst, men 260 i rawböj är inte direkt lite heller. Det var för övrigt bara ett av många exempel.

Alltså, jag vet inte om jag skriver otydligt eller om du har problem med läsförståelsen. :D Men jag kunde som sagt hålla styrkan intakt (kanske t.o.m röra mig fram en liten gnutta i marken) när jag gick från 100-85 (-15kg). Sen uppstod det levnadsförhållanden som var allt annat än optimala (blev tvungen att dra ner på både träning och käk). Jag säger att 1) jag trots det inte var grövre när jag låg på den vikten och hade behållt det mesta av min styrka, även fast jag var klart starkare då än jag varit på den vikten tidigare 2) det är helt meningslöst att prata om mig när det finns så många exempel på personer som har ökat jättebra i styrka och lagt på sig massa kroppsvikt men ändå inte ser ut som dom tränar eller bara lagt på sig marginellt med muskler.

Jag skulle kunna lägga ut bilder på vad jag menar men då blir det lite väl mycket utpekning så jag låter bli. Poängen jag försöker komma fram till har jag dock redan skrivit och jag tycker krakowww sammanfattade ganska bra också. Vi har alla olika förutsättningar och hardkår-snack om att träna tills man bajsar blod och får insomnia och bulka upp sig till man är fet som fän köper jag inte. Alla når inte lika högt muskulärt, däremot tror jag att alla kan öka riktigt bra i styrka och under lång tid.

Allan
2011-01-25, 11:51
Det klokaste man kan göra är väl att lägga upp en plan - på tok för många tränar för ostrukturerat, byter övningar, hittar nya upplägg. Själv tycker jag SL-upplägget är görtrist, och tycker man saker är tråkiga kommer det inte hända något. Dessutom är folk på tok för fixerade vid toppvikter - maxningar bygger inga muskler om man ska generalisera. Däremot kan man få med sig livslånga bekymmer.
Däremot tränas det för lite - jag känner ingen som lyckats bygga muskler som tränat lite.

hugok
2011-01-25, 15:28
personligen så klarar jag faktiskt att tänka på teori kring träning och kost ett par timmar i veckan utan att det tär så mycket på krafterna att jag inte orkar träna.

+1.

Bullen!
2011-01-25, 15:41
För att svara på de första inläggen i tråden:

Dietar gör man när man e klar. Och vara i ett stadie där dieten blir kort. D.v.s inte 35kg fett som ska bort.

Punkt!

Timme
2011-01-25, 17:07
Magnus Önerud har (hade?) mycket grofva lår intygar en forna medtävlare i LTK.

Jag tycker folk ofta ser bra mycket mindre ut på film än i verkligheten.

Kan jag också intyga. Önerud hade duktigt köttiga ben.

Timme
2011-01-25, 17:16
Halldin: jag menar att du har fel här. Ökar du styrkan så ökar du också muskelmassan. Det är faktiskt så enkelt (om tekniken redan är bra och nervbanorna är anpassade för att lyfta tungt).

Avstannar ökningarna i massa så avstannar också styrkeökningarna.

Halldin
2011-01-25, 17:49
Halldin: jag menar att du har fel här. Ökar du styrkan så ökar du också muskelmassan. Det är faktiskt så enkelt (om tekniken redan är bra och nervbanorna är anpassade för att lyfta tungt).

Avstannar ökningarna i massa så avstannar också styrkeökningarna.
Jadu, jag håller helt enkelt inte med och anser mig ha en ganska stor empirisk grund för det. :)

Timme
2011-01-25, 18:53
Jadu, jag håller helt enkelt inte med och anser mig ha en ganska stor empirisk grund för det. :)

Studierna som gjorts på ämnet säger emot dig. Fetknoppen här på forumet har snackat en hel del om detta. Han trycker ofta på hur viktigt det är med muskelmassa för styrka.

Jag håller fast vid att du har dieta och/eller tränat kasst vid din viktnedgång om du inte lyckades behålla något av din muskelmassa du hade då du vägde mer.

Timme
2011-01-25, 18:57
Om vi vänder lite på det Halldin. Hur ska styrkan kunna öka om inte muskelmassan ökar?

