handdator

Visa fullständig version : Kör ni alla övningar per muskelgrupp efter varandra?


hariiis
2010-07-04, 23:10
Hej!

Om vi säger att ni kör bröst och triceps idag, kör ni alla bröst övningar först och sen triceps eller kör ni 1 bröst, 1 triceps, 1 bröst osv?

joasimo
2010-07-04, 23:13
Jag kör alla övningar per muskelgrupp efter varann. Jag börjar med alla bröstövningar sedan kör jag alla triceps :)

vicarious
2010-07-04, 23:29
Brukar beta av en muskelgrupp först. Just i detta exemplet känns det ganska dumt att köra triceps innan bröst eftersom man då riskerar att begränsa bröstträningen om man är slut i triceps innan. Samma om man kör biceps innan ryggövningar.. eller triceps innan axelpressövningar osv.

Biceps och triceps brukar vara skönt att köra varannan dock.

SeTi
2010-07-05, 00:48
Är det inte så att man, genom att köra t ex triceps innan bänk kan ge armarna en dos så dom inte kopplas in like mycket i bänken? Alltså att CNS lägger mer tyngd på bröst/axlar när man väl ska bänka?

Har för mig jag läst det i nån studie om "pre exhausion". Nån som har koll?

capron
2010-07-05, 01:17
Bra fråga, Men men standard träning så tar man en muskelgrupp i taget.

Pjotor
2010-07-05, 07:27
Är det inte så att man, genom att köra t ex triceps innan bänk kan ge armarna en dos så dom inte kopplas in like mycket i bänken? Alltså att CNS lägger mer tyngd på bröst/axlar när man väl ska bänka?

Har för mig jag läst det i nån studie om "pre exhausion". Nån som har koll?

Pre-exhaustion är en fin teori, men fungerar inte i praktiken. Om du tröttar ut triceps så kommer det att begränsa vikterna som kan användas i bänkpressträningen, förutsatt att man kör någorlunda tungt.

Som vanligt så har King Grub redan berättat vad som gäller. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1128966&postcount=2)

SeTi
2010-07-05, 14:40
Okej, tack för att du klarade upp det.

Jag undrar om det inte är bäst att köra den muskelgrupp man vill utveckla mest först. Det torde ge bättre styrkeökningar i alla fall, som någon redan nämnt.

Bryr man sig inte om funktion kan man ju köra varannan om man tycker det gör att man, utifrån sina mål, kan prestera bättre.

HulkH
2010-07-05, 15:31
Kör alla bröst, sen alla triceps

Frantic
2010-07-05, 15:34
För det mesta så kör jag färdigt en muskelgrupp innan jag börjar på nästa men skulle jag känna för att blanda så gör jag det och det händer lite titt som tätt.

Affelindo
2010-07-05, 15:50
Hej!

Om vi säger att ni kör bröst och triceps idag, kör ni alla bröst övningar först och sen triceps eller kör ni 1 bröst, 1 triceps, 1 bröst osv?
Det varierar lite med vilka muskelgrupper jag kör. I ditt exempel så skulle jag köra bröst först och triceps sedan men jag brukar kombinera bröst, axlar, triceps och då blandar jag lite mer. Gårdagens pass såg t.ex. ut så här:
Hantelpress 4 set
Explosiv bänkpress 3 set
Sittande hantelpress för axlar 5 set
Cable cross 3 set suppersettat med baksida axlar (omvänd pec deck)
Liggande triceps-extension 4 set
Lyft åt sidan med hantlar 4 set
Pushdowns 3 set
Maskinpress för bröstet 2 set (mest för att testa maskinen)