handdator

Visa fullständig version : Skillnader i aktivering av bröstmuskulaturen mellan plan och upplutad bänk.


nyrjoh
2010-07-05, 07:36
"An Electromyography Analysis of 3 Muscles Surrounding the Shoulder Joint During the Performance of a Chest Press Exercise at Several Angles."

Journal of Strength & Conditioning Research. 24(7):1925-1930, July 2010.

Abstract
Trebs, AA, Brandenburg, JP, and Pitney, WA.

This study compared the activation of the clavicular head and the sternocostal head of the pectoralis major and the anterior deltoid when performing the bench press at several different angles. Fifteen healthy male subjects participated in this study. Subjects performed the chest press exercise at 0 (flat bench), 28, 44, and 56[degrees] above horizontal using 70% of their respective 1 repetition maximum for each angle. Electromyographic activity was recorded during each repetition. Activation of the clavicular head of the pectoralis major was significantly greater at 44[degrees] compared to 0[degrees] (p = 0.010), at 56[degrees] compared to 0[degrees] (p = 0.013), and at 44[degrees] compared to 28[degrees] (p = 0.003). Activation of the sternocostal head of the pectoralis major was significantly greater at 0[degrees] compared to 28[degrees] (p = 0.013), at 0[degrees] compared to 44[degrees] (p = 0.018), at 0[degrees] compared to 56[degrees] (p = 0.001), at 28[degrees] compared to 56[degrees] (p = 0.003), and at 44[degrees] compared to 56[degrees] (p = 0.001). Activation of the anterior deltoid was significantly greater at 28[degrees] compared to 0[degrees] (p = 0.002), at 44[degrees] compared to 0[degrees] (p = 0.012), and at 56[degrees] compared to 0[degrees] (p = 0.014). To optimize recruiting the involved musculature, it would seem that performing both the flat and incline chest press exercises is necessary.

Upplutad bänk gav signifikant mer aktivering av övre(claviculära) delen av bröstmuskulaturen. Plan bänk gav mer aktivering av nedre bröst.

BobaFett
2010-07-05, 09:16
För nån månad sen kom det ju en studie som inte visade någon skillnad mellan plan/lutande hantelpress på aktivering av bröstmusklerna. Det som var skillnaden är att axlarna aktiverades mer. Frågan är vilken studie man ska lita på :confused:

Antar att man ska gå tillbaka till att köra på ren logik i stället för att följa en massa studier som ändras hela tiden :smash:

Ondskapelsen
2010-07-05, 11:24
För nån månad sen kom det ju en studie som inte visade någon skillnad mellan plan/lutande hantelpress på aktivering av bröstmusklerna. Det som var skillnaden är att axlarna aktiverades mer. Frågan är vilken studie man ska lita på :confused:

Antar att man ska gå tillbaka till att köra på ren logik i stället för att följa en massa studier som ändras hela tiden :smash:

Har du denna studie på länk någonstans tro?
Skulle va intressant att ögna igenom.

Dreas
2010-07-05, 11:36
Skillnad på mätbara skillnader och skillnader i praktiken.

Eddie Vedder
2010-07-05, 15:49
För nån månad sen kom det ju en studie som inte visade någon skillnad mellan plan/lutande hantelpress på aktivering av bröstmusklerna. Det som var skillnaden är att axlarna aktiverades mer. Frågan är vilken studie man ska lita på :confused:

Antar att man ska gå tillbaka till att köra på ren logik i stället för att följa en massa studier som ändras hela tiden :smash:

Säker på att du inte förväxlar med den här?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142451&highlight=b%E4nkpress

mixedskills
2010-07-05, 18:40
Vet inte om studie fanns med men det har iaf upprepade ggr sagts att snedbänk vs. plan bänk handlar om marginella skillnader i aktivering av övre och nedre bröstmuskulatur.

Nyrjoh, det står inget om skillnad i aktivering av övre bröstmuskulatur vid 28 grader snedbänk mot planbänk. Ska man tolka det som att skillnaden är obefintlig?
mvh

Gabriel Forslund
2010-07-05, 19:10
Säker på att du inte förväxlar med den här?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142451&highlight=b%E4nkpress

Tror han menar Herr Löwgrens vetenskapliga:) artikel om bröstträning.

nyrjoh
2010-07-05, 20:13
Vet inte om studie fanns med men det har iaf upprepade ggr sagts att snedbänk vs. plan bänk handlar om marginella skillnader i aktivering av övre och nedre bröstmuskulatur.

Nyrjoh, det står inget om skillnad i aktivering av övre bröstmuskulatur vid 28 grader snedbänk mot planbänk. Ska man tolka det som att skillnaden är obefintlig?
mvh

Jag har bara läst abstract så jag kan inte säga hur stora skillnaderna var i denna studie men de var iaf signifikanta. Det har väl funnits en viss trend även i tidigare studier som lutat åt det hållet.

Ja, skulle tro att mellan 28 och 0° var skillnaden ej signifikant.

Sjoba
2010-07-05, 20:15
Jag trodde att det här var gamla "nyheter"? Att det claviculära huvudet och främre deltoid-muskeln kopplas in mer ju större lutningen är har vi vetat länge såvitt jag vet.

Trodde studien handlade om EMG-aktivering av olika muskelfibrer i det sternala(stavning*) pectoralis-huvudet. Men även där har man sett skillnader vad jag vet, men då kommer vi in på hela övre-undre bröst diskussionen.

nyrjoh
2010-07-05, 20:39
Jag trodde att det här var gamla "nyheter"? Att det claviculära huvudet och främre deltoid-muskeln kopplas in mer ju större lutningen är har vi vetat länge såvitt jag vet.

Trodde studien handlade om EMG-aktivering av olika muskelfibrer i det sternala(stavning*) pectoralis-huvudet. Men även där har man sett skillnader vad jag vet, men då kommer vi in på hela övre-undre bröst diskussionen.

I den studien som varit upp här tidigare så var skillnaderna ej signifikanta.

Nej, det är inte skillnader inom den sternala delen som denna studien tar upp utan skillnaderna mellan de separata delarna av bröstmuskeln. Alltså övre(claviculära) och nedre(sternala) delarna som helheter.

Sjoba
2010-07-05, 20:44
Nej, det är inte skillnader inom den sternala delen som denna studien tar upp utan skillnaderna mellan de separata delarna av bröstmuskeln. Alltså övre(claviculära) och nedre(sternala) delarna som helheter.

Jo det förstår jag allt, jag tänkte som sagt mest att det är konstigt att man kan få något resultat som inte visar på en sänkning av spänning i det sternala huvudet om man har högre vinkel än 0 grader.