Förutsatt att tekniken redan är bra och nervsystemet redan är inställt på att lyfta maximalt.

hultman
2011-01-25, 19:26
Om vi vänder lite på det Halldin. Hur ska styrkan kunna öka om inte muskelmassan ökar?

Förutsatt att tekniken redan är bra och nervsystemet redan är inställt på att lyfta maximalt.

Vänd på det igen. Varför är styrkelyftare sällan särskilt imponerande till sin storlek? Och varför finns det bodybuilders på sm-nivå som får stryk av pappa hultman i de flesta gymövningar?

Halldin
2011-01-25, 19:28
Studierna som gjorts på ämnet säger emot dig. Fetknoppen här på forumet har snackat en hel del om detta. Han trycker ofta på hur viktigt det är med muskelmassa för styrka.

Jag håller fast vid att du har dieta och/eller tränat kasst vid din viktnedgång om du inte lyckades behålla något av din muskelmassa du hade då du vägde mer.
Eftersom jag behöll styrkan (de första 15kg) var väl antagligen ev. tillskansad muskelmassa isåfall intakt. Såvida allt inte balanserades upp av bättre teknik. Vad jag hävdar är väl isåfall att den nybildade mängden muskelmassa är så liten när man har nått en viss gräns i sin träningskarriär att det inte sker någon påtaglig visuell skillnad, det kan nog ganska många som har tränat länge skriva under på.

Vill återigen påpeka att det finns många exempel på personer som gått från att vara jättesvaga till jättestarka och ökat mycket i kroppsvikt men ändå ser ut som bakpotatisar med fyra tandpetare i, så vi talar inte om n=1 här.

Om vi vänder lite på det Halldin. Hur ska styrkan kunna öka om inte muskelmassan ökar?

Förutsatt att tekniken redan är bra och nervsystemet redan är inställt på att lyfta maximalt.
Att förutsätta en teknik som är så bra att det inte finns rum för förbättring är väl till att börja med ett ganska stort antagande, men om man nu gör det så kan det till exempel förklaras av att man blir fetare och får bättre vinklar och bättre tryck och/eller att den muskelmassa som bildas är såpass liten att det knappt märks visuellt. Det finns många som lyckas med att bli mycket starkare men ändå inte ser grova ut. Vilket leder tillbaka till trådens rubrik.

mikaelj
2011-01-25, 19:50
Om vi vänder lite på det Halldin. Hur ska styrkan kunna öka om inte muskelmassan ökar?

Förutsatt att tekniken redan är bra och nervsystemet redan är inställt på att lyfta maximalt.

Även på "maximal" inställning är det bara sisådär 50% av din fulla potential. Och då är det eliten. Svensson kan använda 30-40%.

Jfr modern som lyfter en bil när hennes barn riskerar at bli påkört. Sliter av leder och senor och fästen, visst, men styrkan finns där.

Vill återigen påpeka att det finns många exempel på personer som gått från att vara jättesvaga till jättestarka och ökat mycket i kroppsvikt men ändå ser ut som bakpotatisar med fyra tandpetare i, så vi talar inte om n=1 här.

Bättre vinklar? Lyftvägen i bänk med tjockisrumpa och tjockisbröst blir inte särskilt lång. :-)

Kwon
2011-01-25, 19:53
Det var nog senast 2006 jag hade synliga muskler :D

Timme
2011-01-25, 21:18
Vänd på det igen. Varför är styrkelyftare sällan särskilt imponerande till sin storlek? Och varför finns det bodybuilders på sm-nivå som får stryk av pappa hultman i de flesta gymövningar?

Skulle byggarna börja träna mer styrkespecifikt så skulle de öka något vansinnigt i styrka då nervsystemet och musklerna anpassas för att lyfta mycket. Sedan är det igen muskelmassan som måste öka för att kunna lyfta mer.

Timme
2011-01-25, 21:45
Även på "maximal" inställning är det bara sisådär 50% av din fulla potential. Och då är det eliten. Svensson kan använda 30-40%.

Jfr modern som lyfter en bil när hennes barn riskerar at bli påkört. Sliter av leder och senor och fästen, visst, men styrkan finns där.


Jo men det är ändå det som man själv kan aktivera som spelar roll.

Sedan undrar jag hur mycket sanning som är i det där berättelserna om mammorna och bilarna?
Mitt PB i mark med dräkt är 270. Är min egentliga potential över 540kg?

Jag har ingen aning.

Timme
2011-01-25, 21:54
Eftersom jag behöll styrkan (de första 15kg) var väl antagligen ev. tillskansad muskelmassa isåfall intakt. Såvida allt inte balanserades upp av bättre teknik. Vad jag hävdar är väl isåfall att den nybildade mängden muskelmassa är så liten när man har nått en viss gräns i sin träningskarriär att det inte sker någon påtaglig visuell skillnad, det kan nog ganska många som har tränat länge skriva under på.

Vill återigen påpeka att det finns många exempel på personer som gått från att vara jättesvaga till jättestarka och ökat mycket i kroppsvikt men ändå ser ut som bakpotatisar med fyra tandpetare i, så vi talar inte om n=1 här.


Att förutsätta en teknik som är så bra att det inte finns rum för förbättring är väl till att börja med ett ganska stort antagande, men om man nu gör det så kan det till exempel förklaras av att man blir fetare och får bättre vinklar och bättre tryck och/eller att den muskelmassa som bildas är såpass liten att det knappt märks visuellt. Det finns många som lyckas med att bli mycket starkare men ändå inte ser grova ut. Vilket leder tillbaka till trådens rubrik.

Jag heller med i allt du skrev i denna post. Så jag vet inte riktigt längre vad jag argumenterar emot.

När man har kommit så långt i karriären att det knappt går att öka muskelmassan så går det samtidigt knappt att öka styrkan. Om man inte blir fet då och får bättre vinklar för böj och bänk

von huff
2011-01-25, 22:01
Styrka och hypertrofi går inte alltid hand i hand det fattar alla.Oavsett hur vi vänder och vrider på det så är det såhär:styrkelyftare blir inte starkare utan att öka i muskelmassa.Ja man kan hålla sig på samma vikt och öka men det gör man inte i all evighet.Byggare blir inte större om de inte blir starkare, ja det är också sant det har alla som har tränat en lite längre tid märkt

biffen669
2011-01-25, 22:05
Sedan undrar jag hur mycket sanning som är i det där berättelserna om mammorna och bilarna?
Mitt PB i mark med dräkt är 270. Är min egentliga potential över 540kg?

Jag har ingen aning.

Som jag har förstått har det även att göra med de förhöjda adrenalin-nivåerna. Har även själv märkt rejäla styrkeökningar när man har varit riktigt förbannad i gymmet...

joko
2011-01-26, 05:57
Även på "maximal" inställning är det bara sisådär 50% av din fulla potential. Och då är det eliten. Svensson kan använda 30-40%.

Jfr modern som lyfter en bil när hennes barn riskerar at bli påkört. Sliter av leder och senor och fästen, visst, men styrkan finns där.


Vilken moder är det som åsyftas?

Timme
2011-01-26, 18:40
Som jag har förstått har det även att göra med de förhöjda adrenalin-nivåerna. Har även själv märkt rejäla styrkeökningar när man har varit riktigt förbannad i gymmet...

Visst är det så. Jag kan inte lyfta mycket om jag inte är maxladdad

Men att man inte kan utnyttja mer än 50% av sin pontential? Det kanske är så. Fast om en mamma ska kunna lyfta en bil krävs det väl en styrkeökning på ca 500%? är det realistiskt? Ens om ett barns liv stod på spel

Yes
2011-01-26, 18:56
Att lyfta en bil låter nog lite häftigare än vad det är. Tror Timme skulle klara att lyfta bakänden på en mindre bil utan att någons liv hängde på det. Ta en situation där bilens tyngdpunkt är förskjuten och det inte krävs att den lyfts från marken så kan säkert en desperat mamma klara det.

von huff
2011-01-26, 19:03
Låt oss säga att vår familj ligger under en stång och vår pb i marklyft är 200kg.Stången är laddad med 300kg och vi måste flytta den för att rädda vår familj.Tror ni att det skulle vara möjligt oavsett adrenalin och annan skit?Ganska löjligt exempel men när det talas om 30,40,50% av nåns kapacitet så talas det väl om styrkan?Jag tvivlar inte alls på att man lyfter mer när man är riktigt taggad men att man skulle ligga långt från sitt max som "otaggad" har jag svårt att tro

johanhej
2011-01-26, 19:05
Vet inte om det nämnt förr men styrkelyftare utnyttjar runt 50%. Det går inte att jämföra "känna sig taggad" på gymmet med att vara i en liv- eller dödsituation. Jag har PB på 210 i mark och jag tvivlar inte en sekund på att 300 kg hade flugit upp i taket om jag hade varit tillräckligt motiverad. Hade antagligen fördärvat sig i processen dock :p

creperiet
2011-01-26, 20:25
Råkade i bråk (med riktiga känslor) med en mitt under ett pass. Hade persat i vändning dagen innan och var ordentligt seg detta pass men slängde efter bråket upp persvikt som luft trots att kroppen var bra sliten sen gårdagen. Bara en sådan liten sak får en att förstå att kroppen & huvudet är kapabla till bra mycket mer än man får ut under normala omständigheter. Undrar bara hur man överhuvudtaget kommer fram till procentsiffror gällande det.

Rikard Jansson
2011-01-26, 20:31
Jag tror inte på den med mödrar som lyfter bilar. Med den premissen skulle våldtäktsoffer slita armarna av sina förövare, och panikslagna tonåringar skulle lätt bryta benen på varandra i slagsmål, etc etc. Nu kanske någon hävdar att modersinstinkten är såpass mycket starkare, men det duger ändå inte. En dam som kanske drar 70 i mark i gymmet lyfter inte upp en bil, ever

cero
2011-01-26, 20:38
Att lyfta en bil låter nog lite häftigare än vad det är. Tror Timme skulle klara att lyfta bakänden på en mindre bil utan att någons liv hängde på det. Ta en situation där bilens tyngdpunkt är förskjuten och det inte krävs att den lyfts från marken så kan säkert en desperat mamma klara det.

Not sure if serious?

Visst att man blir lite starkare om man har mycket adrenalin. 10-20 kilo över sitt max i bänkpress kanske, men inte lyfta en bil.

johanhej
2011-01-26, 20:41
Not sure if serious?

Visst att man blir lite starkare om man har mycket adrenalin. 10-20 kilo över sitt max i bänkpress kanske, men inte lyfta en bil.

Vet vi vad för bil vi snackar om? Det är skillnad på en mafiosomercedes och en liten fiat. För fiaten tror jag inte det krävs över 200 kilo i bakänden, olastad.

mikaelj
2011-01-26, 20:46
Jag minns någon byggare som slet sönder bicepsfästet för att rädda sin hund som hade fastnat under något. Musklerna utnyttjar vi definitivt inte särskilt mycket av. Det finns en god anledning till det.

kalaskonrad
2011-01-26, 20:50
Har hört att det finns diverse droger som "tar bort" den psykiska spärren, självklart glömt bort namnet dock. Kanske hade varit något att prova inför en maxning? ;) H-nånting

Lepras
2011-01-26, 20:50
Jag minns någon byggare som slet sönder bicepsfästet för att rädda sin hund som hade fastnat under något. Musklerna utnyttjar vi definitivt inte särskilt mycket av. Det finns en god anledning till det.

Stämmer det--Tobias Kelmeling

Proxy
2011-01-26, 20:59
Har hört att det finns diverse droger som "tar bort" den psykiska spärren, självklart glömt bort namnet dock. Kanske hade varit något att prova inför en maxning? ;) H-nånting

Testat ammoniak? :D Visst ger det en extra skjuts i marklyftet alltid!

WARNING: Brustna blodkärl i ögon, samt näsblod och fria fall rakt in i hantelställ kan förekomma.

Timme
2011-01-26, 21:02
Att lyfta en bil låter nog lite häftigare än vad det är. Tror Timme skulle klara att lyfta bakänden på en mindre bil utan att någons liv hängde på det. Ta en situation där bilens tyngdpunkt är förskjuten och det inte krävs att den lyfts från marken så kan säkert en desperat mamma klara det.

Det har du ju faktiskt rätt i.

cero
2011-01-26, 21:03
Vet vi vad för bil vi snackar om? Det är skillnad på en mafiosomercedes och en liten fiat. För fiaten tror jag inte det krävs över 200 kilo i bakänden, olastad.

Och detta ska en typisk mamma klara av? :D

Timme
2011-01-26, 21:06
Jag minns någon byggare som slet sönder bicepsfästet för att rädda sin hund som hade fastnat under något. Musklerna utnyttjar vi definitivt inte särskilt mycket av. Det finns en god anledning till det.

Men endast 50%? har svårt att tro det.

Biceps går att slita av i omvänd stångrodd (Dorian) och Marklyft (ett antal lyftare som gjort det).

mikaelj
2011-01-26, 21:09
Men endast 50%? har svårt att tro det.

Nu skall vi inte smickra oss. 50% gäller för elitlyftare. Vi andra är kring 30-40%. :-)

Proxy
2011-01-26, 21:11
Nu skall vi inte smickra oss. 50% gäller för elitlyftare. Vi andra är kring 30-40%. :-)

Om något så skulle jag gissa på att det är tvärtom. En elitlyftare som gör 300-400 i marklyft tror jag inte hivar upp 700kg+, men en mamma med två barn som maxat 90 i marklyft tror jag absolut kan lyfta dubbelt av det.

Timme
2011-01-26, 21:13
Testat ammoniak? :D Visst ger det en extra skjuts i marklyftet alltid!

WARNING: Brustna blodkärl i ögon, samt näsblod och fria fall rakt in i hantelställ kan förekomma.

Jo det har jag. Ger inte alla samma pepp för mig som hård metall i lurarna.

Timme
2011-01-26, 21:17
Nu skall vi inte smickra oss. 50% gäller för elitlyftare. Vi andra är kring 30-40%. :-)

Jag är inte världselit men jag är i alla fall styrkelyftare och tävlar.

Har PB på 270 i mark @ ca 82kg med bra mersmak. Jag vet i te hur pass elit det är. Jämfört med Världsrekordet är det kass men jämfört med Svensson är det ju ganska elit.

cero
2011-01-26, 21:22
Om något så skulle jag gissa på att det är tvärtom. En elitlyftare som gör 300-400 i marklyft tror jag inte hivar upp 700kg+, men en mamma med två barn som maxat 90 i marklyft tror jag absolut kan lyfta dubbelt av det.

Detta låter ju inte alls realistiskt. Om man maxar 90 KG, hur kan man då dra upp 180? Oavsett eventuella omständigheter.

Proxy
2011-01-26, 21:25
Detta låter ju inte alls realistiskt. Om man maxar 90 KG, hur kan man då dra upp 180? Oavsett eventuella omständigheter.

Det var inte det jag menade. Att man kan "kalla fram" mer styrka om t.ex. ens eget liv hänger på det tvekar jag inte på, men jag tror att det är väldigt svårt att sätta någon viss procent-sats på det.
Det jag menade var att procentuellt sett, så tror jag att någon som inte är van vid absoluta maxlyft har mer att hämta procentuellt, än t.ex. någon som tävlar i styrkelyft.

Jo Timme, att du sniffar ammoniak vet jag :D

Curls
2011-01-26, 21:26
"Curls for teh gurls!" oh yea

Landström
2011-01-26, 21:28
Kom igen nu. Självklart är det inte tal om några 50 procent... Lååångt ifrån!

Att t ex en kvinna som hamnar i en prikär situation blir så mycket starkare än vad hon själv trodde var möjligt beror till största delen på att hon annars inte är van vid att verkligen ta i "för kung och fosterland". Hon är alltså från början starkare än vad hon själv tror.

Att kvinnan dock skulle lyfta en bil "rakt upp å ner" är naturligvis en klassisk myt.

Självklart skiljer det väldigt mycket mellan ett "vardagligt" lyft och ett "adrenalinstint" lyft men om det skiljer sig så mycket som vissa verkar tro så behöver man uppenbarligen gå en kurs i... Att lära sig ta i.

eternallord
2011-01-26, 21:28
Jag har nog inte så mycket muskler för att jag inte tränar direkt för att få större muskler, så det är inte särskilt invecklat.

mikaelj
2011-01-26, 21:39
Jag är inte världselit men jag är i alla fall styrkelyftare och tävlar.

Har PB på 270 i mark @ ca 82kg med bra mersmak. Jag vet i te hur pass elit det är. Jämfört med Världsrekordet är det kass men jämfört med Svensson är det ju ganska elit.

Jag säger inte att du är dålig. :-) Du är jättestark. Men, det jag läste var 50% för elit (som i världselit).

Jag försöker hitta det igen men lyckas inte. :-/

stevebc
2011-01-26, 23:36
Jag är inte världselit men jag är i alla fall styrkelyftare och tävlar.

Har PB på 270 i mark @ ca 82kg med bra mersmak. Jag vet i te hur pass elit det är. Jämfört med Världsrekordet är det kass men jämfört med Svensson är det ju ganska elit.I marklyft får man nog säga att du är elit. Åtminstone i Sverige.

Timme
2011-01-26, 23:49
I marklyft får man nog säga att du är elit. Åtminstone i Sverige.

är ju dock en bit kvar till världselit! :D Måste över 300 @ <82kg för att kunna kalla det världselit

Timme
2011-01-27, 00:15
Kom igen nu. Självklart är det inte tal om några 50 procent... Lååångt ifrån!

Att t ex en kvinna som hamnar i en prikär situation blir så mycket starkare än vad hon själv trodde var möjligt beror till största delen på att hon annars inte är van vid att verkligen ta i "för kung och fosterland". Hon är alltså från början starkare än vad hon själv tror.

Att kvinnan dock skulle lyfta en bil "rakt upp å ner" är naturligvis en klassisk myt.

Självklart skiljer det väldigt mycket mellan ett "vardagligt" lyft och ett "adrenalinstint" lyft men om det skiljer sig så mycket som vissa verkar tro så behöver man uppenbarligen gå en kurs i... Att lära sig ta i.

Ungefär så här tänker jag :)

dazeds
2011-01-27, 00:36
Att t ex en kvinna som hamnar i en prikär situation blir så mycket starkare än vad hon själv trodde var möjligt beror till största delen på att hon annars inte är van vid att verkligen ta i "för kung och fosterland". Hon är alltså från början starkare än vad hon själv tror.
Att lära sig ta i.

Tror det ligger mycket sanning i det att kvinnor i ytterst få situationer ens har en vag aning om vad de är kapabla till styrkemässigt. Mandomsprovet "lyfta tunga saker" kommer väl in mäns liv rätt tidigt så där finns väl en större medvetenhet om vad som borde gå/inte gå.

Tolkia
2011-01-27, 00:39
Att man (ja, även män) orkar mer om ens liv hänger på det handlar nog också till en del om man inte bryr sig så mycket om att det gör ont och man eventuellt går sönder lite här och var om alternativet är typ döden. Riktigt den motivationen har man nog inte på gymmet.

dazeds
2011-01-27, 00:44
Att man (ja, även män) orkar mer om ens liv hänger på det handlar nog också till en del om man inte bryr sig så mycket om att det gör ont och man eventuellt går sönder lite här och var om alternativet är typ döden. Riktigt den motivationen har man nog inte på gymmet.

och det ska vi nog vara tacksamma för...tycker skadorna folk ådrar sig när de spelar korpeninnebandy är obehagliga nog!

Tolkia
2011-01-27, 00:47
och det ska vi nog vara tacksamma för...tycker skadorna folk ådrar sig när de spelar korpeninnebandy är obehagliga nog!
Korpen är fan hemskt. Brorsan spelade korpfotboll ett tag, och det var ju typ krig.

Timme
2011-01-27, 15:08
Att man (ja, även män) orkar mer om ens liv hänger på det handlar nog också till en del om man inte bryr sig så mycket om att det gör ont och man eventuellt går sönder lite här och var om alternativet är typ döden. Riktigt den motivationen har man nog inte på gymmet.

Exakt. Men några 50% (eller till och med 60% för oss icke elit) extra styrka tror jag inte en sekund på. Jag skulle inte kunna dra 600kg mark om det så hängde på jordens befolkning.

Så jag förstår inte varifrån mikaelj fått dessa fantasisiffror ifrån?

Mikaelj: har du några belägg för att eliten bara utnyttjar ca 50% av sin egentliga styrka?

Nitrometan
2011-01-27, 15:25
Kanske är det räknat på musklers teoretiska förmåga att utveckla kraft då de kontraherar?

Har för mig att 1g råttmuskel kan lyfta 10g (eller var det t.o.m. 100g?) när den stimuleras elektriskt.

Om man då börjar räkna mängden muskelmassa (och hävarmar) som är inblandat i t.ex. ett marklyft så kanske man kan komma fram till nån sån teoretisk siffra?

Lite som de som försöker tillämpa statistiska teorier på friidrottsresultat för att se hur länge folk kan fortsätta slå rekord eller hur högt folk kommer att hoppa höjdhopp 2020 (247 cm).

Timme
2011-01-27, 16:17
Kanske är det räknat på musklers teoretiska förmåga att utveckla kraft då de kontraherar?

Har för mig att 1g råttmuskel kan lyfta 10g (eller var det t.o.m. 100g?) när den stimuleras elektriskt.

Om man då börjar räkna mängden muskelmassa (och hävarmar) som är inblandat i t.ex. ett marklyft så kanske man kan komma fram till nån sån teoretisk siffra?

Lite som de som försöker tillämpa statistiska teorier på friidrottsresultat för att se hur länge folk kan fortsätta slå rekord eller hur högt folk kommer att hoppa höjdhopp 2020 (247 cm).

Ah, i see. Jo så kan det ju vara. Det låter troligt :)

Kaew
2011-01-27, 16:38
Jag säger inte att du är dålig. :-) Du är jättestark. Men, det jag läste var 50% för elit (som i världselit).

Jag försöker hitta det igen men lyckas inte. :-/

Om du spottar ur dig sån påhittad skit är det en stor fördel om du kan backa upp det.

stevebc
2011-01-27, 16:57
är ju dock en bit kvar till världselit! :D Måste över 300 @ <82kg för att kunna kalla det världselitMm, det är nåt sånt väl.

panzerpig
2011-01-27, 19:00
hm, för att hålla diskussionen igång :)..

Läste nånstans att vi är betydligt starkare än vad vi vet om, exemplet som gavs då var att musklerna är starkare än skelettet, det har förekommit att folk som blivit avrättade i elektriska stolen har brytit av sina egna armar (?).
Vi kan helt enkelt inte koppla in all muskelkapacitet med vilja.
Vet inte om det är en myt (som mammor som lyfter bilar för att rädda sina barn) eller sanning.

joko
2011-01-27, 19:04
Jävligt mycket 'läste nånstans...' och 'jag har hört...' i denna tråd. Och detta på nätet 2011, där man kan förvänta sig en 'källa på det?' om man säger att man åt gröt till frukost.

panzerpig
2011-01-27, 19:08
Jävligt mycket 'läste nånstans...' och 'jag har hört...' i denna tråd. Och detta på nätet 2011, där man kan förvänta sig en 'källa på det?' om man säger att man åt gröt till frukost.

Jo, minns inte var det var, antagligen i nån styrketräningsbok, ville mest kolla om någon hört denna myt/sanning :)

Timme
2011-01-27, 19:40
hm, för att hålla diskussionen igång :)..

Läste nånstans att vi är betydligt starkare än vad vi vet om, exemplet som gavs då var att musklerna är starkare än skelettet, det har förekommit att folk som blivit avrättade i elektriska stolen har brytit av sina egna armar (?).
Vi kan helt enkelt inte koppla in all muskelkapacitet med vilja.
Vet inte om det är en myt (som mammor som lyfter bilar för att rädda sina barn) eller sanning.

Så är det nog. Att med elektricitet så kan musklerna bryta sönder kroppen bokstavligen. Men med egen vilja går ju inte detta uppnå. Antagligen inte ens om ens barns liv stod på spel.

panzerpig
2011-01-27, 20:35
Så är det nog. Att med elektricitet så kan musklerna bryta sönder kroppen bokstavligen. Men med egen vilja går ju inte detta uppnå. Antagligen inte ens om ens barns liv stod på spel.

Inte ens om ens barn låg under en bil? en liten fiat 127? :)

Apos78
2011-01-27, 21:18
Det finns en del historier om det där med att lyfta bilar men de jag läst där man faktiskt intervjuat de som utfört denna bedrift så handlar det aldrig om att lyfta hela bilens tyngd. Snarare att man lättat på den så pass att tillrusande kan assistera med att palla upp bilen. Efter vad de själva säger. Tidningsrubriken lär dock lyda "mamma lyfte undan bil från barn".

Svårt att se att ex en tyngdlyftare skulle kunna producera så mycket mer kraft än de gör. Särskilt svårt att se att det skulle handla om 50% extra.

Minimjölk
2011-01-27, 21:35
Vi har nog alla någon gång varit med om att vi själva pga av adrenalin/rädsla eller whatever presterarat bättre än vad vi trodde var möjligtunt kvarteret? Minns en gång när jag blev jagad runt kvarteret av en uppretad värstingpappa. Hade ingen vidare kondition vid tillfället men jag sprang fortare och längre än någonsin. Efteråt var jag dock helt slut (Yes jag klarade mig undan den läskiga typen)

På liknande sätt har jag ibland i stundens ingivelse av äkta aggression kunnat få fram ohygglig styrka framför allt i greppet jämfört med vad jag normalt förmår.

Jag tror dock att en person som ligger nära sin topp har mindre att plocka ut men att det finns många slumrande talanger är jag ganska säker på.

Nuthead
2011-01-27, 21:58
Orsaken tror jag självklart delvis är att folk tränar och äter fel. Men också att 10% har betydligt bättre genetik än oss andra.

mikaelj
2011-01-27, 22:00
Om du spottar ur dig sån påhittad skit är det en stor fördel om du kan backa upp det.

Nedanstående:

hm, för att hålla diskussionen igång :)..

Läste nånstans att vi är betydligt starkare än vad vi vet om, exemplet som gavs då var att musklerna är starkare än skelettet, det har förekommit att folk som blivit avrättade i elektriska stolen har brytit av sina egna armar (?).
Vi kan helt enkelt inte koppla in all muskelkapacitet med vilja.
Vet inte om det är en myt (som mammor som lyfter bilar för att rädda sina barn) eller sanning.

Samt killen med bicepsen.

Timme
2011-01-27, 23:18
Det är ju somsagt ett teoretiskt Max av vad musklerna i sig klarar av att förmå då allt slås på. Men detta går ju inte att åstadkomma med endast adrenalin utan behövs elektricitet n shit.

Nitrometan
2011-01-28, 07:57
Det är ju somsagt ett teoretiskt Max av vad musklerna i sig klarar av att förmå då allt slås på. Men detta går ju inte att åstadkomma med endast adrenalin utan behövs elektricitet n shit.

Eller droger som begränsar kroppens feedbacksystem som begränsar hur mycket kraft musklerna kan generera.

130kg finsk sisu
2011-01-28, 08:03
hm, för att hålla diskussionen igång :)..

Läste nånstans att vi är betydligt starkare än vad vi vet om, exemplet som gavs då var att musklerna är starkare än skelettet, det har förekommit att folk som blivit avrättade i elektriska stolen har brytit av sina egna armar (?).
Vi kan helt enkelt inte koppla in all muskelkapacitet med vilja.
Vet inte om det är en myt (som mammor som lyfter bilar för att rädda sina barn) eller sanning.

Farfar berättade om att då han var i kriget var det en av hans kamrater som blev träffad i magen. I paniken och smärtan slet han av sitt läderbälte. Nu kan man ju förståss diskutera ifall läderbältet var trasigt eller inte från tidigare. Men en vanlig människa kan uppnå stor styrka i vissa utsatta situationer.

Alla vi som jobbat med psyksjuka vet även att dessa mitt i allt kan uppnå avsevärd styrka.

von huff
2011-01-28, 21:32
Att man blir starkare i vissa situationer har alla fattat men det som intresserar mig är dessa %-tal.Som jag skrev tidigare så tvivlar jag att jag skulle lyfta +400kg marklyft oavsett situation.Marklyftten är ju helt jämförbart med t.ex att lyfta en bil i den meningen

Apos78
2011-01-28, 21:46
Eller droger som begränsar kroppens feedbacksystem som begränsar hur mycket kraft musklerna kan generera.

Dock går vi nog sönder ganska snart om de reflexerna plockas bort.

Att blockera smärtan av att pressa musklerna till max har nog lika mycket med det hela att göra. I vanliga fall så släpper man taget, trots att det kanske finns styrka kvar, men det gör helt enkelt för ont.

skaparn
2011-01-28, 23:32
Jag kan definitivt bli betydligt svagare när den mentala tröttman sätter in. Jag är iofs inte säker på att det skulle tala för att man bli starkare, men svag blir jag.